[M] Malta

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: [M] Malta

Bericht door marcel »

Kaaiman schreef:Marcel kan zijn lol niet op! :D
Ik heb een kaart waar ze allemaal opstaan ...
Trouwens, op de eerste foto's in di topic zie ik ook >100 nummers ingele kaders staan. Zijn dat ook wegnummers of andere nummers, bijv. wijk- of districtsnummers?
Dat zijn Distributor roads, zie mijn pagina over Malta: http://www.geocities.com/marcelmonterie/m.htm
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Willem schreef:Geen idee, op de kaart van Malta die ik heb staan helemaal geen driecijferige wegen aangegeven, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet bestaan.
Ik heb waarschijnlijk dezelfde kaart als jij. Toen ik hem kocht zag ik ook wel een kaart waar de 3-cijferige nummers ook op staan, maar die vond ik veel minder mooi dus heb ik toch maar deze gekocht.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

De kaart die ik heb is de Kompass kaart van Malta.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Willem schreef:De kaart die ik heb is de Kompass kaart van Malta.
Ja die heb ik inderdaad ook. Uitgave 2005.
Alfa
2x4 autosnelweg

Re:

Bericht door Alfa »

Palance schreef: Terug naar Malta: Het lastige van Malta is de taal en dus ook de bestemmingen: Je bent niet alleen bezig met de hoeveelheid bestemmingen door te worstelen, je moet ook snel de bestemmingen kunnen intepreteren omdat het geen (voor ons althans) gangbare taal is.
In Malta wordt toch Engels gesproken? (als ex-Brits kolonie)
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Het Engels is de tweede taal van het land, die naast de eigen Maltese taal gesproken wordt. Het Maltees is een Arabische taal met Italiaanse invloeden, die als enige Arabische taal in ons schrift geschreven wordt.
Plaatsnamen zijn meestal of in het Maltees of een herleiding hiervan en lezen dus niet makkelijk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wel bijzonder denk ik, ik zag vanochtend een vrachtwagen uit Malta rijden op de A28.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat zie je inderdaad niet zo snel. Ik heb buiten Malta zelf dan, nooit een auto daarvandaan ergens zien rijden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Voorproefje op mijn vakantie:

Afbeelding

Dat worden vast leuke foto's 8-)
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Aangezien deze thread niet zo groot is, zet ik hier de link naar mijn vakantiefoto's van Gozo en Malta. Ik heb een selectie gemaakt, het zijn 41 foto's geworden. Veel plezier!

:arrow: Google Photos-album
Laatst gewijzigd door Wesso op do 05 jan 2017, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Mooie foto's Ik ben 5 jaar geleden op Malta geweest (Sliema) en genoten van het eiland. Ik heb zelf niet gereden maar alles met de bus gedaan en dat gaat goed: Je komt praktisch overal met de bus.

Begrijp ik goed dat jij daar wel gereden hebt (of iemand anders dat voor je hebt gedaan)?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ We (vader en ik) hebben drie dagen met een huurauto rondgereden. Met mijn 1,5 jaar rijervaring leek het me niet zo verstandig in een right hand drive-auto te rijden ;)
Ook zijn we een keer met de bus gegaan van Victoria (Gozo) naar Marsalforn. Omdat de buschauffeurs baas in eigen bus zijn, willen ze nog wel eens besluiten dat er 's avonds niet meer gereden wordt. Gelukkig was de restauranthouder zo aardig ons per auto terug te brengen.

Qua verkeersveiligheid is het niet best, vind ik. Malta is statistisch het meest verkeersveilige land van Europa maar als je ziet hoe sommige Maltezers rijden! :neenee:
Vooral 's nachts rijden ze als gekken. Gevaarlijk inhalen, keihard door smalle straatjes scheuren. Ook typerend; het fenomeen terugschakelen kennen ze niet. Men rijdt rustig in z'n 4 een hellinkje op.
En wat rijcomfort betreft mag er ook wat meer EU-geld geïnvesteerd worden in de wegen :shutup:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Wesso schreef: Met mijn 1,5 jaar rijervaring leek het me niet zo verstandig in een right hand drive-auto te rijden ;)
Geloof me, dat is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Even instappen, een stukje bv. op een parkeerplaats rodrijden en dan gaan. Ik heb zelf ondertussen ook in een aantal van dit soort auto's gereden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Rijinstructeurs doen niets anders.
:denk:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Die hebben meestal geen stuur rechts :)
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

[quote="Wesso
Malta is statistisch het meest verkeersveilige land van Europa maar als je ziet hoe sommige Maltezers rijden! [/quote]

Dat komt vooral doordat Malta zo klein is. Gecorrigeerd voor het aantal inwoners of het aantal ongelukken per zoveel gereden kilometers ontstaat er een ander beeld.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

@Palance: het lijkt mij vooral wennen om bijvoorbeeld met links te moeten schakelen 8-)
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Dat is inderdaad het lastigste. Mijn vader bediende vaak ook de ruitenwisser in plaats van de richtingaanwijzer (zit rechts, niet links!) :lol:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ook links schakelen valt best mee. Het is wennen, maar binnen 10 minuten weet je niet anders. Ik ben al lang blij dat het gas- en koppelingspedaal niet verwisseld zijn :twisted:

Die fout met de ruitenwisser en richtingaanwijzer heb ik ook wel eens gemaakt. Op Cyprus in een jeep met +30 graden en je ruitenwissers is echt geen alledaags gezicht :) Gelukkig hebben Cypriotische huurauto's een apart (rood) kenteken zodat de toeristen (met zulke foutjes) sneller herkend worden. En er wordt dan ook sneller rekenin gmet je gehouden. Hoewel Cyprus veel Engelsen trekt, komen er nog altijd genoeg mensen uit rechtsrijdende landen.

Op Malta heb ik een dergelijk verschil in kentekenplaten niet gezien.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat komt vooral doordat Malta zo klein is. Gecorrigeerd voor het aantal inwoners of het aantal ongelukken per zoveel gereden kilometers ontstaat er een ander beeld.
Fatsoenlijke bronnen rekenen vrijwel altijd het aantal verkeersdoden om per inwoner, voertuigkilometer of autodichtheid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro »

Malta calling!

Afbeelding
Triq. L. Wettinger, de weg Mellieha Bay

Afbeelding
High rise
Triq. Is-Salina, nabij Port Bur-Marrad

Afbeelding
High rise
Diezelfde Triq. Is-Salina, maar nu nabij Maghtab

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
High rise
Triq Mikiel Anton Vassalli, een soort van snelweg, Valetta

Afbeelding
Afbeelding
Rotonde van meerdere belangrijke wegen zoals Trig Mikiel Anton Vassalli en Triq Regionali nabij Valetta

Afbeelding
Triq Regionali, soort van snelweg, nabij afrit St. Venera nabij Valetta

Afbeelding
Tunnel richting Triq Regionali, soort van snelweg richting Valetta

Afbeelding
Afbeelding
Marsa-Humrum Bypass, nabij Valetta

Afbeelding
Triq II Labour, Valetta
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In mijn beleving was het verkeer op Malta stukken drukker dan dat ik op deze foto's zie.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als ik die foto's zo zie dan is 1) Malta nooit verkeersveiliger dan Nederland, of 2) heeft verkeersveiligheid niks met weginrichting te maken.

Volgens mij klopt er niks van die claim dat Malta het verkeersveiligste land ter wereld is.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Statistiek kun je wat mij betreft ook "liegkunde" noemen. Een handig persoon kan zo met statistieken omgaan dat het gewenste resultaat weergegeven wordt..
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat is tevens mijn grootste bezwaar tegen het beargumenteren op grond van cijfers. Cijfers zijn feiten, maar de interpretatie laten nog wel eens flink te wensen over. Op Malta heb ik me overigens nooit echt onveilig gevoeld in het verkeer (maar ik heb er zelf dan ook nooit gereden).
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Quattro schreef:Malta calling!

http://static.panoramio.com/photos/orig ... 114662.jpg
Triq. L. Wettinger, de weg Mellieha Bay

http://static.panoramio.com/photos/orig ... 088981.jpg
http://static.panoramio.com/photos/orig ... 088976.jpg
Triq Mikiel Anton Vassalli, een soort van snelweg, Valetta

http://static.panoramio.com/photos/original/1625728.jpg
Tunnel richting Triq Regionali, soort van snelweg richting Valetta
Die foto's komen me bekend voor. Volgens mij zijn ze van mijn tweelingbroer Wessoo ;)
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Palance schreef:Dat is tevens mijn grootste bezwaar tegen het beargumenteren op grond van cijfers. Cijfers zijn feiten, maar de interpretatie laten nog wel eens flink te wensen over. Op Malta heb ik me overigens nooit echt onveilig gevoeld in het verkeer (maar ik heb er zelf dan ook nooit gereden).
Als je het voor elkaar krijgt dat je de cijfers zo draait dat mensen het interpreteren zoals gewenst, dan worden er heel snel conclusies getrokken waarbij je je mag afvragen of ze wel helemaal correct zijn. Neem bijvoorbeeld vliegen vs. auto rijden. Iedereen zegt dat vliegen veiliger is. Dat is waar per gevlogen/gereden kilometer, maar als je per vlucht/rit kijkt dan wordt het verschil al een stuk kleiner (en hier moet ik mee oppassen, dat heb ik ooit ergens opgevangen maar de echte statistieken heb ik nooit gezien). Als je dus roept: "Vliegen is veel veiliger als rijden." Dan is dat wat mij betreft twijfelachtig. Je kunt wel zeggen: "Vliegen is per kilometer veel veiliger als rijden." Of: "Per rit/vlucht is het verschil helemaal niet zo groot."
Beargumenteren op grond van cijfers is echter geen probleem. Je moet dan alleen wel duidelijk aangeven welke cijfers je bedoelt en wat ze precies zeggen. Dat moet je er mijn inziens dan ook duidelijk bij zetten. Helaas is het niet altijd meteen duidelijk wat men bedoelt.

Om een goed beeld te krijgen van de verkeersveiligheid zal men verschillende statistieken naast elkaar moeten leggen. Per kilometers, per rit en per inwoners. Maar daar moet je ook bij aangeven of wel alles geregistreerd is. En je moet ook opletten met waar je het sterfgeval aan toeschrijft. Bij het duiken bijvoorbeeld wordt van iemand die onder water een hart-aanval krijgt gezegd dat het duiken de oorzaak is. Dat is natuurlijk niet waar, de hartaanval is de oorzaak. Dat hij/zij onder water was heeft snelle hulp wellicht onmogelijk/moeilijker gemaakt, maar dat maakt van het duiken nog niet de oorzaak. Hetzelfde geld voor mensen die in de auto onwel worden of een hart-aanval krijgen. Als ze vervolgens ergens tegenaan rijden en overlijden dan moet je dat wel overal aan hetzelfde toeschrijven. Door ze soms aan hart-aanval toe te schrijven en soms aan auto-ongeluk gaan je statistieken natuurlijk scheef lopen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Als je het voor elkaar krijgt dat je de cijfers zo draait dat mensen het interpreteren zoals gewenst, dan worden er heel snel conclusies getrokken waarbij je je mag afvragen of ze wel helemaal correct zijn.
Hiermee sla je de spijker op de kop. Een cijfer vertelt altijd een deel van het verhaal. Het gaat vaak over de achtergrond van het cijfer. Maar dat wil zeggen dat cijfers niet gebruikt kunnen worden in de argumentatie. Iemand die zegt dat een weg veilig is of niet veilig omdat hij er 'zelf heeft gereden' en er al dan niet een ongeluk heeft gezien is veel minder serieus te nemen dan een overheidsrapport waar objectief het aantal ongevallen per afgelegde voertuigkilometer staat uitgedrukt. En dat is dan weer minder nauwkeurig dan een analyse waaruit bijvoorbeeld blijkt dat langs weg 1 een disco staat waar veel alcoholmobilisten zichzelf ieder weekend kapot rijden dan langs weg 2 waar zo'n disco niet staat, en er dus minder ongevallen gebeuren, maar die mogelijk wel onveiliger is ingericht...
Kortom, zaken moet je gelaagd zien:
1) Ervaring
2) Feiten en cijfers
3) Analyse
Het mooiste is natuurlijk als je in een forumpost (of rapport) deze drie zaken met elkaar kan verbinden, waarbij je een verklaring geeft over een bepaald al dan niet terecht veiligheidsgevoel ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

voertuigkilometer
Ook dat zegt niet alles... Als je toevallig een ongeval hebt waarbij 5 personen in één voertuig omkomen vliegt het aantal doden per voertuigkilometers omhoog, maar niet het aantal doden per personenkilometers.