Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » di 28 jun 2022, 12:59

Chris schreef: di 28 jun 2022, 12:34 Het valt mij op dat wegbeheerders de laatste tijd aardig bezig zijn om fietspaden buiten de bebouwde kom van kantmarkeringen te voorzien. Ik heb dit veel gezien in Overijssel en Gelderland. Is dit landelijk beleid?
Volgens mij staat dit in de nieuwste ontwerpwijzer fietsverkeer.
In Velsen hebben ze alle vernieuwde fietspaden voorzien van doorgetrokken kantmarkering. Dus weer anders dan bovenstaande 2 voorbeelden...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 29 jun 2022, 8:06

Chris schreef: di 28 jun 2022, 12:34 Het valt mij op dat wegbeheerders de laatste tijd aardig bezig zijn om fietspaden buiten de bebouwde kom van kantmarkeringen te voorzien. Ik heb dit veel gezien in Overijssel en Gelderland. Is dit landelijk beleid?
Ja, al een aantal jaren geleden voor het eerst gezien. Het maakt vooral het fietspad optisch smaller, en de algemene opvatting lijkt toch te zijn dat optisch smallere wegen veiliger zijn?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 29 jun 2022, 9:28

^^ Voor fietspaden zal dat niet veel uitmaken. Het zorgt wel voor een nog onrustiger beeld op de weg.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 29 jun 2022, 10:12

Goede zaak om de kant van het fietspad te markeren, zeker in schemer en donker zie je zo'n witte streep wel. Wel jammer dat het weer typisch op zijn Nederlands halsoverkop gebeurd en dat iedere wegbeheerder weer zijn eigen lijnsoort kiest...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 jun 2022, 12:08

Het fietst ook comfortabeler ja. Aan de andere kant, veel fietspaden missen nog altijd middenstrepen en de reflectie is vaak ook erg slecht. Pak dat dan aan en je bent er ook, vooral als er geen verlichting is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 jun 2022, 12:17

Zou het eigenlijk niet zijn voor brommers en scooters die een stuk sneller rijden over dit soort lange fietspaden? Dit zijn naar mijn idee hoofdzakelijk fietspaden naast gebiedsontsluitingswegen die dit soort markeringen hebben gekregen.