[M] Malta

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: [M] Malta

Bericht door Hajo »

Ik heb inmiddels mijn vakantie op Malta geregeld. Het eiland is niet zo groot, ongeveer 2x Texel, dus een week moet voldoende zijn. Op 29/8 in de ochtend heen en op 5/9 tegen de avond terug. :D

Ik heb mijn vliegreis, twee hotels (5 overnachtingen in een hotel in Valleta, aan de rand van de oude stad, en 2 op Gozo, niet ver van de veerhaven) plus huurauto (via Sunny Cars) zelf geboekt. Die hotels gebruik ik als uitgangsbasis voor mijn verkenning van de eilanden. :woop:

Ik vlieg met Air Malta, met KLM kon ook maar 700, 800 euro voor een retourtje vind ik belachelijk. Met Air Malta vlieg ik retour voor de prijs wat een enkeltje kost bij KLM. :nahzeg:

Minpunt is dat je bij Air Malta in economy alleen maaltijden tegen betaling mogelijk zijn. In business class krijg je wel een maaltijd, maar binnen Europa business vliegen is zonde van het geld. Het enige verschil is een vrije middenstoel, een gratis maaltijd en wat betere service.

Maar goed, ik zorg er gewoon voor dat ik ruim op tijd op Schiphol ben en ik ga dan eerst naar de lounge, waar ik gratis gebruik kan maken van drankjes en hapjes.

Ik kijk erna uit en ben benieuwd wat het eiland allemaal te bieden heeft. :)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Veel plezier alvast, en we verwachten tzt uiteraard wel een repo :D
Ubi volentia est, via est
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In de Consumentengids van deze maand stond een artikel over goedkope autohuur op Malta. En dan bijkomende kosten. Niet alleen de ‘vage’ bedrijven maakten zich daar schuldig aan, ook Hertz:
Ten slotte huren we nog een auto bij
Hertz, voor €10 per dag. Hertz beloofde eerlijke
autohuur aan de Europese Commissie en is aan­
gesloten bij de Europese autoverhuurbemidde­
lingsdienst (zie het kader rechts). Volgens de
Hertz-website is rijden in Malta zo fijn, omdat er
geen tolwegen zijn. Maar de medewerker die
ons helpt, verhoogt onze huurprijs met €10,
‘voor tol’. Daar praat hij snel overheen. Als we
hem vragen de prijs te herhalen, zegt hij dat de
tol al in onze boeking staat. Dat is onwaar en bo­
vendien heeft Malta dus geen tolwegen. Slechts
een klein deel van de oude hoofdstad heeft op
doordeweekse ochtenden een betaalsysteem
dat enkele dubbeltjes per uur kost. Maar een
doorsnee toerist rijdt daar niet met de auto
doorheen. Pas nadat we vragen blijven stellen,
haalt Hertz het bedrag van onze rekening.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Hertz, net als Avis, heeft toch wel een reputatie hoog te houden als een groot en betrouwbaar autoverhuurbedrijf. Dit kan dus een incident zijn en de medewerker zal hopelijk ter verantwoording worden geroepen. Desondanks bewijst ook dit maar weer eens dat eerlijkheid nooit vanzelfsprekend is.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Ik ben eind augustus 2008 op Malta en Gozo geweest. We brachten veel tijd in de hotelkamer door, kijkend naar tenniswedstrijden met de airco aan. We zaten in Victoria (Gozo) waar we de nabijgelegen McDonald's vaak opzochten om wat te drinken. Verder ook een leuk stadje hoor.

De temperatuur zal er sinds 2008 niet minder op geworden zijn. Ik hoop dat je er beter tegen kunt dan ik, anders is het zonde van je geld ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: zo 25 mei 2025, 10:30Ik vlieg met Air Malta, met KLM kon ook maar 700, 800 euro voor een retourtje vind ik belachelijk. Met Air Malta vlieg ik retour voor de prijs wat een enkeltje kost bij KLM. :nahzeg:

Minpunt is dat je bij Air Malta in economy alleen maaltijden tegen betaling mogelijk zijn.
Air Malta bestaat al meer dan een jaar niet meer (dat eindigde in maart 2024) en is vervangen door KM Malta Airlines. En die hebben een codeshare met KLM, want KLM vliegt zelf al jaren niet meer rechtstreeks op Malta. Je kunt bij KLM een retourtje Amsterdam-Malta boeken, maar dan zit je op de vlucht van KM Malta Airlines maar wel onder KLM-vluchtnummer.

Als je nu boekt voor de data die jij opgeeft kost een retourtje overigens vanaf € 382 zonder ruimbagage (screenshot van de website van KLM vandaag):

Afbeelding

Zelfs het volledig flexibele tarief, inclusief ruimbagage, stoelkeuze en de mogelijkheid tot wijzigen en terugbetaling bij annulering, kost 'maar' € 577. Kortom, die € 700-800 lijkt erg hoog te zijn. Maar misschien is de prijs gedaald ten opzichte van het moment dat jij hebt geboekt.

De enige andere airline die direct van Amsterdam naar Malta vliegt is easyJet, en dat alleen in het seizoen. En verder vliegt Ryanair in het seizoen vanaf Eindhoven naar Malta, waarbij de vlucht doorgaans uitgevoerd wordt door Malta Air, een dochterbedrijf van Ryanair en niet te verwarren met het oude Air Malta.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Wel erg duur allemaal, om vanuit Amsterdam met bagage op Malta te vliegen. Vanuit Zaventem heb ik volgende week met Ryanair al een rechtstreekse vlucht naar Valetta, deze neem ik zelf geregeld in de tussenseizoenen als het weer in ons land tegensteekt.

Op 14 juni kan vanuit Brussel met KM-Malta al voor 185 heen en terug, dan zit je iets comfortabeler dan op de vliegende lijnbus van Ryanair.
Coen Tunnel
Voorzitter

Wimpie25 schreef: wo 28 mei 2025, 15:28 ^^
Wel erg duur allemaal, om vanuit Amsterdam met bagage op Malta te vliegen. Vanuit Zaventem heb ik volgende week met Ryanair al een rechtstreekse vlucht naar Valetta, deze neem ik zelf geregeld in de tussenseizoenen als het weer in ons land tegensteekt.
Deze prijs is voor midden in het zomerseizoen, en voor het meeste flexibele ticket. Dat is het duurste Economy-ticket. Je hebt ook nog een standaard Economy-ticket en die is uiteraard goedkoper, of je boekt het goedkoopste Light-ticket en voegt de bagage apart toe, soms is dat nog goedkoper. En wie een Sky Team Elite-status of hoger heeft kan een stuk ruimbagage gratis meenemen, dus die kan gerust het goedkoopste Light-ticket boeken.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Wacht even: KM Malta Airlines (voorheen Air Malta) is een dochteronderneming van Ryanair? Slik... Als dat maar goed gaat. Ook met mijn punten. :emo:

De prijzen zijn dan inderdaad gezakt, nu het voor € 577 mogelijk is. Ik vlieg Economy Flex, business binnen Europa is zonde van het geld.

Op aanraden van een familielid heb ik een klein autootje gehuurd. Gezien de drukte en de soms smalle straatjes is een grote auto niet echt praktisch. Helemaal niet als je alleen reist. Het wordt een Hyundai i10 of soortgelijks. Met automatische transmissie, dat wel.

Maar eerst, met mijn eigen auto, van 3 tot en met 6 juni naar Duitsland, de Harz. Ik verblijf in een Gasthof. Altijd leuk, veel hout, jaren 80 interieur en vaak ook "keine Kartenzahlung". Ik ga het zien, ik heb nu vakantie tot 10 juni. :D
Coen Tunnel
Voorzitter

Hajo schreef: wo 28 mei 2025, 17:53 Wacht even: KM Malta Airlines (voorheen Air Malta) is een dochteronderneming van Ryanair? Slik... Als dat maar goed gaat. Ook met mijn punten. :emo:
Nee. Malta Air is een dochter van Ryanair. KM Malta Airlines is de facto de opvolger van Air Malta, ook al is het juridisch gezien een nieuw bedrijf.

Hoe dan ook, het zijn twee verschillende maatschappijen en alleen Malta Air is van Ryanair. Sterker nog, het voert heel veel vluchten uit voor Ryanair, ook buiten Malta, en de meeste vliegtuigen zijn in de reguliere Ryanair-kleurstelling en hebben het standaard Ryanair-interieur.
Op aanraden van een familielid heb ik een klein autootje gehuurd. Gezien de drukte en de soms smalle straatjes is een grote auto niet echt praktisch. Helemaal niet als je alleen reist. Het wordt een Hyundai i10 of soortgelijks. Met automatische transmissie, dat wel.
Aan een grote auto heb je inderdaad niet veel op Malta, als je het kan redden in een kleine auto is dat meer dan voldoende. De afstanden zijn natuurlijk ook niet lang.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Toen ik ongeveer 15 jaar geleden naar Malta ging vlooig ik ook met Air Malta.
Op die maatschappij viel niets op of aan te merken. Alles in orde.

Grappig is wel om een kinnie te bestellen: dat is een Maltees drankje zonder alcohol.
Het smaakt prima, maar ook erg bitter zodat je die smaak nog lang in je mond hebt (zeg maar de Maltese versie van wat hier Rivella heet).

Net zoals jij en sommige anderen op dit forum reis ik wel eens alleen.
Alleen op Malta viel me op dat bij bezienswaardigheden wel eens besmuikt gelachen werd om een alleen reizende man.
Misschien is dat inmiddels veranderd (ik was er in 2007) maar hou er rekening mee.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Hajo schreef: wo 28 mei 2025, 17:53 Op aanraden van een familielid heb ik een klein autootje gehuurd. Gezien de drukte en de soms smalle straatjes is een grote auto niet echt praktisch. Helemaal niet als je alleen reist. Het wordt een Hyundai i10 of soortgelijks. Met automatische transmissie, dat wel.
In de Consumentengids die net op de mat plofte wordt besproken hoe erg de truukjes en scams waren bij de diverse verhuurbedrijven op Malta. Grapjes als 'alvast' tol factureren (er zijn geen tolwegen), bij late aankomst beweren dat jouw auto al 'weg' is en de dure upgrade als enige optie bieden, en de bekende pas veel later opeens alsnog schade claimen. Ik weet niet of je altijd al maatregelen neemt zoals grondig foto's maken en factuur controleren, maar dat is dus hier zeker aan te raden.

edit: oeps dat was al gedeeld.
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op wo 28 mei 2025, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Zie een paar posts hoger :) viewtopic.php?p=1347941#p1347941
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb de auto via Sunny Cars gehuurd, dus dat moet goed komen. Maar op je hoede blijven is uiteraard verstandig.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Ik heb in 2021 ook een auto op Malta gehuurd via Sunny Cars. Ik kreeg de auto van Sixt. Geen enkel probleem gehad. 👌
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik ben inmiddels op Malta aangekomen. De eerste indruk is zeker niet verkeerd... behalve de verkeersdrukte. Een Nederlandse spits doet er zeker niet voor onder.

Malta heeft dan ook een hele hoge auto dichtheid. Ergens las ik dat er 87 auto's per 100 inwoners rondrijden. En dan zijn de huurauto's nog niet eens meegeteld...

Links rijden was bij het wegrijden vanaf het vliegveld even vreemd, maar mijn huurauto heeft het stuur uiteraard rechts en dat vereenvoudigd de zaak toch wel enigszins.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Geniet ervan daar 8-)
Ubi volentia est, via est
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

De expreswegen op Malta zijn echt geen autosnelwegen.

Soms direct aan de weg grenzende in- en uitritten, geen invoeg- (alleen een :B7: ) en uitvoegstroken. Ze bestaan wel, maar zijn geen algemeenheid. Ook de lay-out is niet autosnelweg waardig: veel, soms scherpe, bochten en een vmax tussen de 60 en 80 km/h. Bij scherpe bochten soms zelfs 40.

De lay-out is overigens duidelijk Brits: wegmarkering, verkeersborden, fasering verkeerslichten (rood, rood en geel, groen, geel, rood). Teksten als "Reduce speed now" en "slow" (op het wegdek) zie je ook veel.

Ik heb nog niet echt veel gereden, maar dit is mijn eerste indruk.

En ondertussen ben ik verslaafd geraakt aan Kinnie, een alcoholvrij typisch Maltezer drankje. Nee, geen cola (dat vinden de Maltezers een belediging), maar een eigen brouwsel. Heerlijk, mits geserveerd met citroen en ijs. Veel ijs. :cola:
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Mijn vrouw en ik hebben het idee opgepakt om volgend jaar ergens in mei met de eigen auto naar Sicilië en Malta te gaan. Zijn er mensen hier die toevallig ervaring hebben met de ferry tussen Pozzallo en Valletta? Ik kon geen andere verbinding vinden vanuit Malta naar Italië (of een ander land), dus ik neem aan dat dit de enige mogelijkheid is? Misschien nog tips voor het rijden op Malta?
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Sinds een tijdje is er ook een concurrerende veerdienst van Marina di Ragusa naar Valletta, vijfmaal per week (niet op dinsdag en donderdag): https://ragusaxpress.com/

Grimaldi had een tijdje een dienst van Salerno via Catania naar Valletta, 1 à 2 keer per week. Maar die verbinding lijkt er niet meer te zijn. Je zult dus via Sicilië moeten, ofwel met Virtu Ferries vanaf Pozzallo, of Ragusa Express vanaf Marina di Ragusa.

Geen ervaring met één van beide ferries, maar het rijden op Malta viel me mee. Ja, het is druk, maar de snelheden liggen relatief laag en de wegbreedte is redelijk. Weg 1 is door het stedelijk gebied een soort substandaard expressweg. De ferry naar Gozo is vrij goedkoop; je betaalt alleen bij de terugreis van Gozo naar Malta.

Eén van de veerdiensten van Villa San Giovanni naar Messina kun je met een Italiaanse tolbadge gebruiken, mocht je die hebben. Mocht je de lange rit door Italië willen vermijden, dan kun je ook vanaf bv. Genua, Civitavechhia, of Napels een veerboot naar Palermo pakken. Heb je echt de tijd, dan zou je ook nog kunnen eilandhoppen via Corsica en Sardnië naar Sicilië en Malta - daar heb ik wel eens over nagedacht, maar uiteindelijk (nog) niet gedaan.