[N031] Haak om Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 28 dec 2015, 13:28

Zojuist is een stukje N31 geschiedenis definitief verleden tijd geworden:

Afbeelding

Het brugdeel van de Westergobrug bij Deinum wordt weg getakeld, de brug verdwijnt.

Voorts wil de Mac in Goutum meer reclame maken vanwege teruglopende klandizie als gevolg van de komst van de Haak die nu 1 jaar in gebruik is.

edit: ik bedacht me nog dat ik afgelopen weekend de Haak volledig heb bereden van zuidoost naar noordwest en daarbij geconstateerd dat er geen objectbord staat bij resp. Middelzeebrug over de Zwette en het andere spoorviaduct. M.a.w. wat inconsequent beleid heb ik het idee.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 29 dec 2015, 21:08

GuteFahrt schreef:Zojuist is een stukje N31 geschiedenis definitief verleden tijd geworden:
Het moment is ook vastgelegd op video.
Link

Thunderbolt
polderweggetje

Bericht door Thunderbolt » do 14 jan 2016, 0:21

Leeuwarder Courant schreef:Drachtsterbrug dicht voor vrachtauto en bus

De Drachtsterbrug in Leeuwarden is afgesloten voor vrachtwagens en bussen van het streekvervoer.

De voorzorgsmaatregel blijft ook donderdag van kracht. QBuzz laat in Leeuwarden twee haltes vervallen en rijdt om via de Van Harinxmabrug. De vertraging bedraagt circa tien minuten.

Pal naast de brug wordt een aquaduct gebouwd. Bij het leegpompen van de bouwkuip onder het kanaal, afgelopen weekeinde, is zand omhoog gekomen.

Als gevolg van verzakkingen is het beweegbare deel van de brug enkele centimeters gezakt. De aannemer heeft met blokken dit brugdeel weer nagenoeg 'waterpas' gemaakt. Onderzoek moet uitwijzen wat er verder moet gebeuren
Bron

Ben benieuwd hoe lang dit gaat duren. Vanaf Drachten stond er op de N31 een tekstkar voor afslag 26. Ook op de Aldlansdyk vanuit het oosten stond een tekstkar met de info dat vrachtwagens om moesten rijden. Verder stonden er op de Drachtsterweg vanavond rond 18:15 nog verkeersregelaars. (Vanuit andere richtingen heb ik geen info)

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 14 jan 2016, 15:43

^^ Deze draad is gewijd aan de Drachtsterweg/Drachtsterbrug. Inmiddels kan zwaar verkeer er weer overheen: http://www.lc.nl/friesland/Drachtsterbr ... 14240.html

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 19 feb 2016, 17:38

Er zijn nieuwe definitieve borden toegevoegd rondom de Haak.

Waaronder dit juweeltje
Hoe krijg je zo veel mogelijk info op één bord. Alleen de aanduiding 'Leeuwarden Centrum via' met het afrit nummer was voldoende geweest.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 19 feb 2016, 17:48

^^ Waarom is dat bord überhaupt nodig? Leewarden-Centrum volg Leeuwarden is toch super logisch? Zolang jouw bestemming niet afslaat, moet je de stad zelf volgen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 19 feb 2016, 19:11

^^ Helemaal mee eens.
Mensen hebben tientallen jaren hun vertrouwde routes gereden zonder ooit op een bord te kijken, en nu verandert er veel en verwachten ze ineens dat het hele landschap vol borden gezet wordt. Misschien speelt ook mee dat de nieuwe bebordingssystematiek in Friesland minder ingeburgerd is, doordat mensen er minder mee in aanraking komen en doordat de vernieuwingen hier vrij laat zijn doorgevoerd. En de verwachtingen lijken niet aan te sluiten bij de verschillende niveaus van het nieuwe wegennet.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 19 feb 2016, 19:32

Schelpenpaadje schreef:Er zijn nieuwe definitieve borden toegevoegd rondom de Haak.
Volgens mij is dat het exemplaar het enige. Die gele zijn tijdelijk.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 19 feb 2016, 19:55

In de FB-post wordt gesproken over 'borden'. De gele borden waar jij het over hebt staan er inmiddels alweer een tijdje.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 19 feb 2016, 19:59

Ik heb de Haak vanmorgen nog in zijn geheel bereden, maar alleen richting zuiden, dus dan zal het wel zo zijn dat precies zo'n bord ook aan de andere kant is geplaatst voor de betreffende afrit.

edit: zie nu dat dit klopt.

Het getoonde routebord staat er overigens ook alweer een week.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 19 feb 2016, 20:21

Schelpenpaadje schreef:^^ Helemaal mee eens.
Mensen hebben tientallen jaren hun vertrouwde routes gereden zonder ooit op een bord te kijken, en nu verandert er veel en verwachten ze ineens dat het hele landschap vol borden gezet wordt. Misschien speelt ook mee dat de nieuwe bebordingssystematiek in Friesland minder ingeburgerd is, doordat mensen er minder mee in aanraking komen en doordat de vernieuwingen hier vrij laat zijn doorgevoerd. En de verwachtingen lijken niet aan te sluiten bij de verschillende niveaus van het nieuwe wegennet.
Het probleem is vooral dat mensen zich over het algemeen niet zo'n raad weten met windrichtingen, zeker als ze niet aan een kenbaar element worden gekoppeld. Dat roep ik overigens al jaren, dat is niet specifiek voor Leeuwarden het geval. Je kunt beter dingen neerzetten die mensen wel kennen, zoals het station.
Dit routebord is wel weer een schoolvoorbeeld van het verkeerde probleem oplossen... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 19 feb 2016, 21:19

Het probleem met Leeuwarden is dat de n31 er in een grote boog omheen gaat en dat er bij de aansluitingen (nog) niets is. Elke aansluiting bedient een groot deel van de stad, dat sterk afhankelijk is van waar je vandaan komt.

Ik zou niet weten hoe de naamgeving beter had gekund.

Ja, ze hadden Leeuwarden beter Leeuwarden West of Leeuwarden Centrum kunnen noemen. Maar ook dat dekt de lading niet lekker.

De klachten van gebruikers zie ik vooral als een kwestie van gewenning en acceptatie dat routes veranderd zijn. Met enkele volgorden en serviceborden moet de Haak prima functioneren. Jammer dat die uitvoering te wensen overlaat.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » vr 19 feb 2016, 23:52

Als je even met een helikopterview naar Leeuwarden kijkt, met de A31 en 32 in ogenschouw, dan zijn er buiten het school/werk/kantoor verkeer een 3tal belangrijke bestemmingen voor bezoekers met auto's: de binnenstad (centrum); het MCL en de Centrale. Van Drachten of Heerenveen komend en kijkend naar de parkeervoorzieningen vind ik het logisch dat de automobilist kiest voor de Drachtsterweg en/of de Overijsselselaan en niet de nu aangegeven afslag Leeuwarden west. De Centrale ligt aan de oostkant van het centrum, het MCL aan de ZO kant. Een flink deel van de parkeergarages in het centrum liggen ook aan de oostzijde. Dus waarom helemaal ri. West om dan via invalswegen die nog niet af zijn (Europaplein / Marshallweg) via veel bochten en een smalle Stationsweg je naar een parkeerplek te bewegen. Als ik naar het MCL moet ga ik echt niet de vanuit Franeker de aangegeven route rijden via de Drachtserweg, ik ben wel goed maar niet gek. Die is trouwens ook nog niet klaar (aquaduct) En zo denken veel meer automobilisten. Iedereen die de wegen kent zoekt zijn eigen weg en degenen die Leeuwarden niet kennen worden nu gestuurd door de gemeente omdat ze anders verdwalen. Maar het is zeker geen optimale situatie. Toch nog iets positiefs in mijn verhaal: De Haak is voor mij en velen een geweldig stuk weg. Door de Haak is Franeker - Utrecht (via polders) een aantrekkelijke optie geworden i.p.v. voorheen Afsluitdijk / Amsterdam, zeker gezien de komende werken aan de Afsluitdijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 20 feb 2016, 11:53

Kortom, het is een mooie weg geworden maar de bewegwijzering is nog niet in de "Haak" ;)

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 06 feb 2017, 22:40

Maar weer eens contact gezocht met Vrij Baan. Er is nog steeds niets gedaan aan de "haakse bocht" van AS Leeuwarden-Noord (-> NW. Invalsweg). Nog steeds staan de bochtschildjes en hekwerkjes wat verpauperd erbij. Hier. Nu al jaren.

Sowieso zeer slechte oplossing als je 't mij vraagt qua aansluiting A31/Haak op de invalsweg hier. Net als de overgang N359->westelijke invalsweg met een doodsimpele rotonde en niet vloeiend maken (of turbo). Aan alles gedacht...niet dus. :shutup:

JGB07
dorpsstraat

Bericht door JGB07 » di 07 feb 2017, 8:44

^^ Die idiote aansluiting is toch gedaan om te zorgen dat:
1) zoveel mogelijk mensen gefrustreerd raken;
2) zoveel mogelijk brandstof wordt verbruikt;
3) Aansluiting zo gevaarlijk mogelijk worden;
en 4) in de hoop dat daarom niemand meer de auto neemt.

Je ziet het in alle nieuwe projecten terugkomen dat je niet vloeiend de snel-/autoweg op en af mag.
Wie dat in vredesnaam bedacht heeft en wat het doel daarvan is, is volstrekt onduidelijk.

Ik heb in een andere draad al aangegeven dat ik deze aansluitingen (vol op de rem, bocht en vol het gas erop) niet kan plaatsen in het "beleid" van modern / zuinig rijden.

Al met al is de verwachting niet dat dit op korte termijn beter wordt, eerder dat het op meerdere plekken in Nederland drama wordt.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 07 feb 2017, 10:44

1)doel bereikt.
2)doel bereikt.
3)doel bereikt.
4)doel nog niet bereikt.

:hap:
JGB schreef:Wie dat in vredesnaam bedacht heeft en wat het doel daarvan is, is volstrekt onduidelijk.
Wat ik hier op het forum voorbij heb zien komen heeft te dan toch te maken met DuurzaamVeilig beleid of iets in die geest.

Namelijk, qua wegcategorisering ga je van ASW/SW naar GOW en oh jeetje. Wat een verandering is dat. Daar moeten we wel iets in aanbrengen zodat mensen die van de weg gebruik maken dat even weten. :emo: :biertje: :doei:

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 07 feb 2017, 11:24

Die doelen lijken helder en heilig. Zoals ik hier al eerder heb gezegd kun je zo'n afrit 9 van de 10 keer ook wel op een andere manier 'knijpen'. Liever bijvoorbeeld twee wat meer vloeiende slingers na elkaar dan één zo'n haakse bocht. Dan kun je het minderen van snelheid ook gelijk wat meer doseren dan dat verkeer op één punt in de ankers moet.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 07 feb 2017, 15:44

Daar zit wat in.

Nog los daarvan. Met de komst en ingebruikname van de Haak is het voor het doorgaande verkeer zeker beter geworden qua doorstroming en veiligheid. Maar ik heb het idee dat ze nu (liever?) veel meer tijd, geld en energie steken in de herinrichting van het gebied om Leeuwarden heen (plus gebiedsontwikkeling) dan een beetje fatsoenlijk de boel op elkaar aansluiten qua snelweg/autoweg/invalsweg.

JGB07
dorpsstraat

Bericht door JGB07 » do 09 feb 2017, 14:52

GuteFahrt schreef: Wat ik hier op het forum voorbij heb zien komen heeft te dan toch te maken met DuurzaamVeilig beleid of iets in die geest.

Namelijk, qua wegcategorisering ga je van ASW/SW naar GOW en oh jeetje. Wat een verandering is dat. Daar moeten we wel iets in aanbrengen zodat mensen die van de weg gebruik maken dat even weten. :emo: :biertje: :doei:
Dat is nog te verklaren als je vanaf de ASW/SW naar GOW gaat, maar waarom is dan ook de aansluiting vanaf GOW naar ASW/SW zo dramatisch aangelegd? Zeker in die situatie zou toch de veiligheid en de milieuaspecten moeten prevaleren boven het knippen tussen GOW en ASW?

Daarnaast klopt de naam niet: 1) het is juist minder veilig, 2) het is juist minder duurzaam. Kunnen ze het beter "minder duurzaam en minder veilig beleid" noemen.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 10 feb 2017, 15:56

^^ Ben het roerend met je eens...aan de afkorting "DV" zijn dan ook al eens andere woorden meegegeven hier. Da's niet nieuw. :mrgreen:

Voor het overgrote deel een complete mislukking, dat is correct en tevens juist in mijn optiek.

Nog even terug naar de Haak, er is al het nodige gezegd over de bewegwijzering die te wensen overliet/laat op de N31 t.h.v. Leeuwarden ("niet in de Haak"), zo stond Leeuwarden -> Centrum helemaal niet aangegeven en "hoe kom je nu snel bij het MCL" was voor velen ook een nieuw vraagstuk.

Vandaar allemaal weer extra gele & blauwe borden, alsook ruiters of een onderbord (zoals hier, op de Westelijke Invalsweg (SV beeld van aug. '16 dus nog niet te zien maar kort erna een onderbord/regel toegevoegd met (H) MCL)).

Een (spoed)ambulance weet het wel. Ikzelf ook wel, vamorgen (heel) vroeg bevestigd:

https://www.google.nl/maps/dir/53.20511 ... !5i1?hl=en

Kortom, stukje invalsweg en dan via Newtonpark (of de Zwette) naar de ex-N31 (ook nog als H. Algrawei bekend). Die ligt er nog vanaf de turborotonde t.h.v. Newtonlaan tot de kruising t.h.v. snelvoedselketen Goutum.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 10 feb 2017, 22:12

Ik snap al dat gezever niet over bestemmingen als MCL.
Op de A8 staat bij Coenplein staat ook niet aangegeven welke kant je op moet voor het AMC.
Dat mensen zenuwachtig worden van een nieuwe situatie kan ik inkomen, maar het is enerzijds een stukje voorbereiding en anderzijds een stukje gewenning. Wat mij betreft worden die tijdelijke extra borden binnen een paar jaar weer opgeruimd.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 12 feb 2017, 20:11

^^ Ik snap dat gezever ook niet.

Ik denk alleen wel dat als je het bord Leeuwarden - Centrum via :AS: 24 binnen nu en afzienbare tijd weer weghaalt dat "ze" de hele culturele theatrale museum winkel ondernemers toestanden over zich heen krijgen.

:hap:
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op zo 12 feb 2017, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 12 feb 2017, 20:37

Kunnen ze niet vanaf de invalswegen een rode lijn trekken naar de parkeergarages in het centrum? Ook nog een leuk en uniek kunstprojectje :p

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 feb 2017, 22:42

Er zijn iig meer mensen die er over geklaagd hebben. Ik vind het wel een terecht punt overigens. Windrichtingen zeggen mensen weinig, je moet "echte" oriëntatiepunten op de wegwijzers neerzetten. Maar ik constateer dat er binnen Rijkswaterstaat 100% anders over die dingen gedacht wordt. Voor wat betreft Leeuwarden, in de Leeuwarder Courant staat een column van iemand die ik "Mr. Leeuwarden" noem, en die heeft er wel een beetje kijk op. Naast dat hij altijd wel goede duiding heeft over de historie van de stad zegt hij ook redelijk steekhoudende en zinnige dingen over de actualiteit in de stad en hij heeft zijn licht ook wel eens laten schijnen over de bewegwijzering en is met zinvolle ideeen gekomen.

Als ik meer tijd heb zal ik eens zoeken naar zijn stukje.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 12 feb 2017, 23:57

^^ Je zult mij ook niet horen zeggen dat het helemaal nergens op slaat. Voor het grootste deel wel, maar ikzelf heb eerder ook aangekaart in lijn van jou dat RWS het anders en beter had kunnen oplossen qua bewegwijzering.

Leeuwarden-Centrum dus gelijk op een afritbord en daarmee ervoor zorgen dat aparte niet nodig zijn. Om een voorbeeld te noemen..

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 feb 2017, 6:58

De oplevering van het nieuwe Europaplein zou een logisch moment zijn om vanaf Harlingen Leeuwarden-Centrum als extra doel te vermelden bij de afslag Noord. Dit is de kortste route naar het Oldehoofsterkerkhof en via de Heliconweg is ook het station prima te bereiken.

De keuze voor alleen Leeuwarden voor de 'afrit WIW/N359' vind ik wel verdedigbaar gezien het bredere gebruik van deze afrit (o.a. bedrijventerreinen en vanaf het westen bijna alles boven het Van Harinxmakanaal).

Dat ene volgbord bevat wel meer info dan nodig. Alleen 'Centrum volg afrit ##' was genoeg geweest.

Beetle
polderweggetje

Bericht door Beetle » za 16 sep 2017, 3:21

Afbeelding

Waarom staan er als je naar Leeuwarden wilt vanuit Harlingen bovenaan het viaduct haaietanden?? Aan wie zou je voorrang moeten geven? Aan diegenen die een aanloop nemen naar een vlucht het weiland in?

Hier nog de inmiddels oude situatie maar kort geleden hebben ze deze bocht aangepast en hebben voor wie uit Harlingen komt haaietanden aangebracht. Geen idee waarom.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 16 sep 2017, 3:51

Dat soort onzin komt vaker voor:
A79 Valkenburg
A50 Epe
A50 Apeldoorn-Noord

Vermoedelijk om extra duidelijk te maken dat een haakse/scherpe bocht volgt. Terwijl men in andere soortgelijke situaties dit niet doet:

A50 Arnhem-Noord (ter vergelijking: oude situatie, ook zonder haaientanden)

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » za 16 sep 2017, 7:54

De bedoeling is dat de bestuurder door het tegenkomen van haaientanden, begrijpt dat hij niet meer op een stroomweg rijdt. Dus zou het 'natuurlijker' moeten aanvoelen dat de bestuurder daarna nog maar 80 km/u rijdt. Als hier een vloeiende trompetaansluiting zou liggen, is de bestuurder meer geneigd om 100 te blijven rijden over de invalsweg. (Waarom je hier geen 100 mag rijden is echter ook een discussiepunt...)