Snelwegen Zuid-Duitsland
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
Snelwegen Zuid-Duitsland
Wat mij elke keer opvalt is dat -zeker in de zomer en winter - de snelwegen in Zuid Duitsland erg druk zijn. Met name een aantal oost-west verbindingen zijn eigenlijk altijd erg druk.
De A3 is slechts 2x2 (wordt bij Aschaffenburg 2x3) en is erg druk en filegevoelig.
De A6 is - met name tussen Mannheim en Heidelberg- erg druk en zeer filegevoelig.
De A8 is - zeker rond Stuttgart- erg druk.
De enige echte fatsoenlijke oost-west weg is de A96, maar die is weer niet zo handig vanuit Nederland.
Ik vroeg me af: gaat er nog wat aan die wegen gebeuren en daarnaast: wat is jullie favoriete route in Zuid-Duitsland?
Zelf ga ik richting Muenchen het liefst via Kassel - Bamberg - Neurenberg en als ik meer richting Kempten ga dan toch het liefste over de A8 (stuttgart).
De A3 is slechts 2x2 (wordt bij Aschaffenburg 2x3) en is erg druk en filegevoelig.
De A6 is - met name tussen Mannheim en Heidelberg- erg druk en zeer filegevoelig.
De A8 is - zeker rond Stuttgart- erg druk.
De enige echte fatsoenlijke oost-west weg is de A96, maar die is weer niet zo handig vanuit Nederland.
Ik vroeg me af: gaat er nog wat aan die wegen gebeuren en daarnaast: wat is jullie favoriete route in Zuid-Duitsland?
Zelf ga ik richting Muenchen het liefst via Kassel - Bamberg - Neurenberg en als ik meer richting Kempten ga dan toch het liefste over de A8 (stuttgart).
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Snelwegen Zuid-Duitsland
Tussen Mannheim en Heidelberg loopt de A 656 en die is doorgaans vooral leeg. Op de A 6 wordt bij Mannheim zelf aan de brug over de Neckar gebouwd en dat levert tijdelijk nogal wat files op. Dat is echter een kwestie van tijd. Sterker nog, volgens mij zijn die werkzaamheden zelfs al afgerond.
Stukje Mannheim - Walldorf is weliswaar druk, maar volgens mij niet echt filegevoelig. En daarna gaat op de A 6 de weg heuveop over een tweebaans gedeelte. Dat is wél extreem filegevoelig. Ik heb in mijn Heidelbergse tijd de filemelding "A 6 zwischen Wiesloch / Rauenberg und Sinsheim-Steinfurt" vaker wel dan niet gehoord. Anderzijds heb je het dan in de regel wel gehad tot aan Nürnberg of Ulm (afhankelijk van je bestemming). Bij mijn weten wordt dit traject op dit moment verbeterd of zal dat op korte termijn gaan gebeuren.
Mijn eigen route naar München laat ik vooral afhangen van weers- en verkeersomstandigheden. De keuze begint wat dat betreft al bij Keulen (A 3 of A 61). Door de week geef ik de voorkeur aan de A 3, waar de A 61 standaard vol staat met vrachtwagens. In het weekend is de A 61 in de regel echter prima te doen (ben ooit in 2,5 uur van Maastricht naar Heidelberg gereden, inclusief stop bij een McD).
Op dezelfde manier probeer ik meestal de A 8 tussen Stuttgart en Ulm te vermijden en neem ik de A 6 en de A 7. Maar ook daar laat ik het afhangen van het daadwerkelijke verkeer. Als het verkeer rustig is, waarom zou je dan die omweg over Kreuz Feuchtwagen / Crailsheim nemen?
Als je bent geïnteresseerd in plannen voor de A 8: zoek op dit forum eens op het woord "Albaufstieg" of "Aichelberg". Plannen genoeg !
Stukje Mannheim - Walldorf is weliswaar druk, maar volgens mij niet echt filegevoelig. En daarna gaat op de A 6 de weg heuveop over een tweebaans gedeelte. Dat is wél extreem filegevoelig. Ik heb in mijn Heidelbergse tijd de filemelding "A 6 zwischen Wiesloch / Rauenberg und Sinsheim-Steinfurt" vaker wel dan niet gehoord. Anderzijds heb je het dan in de regel wel gehad tot aan Nürnberg of Ulm (afhankelijk van je bestemming). Bij mijn weten wordt dit traject op dit moment verbeterd of zal dat op korte termijn gaan gebeuren.
Mijn eigen route naar München laat ik vooral afhangen van weers- en verkeersomstandigheden. De keuze begint wat dat betreft al bij Keulen (A 3 of A 61). Door de week geef ik de voorkeur aan de A 3, waar de A 61 standaard vol staat met vrachtwagens. In het weekend is de A 61 in de regel echter prima te doen (ben ooit in 2,5 uur van Maastricht naar Heidelberg gereden, inclusief stop bij een McD).
Op dezelfde manier probeer ik meestal de A 8 tussen Stuttgart en Ulm te vermijden en neem ik de A 6 en de A 7. Maar ook daar laat ik het afhangen van het daadwerkelijke verkeer. Als het verkeer rustig is, waarom zou je dan die omweg over Kreuz Feuchtwagen / Crailsheim nemen?
Als je bent geïnteresseerd in plannen voor de A 8: zoek op dit forum eens op het woord "Albaufstieg" of "Aichelberg". Plannen genoeg !
-
- autoweg
Naar Stuttgart wordt vanuit NL toch vaak over de A6/A81 gereden. Ondanks dat er ook een goede en vooral schitterendeAlbert Einstein schreef: De A6 is - met name tussen Mannheim en Heidelberg- erg druk en zeer filegevoelig.

Een aantal jaren geleden gingen we altijd via de A61, A5, A8, A7 naar Oostenrijk, tegenwoordig gaan we via de A61, A5 omdat de vakantiebestemming is gewijzigd.Albert Einstein schreef:Wat is jullie favoriete route in Zuid-Duitsland?

La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
- Moderator
-
- 2x4 autosnelweg
Mijn voorkeur gaat uit naar de A6 ipv de A3 tot Nürnberg. Deze zomer naar Tsjechië gereden over de A6 en dat viel best mee. Enkel het stuk tussen Amberg (afrit 67) en het knooppunt met de A93 en een stukje verder is men ook nog volop aan het ombouwen. Overigens reed de A6 wel goed. Niet zo heel veel verkeer en het schoot best op. Het stuk tussen Amberg en A93 zou trouwens begin 2008 af moeten zijn, maar daar was nog niets te zien, zelfs geen grondwerken.Albert Einstein schreef:Wat is jullie favoriete route in Zuid-Duitsland?
-
- 4x5 autosnelweg
Mijn favoriete route is de A61 naar Mannheim, dan A5 naar Karlsruhe en de A8 naar het oosten toe. De route via de A3 is stukken drukker. Die namen we vroeger ook redelijk vaak (en dan via de A9 naar München). We hebben ook wel eens de A3 helemaal gereden (van Arnhem tot Passau), om dat zo via de Oostenrijkse A9 naar Joegoslavië te rijden ipv. via de A10.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
Ik hoop wel dat je de weerberichten in de gaten houdt. In het Beierse Woud geldt er op dit moment alarmfase in verband met de aanhoudende sneeuwval.Chrizz schreef:Ik ga met de wintersport naar Cham.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- autoweg
Rijden jullie maar lekker over de Holländer-Autobahn A61, dan kan ik tenminste fatsoenlijk doorrijden over de 3 
Eigenlijk is vooral het stuk van Oberhausen tot Keulen druk, omdat er bij Keulen naar 2x4 verbreed wordt, maar daar hoef ik niet langs als ik vanaf Aken kom. De 3 banen en de afwezigheid van snelheidsbeperkingen op de A3 maken het een stuk fijner om te rijden dan de A61 met zijn eindeloze 130 beperking en doordeweeks teveel vrachtauto's. Vervolgens de altijd drukke A5 en dan lekker filerijden op de prehistorische Autobahn A8 naar München. Nou, geef mij maar gewoon de A3 en vervolgens de 2x3 racebaan A9 naar München.
Overigens wordt het stuk Aschaffenburg-Neurenberg stap voor stap naar 2x3 verbreed, maar dat gaat nog wel ff duren. Dat is het minst fijne stuk van de reis, maar ook al heb je daar file vind ik het nog altijd stukken beter rijden dan de linksrheinische versie.

Eigenlijk is vooral het stuk van Oberhausen tot Keulen druk, omdat er bij Keulen naar 2x4 verbreed wordt, maar daar hoef ik niet langs als ik vanaf Aken kom. De 3 banen en de afwezigheid van snelheidsbeperkingen op de A3 maken het een stuk fijner om te rijden dan de A61 met zijn eindeloze 130 beperking en doordeweeks teveel vrachtauto's. Vervolgens de altijd drukke A5 en dan lekker filerijden op de prehistorische Autobahn A8 naar München. Nou, geef mij maar gewoon de A3 en vervolgens de 2x3 racebaan A9 naar München.
Overigens wordt het stuk Aschaffenburg-Neurenberg stap voor stap naar 2x3 verbreed, maar dat gaat nog wel ff duren. Dat is het minst fijne stuk van de reis, maar ook al heb je daar file vind ik het nog altijd stukken beter rijden dan de linksrheinische versie.
-
- autoweg
vynkce schreef: Mijn voorkeur gaat uit naar de A6 ipv de A3 tot Nürnberg.

-
- Secretaris
Ik ben 7 jaar geleden op vakantie geweest in Sankt Englmar, ook in het Beierse woud, in de buurt van Cham. De route daarnaartoe destijds:
A3 Elten - Oberhausen
A2 Oberhausen - Dortmund
A45 Dortmund - Seligenstadt
A3 Seligenstadt - Straubing
Beviel goed. Grote voordeel van de A45 boven de A3 is dat je lekker kunt doorrijden zonder al die continue snelheidsbeperkingen.
A3 Elten - Oberhausen
A2 Oberhausen - Dortmund
A45 Dortmund - Seligenstadt
A3 Seligenstadt - Straubing
Beviel goed. Grote voordeel van de A45 boven de A3 is dat je lekker kunt doorrijden zonder al die continue snelheidsbeperkingen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- autoweg
Snelheidsbeperkingen? vertel! De HSL is alweer een tijdje klaar, dus de baustellen zijn er niet meer. De overige snelheidsbeperkingen zijn erg kort en meestal 100 of 120. Die heb je vast ook wel op de A45 hier en daar.René schreef:Grote voordeel van de A45 boven de A3 is dat je lekker kunt doorrijden zonder al die continue snelheidsbeperkingen.
Maar is zeker een goed alternatief, de A45, erg mooie weg. Je moet er alleen geen slecht weer treffen.. de Sauerlandlinie is bij slecht weer een van de eerste Autobahnen waar mensen de nacht in hun auto moeten doorbrengen.
-
- dorpsstraat
Chrizz schreef:Ik ga met de wintersport naar Cham.
Ik ga kijken of me pa de A7, A70 en A73 geen betere route lijkt dan de A3 Oberhausen - Nürnberg.
Zwolle - Cham is via Kassel/Schweinfurt 770km
Zwolle - Cham via Frankfurt/Nürnberg 756km
scheelt dus maar 14km.
De route via Kassel is goed te doen. Echter moet je wel op de volgende zaken letten: De BAB33 heeft nog een "gat" tussen Bielefeld en Paderborn. Daarlangs rijden schiet totaal niet op. Omrijden via Loehne loont. Ander alternatief - mocht er geen file staan - is gewoon dwars door het Ruhrgebiet. De BAB2 is redelijk druk: de BAB 42 is rustiger en iets langer 2x3 echter sluit deze bij Dortmund beroerd aan. Redelijk goede ervaring heb ik met de westfalendamm (B1) dwars door Dortmund. Slechts een klein deel heeft stoplichten, de rest rijdt behoorlijk goed door.
De BAB 44 is over het algemeen prima te doen: lekker rustig en rijdt goed door. De BAB 7 is tot Bad Hersfeld heerlijk. Geheel 2x3 en helemaal modern ingericht. Het stuk tussen Bad Hersfeld en Schweinfurt gaat meestal ook wel goed: helaas is het wel 2x2 en in de zomer kan het druk zijn (zelden file). De BAB 70 is weer helemaal prima, heerlijk rustig. Dus: zeker als het maar 15 km om is raad ik je vooral aan om via Kassel te rijden!
-
- 2x4 autosnelweg
Inderdaad, er waren deze zomer veel werken op de A3 en ik bleef overnachten in een dorpje langs de A6 vandaar dus mijn keuze voor de A6, liever rondrijden over de A6 dan in een "Stau" staan op de A3 door wegenwerken. Overigens staat de A3 ook al bekend als zeer filegevoelig.jeroent schreef:vynkce schreef: Mijn voorkeur gaat uit naar de A6 ipv de A3 tot Nürnberg.hock: Bedoel je vanaf Frankfurt A5/A6? Da's toch wel een dikke 50-60 km om.. Dan moet er toch wel minstens een flinke Vollsperrung op de A3 zijn.
-
- Moderator
Ik ken de route door Bielefeld (overigens is dat gat tussen Borgholzhausen en Bielefeld) en inderdaad nogal druk.Albert Einstein schreef:
De route via Kassel is goed te doen. Echter moet je wel op de volgende zaken letten: De BAB33 heeft nog een "gat" tussen Bielefeld en Paderborn. Daarlangs rijden schiet totaal niet op. Omrijden via Loehne loont. Ander alternatief - mocht er geen file staan - is gewoon dwars door het Ruhrgebiet.
Maar een betere route vanuit Zwolle is dan de A35 langs Enschede en dan de B54 naar Münster, en dan stukje A1 totaan Unna, en dan de A44 op. Dan is alleen de A1 vaak wat drukker. De A7 ken ik, de A70 en A73 niet, maar das juist het leuke

-
- dorpsstraat
-
- verkeersader
Het ligt er nattulrijk aan waar je moet zijn, maar als ik naar Meran (Süd-Tirol) moest ging ik zo:
A76 -> BAB4 tot Köln -> BAB3 tot Würzburg -> BAB7 tot Nesselwang.
Bij Füssen de grens over en via de Fernpass naar Imst. Vanaf daar de A28 naar Landeck en dan via de Reschenpass naar Süd-Tirol.
A76 -> BAB4 tot Köln -> BAB3 tot Würzburg -> BAB7 tot Nesselwang.
Bij Füssen de grens over en via de Fernpass naar Imst. Vanaf daar de A28 naar Landeck en dan via de Reschenpass naar Süd-Tirol.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...
-
- Voorzitter
Maar die is nog niet geheel Autobahn, dus wat is daar zo fatsoenlijk aan?Albert Einstein schreef: De enige echte fatsoenlijke oost-west weg is de A96, maar die is weer niet zo handig vanuit Nederland.
Mijn favoriete routes naar München zijn de:
de A3-A67-A6-A5-A8;
de A3-A9;
de A3-A67-A6-A81-A8;
de A31-A2-A45-A3-A9;
of de A31-A30-A33-B68-A33-A44-A7-A3-A9
Vanuit het noorden is de route via Osnabrück en Kassel verreweg het kortste en normaliter rijdt prima door, ook de B68 is niet zo'n vreselijke weg.
Overigens is vanaf de A31 de route over de A2, A43, A40 en B1 door Dortmund heen ook een prima route naar de A44, die je vervolgens tot aan Kassel afrijdt en vanaf daar volg je dan de A7, A3 en A9. De B1 door Dortmund heen is ook een prima weg.
De A61 vind ik smal en druk en zit al vol met vakantiegangers.
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg
Die werkzaamheden waren in december al voorbij.jeroent schreef:Eigenlijk is vooral het stuk van Oberhausen tot Keulen druk, omdat er bij Keulen naar 2x4 verbreed wordt, maar daar hoef ik niet langs als ik vanaf Aken kom.
Vind ik inderdaad ook. Er zijn wel wat snelheidsbeperkingen maar toch veel minder dan op de A61, en ook veel meer 3 rijstroken. Als ik haast heb neem ik de A3 tenzij er juist files zijn. Als ik geen haast heb ga ik graag door Frankrijk en België of ik neem wegen die ik nog niet eerder gezien heb (dat wordt natuurlijk steeds moeilijker ...).De 3 banen en de afwezigheid van snelheidsbeperkingen op de A3 maken het een stuk fijner om te rijden dan de A61 met zijn eindeloze 130 beperking en doordeweeks teveel vrachtauto's.
-
- Voorzitter