Nieuw bord, oude stijl

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 mar 2006, 16:43

Hajo schreef:Dit bord staat binnen de bebouwde kom, er geldt een Vmax van 50. Bovendien heeft verkeer dat dit bord ziet, net een afslaande beweging gemaakt en ligt de snelheid, wegens de bocht, vaak nog wat lager dan de toegestane. Als je hier rekening mee houdt, dan is de leesbaarheid van dit bord naar mijn mening prima.
Het gaat me niet alleen om dit ene bord, maar in zijn algemeenheid om de redesign voorwegwijzers.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 mar 2006, 19:22

De avatar van Charles is ook een zeer goed voorbeeld van hoe het ook kan, redesign waarbij de leesbaarheid écht niet achteruit gaat. Zeker als je het verkleint blijken de letters scherper uit te vallen dan bij Ee.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 12 mar 2006, 19:35

Charles schreef:
Chrizz schreef:Hoort Zeist-West eigenlijk niet wit op blauw?
Dat hangt ervan af. Als het bij 'Zeist-West' om een dorps- of stadsdeel gaat is het correct, als ermee 'het westen van Zeist' wordt bedoeld (algemeen dus), dan hadden het witte letters op een blauwe achtergrond moeten zijn.
Hier wordt het westen van Zeist bedoeld. Het had dan inderdaad wit op blauw moeten zijn.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 12 mar 2006, 19:57

Vinny schreef:De avatar van Charles is ook een zeer goed voorbeeld van hoe het ook kan, redesign waarbij de leesbaarheid écht niet achteruit gaat. Zeker als je het verkleint blijken de letters scherper uit te vallen dan bij Ee.
Dan moet Charles even zijn avatar naast het origineel zetten en het liefst ook nog een grote en kleine versie van een bord in Ee. Dan gaan we vergelijken. ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 mar 2006, 20:33

Vinny schreef:De avatar van Charles is ook een zeer goed voorbeeld van hoe het ook kan, redesign waarbij de leesbaarheid écht niet achteruit gaat. Zeker als je het verkleint blijken de letters scherper uit te vallen dan bij Ee.
Je snapt het nog steeds niet. De karakters zijn smaller, en daar zit de clou van de verminderde leesbaarheid. Je merkt het ooit nog wel, als jouw ogen ook achteruit gaan. Voor jou hoop ik echter dat dat moment nog vele jaren lang weg zal blijven...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Ik snap ook nooit iets

Bericht door Vinny » zo 12 mar 2006, 20:45

Nee hoor, de borden van voorwegwijzers zijn tenminste net zo goed te lezen als Ee wegwijzers. Dat kun je van de handwegwijzers niet zeggen. Dat blijkt uit mijn ervaring en waarneming én die van mijn buurmeisje.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 mar 2006, 21:04

Tuurlijk. Je bent wat dit betreft echt onverbeterlijk. Met jouw visus van 2x 140+ kun je hier echt onvoldoende over oordelen. Wel, ik ga hierover niet verder in discussie. Je merkt het vanzelf als je ouder wordt...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 mar 2006, 21:24

Maar een linkje naar onafhankelijk onderzoek waaruit dit onomstotelijk zou moeten blijken zit er niet in... :?

Ik snap sowieso niet waarom wegwijzer-verandering niet worden getest door het TNO met proefpersonen en zeker niet waarom dit onderzoek niet gewoon ERGENS op internet te vinden is.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 12 mar 2006, 22:06

Ik wist echt niet helemaal waar het over gaat. Iets met gezichtsvermogen in ieder geval. Is dit niet te corrigeren met je bril dan?

Even gezocht op internet:
http://www.ooglasertrefpunt.nl/html.php?p=155

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 mar 2006, 23:36

Check eens op "neovascularisatie". Oftewel vaatnieuwvorming. Als je dat krijgt op je netvlies vlak bij de gele vlek, dan heb je een probleem. Gelukkig is de aandoening tot stilstand te brengen bij mensen die jong zijn, dus blijft het bij mij (voorlopig...) bij één oog met minder zicht. Waar inderdaad NOOIT meer wat aan te doen valt. Overigens ben je niet blind of zo - perifeer zie ik ook met het slechte oog "scherp" waardoor het voor mij mogelijk blijft om met 2 ogen diepte te zien. Maar hoe lager je visus en hoe groter het aangetaste deel van het netvlies, deste minder goed een patiënt diepte kan zien. Feitelijk ben ik voor het scherp lezen van een wegwijzer dus aangewezen op één oog. En doe zelf maar eens één oog dicht onder het rijden, en verbaas jezelf er maar eens over hoeveel later je teksten scherp kunt lezen...
Het opvallende is dan (bij mij in elk geval) dat teksten in Ee op grotere afstand al leesbaar zijn dan teksten in Uu (zelfde kapitaalhoogte).

Vele 50-plussers krijgen last van een verminderde visus, door allerlei oorzaken. Een aantal treft het overigens nog veel minder. Die krijgen last van een onstopbare, aanverwante ziekte. Macula-degeneratie. Effe afkloppen dat ik daar geen last van heb.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 mar 2006, 10:44

Dan zijn er twee opties:
1) Je ogen zijn niet gewend aan het lettertype dus valt het geschrevene moeilijker te lezen.
2) Het lettertype is voor mensen met betreffende afwijking minder goed te lezen. In dat geval gaat de vraag op die ik eerder in de draad heb gesteld: Lettertypes dienen onderzocht te worden op hun bruikbaarheid. Het zou Rijkswaterstaat sieren om dat onderzoek onder de aandacht bij de betreffende wegbeheerders te leggen dan. In de richtlijnen bewegwijzering ben ik het niet tegengekomen. Ik heb overigens vernomen dat op rijkswegen redesign achterwege blijft zolang Tebodin voor de bewegwijzering zorgt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 mar 2006, 11:42

Vinny schreef:Je ogen zijn niet gewend aan het lettertype dus valt het geschrevene moeilijker te lezen.
Daar heeft het niet mee te maken. Met het smaller worden van de karakters neemt namelijk ook de hoeveelheid blauw in de witte karakters af. Daarmee gaan letters meer op elkaar lijken, en dat maakt dat de leesbaarheid verslechtert. Dat wordt nog verergerd als de ruimte tussen de letters (spatiëring) kleiner wordt.

Drie keer raden welke combinatie van verslechteringen Unger nu net heeft veroorzaakt met Uu ?! :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 mar 2006, 11:53

Ik vind de spatiering in Ee ook niet jedat. Dat valt vooral op nagemaakte wegwijzers, zeker als men interstate-bold gebruikt. Verder vind ik deze opmerking niet van toepassing op voorwegwijzers, maar juist op de handwegwijzers.

Afbeelding
Inmiddels ben ik er achter: de letters zijn langer/hoger in plaats van breder. Op voorwegwijzers werkt dat n.m.m. gewoon goed. Omdat de letters ook iets smaller zijn, is er minder spatiering nodig. Terecht, w.m.b.
Nee, ik blijf de voorwegwijzers de meest geslaagde redesign voorbeelden vinden!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 mar 2006, 11:56

Ik hoor je nog wel, als je 30 jaar ouder bent, en je visus sowiso is teruggelopen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 mar 2006, 12:01

@ René: Ik vind dat geen argument.

Harry, kun jij je werkgever niet eens een beetje triggeren om jouw bordenreeks te laten testen door de 'gewone weggebruiker' in een diapresentatie? Je kunt de reactietijd meten a.h.v hersenscans. Lijkt me een zeer nuttig onderzoek. Mijn buurmeisje wil daar wel aan meedoen. :)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 mar 2006, 16:05

Vinny schreef:Harry, kun jij je werkgever niet eens een beetje triggeren
Ik meende dat TNO al betrokken is geweest bij een onderzoek t.b.v. redesign.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.