[R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Mundial
verkeersader

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Mundial »

SAN RED schreef: di 30 sep 2025, 16:56 Geloof het of niet: ik ben eigenlijk geen fan van de mega-Vlaamse RSS-portalen. Ze maken het wegbeeld druk wanneer er veel portalen achter elkaar staan. Het Vlaamse RSS-ontwerp had men destijds (ik denk in 2004) net iets kleiner moeten maken, maar wel met behoud van de voordelen van de huidige RSS-portalen.
Helemaal mee eens, de signalisatie die vroeger op de E40 bij Gent stond deed prima haar werk en kon ook veel verschillende borden tonen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Op een of andere manier vind ik dat er nog lomper uitzien dan de huidige portalen.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Dat komt denk ik door de 'oude witte uitstraling' en de meerdere dynamische bordjes dicht naast elkaar.

sven_engelen schreef: di 30 sep 2025, 17:03 De signaalgevers kunnen een flink pak kleiner zodat het de mogelijkheid geeft om die te kunnen integreren met bewegwijzering. Zo heb je voldoende dekking en heb je niet direct na een bewegwijzeringsportaal een signaleringsportaal.
Op de Nederlandse manier dus. Ik doelde ook op:
SAN RED schreef: di 30 sep 2025, 16:56 (...,) maar wel met behoud van de voordelen van de huidige RSS-portalen.
Dus met behoud van de loopbrug en robuuste dynamische signaalgevers van RSS. Zou dat op een goede (technisch mogelijke) manier gecombineerd kunnen worden (RSS met 'loopbrug' + bewegwijzering)?
Mundial schreef: di 30 sep 2025, 17:40 Helemaal mee eens, de signalisatie die vroeger op de E40 bij Gent stond deed prima haar werk en kon ook veel verschillende borden tonen.
Ja, zoiets. Maar dan volgens de huidige uitstraling van RSS - wel met slechts één draagbalk, met behoud van de loopbrug (onderbalk), en de dynamische signaalgevers wat kleiner, maar iets groter dan die vroeger op de E40 bij Gent stond.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

sven_engelen schreef: di 30 sep 2025, 17:03 ^^ De signaalgevers kunnen een flink pak kleiner zodat het de mogelijkheid geeft om die te kunnen integreren met bewegwijzering. Zo heb je voldoende dekking en heb je niet direct na een bewegwijzeringsportaal, een signaleringsportaal. Al kan dat ook nog wel eens mis gaan als je een ploertig signaleringsportaal hebt zoals in Groot-Brittanië.

Exact ook mijn gedacht. Nu kan men de megaportalen ofwel enkel voor RSS of voor bewegwijzering gebruiken. Dat lijkt mij niet het toppunt van efficiëntie. Zeker als je ziet in de buurlanden dat men daar wel een oplossing toe gevonden heeft.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De bypass is officieel ingereden door de minister: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/30 ... e-snelweg/

AfbeeldingAfbeelding
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Wimpie25 schreef: di 30 sep 2025, 19:00 Dat lijkt mij niet het toppunt van efficiëntie. Zeker als je ziet in de buurlanden dat men daar wel een oplossing toe gevonden heeft.
Voor de langetermijnkosten en het onderhoud is het nochtans wel efficiënter dan de UK- of NL-manier (zoals ik eerder meldde). Het hangt er maar vanaf vanuit welke invalshoek je efficiëntie bekijkt en belangrijk vindt.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

sven_engelen schreef: di 30 sep 2025, 16:21 Mwoh ik vind het Waalse systeem aardig verschillen met het Franse systeem. Het Franse systeem lijkt eerder op het Vlaamse systeem alleen dan zonder de kleine pijltjes in de onderkant. Bovendien heb ik eigenlijk buiten Luik geen echte signalering gezien in Wallonië. Alleen pijlkruisbakken bij tunnels.
Juist een reden te meer om over te schakelen naar dat van Nederland. Het lijkt in Vlaanderen dan meer Nederlands en minder Frans.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

SAN RED schreef: di 30 sep 2025, 19:47
Wimpie25 schreef: di 30 sep 2025, 19:00 Dat lijkt mij niet het toppunt van efficiëntie. Zeker als je ziet in de buurlanden dat men daar wel een oplossing toe gevonden heeft.
Voor de langetermijnkosten en het onderhoud is het nochtans wel efficiënter dan de UK- of NL-manier (zoals ik eerder meldde). Het hangt er maar vanaf vanuit welke invalshoek je efficiëntie bekijkt en belangrijk vindt.

Waar staat gesteld dat dat efficiënter en duurzamer is qua onderhoud? Is daar onderzoek over gepleegd, of is dat je eigen mening? Je kan via de brug inderdaad wat klein onderhoud plegen waar je geen hoogtewerker voor nodig hebt, maar hoe vaak gebeurt dat?

Als er eentje defect gaat moet men alsnog heel het ding vervangen en de weg afsluiten. En bovendien gezien wij RSS-toestellen gebruiken die uit een volledig LED-paneel bestaan, zijn ze vrijwel zeker veel onderhoudsgevoeliger.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^
Dynamische signalisatie ≠ LED-wegarmaturen, niet hetzelfde principe...
seinbruggen = portalen/portieken RSS
AWV
De eisen waaraan zo'n seinbruggen in Vlaanderen moeten voldoen worden heel strikt omschreven door de Vlaamse Overheid. Het komt er eigenlijk op naar dat een zwaardere constructie initieel misschien wat duurder is, maar dat die op termijn wel voor minder kosten en minder hinder zorgt:
  • We zorgen er namelijk voor dat onze seinbruggen 'bezoekbaar' zijn. Dat betekent dat deze seinbruggen betreden kunnen worden vanaf de zij- en middenberm. Bij een defect moet er hierdoor (meestal) geen rijstrook afgesloten worden. Omdat alle onderdelen in de borden van de dynamische signalisatie ter plaatse vervangbaar zijn, inclusief die van de nieuwste LED-generatie, kan de herstelling efficiënt worden uitgevoerd zonder rijstrookafsluiting. Er moet zelden een volledig bord vervangen worden.
  • Door de signalisatie bereikbaar te maken via de seinbrug zelf, is het ook heel wat veiliger voor de personen die - om welke reden dan ook - aan de signalisatie moeten werken. Je mag ook de windbelasting op de signalisatie niet onderschatten. Door de wind en bijvoorbeeld ook het aanzuigende effect van vrachtverkeer dat eronder door rijdt, bewegen deze seinbruggen best hard. Zij vragen dus heel wat stevigheid en materiaal om er veilig op te kunnen werken.
  • Jaarlijks krijgen de borden van de dynamische signalisatie ook een onderhoudsbeurt. Ook dit wordt uitgevoerd via de seinbrug, waardoor er geen rijstroken afgesloten moeten worden. Dit maakt het onderhoud ook een stuk goedkoper. Je mag rekenen aan een 20 jaar levensduur voor die borden. Als je dan de 'besparing' van het niet moeten afsluiten van rijstroken mee in rekening brengt, komt de iets duurdere seinbrug efficiënter uit.
  • De eisen stellen daarnaast ook dat de borden op de autosnelwegen een diameter van 900mm moeten hebben om voldoende zichtbaar te zijn aan 120km/u. Mogelijk zijn die hierdoor iets groter (en dus zwaarder) dan in de buurlanden.
  • Seinbruggen worden ook berekend om meer borden aan te bevestigen dan er in eerste instantie effectief aan komen te hangen. Dit om flexibel te zijn naar de toekomst toe. (bijvoorbeeld een andere indeling van de rijstroken of een extra spitsstrook) Ook is het bij deze seinbruggen mogelijk om aan beide zijden van de bruggen dynamische signalisatie te bevestigen. Ook dat is efficiënt op het moment dat je verkeer in beide rijrichtingen over die ene rijbaan moet sturen. Die flexibiliteit vraagt ook sterkere en aangepaste seinbruggen.
Omdat ik het niet allemaal zelf wilde gaan verwoorden, heb ik dit overzicht van AWV gedeeld. Misschien moet ik sneller met quotes komen, in plaats van het in mijn eigen forumtaal te proberen uitleggen… :?
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

SAN RED schreef: di 30 sep 2025, 16:56
Wimpie25 schreef: di 30 sep 2025, 15:55 Ik zie het nut van de loopbrug voor matrixborden en RSS best wel in, maar die zorgt er ook voor dat grafitti-artiesten en taggers nu een ideaal canvas hebben want de brug is via de vaste ladder toegankelijk.

En dan komt de vraag of werkelijk élk portaal deze constructie nodig heeft. Aan gewone portaalsignalisatie is geen onderhoud nodig en goedkoop kunnen deze portalen niet zijn.

En dan zitten we met toestanden zoals vorige week waarbij bendes er lijken aan gaan opknopen als statement...
Dat die loopbrug dikwijls ‘misbruikt’ wordt, is inderdaad een negatieve kant. Maar die valt in het niet bij de positieve aspecten, zoals de lagere onderhoudskosten. Geloof het of niet: ik ben eigenlijk geen fan van de mega-Vlaamse RSS-portalen. Ze maken het wegbeeld druk wanneer er veel portalen achter elkaar staan. Het Vlaamse RSS-ontwerp had men destijds (ik denk in 2004) net iets kleiner moeten maken, maar wel met behoud van de voordelen van de huidige RSS-portalen.
Hebben ze ooit overwogen om de oude RSS portieken in het Gentse op de E40 richting de kust (en ook richting binnenland?) als leidend te nemen? Deze waren volgens mij even groot als de Nederlandse matrixborden, en de constructie zelf was ook niet heel lomp. Nu spreek ik wel over borden die al meer dan 15 jaar geleden vervangen zijn, ik weet niet of iemand deze nog kan herinneren?

Rond het Gentse stonden deze, aangevuld met lichtbakken over de baan (zoals huidig VMS modellen, maar dan enkel 1 woord konden weergeven) die in het geel FILE aanduide, je vond die volgens mij - als ik mij niet vergis - terug tussen Gent en Jabekke in beide richtingen.

In dit nieuwsartikel (achter een betaalmuur) kan je nog wel een stukje van dit systeem zien.

https://www.demorgen.be/nieuws/vanaf-mo ... gle.com%2F
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

SAN RED schreef: di 30 sep 2025, 21:46 ^^
Dynamische signalisatie ≠ LED-wegarmaturen, niet hetzelfde principe...
seinbruggen = portalen/portieken RSS
AWV
De eisen waaraan zo'n seinbruggen in Vlaanderen moeten voldoen worden heel strikt omschreven door de Vlaamse Overheid. Het komt er eigenlijk op naar dat een zwaardere constructie initieel misschien wat duurder is, maar dat die op termijn wel voor minder kosten en minder hinder zorgt:

Ik had het niet over LED-verlichtingsarmaturen, maar de technologie waar onze RSS-panelen van gebruik maken. Die is achterliggend quasi hetzelfde als bv reclamegigant JCDecaux gebruikt voor hun opstellingen in openbare ruimtes. Eigenlijk dus complete overkill voor hetgeen wij gebruiken, voor de dagelijks maximaal 4 verschillende boodschappen die erop moeten getoond worden. Inherent dus veel gevoeliger aan defecten en het heeft frequenter onderhoud nodig.

Men zou er nog kunnen voor argumenteren als men ze ook voor andere boodschappen zou gebruiken, zoals om waarschuwingen voor files aan te geven, of bewegende beelden erop te gebruiken. Maar da's dus niet het geval en men zorgt er dus zelf dat men gigantische seinbruggen nodig heeft die gemakkelijk toegankelijk zijn. In de meeste landen wordt dit type signalisatie specifiek toegepast op bepaalde plaatsen, maar zelden gezien dat men het gebruikt om een heel land van rijstrooksignalisatie te voorzien.

In Nederland gebruikt men matrixborden waarin alle bestaande verkeerstekens al zitten ingebouwd. Die borden kunnen geen andere boodschappen tonen, omdat dit ook absoluut niet nodig is.

Ik kan me niet voorstellen dat het AWV echt bovenstaande argumenten niet heeft overwogen en dan toch voor onze huidige oplossingen heeft gekozen.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Ik heb zaterdag op zondagnacht vanuit Brussel via de R1 naar huis gereden omdat de brug bij Stein dicht was. Ik heb besloten om even een stukje door te rijden tot Deurne en inmiddels hangt de bewegwijzering met signaalgevers aan de portalen. De lettergrootte op de bewegwijzering vond ik relatief klein t.o.v. de signaalgevers. De signaalgevers zijn dezelfde als de kleine signaalgevers die bij Kruibeke op de E17 hingen. Die signaalgevers mogen wat mij betreft de nieuwe standaard worden in België. Scheelt weer een aantal oversized matrixborden en portalen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Die kleine RSS-units zijn ook degene die we bijvoorbeeld in Tunnels gebruiken. Dus mogen ze voor mijn part inderdaad breed uitrollen. En de Nederlandse portieken ook als het even kan ;)
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

De huidige seinbruggen (RSS-borden) zijn toch wel veel prettiger leesbaar dan de kleinere variant – die je ook ziet op de Bypass. Maar goed, de Bypass ligt er dan ook niet definitief.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Leesbaarheid blijft hetzelfde.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

SAN RED schreef: wo 08 okt 2025, 16:03 De huidige seinbruggen (RSS-borden) zijn toch wel veel prettiger leesbaar dan de kleinere variant – die je ook ziet op de Bypass. Maar goed, de Bypass ligt er dan ook niet definitief.
De enige moment waarop de volledige borden benut worden, is als er een gigantisch rood kruis wordt weergegeven. De dingen zijn helemaal niet in balans.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Joshua schreef: wo 08 okt 2025, 16:59 Leesbaarheid blijft hetzelfde.
Nee, helemaal niet. Het is geen ingesloten ruimte zoals een tunnel, waar de signaalgevers (de lichtelementen) veel beter opvallen. Buiten heb je te maken met allerlei beïnvloedbare factoren die de leesbaarheid negatief kunnen beïnvloeden. En ook gewoon logisch: bij die veel kleinere variant is de visuele impact van de borden pas echt merkbaar wanneer je dicht bij het RSS-portaal bent (= de impactafstand) - en dat is meestal niet prettig.
Wimpie25 schreef: wo 08 okt 2025, 17:09 De enige moment waarop de volledige borden benut worden, is als er een gigantisch rood kruis wordt weergegeven. De dingen zijn helemaal niet in balans.
Dat is niet volledig waar: de rode kruis en verdrijvingspijl vallen nog steeds binnen de 900mm, is hetzelfde als de rode diameter voor de verbodsborden. Kijk maar eens goed. Een rood kruis en een verdrijvingspijl moeten zeer goed opvallen... Het zijn veiligheidsmaatregelen, hè.
Laatst gewijzigd door SAN RED op wo 08 okt 2025, 18:09, 6 keer totaal gewijzigd.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ Of bij een snelheidsbeperking met daaronder een afstandsaanduiding (heb enkel nog maar 500m gezien).
In de recentere borden zijn de flashers ook weggelaten (dus die ruimte boven en onder is ook niet meer nodig).
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Vanwaar die plotse 'haat' voor de huidige seinbruggen? Het is eigenlijk het modernste systeem van Europa, en zo super lomp is het ook weer niet. Als je alle voordelen op een rij zet, is het enige waar je iets over kunt zeggen dat het wat aan de grote kant is (ik vind dat trouwens ook, zie mijn posts). Alle andere kritiek is zwaar overdreven en duidelijk gekleurd.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het enige wat dat zou veranderen dat is de verdwijning van een onnodig grijs/leeg v(l)ak daar op pijl plaatsing.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Hmm, ja en nee. Dat wordt gebruikt om de klemmen waarmee RSS-borden onderaan aan het portaal zijn bevestigd te verbergen (voor de esthetiek dus). Bovenaan valt er wél ruimte te winnen - en dat is overigens al gebeurd bij de seinbruggen die je bij Oosterweel ziet: die zijn al een tikje kleiner dan de eerste generatie.

Hier nog eens een visueel bewijs dat het eigenlijk wel in balans is:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Maar eh ik ben hier :offtopic:
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Maar wees nou eens eerlijk: Als je hetzelfde kan bereiken met een kleinere signaalgever die veel minder materiaal vereist in zowel portaal als signaalgever op zich dan is dat toch alleen maar toe te juichen? Ik snap niet waarom er zulke grote signaalgevers nodig zijn terwijl een kleinere signaalgever precies dezelfde boodschappen kan weergeven als de huidige. Wat is het voordeel? Ze zijn allebei full-led en kunnen daarmee dus van alles weergeven, ook buiten snelheden, kruizen en pijlen om en ze vallen allebei voldoende op. Het enige verschil is dat de ene ruim twee keer zo groot is als de andere. Geef mij 1 argument waarom dat België niet over zou moeten stappen op een kleinere signaalgever die precies hetzelfde kan en net zo duidelijk is.
SAN RED schreef: wo 08 okt 2025, 17:18 Dat is niet volledig waar: de rode kruis en verdrijvingspijl vallen nog steeds binnen de 900mm, is hetzelfde als de rode diameter voor de verbodsborden. Kijk maar eens goed. Een rood kruis en een verdrijvingspijl moeten zeer goed opvallen... Het zijn veiligheidsmaatregelen, hè.
Koetenwals. Deze signaalgevers zijn prima zichtbaar en alsnog een flinke slag kleiner dan de oversized apparaten die in de rest van Europa worden gebruikt. Want ook de signaalgevers in Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Tsjechië en Oostenrijk zijn veel te groot voor hun functie. Het enige wat ze hoeven te doen is pijlen, kruizen en snelheden aangeven. De signaalgevers in het midden kunnen gebruikt worden voor andere berichten bijvoorbeeld werkzaamheden aangeven of waarschuwen voor tunnelverkeerslichten. Maar zelfs die signaalgevers kunnen een stuk kleiner.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het is aan de gewesten om te kiezen welke RSS-panelen ze gebruiken, daarom dat je in het Waals Gewest niet dezelfde tegenkomt. Maar ik zie inderdaad niet in waarom het gewoon niet een slagje kleiner kan. Dan kan je ze meteen ook aan dezelfde bruggen bevestigen waar al bewegwijzering aanhangt. Zoals in NL dus.
Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens »

SAN RED schreef: wo 08 okt 2025, 17:34 Vanwaar die plotse 'haat' voor de huidige seinbruggen? Het is eigenlijk het modernste systeem van Europa, en zo super lomp is het ook weer niet. Als je alle voordelen op een rij zet, is het enige waar je iets over kunt zeggen dat het wat aan de grote kant is (ik vind dat trouwens ook, zie mijn posts). Alle andere kritiek is zwaar overdreven en duidelijk gekleurd.
Ik weer niet of het echt haat er tegen is. Maar wanner ik het huidige gebruik in Nederland bekijk en en dan de Vlaamse uitvoering ervoor in de plaats zou zien, wordt het wel erg "zwart" boven de snelweg wanneer je over een langere afstand bekijkt.

Het is dan wel heel erg aanwezig.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

SAN RED schreef: wo 08 okt 2025, 18:06 Hier nog eens een visueel bewijs dat het eigenlijk wel in balans is:
SPOILER: TOON

Afbeelding[/spoiler
Er staat wel een foutje in van mij: de maat klopt niet. :oh-no:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

SAN RED schreef: za 20 sep 2025, 18:17 De bekende NL-portalen komen ook aan de Bypass, maar dit keer niet in het wit/en een kleine tik anders. Ze zijn eindelijk begonnen met het plaatsen.
Ik reed er vanmiddag langs, ze lijken zilverkleurig te zijn.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ongelakte Inox, zoals de standaard is voor portalen in Vlaanderen.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

In het weekeinde van 25/26 oktober vindt de omzetting naar de bypass plaats (zie video).

Tijdens de herfstvakantie en het verlengde weekend (11 november) zijn er meer werkzaamheden met impact.
:arrow: https://www.oosterweelverbinding.be/nie ... 1-november

Link
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Ziet er netjes uit 👍
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Waarom maximaal 70? Te smal? Te bochtig?
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel