Wat voor bedenkelijke reputatie zou dat land voor vrachtverkeer moeten hebben?Hajo schreef:Heel mooi allemaal, maar ik vraag mij af of die weg in Wit-Rusland wel goed benut wordt. Zeker vrachtverkeer zal niet graag door dat land heen rijden, denk ik zo. Wit-Rusland heeft toch een bedenkelijke reputatie. Of valt dat wel mee?
Transitverkeer van/naar Rusland wordt grotendeels gedaan door vrachtwagenchauffeurs uit de voormalige Sovjet-Unie die toch visumvrij door Wit-Rusland kunnen reizen. De route door Wit-Rusland is veel sneller en beter uitgebouwd dan de route via Litouwen en Letland, en sneller, beter uitgebouwd en kwalitatief ook beter dan de route door Oekraïne via Kiev.
Rusland en Wit-Rusland vormen samen een douane-unie, dus als eenmaal de goederen bij Brest of Grodno de grens over zijn is er daarna geen controle meer als de vrachtwagen Rusland inrijdt.
Transitverkeer is hooguit voor personen die geen GOS-burgers zijn een probleem, omdat Rusland niet meer zomaar wil hebben dat je van Wit-Rusland naar Rusland reist, omdat er geen grenscontroles zijn. Op de doorgaande treinen wordt het wel geaccepteerd mits je niet uitstapt in Wit-Rusland en daarna verder reist.