Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Wouter N14 » ma 30 jan 2017, 23:57

Een automobilist moet in staat zijn zelf te bepalen wanneer je in de kom 40, 50 of 60 kan rijden. Daar helpt Duurzaam Veilig niet veel bij, een gedegen rij-opleiding met voldoende mogelijkheden voor bijspijkeren wel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door duikgek89 » di 31 jan 2017, 1:13

Volgens mij heeft DV met name bereikt dat veel automobilisten niet meer in staat zijn fatsoenlijk te rijden...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Kaaiman » di 31 jan 2017, 9:51

Ik zou nog wel wat voelen voor 40 km/u als standaardsnelheid bibeko, ook wat nu 30-zones zijn, met dan een uitzondering van doorgaande GOWs zonder langsparkeren en met vrijliggende fietspaden, die dan 60 km/u kunnen worden, en GOW's die nu 70 zijn dan optrekken naar 80 km/u.

Voor de echt krappe woonstraten kun je woonerven dan in plaats van 15 km/u optrekken naar 20 km/u, dat verschil is in een auto nauwelijks merkbaar en eigenlijk is 15 km/u ook nauwelijks handhaafbaar. Beide snelheden vallen in feite onder 'fietssnelheid'. Letterlijk stapvoets is immers maar 5 km/u, waarmee 15 km/u 'stapvoets' in zichzelf al een farce is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door RSK » di 31 jan 2017, 10:10

^^ Lijkt me een prima idee, al vrees ik wel dat dan weer een grote hoeveelheid wegen van 50 naar 40 gaat, terwijl ze binnen jouw verhaal naar 60 zouden moeten. Iets met lokale politici enzo...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Kaaiman » di 31 jan 2017, 10:25

Het zullen met name ETW-50's zijn die dan ETW-40 zullen worden, alsmede een aantal GOW-50's die zich nu ook al niet lenen voor 50, maar waarbij 30 weer duidelijk te langzaam is.

Voorbeeldjes uit Hoogeveen:
nu 30, beter 40:
https://www.google.nl/maps/@52.7191721, ... 56!6m1!1e1
https://www.google.nl/maps/place/Hoogev ... 02!6m1!1e1 (ja echt, dit is nu 30...)

nu 50, beter 40:
https://www.google.nl/maps/place/Hoogev ... 02!6m1!1e1
https://www.google.nl/maps/@52.7278283, ... 56!6m1!1e1 (twijfelgevalletje, maar 40 past m.i. beter vanwege krappe bochten en veel gevaarpunten achter elkaar, 50 haal je nu in de praktijk toch al niet)
https://www.google.nl/maps/place/Hoogev ... AWw!2e0!6s
https://www.google.nl/maps/@52.7172253, ... 56!6m1!1e1 (ook weer twijfelgevalletje, de bochten in deze weg met 50 km/u nemen is verre van comfortabel, maar op de rechtstanden voelt 40 wel vrij langzaam, maar er is wel weer sprake van langsparkeren)

nu 50, beter 60:
https://www.google.nl/maps/place/Hoogev ... 02!6m1!1e1
https://www.google.nl/maps/place/Hoogev ... 02!6m1!1e1
https://www.google.nl/maps/place/Hoogev ... 02!6m1!1e1 (wel gevarenpunten zoals oversteken beter aangeven en bij reconstructie meer ruimte maken tussen rijbaan en fietspad)

Hoe dan ook, de praktijk blijkt toch altijd weer weerbarstiger dan het boekje, welke snelheid je er ook aan geeft.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Jackbauer1350 » di 31 jan 2017, 12:54

Kaaiman schreef:https://www.google.nl/maps/place/Hoogev ... 02!6m1!1e1 (ja echt, dit is nu 30...)
Totaal ongeloofwaardig als weg binnen een 30 km zone.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Naturist » di 31 jan 2017, 23:03

^^ Als een diender daar zijn jaarbonus bij elkaar aan het flitsen is, kom je er wel achter hoe geloofwaardig de boete is. :2cents:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Jackbauer1350 » wo 01 feb 2017, 9:33

^^ Volgens mij is de politie niet zo ijverig op wegen die niet voldoen aan de richtlijnen voor 30 zones.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door duikgek89 » wo 01 feb 2017, 13:24

RSK schreef:^^ Lijkt me een prima idee, al vrees ik wel dat dan weer een grote hoeveelheid wegen van 50 naar 40 gaat, terwijl ze binnen jouw verhaal naar 60 zouden moeten. Iets met lokale politici enzo...
Dat denk ik ook, daarom vind ik 60km/h een betere standaard snelheid en dan mogen ze zones 40 gaan invoeren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 feb 2017, 20:09

Naturist schreef:^^ Als een diender daar zijn jaarbonus bij elkaar aan het flitsen is, kom je er wel achter hoe geloofwaardig de boete is. :2cents:
Grappenmaker. Agenten krijgen geen bonus als ze veel boetes uitschrijven.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Naturist » wo 01 feb 2017, 20:46

^^ Klopt, maar de diender heeft sinds de verrechtsing in Nederland wel weer een quotum te halen en dat is waar ik op doel.

Als een volgend Kabinet nog meer boetes binnen wil halen zou een bonus per overtreding natuurlijk een motivatie kunnen betekenen, geheel in lijn van het rechtsliberaal gedachtengoed: zelfregulerend en zelfvoorzienend :top:

Waarbij ik moet opmerken dat de duim omhoog met een container zout genomen moet worden.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door boe! » wo 01 feb 2017, 20:56

Naturist schreef:^^ Klopt, maar de diender heeft sinds de verrechtsing in Nederland wel weer een quotum te halen en dat is waar ik op doel.
Alle quota zijn afgeschaft. Dat is ook de belangrijkste reden dat er veel minder bekeuringen worden uitgeschreven.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Naturist » wo 01 feb 2017, 21:01

^^ Daar was ik dan weer niet van op de hoogte, misschien moeten ze het dan toch maar weer herinvoeren :PP:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door mavas » vr 17 nov 2017, 14:50

Een interessant tegengeluid over Duurzaam Veilig, dat de hersenen laat werken:
http://nationaalverkeerskundecongres.nl ... ep2017.pdf
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » vr 17 nov 2017, 15:11

^^ Ik was bij die lezing op het NVC. Ik kwam nogal verontwaardigd de zaal weer uit, net als de rest. Het artikel zou meer duidelijkheid moeten geven, en dat klopt gelukkig ook. Interessant is het zeker.
Слава Україні

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Egbert » vr 17 nov 2017, 17:33

Het spijt me, maar als ik dit zo lees dan snap ik helemaal waarom DV. Totaal nietszeggend. Gelul in de vrije ruimte. Mensen die zichzelf en hun eigen ontwerpjes superbelangrijk vinden.
Over het hoe en waarom lees ik niets.

Ik herken ook de invoeringsvoorbeelden niet.
Onze 80 km/h-wegen kregen een uitmonstering die sprekend lijkt op die van autosnelwegen. Niet alleen met de hardware, zoals nadrukkelijk gescheiden rijrichtingen, afschermende botsvoorzieningen en strakke belijning
Misschien kom ik dan alleen op de verkeerde plekken, maar ik zie geen 80-km wegen die sprekend lijken op autosnelwegen.
Ik ken er eentje die er een beetje op lijkt, de nieuwe N279 tussen Veghel en Den Bosch. Het grootste verschil daar is de vluchtstrook en dat bord :A1-80: wat niet past bij een :G3: . Verder moet ik heel hard zoeken voor een voorbeeld van een 80-km weg met gescheiden rijrichtingen en afschermende botsvoorzieningen.

Het enige waar ik het mee eens ben is de discussie over speed pedelecs. Die passen gewoon niet in het dogma DV.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Kaaiman » vr 17 nov 2017, 21:18

Weinig serieus geschreven en weinig wetenschappelijk onderbouwd. Als een student dit zou inleveren als essay of scriptie wordt het een dikke onvoldoende.

Is dat dan relevant? Jazeker. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid die Duurzaam Veilig heeft uitgewerkt, zal weinig onder de indruk zijn van dit broddelwerkje, of dat nu terecht of onterecht is. Veel door de auteurs gesignaleerde problemen worden bovendien door de SWOV ook wel onderkend. Wellicht houdt de SWOV daarin teveel vast aan de drieledige DV-systematiek waardoor de praktische problemen onvoldoende worden opgelost, maar dat hadden de auteurs mijns inziens veel beter onderbouwd moeten beargumenteren...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Mandelsoft » vr 17 nov 2017, 21:35

Ik ben het er ook mee eens dat het stuk knullig is geschreven, vooral het nogal informele taalgebruik. Het is eerder een pleidooi, maar het wordt niet ondersteund met onderzoeksresultaten en dergelijke. Het lijkt eerder dat de auteurs alles vanuit eigen oogpunt schrijven zonder dit te onderbouwen met metingen, concrete praktijkvoorbeelden, enquêtes en dergelijke middelen. Duurzaam Veilig heeft zijn mankementen, ja, maar dit artikel kan niet gebruikt worden als basis om het helemaal aan de kant te schuiven. Ik denk dat eerder dat in deze vorm de beroepspraktijk juist dit artikel aan de kant schuift..,

Kortom: leuk geprobeerd, maar dit doet maar weinig stof opwaaien...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Vinny » vr 17 nov 2017, 22:12

Laat ik de samenvatting punt voor punt doorlopen:
Rapport schreef:de keus voor een eenvoudg stelsel ging voorbij aan de in wezen complexe materie; de methode
waarmee men de wegcategorieën bepaalde was veel te naief
Ik ben het hier mee eens. Alleen de basisfilosofie van Duurzaam Veilig was nu net een vereenvoudiging waardoor ontwerpers minder ruimte kregen voor specifieke afwijkingen. Als je dit weer wilt veranderen komt er meer verantwoordelijkheid op de schouders van de ontwerpers, en dat houdt dus ook in dat je bijvoorbeeld hoger opgeleide ontwerpers en verkeerskundigen in dienst moet nemen als gemeente. En die hebben de laatste jaren op hun personeel bezuinigd en gezegd: "gewoon keurig het CROW-handboek volgen".
het steeds meer uit de hand lopende snelheidsgedrag laat zich door een formeel inrichtingsstelsel niet zomaar beïnvloeden
Dat hangt samen met het voorgaande punt: in principe was het uitgangspunt nu juist een helder snelheidsregime. Zelfs 11 jarige kinderen wisten mij te vertellen dat je 100 mag op een weg met een groene streep in het midden. Zoiets werkt alleen als je uiterst consequent bent, en dat is nu net niet gebeurd met de uitrol van EHK (als gevolg van Duurzaam Veilig).
omgevingselementen tot obstakels verklaren, ongeacht hun betekenis en functie, is een ongewenst totalitaire ingreep
Dit is oorzaak en gevolg omdraaien. Een obstakel is een omgevingselement en dus altijd een obstakel. Niet alle omgevingselementen hoeven een obstakel te zijn, maar dan staan ze ver genoeg van de weg of zijn ze goed afgeschermd.
herkennend visueel waarnemen, essentieel voor elk verplaatsingsgedrag, is veel ingewikkelder dan men aannam en het perifere zien heeft eigen kwaliteiten
Dat zal niemand ontkennen, maar binnen DV heeft men niet het perifere zien afgeschaft. Wat er wel gebeurd is is dat men de weggebruiker steeds meer als kleuter is gaan behandelen omdat sommige automobilisten zich als kleuter gedragen. Hier moeten denk ik andere maatregelen genomen worden: verkeershufters strenger bestraffen, handhaving in kwetsbare gebieden opschroeven en dan hoeven er ook veel minder hinderlijke elementen als drempels te worden toegevoegd. Maar ook dat staat - in principe - los van Duurzaam Veilig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » vr 17 nov 2017, 22:16

Wel grappig dat deze scriptie was genomineerd voor Beste Bijdrage 2017 op het Nationaal Verkeerskundecongres. Hoe dat zo is gekomen, moet je mij niet vragen, maar ik vond het niet verdiend. Er waren zat betere scripties.

Wel vind ik veel punten in deze scriptie wel interessant, inclusief de door Vinny geposte quotes.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » vr 17 nov 2017, 22:27

Wellicht was er niets beters. Om die reden heb ik die prijs in 2015 mogen winnen ;)

Overigens worden er qua categorisering echt wel goede punten genoemd, maar qua weginrichting en snelheid wordt de plank flink misgeslagen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Willem » za 18 nov 2017, 16:50

De weginrichting is er onnodig druk en onoverzichtelijk van geworden. En als ik onderweg ben heb ik toch het idee dat er nog wel eens iemand van in de war raakt. En dan maar veiligheidshalve met 60 over een weg tuft waarop je 80 of 100 mag. Dat dit tot verboden inhaalacties (op wegen met een rijstrook per richting mag je standaard niet meer inhalen) leidt die botsen met de principes van DV wordt vergeten.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Wesso » za 18 nov 2017, 19:52

GOW-80 markering terwijl de Vmax 60 is, dat werkt inderdaad misverstanden in de hand. Ook de nauwelijks te begrijpen overgangen tussen binnen en buiten de bebouwde kom zullen meespelen bij het lezen van het snelheidsregime.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Via » za 18 nov 2017, 22:56

Goed dat er eens kritische kanttekeningen worden geplaatst, alleen de conclusies snijden niet overal evenveel hout.

Wat er m.i. moet veranderen is het volgende:
- Weg met de 3-3 kantmarkeringen. Kant rijbaan dient te worden aangegeven met een doorgetrokken lijn die bij inritten e.d. wordt onderbroken, dat volgt de wetten van de logica. Daarom zou ik bij spitsstroken ook graag de 9-3 weer zien,daar speelt een zelfde onlogisch probleem namelijk;
- Op het gebied van markeringen de regels wel dwingender opleggen zodat het over is met het gehobby per wegbeheerder;
- Minder rigide indeling van de wegcategorieën. Er zijn te veel wegen die zowel een verblijfsfunctie als doorgaande functie hebben die prima met elkaar te combineren te zijn. Nu zijn teveel doorgaande wegen geforceerd verblijfsgebied terwijl ze zo niet functioneren;

Als we de omgeving meenemen hebben we eigenlijk ook meteen het antwoord waarom overal zo veel harder wordt gereden dan toegestaan, namelijk omdat wegbeeld en maximumsnelheid vaak niet overeen komen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Chris » zo 19 nov 2017, 10:28

Op een GOW-80 wordt naar mijn ervaring helemaal niet zo veel te hard gereden. Behalve misschien in het zeldzame geval van 2x2. Ook op SW-100 valt het aantal hardrijders in mijn ervaring erg mee, behalve weer in het geval van 2x2.

Waar vaak te hard wordt gereden;

* GOW-50 die voorheen 70 was
* GOW-70 met bubeko uiterlijk en kruispunten op grotere afstand van elkaar
* ETW-60 met name in poldergebieden met een bredere rijbaan en overzichtelijk, slechts incidenteel een erfaansluiting
* ETW-30 die als doorgaande ontsluitingswegen zijn ingericht

Vaak zijn dit de zogenoemde 'grijze wegen', waar geforceerd het label van verblijfsfunctie aan is gehangen.

Als ik bijvoorbeeld in Zwolle kijk op deze wegen waar je allebei 50 mag;

Hier wordt nauwelijks harder dan 50 gereden:
Afbeelding

Hier rijdt bijna iedereen harder dan 50:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 19 nov 2017, 12:05

Gisteren reed er op een GOW-80 iemand voor mij met een snelheid van 40/50. :shutup:
Слава Україні

Martinus
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 19:24
Locatie: Hoogstraten

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Martinus » di 28 nov 2017, 16:30

Voor een opdracht op de TU Delft schrijven we een onderzoeksvoorstel over de discrepanties in de uitvoering van Duurzaam Veilig ten opzichte van de bedoelde principes. Daarvoor ben ik op zoek naar locaties/situaties waar Duurzaam Veilig niet al te best is uitgevoerd, waarmee ik bedoel dat er een verschil zit tussen wat de wegbeheerder beoogt te bereiken (met de Duurzaam Veilig principes) en hoe dat op straat is uitgevoerd. Dat is bijvoorbeeld markering naar snelheid, maar ook markering naar wegcategorie, snelheid naar wegcategorie, of andere situaties waardoor de Duurzaam Veilig-uitvoering een onveiligere situatie kan creëren/heeft gecreëerd dan bedoeld.

Het doel van deze locaties is dan om middels bijvoorbeeld een enquête of een rijsimulator een foto/virtual reality aan 'n willekeurige weggebruiker te laten zien van zo'n situatie (bijvoorbeeld zonder enige bebording) met de vraag hoe hij/zij zou reageren/weet wat er verwacht wordt qua weggedrag.

Een voorbeeld van zo'n locatie is https://www.google.nl/maps/@51.578867,4 ... 6656?hl=nl. De weg is ingericht als ETW-60, maar verkeersborden die die snelheid zouden moeten opleggen ontbreken, en is dus een voorbeeld van waar Duurzaam Veilig niet goed is uitgevoerd (het creëert nu namelijk bijvoorbeeld de potentiële situatie dat Jantje 60km/h gaat rijden en Klaasje 80km/h, en dat Klaasje Jantje gaat inhalen waar het eigenlijk net niet kan). Een ander, meer generiek, voorbeeld is dat een weg wordt gedegradeerd qua categorie en markering (bijvoorbeeld van SW-100 naar GOW-80, of GOW-80 naar ETW-60) maar dat er verder niets aan de weginrichting verandert.

Alvast bedankt voor suggesties :)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door mavas » di 28 nov 2017, 16:51

Dit vind ik altijd een schrijnende situatie: https://www.google.nl/maps/@52.3148435, ... 6656?hl=nl
Qua functie en gebruik is dit een GOW met vrijliggende fietspaden, maar ingericht (vorm) qua markering als ETW. Ik vind het gebruik van deze markering zeker in bochten vrij gevaarlijk omdat:
- het bochtverloop minder goed zichtbaar is omdat er geen doorlopende kantmarkering is en geen asmarkering
- bestuurders iets meer afstand houden van de kant door de kantmarkering waardoor men dichter bij tegenliggers rijdt

Deze dan: https://www.google.nl/maps/@52.4386565, ... 6656?hl=nl
Dit is een ongelijkvloerse weg, 2x2, met een maximumsnelhied van 70 km/h. Ik zou zelf zeggen dat hier een snelheid van 80 of 100 bijhoort, met stroomwegmarkering dus.

Deze dan: https://www.google.nl/maps/@52.4242349, ... 6656?hl=nl
Dit is een ETW met vrijliggend fietspad. Maar de zijweg is slecht zichtbaar door de dijk die er loopt en er komt ook langzaam verkeer van rechts (helaas is de foto van een hogere positie gemaakt waardoor je hier niet zo goed ziet dat er slecht zicht is). Doordat deze weg een ETW is, is de regel dat kruispunten ongeregeld zijn. Maar hier is dat juist niet verstandig, ik zou hier een voorrangskruising van maken.

Nog een vage: https://www.google.nl/maps/@51.5667737, ... 312!8i6656
Qua inrichting is dit een GOW, waardoor er onderbroken kantmarkering is. Naast de kantmarkering is er nog een megalap asfalt, waardoor men zou kunnen denken dat men daar kan rijden. Terwijl dat niet de bedoeling is, en er dus gewoon een doorgetrokken streep had moeten liggen.
Op de weg daaronder is het net zo'n drama: https://www.google.nl/maps/@51.5636671, ... 312!8i6656
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » di 28 nov 2017, 16:53

Oude situatie: https://www.google.nl/maps/@53.2379413, ... 6656?hl=nl

Huidige situatie: https://www.google.nl/maps/@53.2378824, ... 6656?hl=nl
- 100 meter verderop: https://www.google.nl/maps/@53.2373558, ... 6656?hl=nl

Bij de vroegere situatie was het 80-deel netjes ingericht als GOW-80. Enkele jaren geleden hebben ze de markering aangepast naar een ETW-60, maar de snelheid, breedte en functie van een GOW-80 is behouden. De snelheid is ook aangegeven dmv bebording. Waar er in de vroegere situatie een enkel einde 60-bord stond, staan er nu drie, waarvan één op de plek waar hij altijd stond en de andere twee 100 meter verderop met bebakening en stoepranden erbij. Misschien iets te goed aangegeven? Reden hiervoor is om te voorkomen dat automobilisten gaan twijfelen of ze nou 60 of 80 km/h mogen, maar ik dacht dat ze juist minder bebording en poespas langs de weg wouden en dat je aan de weg kon zien welke snelheid je mocht rijden..? Geen idee of je zoiets zoekt, maar dit is wat mij betreft dus een locatie waar Duurzaam Veilig niet goed (meer) is toegepast.

Succes verder. :top:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Rene » di 28 nov 2017, 22:00

Het hele principe van markering is bij DV fout.
Het Nederlandse principe is nu dat je aan de markering het wegtype zou moeten kunnen herkennen. Weggebruikers kennen grosso modo maar twee wegtypes: een autosnelweg, of een gelijkvloerse weg/straat. Onbegonnen werk dus.
Tezelfdertijd zie je dat de internationale betekenis van wegmarkering in Nederland hevig aan inflatie onderhevig is. Vroeger betekende een doorgetrokken streep: niet overschrijden. Dubbel doorgetrokken streep: echt NIET overschrijden. Tegenwoordig heb je kilometers lange inhaalverboden, en halen weggebruikers dus gewoon in over dubbel doorgetrokken strepen. Ook bij bochten, die niet meer zo duidelijk aanwezig zijn. Vroeger herkenbaar aan een 9-3 ipv een 3-9, nu alleen nog maar met bochtschilden met fluorescente gele achtergronden... En de kantstrepen, die zijn nu veelal onderbroken. Maar daar moet je nu net NIET overheen, want de kans is groot dat als je in de berm raakt, je de macht over het stuur kwijt raakt.
ETW's zijn bij mist levensgevaarlijk: je tegenligger kan door die vermaledijde suggestiestroken op jouw weghelft zitten. Maar je kunt ook niet extreem langzaam rijden, want dan zit je achterligger bij je binnen.
Veel wegen die duidelijk een ontsluitende functie hebben en waar 80 best kan, zijn gedowngrade naar ETW-60. En dan vreemd vinden dat juist hier de weggebruiker zijn gaspedaal flink intrapt tussen de hemeltergende drempels in ? Ik niet meer...

DV heeft weinig te maken met Duurzaam Veilig, maar wat mij betreft veel meer met Dramatische Verkeerswegmarkeringen.

Plaats reactie