[BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

lopsrel
zandpaadje

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door lopsrel »

In de Meivakantie naar Wit Rusland geweest, heb nog een paar foto's van de terugweg op de M1 Kobryn - Brest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vlak voor de grens Brest-Terespol

Afbeelding
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Wel apart om daar naartoe gegaan. Hoe is het land jouw bevallen.
lopsrel
zandpaadje

Bericht door lopsrel »

Het is echt een bijzonder land om heen te gaan, de tijd is daar stil blijven staan, echt totaal anders dan Nederland. Wij hadden alleen de pech dat we op 1 Mei bij de grens waren want het is daar dan dag van de arbeid, dus het hele land was vrij alleen bij de grens moesten ze natuurlijk wel werken daardoor moesten we 9,5 uur daar wachten terwijl je normaal meestal wel in 3-4 uur erdoorheen bent.
Laatst gewijzigd door lopsrel op wo 18 mei 2011, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Leuke foto's. Hoe heb je het land ervaren? Van wat ik gelezen heb is het minder arm dan Oekraïne en zeker het wegennet is beter. Nog last gehad van politie die een bribe wilde? In Oekraïne en vooral Rusland komt dat nog veel voor, zeker als je met Nederlandse kentekens rond rijdt en niet of nauwelijks Russisch spreekt.
lopsrel
zandpaadje

Bericht door lopsrel »

Het is er inderdaad beter als in Oekraïne en je ziet dat veel mensen een nieuw huis bouwen en hun oude houten huis afbreken. De wegen zijn opzich wel goed er zitten geen grote gaten in maar wel veel hobbels het is gewoon allemaal erg oud en aan vervanging toe, de M1 heb ik alleen van Brest tot Kobryn gereden dus ik weet niet hoe het met de kwaliteit daarvan verder richting Minsk zit. Politie hebben we geen last van gehad, zelfs niet gezien onderweg. Ik heb alleen politie gezien bij het politiebureau in Pinsk en een keer in het kleine dorpje waar wij zaten omdat daar ruzie was geweest die man werd afgevoerd in een politie Lada.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Grappig bij de tol: "Šlagbaum" :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb »

hoe heb je het gedaan met visums en papieren en verzekeringen van de auto?
brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus »

Afbeelding
Nog een auto met NL-kenteken zo te zien, leuke foto's. Ben benieuwd naar de details van de reis, hoe georganiseerd, taalbarriere e.d.
Groningen
expressweg

Bericht door Groningen »

^^ Als je goed kijkt, zie je dat dat Toyotabusje ook een Nederlands kenteken heeft ;)
roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb »

Ik weet dat je sowieso een visum nodig hebt en immigrationcard voor jou en je auto moet invullen. Daarnaast dekt geen enkele nederlandse verzekeraar BY standaard, dus moet je extra een verzekering kopen. In rusland checken ze hier op voor je het land binnen gaat en mag je ook niet langer dan 4 weken het land in, wil je langer, dan moet je in moskou het laten verlengen.
Ik vraag me af hoe het in BY moet.
nederland24
2x2 autosnelweg

Groningen schreef:^^ Als je goed kijkt, zie je dat dat Toyotabusje ook een Nederlands kenteken heeft ;)
Wit Rusland is gewoon een populair land onder Nederlanders. ;)
Groningen
expressweg

Bericht door Groningen »

Is het ook nog zo dat je officiële 'uitnodiging' nodig bent van iemand die daar woont, om dat land in te komen? Ik heb me ook een tijdje geleden ermee bezig gehouden, en ik zag dat je van dag tot dag moest aangeven waar je bent (je hoeft nog net niet aan te geven wanneer je naar de wc wil). Of is dat afgeschaft?
lopsrel
zandpaadje

Bericht door lopsrel »

Je hebt inderdaad een officiële uitnodiging nodig of je moet een hotel gereserveerd hebben. Omdat wij met een groep waren van 45 personen hadden we een groepsvisum en is deze geregeld via de school in het dorp waar we naartoe gingen.
Bij de grens moet je een verzekering van ongeveer 2 euro per persoon kopen, met de groene kaart van de auto ben je in Belarus gewoon verzekerd. Je moet ook een stempel halen op het politiebureau in de stad waar je verblijft anders kom je het land niet weer uit, van dag tot dag aangeven waar je verblijft hoeft niet.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Groningen schreef:Is het ook nog zo dat je officiële 'uitnodiging' nodig bent van iemand die daar woont, om dat land in te komen? Ik heb me ook een tijdje geleden ermee bezig gehouden, en ik zag dat je van dag tot dag moest aangeven waar je bent (je hoeft nog net niet aan te geven wanneer je naar de wc wil). Of is dat afgeschaft?
Het schijnt volgens sommigen met een privévisum omzeild te kunnen worden. Dan moet je alleen aangeven wie je heeft uitgenodigd. Ik heb op een ander forum gelezen dat een Duitser dat meerdere malen zo heeft gedaan bij een Wit-Russisch consulaat in Duitsland. Zo'n privévisum is (daar) wel wat duurder dan een gewoon toeristenvisum, maar met minder rompslomp.
lopsrel schreef:Bij de grens moet je een verzekering van ongeveer 2 euro per persoon kopen
Dat verhaal heb ik vaker gehoord: men doet je geloven dat het verplicht is, maar ik had begrepen van iemand die de taal machtig was dat dat dus niet het geval is, en dat ze er gewoon wat mee bijverdienen. Voor 2 euro gaat de gemiddelde westerling immers geen problemen maken.
roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb »

Of het verplicht is of niet. Als ze het zeggen, en je zegt nee...houden ze je gewoon tegen. Of je de taal nu spreekt of niet. Je bent een buitenlander die niet snapt hoe het werkt.
nederland24
2x2 autosnelweg

Is dat Volkswagen-busje ook geen Nederlander? Lijkt me wel grappig. Ga je naar een ver land, waar je amper buitenlanders vewacht, zie je alleen maar Nederlanders.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Er werd gesproken over een groep van 45 personen. De Nederlandse wagens op de foto's zullen dus allemaal wel bij dezelfde groep behoren. Met 45 personen in een busje is anders wel heel erg knus.
lopsrel
zandpaadje

Bericht door lopsrel »

nederland24 schreef:Is dat Volkswagen-busje ook geen Nederlander? Lijkt me wel grappig. Ga je naar een ver land, waar je amper buitenlanders vewacht, zie je alleen maar Nederlanders.
Willem schreef:Er werd gesproken over een groep van 45 personen. De Nederlandse wagens op de foto's zullen dus allemaal wel bij dezelfde groep behoren. Met 45 personen in een busje is anders wel heel erg knus.
Ja klopt dat volkswagen busje is ook een Nederlander, die hoorde ook bij ons we waren met 10 auto's.
Marc de Rooij
dorpsstraat

Bericht door Marc de Rooij »

Ik zit bovenstande verhalen met interesse te lezen en wil jullie wel enige info verstrekken over hoe het precies gaat.

En dit is natuurlijk een live verslag vanuit Belarus :lol:

Visum is gewoon te halen in Den Haag op de ambassade en je hebt geen verblijfplaats of uitnodiging meer nodig.
Maximumduur visa is 30 dagen.
Kosten zijn 60 euro.
Wachttijd voor visa is 1 week en in die tijd ligt je paspoort op de ambassade.
Wordt goed Engels gesproken op ambassade maar geen Nederlands.

Met de auto naar Belarus is geen groot probleem meer maar je moet wel rekening houden met enige wachttijd. Aan de grens moet je ook een medische verzekering nog kopen ( kost 5,00 euro per 10 dagen ) en je moet de auto invoeren ( kost ongeveer 3 a 4 euro.). Aan de grens wordt beperkt engels en duits gesproken dus je hebt wel enig probleem met de taal.
Voor mensen die meer info hierover willen kunnen ze altijd een PB sturen want anders wordt het verhaal erg lang hier.

Wegen zijn goed tot redelijk goed. Wel aan de snelheden houden want er zijn toch regelmatig controles en weet uit ervaring dat je als buitenlander ook aan de beurt bent maar de kosten vallen allemaal wel mee.

Wel opletten met alle zebrapaden die er zijn en dus ook op de snelweg. Voetgangers hebben voorrang maar die personen die de snelweg oversteken kijken over het algemeen goed uit.

In de kleinere plaatsen opletten voor de dronken voetgenagers en buiten bebouwde kom zie je nog wel eens paard en wagen dus ook opletten.

De foto's van regeringsgebouwen en mensen in uniform wordt steeds makkelijker maar je mag nog niet naast het uniform gaan staan en dan een foto nemen. Gewoon van een afstandje en inzoomen.

Geld is overal te krijgen uit de pinautomaat als je Visa of Mastro hebt. Wel is het geld dat je overhoud niets meer waard en je kan het nergens inleveren in principe. Enige plek die ik weet is bij de grens als je terug gaat maar dan ook alleen in zloty dacht ik maar die heb je toch nodig voor de tol in Polen.

Al er nog iemand meer info wilt hebben stuur een PB en dan probeer ik het uit te zoeken hoe het gaat.
Groningen
expressweg

Bericht door Groningen »

^^ Interessant! :top:
Chris schreef:Van Belavtodor:

http://belavtodor.belhost.by/

De MER voor de M5 was zelfs in het Engels: http://belavtodor.belhost.by/OBOC

De M1 is goed voor ongeveer 60% van de Wit-Russische snelwegkilometers.
Op die site is ook een kaart te vinden met de intensiteiten op de belangrijkste wegen in 2010. De zuidring van Minsk (M-9) wint: bijna 100.000 mvt/etmaal.
Het deel van de M-1 Orsha - Russische grens telt toch nog bijna 5.800 mvt/etmaal en bij Brest zijn dit er toch ruim 8.900.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wauw, mooie informatie. Dat komt op de wegenwiki 8-)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Deze manier van wegnummering had ik nog niet gezien:

Afbeelding
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

In eerste instantie dacht ik dat het de Wit-Russische variant van onze U-bordjes was...
HAFRABAisfun
stadsweg

Bericht door HAFRABAisfun »

Ik moet toegeven dat het wel een duidelijke manier van wegnummers aangeven is
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^Vind je? Met al die pijlen moet je wel drie keer kijken vooraleer je het snapt. Liever de normale manier met nummer op het bord ipv met ruiters te werken.
HAFRABAisfun
stadsweg

Bericht door HAFRABAisfun »

Ik zal niet zeggen dat het in zn geheel duidelijk is, maar dat de wegnummers goed zijn aangegeven
nederland24
2x2 autosnelweg

Alfa schreef:^^Vind je? Met al die pijlen moet je wel drie keer kijken vooraleer je het snapt. Liever de normale manier met nummer op het bord ipv met ruiters te werken.
Ik vind het ook niet ideaal, maar nog altijd beter dan in Belgie met al die indirecte wegnummers. :hap: Geef mij maar gewoon het Duitse of het Nederlandse systeem. :yes:
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Nog een mooi bord:
Afbeelding
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

HAFRABAisfun schreef:Ik zal niet zeggen dat het in zn geheel duidelijk is, maar dat de wegnummers goed zijn aangegeven
De wegnummers met de pijlen doen enigszins denken aan Amerikaanse wegnummerschildjes, zoals je ze met name op het Amerikaanse OWN vaak ziet staan. En in Argentinië kom je onderbordjes tegen op richtingborden die hier een beetje op lijken. Desalniettemin: de Nederlandse (of Duitse) methode vind ik toch vele malen beter.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik vermoed dat de wegnummering is ingevoerd voor die wegen nadat de wegwijzer al geplaatst was. Ik vind het een creatieve manier van ruiteren. Anders had men het hele bord moeten vervangen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.