je was hoe dan ook in overtreding. Als je betrapt was had je i.i.g. een stevige boete ontvangen. Gezien de hoogte van de overschrijding wordt die door de Officier van Justitie bepaald. Bij staande houding was ook je rijbewijs ingevorderd (overschrijding max. snelheid met meer dan 50 km/h).
Uiteraard staat het je vrij om de zaak voor te laten komen. Of de rechter de boete al dan niet seponeert, is aan hem. Hij zal zeker je reden waarom je in dit geval de max. snelheid overtrad, laten meewegen. Wel is het zo dat je om bewijs gevraagd zal worden, maar ook het OM kan dat leveren. Denk bijv. aan foto('s). Ik beweer niet dat jij niet veilig 160 kunt rijden, dat doet er in dit geval ook niet toe. Wat uiteindelijk de beslissing van de rechter in dit specifieke geval zou zijn, weet ik niet. Dat zou speculeren zijn en ik wil ook niet op de stoel van de rechter plaatsnemen.
Desondanks blijf ik van mening, hoe goed bedoeld je verkeersgedrag op dat moment ook was René, het niet nodig was om je snelheid tot 160 op te voeren. Het is niet alleen verboden, maar als je gewoon gehandeld had zoals ik eerder heb beschreven, (je auto desnoods in de berm parkeren) dan had de ambulance óók vrij baan gehad. En ik weet uit ervaring dat automobilisten die op een rustige, weloverwogen manier het voorrangsvoertuig voor laten gaan, meer krediet bij de bestuurders van voorrangsvoertuigen hebben dan zij die sneller gaan rijden of andere capriolen gaan uithalen.
Ik blijf er ook bij, zonder je rijkwaliteiten of je persoonlijk aan te vallen, dat je jezelf wél in gevaar hebt gebracht. Als je passagiers vervoerde, die ook. De ambulance voert geluids- en lichtsignalen. Het overige verkeer hoort en ziet dit voorrangsvoertuig naderen en ze weten wat hen te wachten staat: een voorrangsvoertuig nadert met een snelheid die in het algemeen hoger ligt dan ter plaatse is toegestaan en de weg moet voor het voorrangsvoertuig worden vrijgemaakt: op een veilige manier. Ze verwachten niet dat eerst een andere, normale auto zonder licht- en geluidssignalen met hoge snelheid voorbij komt stuiven met een ambulance op z'n hielen. Je had het geluk dat de weg en verkeerssituatie in dit geval rustig was. Had je je snelheid óók opgevoerd bij drukker verkeer? Denk eens aan het "worst case scenario": als er een ongeval had plaatsgevonden waarbij jij betrokken was geweest, dan kan ik je verzekeren dat de rechter niet zo mild in zijn oordeel is en je verzekeringsmaatschappij waarschijnlijk ook erg moeilijk gaat doen om je claim te honoreren.
@ Bart:
niet alleen de hulpdiensten zeggen dat je niet sneller mag rijden dan toegestaan, ook niet met een voorangsvoertuig achter je, maar dat is gewoon de wet. De reden die je geeft is correct.
Uit eigen ervaring:
Enige weken geleden reed ik vanuit Utrecht naar over de N237 naar Zeist. Net voor het viaduct over de A28 moet ik dan links afslaan. Het voor mij geldende verkeerslicht was groen. Ik reed dus door, maar terwijl ik dat deed hoorde ik de geluidssignalen van een politieauto. Ik keek in de richting van waaruit dat geluid kwam: uit de richting Zeist. Toen zag ik ook de blauwe zwaailichten. De politieauto was bezig zich tussen het rechtdoor gaande verkeer, dat rood had, heen te wurmen. Ik heb daarop mijn linksaf slaande beweging gestaakt en ik ben nog voor de zgn. "haaientanden" gestopt. Het verkeer achter mij werd door mij opgehouden, het zij zo. Een chauffeur achter mij kon het niet laten te claxonneren: "rij eens door!". De politieauto had zich inmiddels een weg weten te banen door het rechtdoorgaande verkeer voor het rode verkeerslicht en de bestuurder zag dat, mede door mijn handelen, de kruising geheel vrij was zodat hij zijn weg onbelemmerd kon vervolgen. In het voorbij gaan stak hij zijn hand naar mij op: "Prima gedaan! Bedankt!" Zo kan het dus ook. (En ik ben nog steeds benieuwd naar het gezicht van de automobilist achter mij die ongeduldig claxoneerde toen ik ondanks groen licht stopte: hij moet zich knap lullig gevoeld hebben...

Afsluitend:
Ik val niemand persoonlijk aan noch heb ik kritiek op hun rijkwaliteiten. Ik geef hier uitsluitend mijn eigen visie weer, mede gebaseerd op de jarenlange ervaring in mijn vorige beroep.
Zo, en nu ga ik eens aan het werk.