Seat Ibiza schreef: do 10 jul 2025, 15:31Sorry dat ik het zo zeg, maar dit is dus populistisch geneuzel. De politie is niet weggesaneerd in Nederland. We zitten iets onder een Europees gemiddelde en je kunt je afvragen of de wijzigingen in structuur en korpssterkte per regio van de laatste jaren nou wel de goede zijn geweest (o.a. het feit dat landelijke grensgebieden met gemiddeld hogere criminaliteit agenten hebben moeten inleveren). Daar tegenover staat dat je tegenwoordig veel zaken online kunt regelen, dus is de noodzaak om in elk gehucht een politiebureau te hebben ook kleiner geworden.wizi99 schreef: do 10 jul 2025, 14:01 Dat komt dus omdat de politie al sinds de grote politiehervorming in 1994 grotendeels is weggesaneerd. Voor die tijd vrijwel elke plaats van een paarduizend inwoners een politieburo. Hier in het noorden heb je inmiddels enorme gebieden waar maar twee politieauto's rijden.
Maar de belangrijkste vraag die je moet stellen: leidt een hoger aantal agenten tot meer veiligheid? Als je de gegevens bekijkt, dan valt op dat landen met lage criminaliteitscijfers soms in verhouding juist een klein politiekorps hebben!
De cijfers zijn te vinden in de links in dit artikel:
https://pointer.kro-ncrv.nl/zorgt-meer- ... amenleving
Grotendeels zei ik. Friesland heeft nog maar 11 buro's, de afgelopen 30 jaar zijn er wel 20 gesloten.
Vroeger had elke gemeente, die toen veel kleiner waren, een eigen buro met een paar auto's. Je zag vroeger ook veel meer politie, in dunbevolkte gebieden zie je slechts nog zeer af en toe politie. Vroeger kenden de agenten de mensen ook, dan werd je aangesproken, nu gebeurt dat niet meer.
Het aantal auto's die kunnen surveilleren is dus daadwerkelijk afgenomen, dat komt denk ik door bezuinigingen, 'efficiency', en toegenomen papierwerk. En inderdaad ook verplaatsing naar andere gebieden.
Maar waarom noemt u dat populistisch?
