waarom is hier dan niet 2x2 neergelegd, ruimte genoeg desnoods ten koste van 1 van de parallelwegen
GuteFahrt schreef: ↑zo 17 mar 2019, 11:58
Klopt het dat een doel van Duurzaam Veilig was/is dat landbouwverkeer steeds meer van gebiedsontsluitingswegen bubeko moesten/moeten worden geweerd? Als ik
op deze pagina kijk zie ik bij landbouwverkeer staan:
* Landbouwverkeer In principe geen In principe geen (wat slaat op de twee typen GOW-Bubeko wegen die er zijn)
Volgens mij komt het hoe dan ook nog wel geregeld voor omdat er simpelweg geen alternatief is alhoewel dus niet gewenst.
De reden dat ik het vraag is omdat soms ook het alternatief wordt opgeofferd zodat het landbouwverkeer toch weer op de hoofdrijbaan terecht komt.
Dat klopt en dat is een grote frustratie van veel loonwerkers. hoofdoorzaken:
- op dezelfde weg met fietsers, die vaak niet goed opletten(jong/bejaard). te laat opmerken dat er een trekker achter hun komt met een gang van 40km/h (of meer; 50 is niet uitzonderlijk en 60 zouden velen ook wel kunnen)
- de weg veelal te smal is. max 5.5meter
terugkomend op het laatste punt: houdt rekening mee dat een standaard transportcombinatie in zijn totaliteit gewoon 3 meter breed mag zijn en vaak ook is, en met een simpele ontheffing zo aan de 3m50 kan zitten.
Dan kom je voor een normaal bruikbare parallelweg al op een breedte van 2x3m =6m minimaal +nog een marge voor passeren en weg randen uit op een weg die veelal minstens zo breed zou moeten zijn als een normale rijbaan.
neem daarbij ook mee dat met de invoering van kenteken plicht voor T4-trekkers(cons snelheid <40km/h) de toegestane snelheid omhoog zal brengen naar 40km/h en er vanuit Europa ook een hogere snelheidslimiet zal worden gepusht voor T5 trekkers (cons snelheid >40km/h) deze laatste zijn al veelal in omloop, bijna alle trekkers van na 2010 die je op dit moment ziet rondrijden zijn verkrijgbaar in een T5 uitvoering. T5trekkers kunnen eenvoudig de
Dit alles lijkt mij een reden om het beleid: trekkers naar de parallelweg dirigeren te heroverwegen. zeker op N-wegen als een GOW-80 met lage intensiteiten