Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

wizi99
dorpsstraat

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door wizi99 »

^^ Dat is ook een goed idee.

Eigenlijk is het vreemd dat goedkopere veilige oplossingen hier weinig worden uitgevoerd. Wat dat betreft kunnen we veel van andere landen leren.

In veel landen heb je ook 2 x 2 wegen. Maar die zijn hier duur ivm viaducten. Maar je kunt ook 2 x 2 wegen aanleggen met gelijkvloerse kruisingen, en alleen viaducten bij kruisingen met andere hoofdwegen (goed voorbeeld is N355) . Wel veiliger, maar veel goedkoper.

Kleine wegen gewoon laten kruisen, eventueel met een elektronisch verkeersbord (als er een auto op de zijweg staat dan verschijnt er 70 op dat bord https://www.google.com/maps/place/Hicht ... FQAw%3D%3D).

Het moet altijd zo moeilijk, men kiest voor de duurste oplossing, maar daar is vervolgens jarenlang geen geld voor.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Nederland is gewoon dichtbevolkter waardoor de intensiteiten hoger liggen en er zijn meer fietsers. Je kunt dat dus niet helemaal 1-op-1 met het buitenland vergelijken. Overigens ben ik wel met je eens dat we hier vaak wel onnodig moeilijk kunnen doen.
wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 »

Via schreef: vr 23 mei 2025, 13:52 ^^
Nederland is gewoon dichtbevolkter waardoor de intensiteiten hoger liggen en er zijn meer fietsers. Je kunt dat dus niet helemaal 1-op-1 met het buitenland vergelijken. Overigens ben ik wel met je eens dat we hier vaak wel onnodig moeilijk kunnen doen.
Dat begrijp ik, en dat is een groot probleem op zichzelf. Maar er zijn dus manieren die goedkoper zijn, en makkelijker te realiseren, terwijl ze ook nog eens veel meer veiligheid opleveren.

De N381 is bijvoorbeeld verdubbeld met ongelijkvloerse kruisingen. Wel uitermate veilig, maar ook heel duur en tijdrovend. Verder is het een aantasting van het landschap.

Mooie tussenoplossingen zijn: breed wegprofiel met redresseer- / vluchtstroken, gedeeltelijk 2+1, of 2 x 2 met af en toe een ongelijkvloerse kruising.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Maar er dus ook meer belastingbetalers zijn die (financieel) bijdragen aan een betere weginrichting / -capaciteit.
wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 »

mvalkenburg schreef: vr 23 mei 2025, 14:47
Maar er dus ook meer belastingbetalers zijn die (financieel) bijdragen aan een betere weginrichting / -capaciteit.
Dat lijkt een voordeel, dat is het niet i.m.o.. Want het weegt bij lange na niet op tegen het (veel grotere) nadeel, namelijk de veel grotere drukte, veel wegen zitten allang over hun capaciteit heen. En je kan bovendien niet domweg doorgaan met wegen bouwen, op een gegeven moment krijg je dan een soort New York, Parijs, of Londen.

Ik heb familie in Denemarken, vergelijk dat eens. Daar heb je in de periferie normale enkelbaans wegen, met gewone kruisingen, waar het erg rustig is. Hier heb je in de periferie wegen die al enigszins geoptimaliseerd zijn, maar alweer overbelast zijn. En de minder belangrijke regionale wegen liggen vol drempels, rotondes en kruisingen waar rechts voorrang heeft...

"Wij' kunnen dan wel meer geld binnenkrijgen, maar we hebben ook veel meer wegen te onderhouden en aan te passen, waardoor we onder de streep slechter af zijn.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
En meer bezwaarmakers, belanghebbenden, omwonenden etc. Waardoor alles meer tijd en geld kost.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^
Die zichzelf alleen maar in de voet schieten. Maar ja, wie ben ik?
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Vraag aan wie er meer verstand heeft: staan in de DV-normen ook specifieke normen voor parkeerplaatsen? Moeten die altijd evenwijdig aan of haaks op de weg zijn? Of mogen ze ook 45-graden zijn, zoals hier in op de Supilova in Delnice, Kroatië (Link Google Streetview).

Aanleiding. Bij mij in de wijk (Enschede, Twekkelerveld) wordt gewerkt aan een wijkverkeersplan. Eerste ronde met probleeminventarisatie is geweest - meer dan 400 reacties, best veel voor een wijk met 9000 inwoners. Voor het einde van het jaar moet het klaar zijn, tegelijk zijn de randvoorwaarden zo scherp gesteld, dat eigenlijk alleen inspraak op het niveau stoeptegel mogelijk is.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Het valt onder het ASVV 2021 en die zegt dat gestoken parkeren onder 45 graden wel mag maar er zitten een boel haken en ogen aan.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Dit was vroeger toch geen probleem, in woonwijken / erven.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Langs bv. de Amsterdamse grachten komt het nog steeds veel voor:

Bilderdijkkade: https://www.google.com/maps/@52.3660834 ... FQAw%3D%3D
Singel: https://www.google.com/maps/@52.3704517 ... FQAw%3D%3D

Verder ken ik het vooral van parkeergarages en grote parkeerterreinen, bv. bij supermarkten. Voorbeelden:

Enschede: https://www.google.com/maps/@52.2187613 ... FQAw%3D%3D
Zutphen: https://www.google.com/maps/@52.1398261 ... FQAw%3D%3D

Maar daar is het volgens mij niet 45 graden.

Het nadeel is natuurlijk dat je met dit soort vakken alleen vooruit kan inparkeren, en het uitrijden dan onveilig is. Als je achteruit inparkeert, kun je je er makkelijker van verzekeren dat er geen blokkades zijn en kun je uitrijden met het beste zicht. Dit soort schuine parkeervakken zou ik eigenlijk alleen maar toegepast willen zien op parkeerterreinen/garages (kleiner risico want normaal geen spelende kinderen, fietsers, voetgangers etc.) of als het echt niet anders kan (bv. Amsterdamse grachten), maar niet zomaar in een woonwijk.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

sven_engelen schreef: do 29 mei 2025, 21:23 ^^ Het valt onder het ASVV 2021 en die zegt dat gestoken parkeren onder 45 graden wel mag maar er zitten een boel haken en ogen aan.
Heeft CoenTunnel de haken en ogen al samengevat of worden er meer benoemd?
(Ik hou wel van goede argumenten)
Coen Tunnel schreef: ma 02 jun 2025, 12:37Verder ken ik het vooral van parkeergarages en grote parkeerterreinen, bv. bij supermarkten. [...]
Het nadeel is natuurlijk dat je met dit soort vakken alleen vooruit kan inparkeren, en het uitrijden dan onveilig is. Als je achteruit inparkeert, kun je je er makkelijker van verzekeren dat er geen blokkades zijn en kun je uitrijden met het beste zicht. Dit soort schuine parkeervakken zou ik eigenlijk alleen maar toegepast willen zien op parkeerterreinen/garages (kleiner risico want normaal geen spelende kinderen, fietsers, voetgangers etc.) of als het echt niet anders kan (bv. Amsterdamse grachten), maar niet zomaar in een woonwijk.
Dan ben ik geïnteresseerd in je mening over deze twee plekken:
Buitenom Winkelcentrum en Binnenterrein
Op Streetview zie je het al: buitenom is een busroute en daar is het lastig in-/uitparkeren, omdat je moet wachten totdat de hele straat vrij is.
Het binnenterrein heeft erg kleine parkeerplaatsen, zowel in de lengte als in de breedte.
Op beide plekken wordt geklaagd over parkeerschades. Melding zijn meer, dan de statistieken laten zien - blijkbaar worden veel schades buiten politie en verzekering om geregeld.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als je door landen als Oostenrijk rijdt dan valt op hoe extreem overengineered Nederlandse wegen zijn. Drempels en plateaus op doorgaande wegen zie je niet, ook geen chicanes of splitsingen. Geen betonblokken of vernauwingen. Alleen een bord bebouwde kom, waar men zich aan houdt. Waar is het in Nederland zo ontspoord qua weginrichtingen?
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

In Nederland menen we dat het nodig is om gewenst gedrag af te dwingen. Is dat daadwerkelijk zo, of hebben we dat onszelf aangepraat? Of bepalen we beleid op basis van die incidentele uitschieter?
Enne gojje mins blieft altied leave.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Vul voor Oostenrijk maar ieder willekeurig Europees land in. Ik vermoed dat onze bevolkingsdichtheid samen met de vele fietsers hier wel een aandeel in heeft, opgetopt met vele mondige burgers die bij een klacht een snelle en goedkope zoethouder moeten krijgen van het bestuur.
Skoda Fabia
woonerf

Bericht door Skoda Fabia »

Chris schreef: vr 20 jun 2025, 9:17 Als je door landen als Oostenrijk rijdt dan valt op hoe extreem overengineered Nederlandse wegen zijn. Drempels en plateaus op doorgaande wegen zie je niet, ook geen chicanes of splitsingen. Geen betonblokken of vernauwingen. Alleen een bord bebouwde kom, waar men zich aan houdt. Waar is het in Nederland zo ontspoord qua weginrichtingen?
Ik vind Nederland over het algemeen een vermoeiend land om te rijden. Het is druk, overgengineerd, vaak niet veilig ondanks duurzaam veilig of juist door duurzaam veilig en vrijwel iedereen heeft haast zelfs als ze geen haast hebben.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Volledig mee eens. Nederland is één van de vervelendste landen om in auto te rijden. En ik denk dat wij hier met rijervaring in veel Europese landen dat wel mogen zeggen :lol:
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Dat inrichting vaak overengineered is ben ik het wel mee eens maar wat ik misschien nog vervelender vind is de drukte en ongeduldigheid van bestuurders. Zelfs in een land als Polen of Tsjechië waar men doorgaans vreselijk ongeduldig op de snelweg is, is het fijner dan rijden in Nederland. Een ander land waar ik rijden echt niet prettig vind is toch wel het Verenigd Koninkrijk. Het linksrijden is daar niet eens het probleem maar de nonchalante bestuurders die menen vooral op de middelste rijstrook te moeten rijden en nooit hebben gehoord van links rijden. Daarnaast is het er overal ontzettend druk op de weg.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Via schreef: vr 20 jun 2025, 9:29 ^^
Vul voor Oostenrijk maar ieder willekeurig Europees land in. Ik vermoed dat onze bevolkingsdichtheid samen met de vele fietsers hier wel een aandeel in heeft, opgetopt met vele mondige burgers die bij een klacht een snelle en goedkope zoethouder moeten krijgen van het bestuur.
Wellicht ook een overschot aan 'urban design' achtige opleidingen die hun noodzaak moeten bewijzen, waarbij elke gemeente aangepraat wordt dat wegen continu heringericht moeten worden. Vergeleken met andere landen moet hier in Nederland echt een vermogen aan geld ingestoken worden.

Nederland is echt bizar ingericht vergeleken met bijna alle andere landen. Het zegt al wat dat wegen aangepast moeten worden om een Tour de France te kunnen accommoderen, met alle obstakels in het wegbeeld.

Nederland is erg goed in het micromanagen van de openbare ruimte.
wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 »

Chris schreef: vr 20 jun 2025, 9:17 Als je door landen als Oostenrijk rijdt dan valt op hoe extreem overengineered Nederlandse wegen zijn. Drempels en plateaus op doorgaande wegen zie je niet, ook geen chicanes of splitsingen. Geen betonblokken of vernauwingen. Alleen een bord bebouwde kom, waar men zich aan houdt. Waar is het in Nederland zo ontspoord qua weginrichtingen?
Ik denk dat het in de Nederlandse aard ligt, men bedenkt hier graag regels. Oh, er wordt te hard gereden, we maken regels, we doen onderzoeken. Hierdoor is dat verschrikkelijke DV ontwikkeld, en dan kan het in theorie wel een geweldig systeem zijn, maar het gaat erom hoe het werkt in de praktijk....

Het levert soms levensgevaarlijke situaties op, je rijdt dan 60 bubeko. Een oprit die de status van 'weg' heeft, heeft voorrang, maar je ziet niks. Is het dan de bedoeling om iedere kruising met 20 km/u te passeren?

Ook fietspaden die ineens voorrang hebben... Wat een veiligheid, er was hier laatst in de buurt een aanrijding, ongeregelde kruising, geen haaientanden, geen borden niks. De fietser dacht dat hij wel voorrang zou krijgen, dat kreeg hij dus niet, dood... Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

In veel Vlaamse gemeenten zijn zijn bibeko juist de ongeregelde kruisingen weggehaald (bubeko bestaan deze niet), waarom? Omdat er zoveel ongelukken gebeurden.

Wat ik eerder al eens zei, vroeger had je belachelijke situaties, die gewoon moesten veranderen, en waar 99% van de mensen het mee eens was (zoals een doorgaande weg in Uden waar geen maximumsnelheid was, sommige auto's reden daar met 120 km/u door de bebouwde kom).

Nergens zijn er keiharde cijfers die aangeven dat het aanzienlijk beter gaat met de verkeersveiligheid in NL dan in andere landen. Het creëert alleen ergernis en onnodige aanrijdingen. Ik denk dat het gewoon een stuk koppigheid is, "dit is ons beleid, en hier houden we aan vast". Dus ja, wat heeft DV eigenlijk opgeleverd?

En aan de andere kant, als DV echt zo geweldig zou zijn, dan zou het concept inmiddels toch wel in veel meer landen bestaan? Want goede dingen, vinden navolging, zoals de Autobahn (verkeerskundig is deze superieur), die is bijna overal overgenomen, en landen die ze niet hebben, willen ze graag.

Of de trein, sinds die zijn intrede deed in Engeland, volgden andere landen snel, binnen de kortste keren lag er een enorm spoornetwerk.

En natuurlijk de metro in grote steden....
Laatst gewijzigd door wizi99 op wo 09 jul 2025, 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 »

Chris schreef: vr 20 jun 2025, 16:39
Via schreef: vr 20 jun 2025, 9:29 ^^
Wellicht ook een overschot aan 'urban design' achtige opleidingen die hun noodzaak moeten bewijzen, waarbij elke gemeente aangepraat wordt dat wegen continu heringericht moeten worden. Vergeleken met andere landen moet hier in Nederland echt een vermogen aan geld ingestoken worden.

Nederland is echt bizar ingericht vergeleken met bijna alle andere landen. Het zegt al wat dat wegen aangepast moeten worden om een Tour de France te kunnen accommoderen, met alle obstakels in het wegbeeld.

Nederland is erg goed in het micromanagen van de openbare ruimte.
Wat ik vooral vreemd vind, wat is de katalysator?

In 60 km zones negeert bijna iedereen de snelheid, het heeft geen aanmerkelijke resultaten opgeleverd. En het levert alleen maar ergernis op, als je binnendoor moet rijden.

De noordelijke nuchterheid gaat in deze ook niet op, want ook hier zijn de wegen bijna helemaal verneukt. Ik denk dat het een kwestie is van kuddegedrag, wat je bijvoorbeeld ook ziet met de schaalvergroting van onder meer scholen, ziekenhuizen en gemeenten. Zogenaamd levert het efficiëntie op, maar dat blijkt helemaal niet het geval te zijn. Het wordt alleen maar burocratischer. Toch gaat men maar door, want, anderen doen het ook. Ze willen niet achter blijven.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

wizi99 schreef: wo 09 jul 2025, 14:37 Nergens zijn er keiharde cijfers die aangeven dat het aanzienlijk beter gaat met de verkeersveiligheid in NL dan in andere landen. Het creëert alleen ergernis en onnodige aanrijdingen. Ik denk dat het gewoon een stuk koppigheid is, "dit is ons beleid, en hier houden we aan vast". Dus ja, wat heeft DV eigenlijk opgeleverd?
Waar Nederland 10 - 15 jaar geleden structureel in de top 3 of 5 veiligste Europese landen zat, is dat al enige tijd niet meer zo, we zakken bijna elk jaar en zitten nu meer in de middengroep dan in de kopgroep. Oftewel: andere landen halen ons in, vaak zonder zoveel drastische herinrichtingen.

In Nederland is een hele consultancy rond het voortdurend herinrichten van 30 zones en schoolzones. Dit lijkt een nogal groot deel van het openbare ruimte budget van gemeenten op te slokken.

Ik denk zelf dat het laaghangend fruit van verkeersveiligheid al in de jaren 90 en 2000 is gepakt: gevaarlijke kruispunten door rotondes vervangen, verouderde jaren 60 situaties herinrichten. Maar wat je ook doet: er zal statistisch gezien altijd een volgende serie kruispunten het gevaarlijkst blijven. Dus dan krijg je een situatie dat elk kruispunt als gevaarlijk gezien gaat worden en voorzien moet worden van een plateau of drempels of elke 1,5 kilometer buiten de bebouwde kom een rotonde op een N-weg. Terwijl de impact daarvan op minder ongevallen steeds kleiner is.

Als je kijkt naar puur het aantal ongevallen, dan neemt dit ook niet af. Ook qua letsel zie je niet een grote afname de laatste 20 jaar. Het aantal verkeersdoden is wel gedaald, maar die vermindering is grotendeels langer geleden al geweest. Nederland is één van de weinige landen die sinds 2014 een stijging van het aantal verkeersdoden heeft gezien. Het risicoprofiel is de afgelopen 20 jaar wel veranderd (minder jongeren, meer bejaarden).

Afbeelding

Afbeelding
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Chris schreef: wo 09 jul 2025, 14:48 meer bejaarden
Ouderen is de correcte term tegenwoordig ;)
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Ik denk dat ook meespeelt dat er flink gebrek aan handhaving in het verkeer is. Ten opzichte van 5 jaar geleden merk je echt wel meer asociaal gedrag zoals bumperkleven, rechts inhalen, hard op kruisingen/rotondes afrijden etc. En dan heb je nog een hele categorie (elektrische) fietsen/fatbikes die zich helemaal nergens wat van aantrekken en het feest is compleet.

Verder heb ik ook het idee dat het steeds drukker wordt waardoor veel gemeentelijke wegen en kruispunten/rotondes langzamerhand aan de max zitten van wat ze veilig kunnen afwikkelen. En daar zie ik binnen de beschikbare fysieke ruimte en budgetten geen makkelijke oplossingen voor...
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Geheel eens met de personen hierboven.
Die toegenomen drukte heeft als oorzaak dat mensen steeds verder weg van hun werk wonen door de absurde woon- en leeflasten tegenwoordig, de veranderde ruimtelijke ordening (meer functiescheiding), onbetrouwbaarheid of onvoldoende aanbod van OV, maar bovenal waar dit topic over gaat, het indelen van grote delen van Nederland in erftoegangszones.
De vele 30- en 60-zones zijn wel goed voor leefbaarheid/verkeersveiligheid, maar vroeger hadden we echt een veel fijnmaziger wegennetwerk, terwijl tegenwoordig veel woongebieden maar via 1 aansluiting ontsloten zijn, waardoor veel verkeer om moet rijden op die toch al drukke wegen. Het verkeer wordt steeds meer gedwongen om over die toch al drukke wegen te rijden.
wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 »

Via schreef: wo 09 jul 2025, 17:09 Ik denk dat ook meespeelt dat er flink gebrek aan handhaving in het verkeer is. Ten opzichte van 5 jaar geleden merk je echt wel meer asociaal gedrag zoals bumperkleven, rechts inhalen, hard op kruisingen/rotondes afrijden etc. En dan heb je nog een hele categorie (elektrische) fietsen/fatbikes die zich helemaal nergens wat van aantrekken en het feest is compleet.

Verder heb ik ook het idee dat het steeds drukker wordt waardoor veel gemeentelijke wegen en kruispunten/rotondes langzamerhand aan de max zitten van wat ze veilig kunnen afwikkelen. En daar zie ik binnen de beschikbare fysieke ruimte en budgetten geen makkelijke oplossingen voor...
Dan is het beleid zoals dat nu wordt ingezet toch volkomen verkeerd. Door die onoverzichtelijkheid wordt het alleen maar gevaarlijker. Men zegt toch ook niet, laten we fietsers gaan toestaan om op de autoweg te rijden, in de hoop dat de automobilisten wat rustiger gaan rijden?

Ik denk ook dat de weginrichting hoe die nu is tot frustratie leidt. Neem bijvoorbeeld al die rotondes, vrachtwagens hebben een lange remweg en trekken langzaam op, dat zorgt ervoor dat mensen sneller gaan inhalen.

De politie is bijna helemaal weggesaneerd de afgelopen decennia, aan de andere kant, het aantal flistpalen neemt nog steeds toe, ook geen goede ontwikkeling, aangezien ze vaak op lokaties staan met een belachelijk lage maximumsnelheid, zodat het logisch is dat men daar te hard rijdt. In Heerenveen staat af en toe een mobiele flitspaal op een weg die buiten de kom ligt, maar formeel er binnen valt. Je kunt daar prima en veilig 80 rijden, maar toch mag je maar 50. Aan de andere kant, wegen bibeko, die als racebaan worden gebruikt, daar wordt nooit gecontroleerd.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Onderbuik alarm!
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Raamkozijn31
woonerf

Bericht door Raamkozijn31 »

We missen zeker een stukje handhaving.
Ik kreeg op dit punt in Spanje direct een bekeuring, het was rustig op de weg dus sloeg naar links af.

Afbeelding

Enkele seconde later zag ik politie met sirene lampen achter mij, en moest stoppen.
Een hele strenge man om te zien, zwart baardje, zonnebril, flink gespierd, die zonder een lachje of vriendelijk woord vertelde dat dit niet de bedoeling was en ik kreeg direct een bekeuring. Nu vind ik het in Spanje soms wel overdreven, je ziet daar echt op elke hoek politie, zeker in badplaatsen.

Maar hier in Nederland heb je de stadswachten die bekeuren, maar op het platteland en kleinere gemeentes zie je nauwelijks dat ze controleren op asociaal rijgedrag.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 »

^^ Dat komt dus omdat de politie al sinds de grote politiehervorming in 1994 grotendeels is weggesaneerd. Voor die tijd vrijwel elke plaats van een paarduizend inwoners een politieburo. Hier in het noorden heb je inmiddels enorme gebieden waar maar twee politieauto's rijden.

In Frankrijk zijn ze daar trouwens ook heel streng mee, en in Amerika zeker. Ik moet nageven, de politie is hier wel relaxt, ze grijpen alleen in als je flink over de schreef gaat, maar zo hoort het ook, gemiereneuk levert alleen maar ergernis op.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

wizi99 schreef: do 10 jul 2025, 14:01 Dat komt dus omdat de politie al sinds de grote politiehervorming in 1994 grotendeels is weggesaneerd. Voor die tijd vrijwel elke plaats van een paarduizend inwoners een politieburo. Hier in het noorden heb je inmiddels enorme gebieden waar maar twee politieauto's rijden.
Sorry dat ik het zo zeg, maar dit is dus populistisch geneuzel. De politie is niet weggesaneerd in Nederland. We zitten iets onder een Europees gemiddelde en je kunt je afvragen of de wijzigingen in structuur en korpssterkte per regio van de laatste jaren nou wel de goede zijn geweest (o.a. het feit dat landelijke grensgebieden met gemiddeld hogere criminaliteit agenten hebben moeten inleveren). Daar tegenover staat dat je tegenwoordig veel zaken online kunt regelen, dus is de noodzaak om in elk gehucht een politiebureau te hebben ook kleiner geworden.

Maar de belangrijkste vraag die je moet stellen: leidt een hoger aantal agenten tot meer veiligheid? Als je de gegevens bekijkt, dan valt op dat landen met lage criminaliteitscijfers soms in verhouding juist een klein politiekorps hebben!

De cijfers zijn te vinden in de links in dit artikel:
https://pointer.kro-ncrv.nl/zorgt-meer- ... amenleving