Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » wo 10 aug 2005, 17:20

Die dubbele middenstreep daar kan ik nog mee leven, maar die onderbroken kantstreep vind ik niks. Helaas begint ons wegennet steeds meer op een pak hagelslag te lijken :(

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 aug 2005, 17:40

De N 231 is een niet-autoweg maar wel 2x2, tussen Aalsmeer en de Bloemenveiling (kijk maar op de kaart). Sterker nog, de weg is 2+3! en is onlangs voorzien van DV markering. De linkerkantstreep is doorgetrokken en de rechter kantstreep is onderbroken.

De N 201 tussen Heemstede en Aalsmeer is overal 2x2 (soms 2x3) en is tussen Hoofddorp en Aalsmeer een autoweg met een Vmax van 80 km/u. Maar de hele weg heeft nog de oude markering behalve de passage door Aalsmeer. Daar is het hetzelfde als de N 231. Ter plaatse is het een niet-autoweg met een Vmax van 70 km/u. En veel verkeerslichten trouwens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 10 aug 2005, 21:41

ViaHaaren schreef:
mavas schreef:En als je op een autoweg rijdt met een beperking van 80km/h?
En hoe ziet een 2x2 autoweg eruit dan? Toch niet in de middenberm een dubbele kantstreep?
1. Is met DV ook niet duidelijk gesteld, ik zie dan autoweg-markering.
2. Is me nog niet duidelijk, dat zeg ik eerlijk. :)
Lijkt me niet zo moeilijk: hetzelfde als een snelweg. Je komt niet aan de kantstrepen, maar een dubbele asmarkering tussen twee rijstroken voor dezelfde rijrichting slaat natuurlijk nergens op. Hier zul je de Vmax m.b.v. borden moeten aangeven.

Als je d.m.v. de belijning de Vmax wilt aangeven zou ik op een autoweg met Vmax 80 gewoon de belijning gebruiken die je voor een andere 80km weg ook gebruikt.
Rainier

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 09 sep 2005, 20:02

In Zeeland is het beleid om op wegen met een intensiteit van 7000 mvt/etmaal of hoger een inhaalverbod in te gaan stellen. Kijk voor meer info eens op http://www.zeeland.nl.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 09 sep 2005, 20:05

ViaHaaren schreef:In Zeeland is het beleid om op wegen met een intensiteit van 7000 mvt/etmaal of hoger een inhaalverbod in te gaan stellen. Kijk voor meer info eens op http://www.zeeland.nl.
Dat slaat dus helemaal nergens op.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 17 okt 2005, 20:38

Volgens mijn rijinstructrice zijn de groene middenstrepen nog niet rechtsgeldig (daar is nog geen jurispredentie oid over) en is het middengedeelte meer dan 18cm breed, mag je gewoon inhalen, al denkt de wegbeheerder daar anders over (een parkeerplaats met doorgetrokken streep mag je immers ook oprijden).

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » ma 17 okt 2005, 20:43

Volgens mij is het onzin!
Een doorgetrokken streep mag je nooit overschrijden. Alleen in geval van nood natuurlijk!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 17 okt 2005, 20:45

Er staan ook witte langs, en daar is het wel verboden om ze te overschrijden. Jammer, jammer dat er zo over geluld moet worden, terwijl het allemaal vanzelf zou moeten spreken. :?

Trouwens, inhalen op autowegen is vaak zeer onverstandig. Als je klapt, klap je goed en heb je heel veel geluk als je het na kunt vertellen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 17 okt 2005, 20:48

RW-A29 schreef:Volgens mij is het onzin!
Een doorgetrokken streep mag je nooit overschrijden. Alleen in geval van nood natuurlijk!
Klik hier voor foto van P langs de N65 met doorgetrokken streep. Volgens mijn instructrice gelden voor deze streep dezelfde regels, als de strepen langs het groene vlak, mits ze 18cm+ uit elkaar liggen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 26 okt 2005, 20:43

Dit vind ik trouwens het allerbelachelijkste wat ik ooit heb gezien:

Afbeelding

Bron: http://www.flitsservice.nl

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 26 okt 2005, 20:54

Nee dit kan niet waar zijn. Je zou toch in staat zijn om er naar toe te rijden en met een plamuurmes die onderbroken markering weg te halen. ;)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 26 okt 2005, 21:16

Wat stelt dat voor??? :o
Geldt dit niet wettelijk gezien als een stop-streep?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 26 okt 2005, 23:55

Conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat het zone-6o bord nog niet zo lang geleden is geplaatst, en dat ze het voorrangs bord nog moeten verwijderen.
Ik geloof dat er geen voorrangsborden mogen staan op ETW (als het goed is staat dat ergens in een publikatie van het crow).

Bart
autoweg

Bericht door Bart » do 27 okt 2005, 1:06

Een doorgetrokken streep die dient als kantstreep mag WEL overschreden worden. Daarom is het ook een gedoe met de bekende 18 cm: minder dan 18 cm. betekent een middenstreep (dus niet overschrijden), meer dan 18 cm. betekent kantstreep (overschrijden mag).

Helaas heeft justitie weer de nodige juridische munitie verzameld om het overschrijden van deze streep tegen te gaan:
- plaats op de weg verkeerd (ook al mag je inhalen, dan nog is je plaats op de weg verkeerd)
- gevaarlijk inhalen (indien geconstateerd door agenten ben je kansloos in een rechtszaak)
- het is niet aan de weggebruiker om te oordelen wat 18 cm. is. Als het "duidelijk" meer is dan 18 cm. dan geldt argument 1 vaak...

ik denk hierover: :wall: en :kots:
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 27 okt 2005, 8:41

Die 'stopstreep' kwam ik pas ook tegen, die is erg verwarrend. Hij is op de weg gekalkt bij het verlaten van parkeergarage Zuidplein in Rotterdam, richting de Pleinweg/Strevelsweg/Vaanweg. Je verlaat daar een zone 30, gemarkeerd door zo'n "stopstreep". Helaas staat 3(!) meter verderop een VRI zodat het lijkt alsof je daar moet wachten. Maar dat meot bij de 'echte' stopstreep een paar meter verderop. Het gebeurt niet snel, maar zelfs ik was even van mijn stuk gebracht over waar je nu moet stoppen :neenee:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 27 okt 2005, 10:22

Bart schreef:Helaas heeft justitie weer de nodige juridische munitie verzameld om het overschrijden van deze streep tegen te gaan:
- plaats op de weg verkeerd (ook al mag je inhalen, dan nog is je plaats op de weg verkeerd)
- gevaarlijk inhalen (indien geconstateerd door agenten ben je kansloos in een rechtszaak)
- het is niet aan de weggebruiker om te oordelen wat 18 cm. is. Als het "duidelijk" meer is dan 18 cm. dan geldt argument 1 vaak...
Hier moet gewoon wat aanvullende jurisprudentie over komen.

* Bij inhalen is het namelijk per definitie zo dat je niet uiterst rechts kunt houden, en dat je gebruik mag maken van dat deel van de weg dat voor tegenliggers bestemd is - voor zover de indeling van de weg het niet fysiek onmogelijk maakt om op elk gewenst moment terug te keren op dat deel van de weg dat voor het verkeer in de eigen rijrichting bestemd is. In de situatie van een continue verharde middenberm (dat is de dubbele streep > 18 cm) zie ik dus ook geen reden voor de bepaling "verkeerde plaats op de weg".

* Gevaarlijk inhalen zal nader onderbouwd moeten worden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van snelheidsverschillen, afstand tot tegenligger of een onoverzichtelijke bocht e.d. Enkel en alleen de aanwezigheid van dubbele midden-kantstrepen en een gevoel van agenten is geen reden om de locatie waar ingehaald wordt als onveilig te bestempelen, en daarmee de actie als verkeersonveilig te bestempelen.

* Een streep op het OWN is meestal 10 cm breed. Als de ruimte tussen 2 strepen dus meer is dan de breedte van die 2 strepen zelf, gesommeerd, dan is er dus sprake van een verharde middenberm. Dat is héél goed aan de weggebruiker te bepalen. Als alles zo simpel was dat de weggebruiker zelf niet hoeft na te denken, dan hoef je bij een bord 70 op het OWN niet meer rekening te houden met plots overstekende fietsers bij een fietsoversteek, en hoef je dus ook geen rekening te houden met een mogelijke stop. En bij een groen verkeerslicht hoef je ook geen rekening meer te houden met andere richtingen die gelijktijdig groen hebben. Maar in dat laatste geval verlangen OM en rechters óók dat de weggebruiker zèlf een oordeel vormt over wat veilig is en wat niet. Je kunt als wetgever niet enkel in die situaties waar jou dat boetetechnisch goed uitkomt verwachten dat de weggebruiker wel of niet zelf oordeelt.

Tijd dat er iemand eens in hoger beroep gaat tegen dergelijke onzin-uitspraken.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 27 okt 2005, 17:45

Edit: ik heb niets gezegd ;)
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 28 okt 2005, 9:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 27 okt 2005, 19:40

Tsjah, en die middenmarkering mag ook niet op een 60-weg. Al met al een grote rotzooi.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 11 nov 2005, 18:24

mart, in ander topic schreef:In de omgeving van Tilburg hebben ze nu op twee plaatsen (noordwesttangent en N65 richting Den Bosch) een onderbroken streep aan de rechter kant van de rechter rijstrook getrokken, dus tussen de berm en de rechter rijstrook.
WAT??!!! Hebben de N65 nou ook al zitten verneuken met al die troep? :shock: :wall: :shoot: :booooos:

Dat ze eens snel op****** met al die zooi overal.

Edit RW: taalgebruik

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 11 nov 2005, 18:57

Is de N65 niet autoweg? Dan mogen er toch geen onderbroken kantstrepen worden geplaatst?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 11 nov 2005, 19:13

Jeroentjuh16 schreef:Is de N65 niet autoweg? Dan mogen er toch geen onderbroken kantstrepen worden geplaatst?
Het is een 80 km/h-weg en het zal er ongetwijfeld een stuk veiliger op worden met deze strepen. Vooral als er straks iemand in de dichte mist op een boom hangt omdat hij van rijstrook wilde wisselen. :roll:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 11 nov 2005, 19:47

* Pakt samen met ViaHaaren een plamuurmes om die onderbroken kantmarkering te verwijderen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 11 nov 2005, 19:59

Frits schreef:* Pakt samen met ViaHaaren een plamuurmes om die onderbroken kantmarkering te verwijderen.
Een blik verf om de gaten op te vullen lijkt me beter ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 12 nov 2005, 11:02

Ik zal binnenkort eens gaan kijken of het waar is, maar het was wel te verwachten... :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 12 nov 2005, 21:53

Gisteren op de N 201 een stukje met uberhaupt geen markering. Normaal zijn daar twee rijstroken voor rechtdoor, één busstrook en één strook voor afslaand autoverkeer. Iedereen reed uit zijn hoofd goed. Dat is toch wel een complimentje waard! :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 13 nov 2005, 12:23

ViaHaaren schreef:Ik zal binnenkort eens gaan kijken of het waar is, maar het was wel te verwachten... :roll:
Het is niet eens waar! Bij Haaren hebben we igg nog gewoon een doorgetrokken kantstreep! :toppie:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 13 nov 2005, 13:04

ViaHaaren schreef:Het is niet eens waar! Bij Haaren hebben we igg nog gewoon een doorgetrokken kantstreep! :toppie:
Zolang het duurt... :twisted:
Donateur Vereniging Wegenforum

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 18 nov 2005, 18:14

Maak er snel foto's van nu het nog kan. ;)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 22 nov 2005, 19:39

De provincie Drente heeft op haar website het één en ander aan uitleg staan in het kader van Duurzaam Veilig. Hier de link:

http://www.drenthe.nl/thema/verkeer/weg ... merken.htm

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 22 nov 2005, 19:52

Herkenbaar en duidelijk
:lol: Zo duidelijk dat er een speciaal onderzoek wordt gestart...
Ook kunnen op dit soort wegen drempels, slingers, plateaus e.d. zijn aangebracht.
Kunnen? Zeg liever: de wegen liggen vol met dit soort dingen.

Ja, de overheid kan liegen dat ze zwart zien. :P