Wat vinden jullie nou van DV? Ik zal eerst mijn mening geven.
Ik vind op zich het concept wel goed bedacht, maar men is aan een aantal punten te makkelijk voorbijgegaan en nu is het een rommeltje geworden.

Ten eerste vind ik de wegcategorisering geen probleem, maar de uitvoering ervan wel. Hier in Haaren is niet eens onderzoek ofzo gedaan, maar is alles gelijk tot erftoegangsweg type A gebombardeerd, wat dus 30 of 60 km/h inhoud, maar de gemeente is nog niet zover gevorderd, dus er zijn nog vele stukken 80 km/h. Ook vind ik het niet terecht dat een zandpad dezelfde snelheid krijgt als een brede kernverbindende weg met vrijliggende fietspaden. En nu zijn zandpaden zelfs nog allemaal 80 km/h (sic!), terwijl dus die ontsluitingswegen wel 60 km/h zijn. Dat zijn dus al verschillen binnnen één gemeente, ik wil niet eens weten van de gemeenteoverschrijdende verschillen.
Ten tweede vind ik het er niet duidelijker op worden, zowel juridisch als in het wegbeeld zelf. Niemand weet nu precies zit met de inhaalverboden over de dubbele doorgetrokken streep. Vroeger was een enkele streep heilig en die werd ook niet zo gauw overschreden, want er was een noodzaak voor een inhaalverbod, terwijl er dat nu vaak niet aantoonbaar is. Ook het wegbeeld is behoorlijk drukker geworden met al die extra lijnen en borden. Het mag van mij allemaal wel een beetje minder.
Goede punten vind ik dat veel gevaarlijke kruisingen zijn veranderd in (turbo)rotondes en de aanleg van fietspaden en betere fietskruisingen. Ook is het goed dat veel woonstraten zijn veranderd in 30 km-zones, als tussenbrug tussen 50 km/h en verdergaande maatregelen als een woonerf.
Op zich is een wegcategorisering ook geen probleem, mits het maar goed was gedaan, ik had zelfs liever gezien dat een onafhankelijke organisatie het voor het hele land had gedaan.
Nu had ik graag jullie mening over DV.