Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » do 17 jan 2008, 23:31

En, hoeveel veiliger is het geworden? :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » do 17 jan 2008, 23:37

Hoeveel schijnveiliger, bedoel je ? :nooo:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » do 17 jan 2008, 23:38

Een paar maanden terug stond er een foto op nu.nl van een aanrijding in Purmerend. Drie keer raden wat er op het wegdek te zien was :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » do 17 jan 2008, 23:45

H-o-n-d-e-r-d-e-n liters bloed :rofl2:

Nee, even serieus: ik kan echt niet tegen dergelijke vormen van schijnveiligheid.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » do 17 jan 2008, 23:51

Het nut ontgaat ook mij volledig. Purmerend heeft toch ook die schoolzones met knalgele borden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » do 17 jan 2008, 23:52

Inderdaad van die rare borden. En vergeet ook de kiss-and-ride strook niet...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » do 17 jan 2008, 23:55

Nah, een K&R-strook is niet zo bijzonder meer hoor. Iedere gemeente die er een beetje bij wil horen heeft dat wel. Of is die ellende begonnen in Purmerend?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » do 17 jan 2008, 23:57

Is niet zo bijzonder, maar verergert wel het probleem, Want je maakt het zo alleen maar makkelijker om de kinderen af te zetten met de auto.
Echte veiligheid in straten bij scholen begint met het niet meer massaal met de auto wegbrengen...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » do 08 mei 2008, 21:32

En toch gebeurt het nog dat een ETW GOW wordt :schrikreactie: :blauweduim:
Bewoners vrezen 80-kilometerstatus Westfriesedijk
Gepubliceerd op 08 mei 2008, 15:42

winkel -
Hoogheemraadschap Noorderkwartier wil de Westfriesedijk tussen Hartweg en Oude Provincialeweg (N239) bij Winkel opwaarderen tot een 80-kilometerweg met een vrijliggend fietspad. ,,Hartstikke gevaarlijk. Automobilisten vliegen hier nu al van de dijk'', geven bewoners aan. Momenteel geldt 60 kilometer als maximumsnelheid.

De bewuste weg is enkele jaren terug aangewezen als zogenaamde gebiedsontsluitingsweg, mede vanwege bedrijventerrein Winkelerzand. Bij zo'n weg hoort een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur en een vrij fietspad. Noorderkwartier ontwikkelt hiervoor een plan dat op 21 mei tijdens een informatiebijeenkomst wordt gepresenteerd.

Omwonenden maken zich op voorhand al grote zorgen over de 80-kilometerstatus. Vanaf diverse opritten is het nu al een gevaarlijke klus om van het erf de dijk op te draaien. ,,Als hier nog harder gereden mag worden, wordt het echt link'', stelt een familie langs de dijk. ,,Er vliegen nu al auto's van de dijk. Straks loop je ook nog eens de kans onder aan de dijk een fietser te scheppen'', zegt een andere bewoner.

Verkeerswethouder Jan-Piet Beers wil zich nog niet uitlaten over een maximumsnelheid: ,,Een fietspad komt de veiligheid voor fietsers ten goede. Over de verdere invulling kan juist tijdens de informatiebijeenkomst worden gediscussieerd.''
Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... friesedijk
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » do 08 mei 2008, 21:38

Ach dat geblaat altijd over dat mensen niet bij hun huis kunnen komen.

In de hele wereld komt dit voor, en niet ten zelden ook met hogere maximumsnelheden, en dit schijnt alleen in Nederland weer zo'n enorm probleem te zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » do 08 mei 2008, 21:38

Een aantal jaar geleden was het waarschijnlijk nog gewoon een 80 km-weg... :roll:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » vr 09 mei 2008, 0:12

"Bij zo'n weg hoort een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur"

Ja, maar dat betekent niet per definitie dat een GOW ook automatisch 80 moet zijn. 60 mag ook en bij gevarenpunten zelfs 50 (Uvs BABW).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Juerd » vr 09 mei 2008, 4:27

Chris schreef:In de hele wereld komt dit voor, en niet ten zelden ook met hogere maximumsnelheden, en dit schijnt alleen in Nederland weer zo'n enorm probleem te zijn.
Ja, precies, in België kun je gewoon 'n erf aan 'n 120 km/h-weg hebben :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » vr 09 mei 2008, 9:53

Nou, da's weer wat overdreven, maar 90 of 100km/h komt in vele landen voor.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Peter » vr 09 mei 2008, 10:17

Chris schreef:Nou, da's weer wat overdreven, maar 90 of 100km/h komt in vele landen voor.
Nee hoor: die 2+2 wegen met middenberm, waar je zonder aangegeven snelheidsbeperking 120 mag Bubeko, maar wel opritten aan kunnen zitten en gelijkvloerse krsuisingen, kom je in Wallonië nog regelmatig tegen. In Vlaanderen zijn ze denk ik allemaal beperkt in snelheid (vaak Vmax 90) of geupgrade.

In Duitsland zouden ze ook kunnen bestaan (sommige 2+1 en 2+2 wegen zijn geupgrade naar 120), maar ik kan me geen lokatie voor de geest halen waar er ook erftoegangen zitten. Hoogstens toegangen naar akkerland. Meestal zijn de Vmax 120 wegen ongelijkvloerse autowegen, maar niet altijd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Via » do 15 mei 2008, 15:52

Rene schreef:Een aantal jaar geleden was het waarschijnlijk nog gewoon een 80 km-weg... :roll:
Dat denk ik dus ook. En vaak is het ook zo dat bewoners zelf het hardst rijden in hun eigen straat.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Kaaiman » ma 14 jul 2008, 22:39

Tegenwoordig heb je GOW-I (met middenberm: 2x1 of 2x2) en GOW-II (zonder middenberm: 1x2). In oudere documenten wordt er nog gesproken over GOW-A en GOW-B. Nu vraag ik me af: is A qua wegprofiel exact hetzelfde als I, en is B exact hetzelfde als II?

In dat geval heeft de provincie Overijssel heel wat GOW's met een middenberm op het oog (GOW A)...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Via » ma 03 nov 2008, 20:22

Gisteren weer een autoritje Haaren - Biezenmortel - Vught - Haaren gemaakt, en ik ergerde me echt dood aan al die drempels die overal gezaaid liggen. Op de vreemdste plekken kom je de meest idiote drempels tegen waar je veel langzamer dan 60 overheen moet. En in de bebouwde kom kan het hier en daar ook wel een tandje minder als je het mij vraagt... :roll:

De onzin van een hoop verkeersremmers en weginrichtingen zie ik pas echt goed als je ooit de bus pakt vind ik, dan worden er ook nogal wat stoeprandjes meegepikt en passagiers gehusseld... :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Via » zo 09 nov 2008, 14:45

Een kentering in weginrichting in de gemeente Haaren? :)
Brabants Dagblad schreef:Haaren positief over herinrichting
door onze correspondente Michelle Bosmans. donderdag 06 november 2008 | 03:23 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 06 november 2008 | 04:19

HAAREN - Zo'n 50 omwonenden denken en reageren positief over en op de herinrichting van de Langeweg en het Kerkeind in Haaren.

Dat bleek gisteravond in het Haarense gemeentehuis waar voor bewoners een meedenkavond gehouden werd over de komende reconstructie van hun straat. 'Natuurlijk sturen' wordt het uitgangspunt voor deze reconstructie, waarbij het 'ontwerpen op gevoel' een grote rol speelt.

Langeweg en Kerkeind kenmerken zich al jaren als verkeersonveilig, waar erg hard gereden wordt. Met name het brede profiel van de straat lokt hogere snelheden uit. Uit de reacties van omwonenden bleken vooral hoge snelheden, het vele zware vrachtverkeer en de onveilige situaties voor voetgangers en fietsers een doorn in het oog. Unaniem zijn bewoners het erover eens dat de straat smaller en veiliger moet worden. Hierbij moet het sluipverkeer van Oisterwijk naar de N65, inclusief vrachtwagens, geweerd worden. "Al moeten we niet vergeten dat het altijd een doorgaande weg zal blijven, maar stukken minder verkeer mag wel," aldus een aanwonende.

"Nu is de weg vooral gericht op auto's; fietsers en voetgangers moeten een grotere rol gaan spelen. We willen op een kritisch manier omgaan met verkeersborden, vluchtheuvels en zebrapaden. Op een natuurlijke manier willen we het verkeer langzamer laten rijden," aldus Dorine Epping, van inrichtingsbureau Royal Haskoning. Bewoners reageerden direct met de opmerking dat ze geen bulten of drempels willen. Een eventuele rotonde op de kruising met de Köppenstraat wordt wel als een goed voorstel gezien.
Ik hoop dat er met die opmerkingen van de bewoners ook wat wordt gedaan. Overigens stemde de opmerking van de wethouder in de papieren editie me ook wel vrolijk dat hij wil dat het een 50 km/h-weg blijft, wat overigens niet strookt met het categoriseringsplan waarin de hele kom als 30-zone is aangewezen.

Voor de goede orde, de Langeweg/Kerkeind is nu een brede straat, waar over grote afstanden de stoep ontbreekt en waar 50 km/h mag worden gereden. De weg is een voorrangsweg, en er ligt alleen bij het binnenrijden van de kom een hoge, ouderwetse drempel. Het wegdek is op plekken verzakt en de asmarkering is zo goed als weggesleten... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » zo 22 mar 2009, 11:08

Eindeloze inhaalsverboden waar je niet goed van wordt. Dit zijn voorbeelden van buiten de spits rustige wegen met een vrij zicht van minstens een kilometer. En toch een inhaalverbod. :evil:

N332
Afbeelding

N332
Afbeelding

N332
Afbeelding

N332
Afbeelding

N332
Afbeelding

N332
Afbeelding

N347: deze mevrouw reed ongeveer 70 - 75.
Afbeelding

N331
Afbeelding

N331
Afbeelding

N331
Afbeelding

N331
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » zo 22 mar 2009, 13:03

Met dank aan onze verkeersveiligheidsfetisjisten :shutup:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » zo 22 mar 2009, 13:31

^^ En niemand heeft volgens mij nog glashard aangetoond dat EHK daadwerkelijk een significante verbetering heeft bewerkstelligd :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Via » zo 22 mar 2009, 13:46

Dat verder van elkaar rijden mag misschien als voordeel worden opgevat, maar ik vind de smalle rijstroken toch wel weer een groot nadeel. Vooral bij vrachtwagens zie je vaak dat ze maar net in de strook passen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » zo 22 mar 2009, 13:48

^^ En dit is nog geen eens DV:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Jeroen » zo 22 mar 2009, 16:36

ViaHaaren schreef:Dat verder van elkaar rijden mag misschien als voordeel worden opgevat, maar ik vind de smalle rijstroken toch wel weer een groot nadeel. Vooral bij vrachtwagens zie je vaak dat ze maar net in de strook passen...
Zolang de wegbreedte hetzelfde blijft maken een paar strepen meer of minder natuurlijk niet veel uit (het wordt niet smaller dan dat het al was), maar je rijdt uiteraard wel véél sneller over de strepen heen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » vr 27 mar 2009, 13:14

De Stentor schreef:Proef weg N760 mogelijk 60 km

KAMPEN/GENEMUIDEN - De provincie wil als pilot de N337 langs de IJssel, de N760 Genemuiden-Kampen), de N762 bij Blauwe Hand en de weg tussen Ommen en Hellendoorn tot erfontsluitingsweg benoemen.
Hier mag maximaal 60 kilometer per uur gereden worden.

Ondernemers in Zwartewaterland (met name de tapijtsector in Genemuiden) zijn fel tegenstander van de proef. De Industriële Club Kampen maakt zich nog niet druk over de toekomst van de N760.
Mein Gott...

De N337 gaat liever naar 100 dan 80... en al helemaal de N347 van Ommen naar Nijverdal. Wie dit bedacht heeft mag mijn inziens per direct ontslagen worden.

Straks 60?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » vr 27 mar 2009, 14:44

Met welke argumentatie kunnen ze dat in hemelsnaam enigzins onderbouwen??? :mes:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Seat Ibiza » vr 27 mar 2009, 15:10

^^
Wat dacht je van "een lagere snelheid is goed voor de veiligheid én ook voor het milieu", zoals men gebruikelijk kakelt? Nog even en de Vmax bubeko wordt standaard 60 km/u (ook op autowegen) en voor erftoegangswegen 40 km/u :shutup:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » vr 27 mar 2009, 16:23

Dat snap ik, maar je mag toch enig verkeerskundig inzicht verwachten? Als ik die foto zie kan dat ook volgens DV echt geen ETW worden, en dat moeten die amateurs daar dan toch ook snappen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Duurzaam Veilig

Bericht door Via » vr 27 mar 2009, 17:08

Ach, zo kom je van alles tegen. Ik trek me van al die 60-zones niet veel meer aan, ik heb gisteren vrolijk 80 gereden op de N624 langs het spoor, en op het 80-stuk in Haaren rij ik 70 aangezien de weg smaller is, bochtiger en er daar wel fietsers op zitten. Onvoorstelbaar wie die 60-80-grens verzonnen heeft... :evil:

Plaats reactie