[M] Malta
Moderator: Moderatoren
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Re: [M] Malta
Op dat eiland(-en) ben ik ook geweest. Ondanks de hoge bevolkingsdichtheid (grofweg zoals in de Randstad) is dat kleine landje, kleiner dan Andorra, leuk om te bezoeken.
Destijds was ik er alleen. Dan wordt je gewoon midden in je gezicht uitgelachen omdat je een alleengaande reiziger bent.
Alleen op Malta gebeurt dat: elders heb ik dat nog nooit meegemaakt.
Destijds was ik er alleen. Dan wordt je gewoon midden in je gezicht uitgelachen omdat je een alleengaande reiziger bent.
Alleen op Malta gebeurt dat: elders heb ik dat nog nooit meegemaakt.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik had net de indruk dat op Malta alleen reizen als heel normaal beschouwd werd. Alleen, met de Maltezers ben je nooit echt zeker, het is niet het meest joviale volk.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik heb er überhaupt nooit van gehoord dat mensen uitgelachen zouden worden als ze alleen reizen. Ik zou ook niet weten waarom je dat zou doen 
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Mensen kunnen je overal wel om uitlachen. Niets van aantrekken zou ik zeggen. 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Berrychello
- verkeersader
Ik kom net terug van een weekje Malta. Italianen rijden chaotisch maar de Maltezer kunnen er ook wat van. De Italianen willen vooral vooraan rijden en geen plekje verliezen (macho mannetjes), maar in Malta komt het volgens mij voort uit onverschilligheid en niet kunnen rijden.
Ik was er in 2006 ook eens en heb het idee dat het echt veel voller en drukker is. Rondwegen om sommige steden (de 1 rond St Pauls Bay en rond Melliha), en ook best veel stukken van de 1 zijn 2*2.
En nog érg druk. Rond een uur of vier ‘s middags sta je ook tussen Melliha en St Paul gewoon vast.
Er rijden overigens onwijs veel Bolt ‘taxi’s’ en Bolt scooters als maaltijdbezorgers.
Eigenlijk is het eiland gewoon te druk en er wordt nog steeds veel gebouwd helaas.
Ik was er in 2006 ook eens en heb het idee dat het echt veel voller en drukker is. Rondwegen om sommige steden (de 1 rond St Pauls Bay en rond Melliha), en ook best veel stukken van de 1 zijn 2*2.
En nog érg druk. Rond een uur of vier ‘s middags sta je ook tussen Melliha en St Paul gewoon vast.
Er rijden overigens onwijs veel Bolt ‘taxi’s’ en Bolt scooters als maaltijdbezorgers.
Eigenlijk is het eiland gewoon te druk en er wordt nog steeds veel gebouwd helaas.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Dat gevoel klopt, de bevolking van Malta is tussen 2010 en 2024 met meer dan 100.000 toegenomen. Dat is van 415K naar 535K, voor een land als Malta is dat enorm. Vandaar ook dat men de voorbije jaren toch wel fors geïnvesteerd heeft in het wegennet.
-
Berrychello
- verkeersader
Zo, dat is wel een toename inderdaad! En ik denk dat het aantal toeristen in die tijd nog harder gestegen is.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Aan de vruchtbaarheidscijfers kan de groei niet liggen, die behoren in Malta tot de laagste ter wereld. https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Malta. De groei moet dus vooral door migratie komen. Op die manier ontstaat een Luxemburg-scenario waarbij de eigen bevolking stilaan een minderheid in eigen land wordt. De groei van de buitenlandse bevolking op het eiland gaat alleszins heel hard: https://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_to_Malta.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
De Maltezen hebben zich dan ook als een soort van "Luxemburg in de Middelandse Zee" in de markt gezet, anders dreigde het land ook wel wat in de armoede te verzanden.
Het aantal voertuigen neemt ook aan sneltempo toe. Hetgeen de Maltese overheid ertoe genoopt heeft om vanaf 2020 zwaar te beginnen investeren in het wegennetwerk. Veel projecten zijn naar verhouding erg groot, complex en duur. Er zijn jaren geweest dat de overheid tot 70 miljoen euro in vernieuwingsprojecten heeft geïnvesteerd.

Veel nieuwe projecten hebben tegenwoordig nogal een Hong-Kong karakter, zijnde ongelijkvloerse kruisingen in een urbane setting. Zoals het Msida Creek Project

Op de ringwegen wordt er dan meer gewerkt in de richting van het ongelijkvloers maken van rotondes, tot nu toe voornamelijk met fly-overs en ondertunneling.

Het aantal voertuigen neemt ook aan sneltempo toe. Hetgeen de Maltese overheid ertoe genoopt heeft om vanaf 2020 zwaar te beginnen investeren in het wegennetwerk. Veel projecten zijn naar verhouding erg groot, complex en duur. Er zijn jaren geweest dat de overheid tot 70 miljoen euro in vernieuwingsprojecten heeft geïnvesteerd.

Veel nieuwe projecten hebben tegenwoordig nogal een Hong-Kong karakter, zijnde ongelijkvloerse kruisingen in een urbane setting. Zoals het Msida Creek Project

Op de ringwegen wordt er dan meer gewerkt in de richting van het ongelijkvloers maken van rotondes, tot nu toe voornamelijk met fly-overs en ondertunneling.

-
Durashift
- expressweg
Voor een klein miljoen euro kocht je op Malta het (EU) staatsburgerschap.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230329 ... p-op-malta
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230329 ... p-op-malta
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Nog wat foto's van het laatste nieuwe opgeleverde project (2023). De Marsa Junction is aangelegd op de voormalige Labour Road rond Albert Town en Paolo. Deze ongelijkvloerse aansluiting verbindt de Internationale Luchthaven met het centrum van Valetta, via weg 1. Het heeft 70 miljoen euro gekost.
Vroeger

Nu
Vroeger

Nu
- SPOILER: TOON
-
Berrychello
- verkeersader
Google Maps snapte er daar in elk geval niets meer van, viel me op.
Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Het wordt haast een stad op een eiland terwijl het jaren terug iets meer had van de kleinschaligheid van een Grieks eiland.
Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Het wordt haast een stad op een eiland terwijl het jaren terug iets meer had van de kleinschaligheid van een Grieks eiland.
-
Chris
- Moderator
Het autobezit op Malta is één van de hoogste ter wereld. Ik heb nooit begrepen waarom dat zo is, in Italië is het ook al jaren één van de hoogste in Europa, waarbij de stedelijke dichtheid niet echt een factor lijkt te zijn in het autobezit. In Spanje is het autobezit ook het hoogst op de Balearen. Op Cyprus is dit ook hoog. Griekenland dan weer niet, behalve in de regio Athene.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Malta kan volgens de maatstaven van de EU en UN in theorie geklasseerd worden als stadstaat, en sinds dat het steeds meer in de radar komt als volwassen land, krijgt het ook vaker die titel toegewezen. Het heeft de hoogste bevolkingsdicht van de EU, gevolgd door Nederland en België. Tot 15 jaar geleden was het een relatief vergeten staatje, totaal verkommerd en geplaagd door wijdverspreide corruptie en maatschappelijke stilstand door haar geïsoleerde positie. De investering stonden op een heel laag pitje, de oude scheepsbouwwerven die achtergelaten waren door de Britten, waren vrijwel allemaal gesloten en de relatie met het oude thuisland was eentje met de sfeer van een grafkelder. In theorie beschikt een land als Malta over te weinig grondstoffen en middelen om echt als onafhankelijk land te fungeren.
Dat is totaal veranderd sinds de opkomst van e-commerce, het land heeft de digitale werkelijkheid totaal omarmd en is nu de grootste speler op vlak van online gokken en onafhankelijke financiën en verzekeringswezen. Ook is het de "thuisbasis" van verschillende grote rederijen en vliegtuigmaatschappijen. De laatste 5 jaar is het ook een hotspot geworden voor digital nomads en expats. Al dat in combinatie met het goede klimaat rijke geschiedenis en zeer internationaal karakter, heeft een grote groep mensen de weg doen vinden naar het eiland. Het toerisme is opnieuw aangezwengeld, het geld stroomt terug binnen en land staat terug op de kaart.
De eerste echte grote investeringen die terug begonnen binnenlopen, was die van de filmindustrie. De eerste seizoenen van Game of Thrones hadden verschillende locaties op het eiland die - onder andere - fungeerden als King's Landing. Dit omdat het land een zeer schikkelijk belastingstelsel kent, op dat vlak is het echt vergelijkbaar met Ierland. Nog een bonus voor de lokale bevolking, ondanks het feit dat ze heel lang in een armetierig land gewoond hebben, dienden ze quasi geen belastingen af te leggen op vaste active en onroerend goed.
Nog bijkomend, een illustratie van hoe het land nog vasthoud aan haar Britse roots.
Dat is totaal veranderd sinds de opkomst van e-commerce, het land heeft de digitale werkelijkheid totaal omarmd en is nu de grootste speler op vlak van online gokken en onafhankelijke financiën en verzekeringswezen. Ook is het de "thuisbasis" van verschillende grote rederijen en vliegtuigmaatschappijen. De laatste 5 jaar is het ook een hotspot geworden voor digital nomads en expats. Al dat in combinatie met het goede klimaat rijke geschiedenis en zeer internationaal karakter, heeft een grote groep mensen de weg doen vinden naar het eiland. Het toerisme is opnieuw aangezwengeld, het geld stroomt terug binnen en land staat terug op de kaart.
De eerste echte grote investeringen die terug begonnen binnenlopen, was die van de filmindustrie. De eerste seizoenen van Game of Thrones hadden verschillende locaties op het eiland die - onder andere - fungeerden als King's Landing. Dit omdat het land een zeer schikkelijk belastingstelsel kent, op dat vlak is het echt vergelijkbaar met Ierland. Nog een bonus voor de lokale bevolking, ondanks het feit dat ze heel lang in een armetierig land gewoond hebben, dienden ze quasi geen belastingen af te leggen op vaste active en onroerend goed.
Nog bijkomend, een illustratie van hoe het land nog vasthoud aan haar Britse roots.
- SPOILER: TOON
-
Chris
- Moderator
De bevolking van Malta is gegroeid naar 563.000 inwoners aan het einde van 2023.
In 2000 telde Malta nog 389.000 inwoners, wat maar beperkt gegroeid was naar 414.000 in 2010. Echter nadien is het inwonertal zeer snel gaan groeien. In 2023 bedroeg de bevolkingsgroei 3,9%. Alleen al sinds 2020 is de bevolking met 10% gegroeid.
Zoals in deze thread te zien zorgt dit voor grote problemen. De bestaande infrastructuur is overbelast en men ziet zich gedwongen daarin te investeren. Echter zoveel inwoners betekent ook een hoge druk op bijvoorbeeld energie, water, afvalverwerking, import van voedsel, etc. Dit soort dingen zijn veel sneller problematisch op kleine eilanden dan in wat grotere landen. Bijvoorbeeld IJsland groeit ook snel, maar daar is toch een stuk meer ruimte om die groei op te vangen.
In 2000 telde Malta nog 389.000 inwoners, wat maar beperkt gegroeid was naar 414.000 in 2010. Echter nadien is het inwonertal zeer snel gaan groeien. In 2023 bedroeg de bevolkingsgroei 3,9%. Alleen al sinds 2020 is de bevolking met 10% gegroeid.
Zoals in deze thread te zien zorgt dit voor grote problemen. De bestaande infrastructuur is overbelast en men ziet zich gedwongen daarin te investeren. Echter zoveel inwoners betekent ook een hoge druk op bijvoorbeeld energie, water, afvalverwerking, import van voedsel, etc. Dit soort dingen zijn veel sneller problematisch op kleine eilanden dan in wat grotere landen. Bijvoorbeeld IJsland groeit ook snel, maar daar is toch een stuk meer ruimte om die groei op te vangen.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het is vrijwel overal op het eiland permanent druk, openbaar vervoer is van een beperkt niveau, en de inwoners zelf pakken voor het minst de auto. Dezelfde situatie ervaarde ik van de zomer eigenlijk ook in Albanië, waar het wegennet nog maar zeer miniem uitgebouwd is, maar waar ondertussen wel heel de bevolking sinds nog maar enkele jaren over een auto beschikt.
-
Chris
- Moderator
In 2017 is € 700 miljoen vrijgemaakt (een ongekend bedrag voor Malta) om het wegennet te verbeteren. Er is toen ook een nieuwe wegbeheerder opgericht: Infrastructure Malta, die naar het lijkt alle wegen op Malta beheert. Echter de website van Infrastructure Malta is nogal beperkt, met weinig achtergrondinformatie. Zo heb ik nog geen officiële bron kunnen vinden over weglengte, wegclassificatie of wegnummering. Een paar hoopgevende links naar GIS informatie zat achter een ArcGis inlog.
Informatie op Wikipedia is gebaseerd op de CIA World Factbook van 16 jaar geleden. Dat World Factbook is nooit een heel accurate bron gebleken. Op Openstreetmap gebruiken ze de website van Marcel als bron.
https://www.infrastructuremalta.com/
Informatie op Wikipedia is gebaseerd op de CIA World Factbook van 16 jaar geleden. Dat World Factbook is nooit een heel accurate bron gebleken. Op Openstreetmap gebruiken ze de website van Marcel als bron.
https://www.infrastructuremalta.com/
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Het is alweer heel wat jaren geleden dat ik op Malta was, maar ik had niet het idee dat het zo slecht was. Ik kon met de bus overal komen waar ik wilde. Dat ging prima.Wimpie25 schreef: do 29 aug 2024, 22:15 Het is vrijwel overal op het eiland permanent druk, openbaar vervoer is van een beperkt niveau
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Chris
- Moderator
De bus is sinds 2022 gratis (behalve de 'lange-afstands' bussen). Ik las een artikel waarin gesteld werd dat dit helemaal geen effect had op de congestie en het aantal autoverplaatsingen.
Maar als je ervaring van heel wat jaren geleden is, zal die nu waarschijnlijk anders zijn. Ik lees veel berichten dat de congestie en overbevolking met name de laatste 10 jaar rap erger is geworden.
Maar als je ervaring van heel wat jaren geleden is, zal die nu waarschijnlijk anders zijn. Ik lees veel berichten dat de congestie en overbevolking met name de laatste 10 jaar rap erger is geworden.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ik ben rond 2005 op Malta geweest en heb toen heel veel van de lijnbus gebruik gemaakt. Dat was toen ideaal. Grote doorgaande (snel)wegen bestonden er in mijn herinnering nog niet echt. Het was wel redelijk druk qua verkeer, maar niet dat er echt files stonden, althans niet bij de diverse busritten die ik toen heb gedaan.
Eerder dit jaar was ik wederom op Malta en je ziet duidelijk dat het eiland veel drukker is geworden. Inmiddels zijn er wel diverse snelwegachtige wegen, maar de paar keer dat ik daar (met touringcar) overheen ben gegaan kwamen we elke keer wel even in één of meerdere korte files uit. Dat kostte vaak een paar minuten vertraging en was op zich wel redelijk overkomelijk, maar echt lekker doorrijden is er overdag niet meer bij. Het wegennet rond Valetta is gewoon overvol en de korte invoegstroken en krappe verbindingsbogen dragen ook niet echt positief bij aan een goede doorstroming.
Eerder dit jaar was ik wederom op Malta en je ziet duidelijk dat het eiland veel drukker is geworden. Inmiddels zijn er wel diverse snelwegachtige wegen, maar de paar keer dat ik daar (met touringcar) overheen ben gegaan kwamen we elke keer wel even in één of meerdere korte files uit. Dat kostte vaak een paar minuten vertraging en was op zich wel redelijk overkomelijk, maar echt lekker doorrijden is er overdag niet meer bij. Het wegennet rond Valetta is gewoon overvol en de korte invoegstroken en krappe verbindingsbogen dragen ook niet echt positief bij aan een goede doorstroming.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik was er eind 2021, dus het zal vanwege corona wel iets rustiger zijn geweest. Maar de ervaringen van Rein hierboven kan ik onderschrijven. Ik reed er met een huurauto. Dat is daar goed betaalbaar, en ik had de indruk dat best veel toeristen dat doen. Het busnetwerk schijnt best goed te zijn, maar de huurauto geeft je veel meer flexibiliteit. Ik ben ook nog naar Gozo geweest. Mijn indruk is ook dat de wegen best druk zijn, en files zijn niet ongewoon. Google Maps o.i.d. is op sommige plekken wel een aanrader om door de drukte te navigeren. De oude binnenstad van Valletta kan het beste te voet verkend worden, wij parkeerden in een parkeergarage net buiten de stad (bij het busstation en de Tritonfontein).
De snelwegachtige wegen zijn best oké, maar behoorlijk substandaard. De eerste keer naar ons hotel miste ik de afrit omdat de afrit direct na een tunnel zat en de uitvoegstrook zeer kort was, en enige bebording na de tunnel ontbrak (hier).
Het is wel een leuke bestemming, gevoelsmatig een heerlijke mix van culturen (Zuid-Europees/Italiaans, Arabisch/Noord-Afrikaans, en Brits) en ik heb het er goed naar mijn zin gehad. Ideaal voor een paar dagen tot een week. En vaak kun je er best goedkoop naar toe vliegen.
De snelwegachtige wegen zijn best oké, maar behoorlijk substandaard. De eerste keer naar ons hotel miste ik de afrit omdat de afrit direct na een tunnel zat en de uitvoegstrook zeer kort was, en enige bebording na de tunnel ontbrak (hier).
Het is wel een leuke bestemming, gevoelsmatig een heerlijke mix van culturen (Zuid-Europees/Italiaans, Arabisch/Noord-Afrikaans, en Brits) en ik heb het er goed naar mijn zin gehad. Ideaal voor een paar dagen tot een week. En vaak kun je er best goedkoop naar toe vliegen.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Malta is een van de dichtstbevolkte landen ter wereld. Dus logisch dat daar veel verkeer en files zijn. Een groot deel van het eiland (overigens qua oppervlakte de helft van Andorra) is volgebouwd.
Gozo is wat rustiger.
Gozo is wat rustiger.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Malta is zoals hierboven beschreven wel een topbestemming waar je kan naar blijven afreizen. Het kleine land heeft zoveel te bieden op zo'n kleine oppervlakte, dat je het bijna niet zou geloven.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik overweeg eind augustus, begin september een bezoek te brengen aan Malta. De exacte data zijn nog niet bekend. Hopelijk is dat net na de grote drukte zodat het wat rustiger is.
Een andere optie in mijn hoofd is Zuid-Afrika. Maar daarvan hoorde ik dat alleen reizen, zonder deel uit te maken van een reisorganisatie, niet wordt aangeraden. Te gevaarlijk.
Een andere optie in mijn hoofd is Zuid-Afrika. Maar daarvan hoorde ik dat alleen reizen, zonder deel uit te maken van een reisorganisatie, niet wordt aangeraden. Te gevaarlijk.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Georganiseerd naar Zuid=Afrika is ook niet alles: https://nos.nl/artikel/2194771-groep-ne ... uid-afrika
Hou het dus maar lekker bij Malta
Hou het dus maar lekker bij Malta
-
jdb2
- autoweg
Ben een beetje gefascineerd door de Maltese taal. Het is de enige erkende Semitische taal in EU. Het is een variant van de Magrebijnse Arabisch dialecten die aanleunt bij het Tunesische dialect, maar met veel Italiaanse leenwoorden. Als spreker van een Noord-Afrikaans dialect met kennis van het Frans is de geschreven variant verrassend goed te begrijpen eens je weet voor welke klanken de letters staan (of stonden). De gesproken variant is namelijk in de loop der jaren een aantal typisch Arabische klanken kwijtgeraakt als gevolg van de Italiaanse invloed waardoor die minder goed te begrijpen is.
Link
🍉
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Interessant is wellicht ook dit:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Herkules
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Turks is gemakkelijker te volgen dan Maltees.Hajo schreef: za 10 mei 2025, 23:04Ik kan er geen touw aan vastknopen, aan dat Maltees.
Gelukkig spreken ze ook Engels.
![]()
Interessant is wellicht ook dit:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Herkules