Het (GOW60) schijnt een proef te zijn waar het CROW zijn goedkeuring aan heeft gegeven.
Markering Duurzaam Veilig
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Markering Duurzaam Veilig
-
- autoweg
Hmm, de GOW-60 is wel een beetje een ontbrekende categorie (vrijliggende fietspaden maar met veel erfaansluitingen) echter het doel bij een GOW zou aanleg van een parallelweg moeten zijn; geen snelheidsverlaging. Moet je je voorstellen dat een lange rechte weg als de N270 ten oosten van Deurne of de N277 ten noorden van Ysselsteyn een GOW-60 zou moeten worden (want erfaansluitingen). Dat maakt wonen in de ‘provincie’ weer een stukje onaantrekkelijker. Ik vind 80 daar al niet overdreven vlot.
-
- woonerf
Ik vind het wel lastig hoe om te gaan met het indelen van ETW of GOW. Moet dit altijd ETW-60 en GOW-80 zijn? en ETW-30 en GOW-50 binnen de kom?
Zo kan een weg een ontsluitende functie hebben maar door een smalle wegbreedte, veel erfaansluitingen, bochten ect. toch een lagere maximum snelheid hebben naar mijn mening. Ook kan een weg die een vrij lokale functie heeft toch een bepaalde wegbreedte, lange rechtstanden, afstand tot bomen hebben dat een hogere maximumsnelheid beter kan passen.
Zo wisselt het aantal erfaansluitingen buiten de bebouwde kom ook heel erg tussen bijvoorbeeld de Provincie Utrecht / Noord-Holland / Zuid-Holland ect. t.o.v. landelijke provincie's als bijvoorbeeld Overijssel, Drenthe ect.
En is de intensiteit dan ook leidend voor het indelen in deze categorie aangezien de bevolkingsdichtheid ook wisselend is? Je zou toch ook een bepaalde minimum dekking willen hebben in dunbevolkteregio's van GOW's?
Daarnaast heb je in de Randstad ook meestal een redelijke dichtheid van Stroomwegen op vrij korte afstand terwijl dit in bijvoorbeeld de Achterhoek vrij karig is en de GOW's en ETW's op lange afstand worden gebruikt.
Zo kan een weg een ontsluitende functie hebben maar door een smalle wegbreedte, veel erfaansluitingen, bochten ect. toch een lagere maximum snelheid hebben naar mijn mening. Ook kan een weg die een vrij lokale functie heeft toch een bepaalde wegbreedte, lange rechtstanden, afstand tot bomen hebben dat een hogere maximumsnelheid beter kan passen.
Zo wisselt het aantal erfaansluitingen buiten de bebouwde kom ook heel erg tussen bijvoorbeeld de Provincie Utrecht / Noord-Holland / Zuid-Holland ect. t.o.v. landelijke provincie's als bijvoorbeeld Overijssel, Drenthe ect.
En is de intensiteit dan ook leidend voor het indelen in deze categorie aangezien de bevolkingsdichtheid ook wisselend is? Je zou toch ook een bepaalde minimum dekking willen hebben in dunbevolkteregio's van GOW's?
Daarnaast heb je in de Randstad ook meestal een redelijke dichtheid van Stroomwegen op vrij korte afstand terwijl dit in bijvoorbeeld de Achterhoek vrij karig is en de GOW's en ETW's op lange afstand worden gebruikt.
-
- Secretaris
10 km over een GOW-80 in Drenthe of 10 km over een GOW-80 in Zuid-Holland is ook een totaal verschillende beleving, alleen al in het aantal (VRI-)kruispunten en rotondes dat je tegenkomt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x3 autosnelweg
Dat hele standaardisatie aspect is wat mij betreft totaal gefaald. Wat geen verassing is, want het kan gewoon niet werken op deze manier.
Dat er gekeken wordt naar wat er lokaal nodig is, is goed. Alleen jammer dat het vaak gedaan wordt door figuren met te weinig kennis en ruggengraat om geroep van "belanghebbenden" met nog minder kennis te weerstaan. En dan nog proberen om het gefaalde DV kader zo op te rekken en verbuigen dat er een handig resultaat uitkomt...
Denk dat het verstandig is om eens te kijken of standaardisatie niet op een ander niveau lukt om toch een meer eenduidig resultaat te krijgen.
Dan denk ik aan custom machines, die kun je niet standaardiseren maar dat neemt niet weg dat veel gebruikte onderdelen en/of andere aspecten zoals materialen, afwerking, bepaalde design features,... vaak wel gestandaardiseerd kunnen worden.
Bij wegen moet men dan wellicht niet een standaard aan een functie (het is zelden puur één functie!) koppelen; maar eerder bepaalde regels koppelen aan intensiteiten en/of wegbreedte. Of de verhouding van die variabelen in verhouding tot kruisende wegen.
Dat er gekeken wordt naar wat er lokaal nodig is, is goed. Alleen jammer dat het vaak gedaan wordt door figuren met te weinig kennis en ruggengraat om geroep van "belanghebbenden" met nog minder kennis te weerstaan. En dan nog proberen om het gefaalde DV kader zo op te rekken en verbuigen dat er een handig resultaat uitkomt...
Denk dat het verstandig is om eens te kijken of standaardisatie niet op een ander niveau lukt om toch een meer eenduidig resultaat te krijgen.
Dan denk ik aan custom machines, die kun je niet standaardiseren maar dat neemt niet weg dat veel gebruikte onderdelen en/of andere aspecten zoals materialen, afwerking, bepaalde design features,... vaak wel gestandaardiseerd kunnen worden.
Bij wegen moet men dan wellicht niet een standaard aan een functie (het is zelden puur één functie!) koppelen; maar eerder bepaalde regels koppelen aan intensiteiten en/of wegbreedte. Of de verhouding van die variabelen in verhouding tot kruisende wegen.
-
- Hoofdmoderator
Tja, wat moet je er mee..? Onze wegen zijn een speeltuin voor verveelde ambtenaren geworden, zo lijkt het.

20230520111301_IMG_8572 by Benjamin van der Velden, on Flickr

20230520111325_IMG_8576 by Benjamin van der Velden, on Flickr

20230520111326_IMG_8577 by Benjamin van der Velden, on Flickr

20230520111325_IMG_8576 by Benjamin van der Velden, on Flickr

20230520111326_IMG_8577 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 4x5 autosnelweg
Schattig
Kan ik nu ook een voorkeurskleur indienen? Het moet natuurlijk wel inclusief blijven allemaal. Dus doe dan toch maar die regenboogmiddenstreep (3x woordwaarde)

Kan ik nu ook een voorkeurskleur indienen? Het moet natuurlijk wel inclusief blijven allemaal. Dus doe dan toch maar die regenboogmiddenstreep (3x woordwaarde)

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Iemand is er al overheen gereden voor de boel droog was.Snelwegfreak schreef: ↑zo 21 mei 2023, 11:24 Tja, wat moet je er mee..? Onze wegen zijn een speeltuin voor verveelde ambtenaren geworden, zo lijkt het.
De Nederlandse wegen zijn wel een kermis wat betreft markeringen, de officiële en de door de betreffende wegbeheerder erbij bedachte zooi bij elkaar opgeteld. En het kost allemaal belastinggeld, blijvende kosten want die zooi moet ook nog onderhouden worden.
-
- 2x5 autosnelweg

En schijnbaar ook een gruwel voor lane assist systemen, maar die heb ik zelf niet. Ik dacht juist gelezen te hebben dat het CROW daar meer rekening mee wilde gaan houden in de nu lopende herziening van de richtlijnen markering en bebakening.
-
- Secretaris

Maar GOW-60 als makkelijke vervanger voor GOW-80 door alleen eventjes een paarse middenstreep te trekken is natuurlijk waar het in Nederland op uit zal draaien. Vooral als het langer wordt dan een plaatselijke onderbreking van het 80-regime vanwege bomen te dicht op de weg, een gevaarlijk kruispunt, onoverzichtelijke bocht, etc.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- verkeersader
Maar niemand valt over het feit dat het over een doorgetrokken streep gaat, voor een bocht nota bene.Jackbauer1350 schreef: ↑zo 21 mei 2023, 12:06 Iemand is er al overheen gereden voor de boel droog was.

-
- Moderator
We kunnen nog 100 CROW-publicaties opstellen maar als er niet een soort van handhaving op wegbeheerders komt blijft het kansloos aankloten 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg
Wat bedoel je precies?Tachi schreef: ↑ma 22 mei 2023, 20:33Maar niemand valt over het feit dat het over een doorgetrokken streep gaat, voor een bocht nota bene.Jackbauer1350 schreef: ↑zo 21 mei 2023, 12:06 Iemand is er al overheen gereden voor de boel droog was.![]()
Volgens mij is dit een foutje van werkverkeer geweest. De paarse strook begint hier en iets verderop ligt het nieuwe asfalt. Aannemelijk dat hierdoor bewegingen van werkverkeer is geweest. Achter deze streep heb je de bocht met drie zijwegen. Hier ligt geen paars tussen de middenstreep. Wél hebben ze de hoeken van de midden(vlucht)heuvels van een nieuw likje witte verf voorzien.
-
- verkeersader
Aan deze kleur kan ik moeilijk wennen, dan had ik liever geel gezien, of licht bruin.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik liever helemaal geen kleurenkermis.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Ik moet het doen met een foto, waar niet alles zichtbaar is wat je beschrijft.. Uit je reactie blijkt dat je ter plekke bekend bent en daarmee is je verklaring zeer plausibel.Durashift schreef: ↑ma 22 mei 2023, 22:51 Wat bedoel je precies?
Volgens mij is dit een foutje van werkverkeer geweest. De paarse strook begint hier en iets verderop ligt het nieuwe asfalt. Aannemelijk dat hierdoor bewegingen van werkverkeer is geweest. Achter deze streep heb je de bocht met drie zijwegen. Hier ligt geen paars tussen de middenstreep. Wél hebben ze de hoeken van de midden(vlucht)heuvels van een nieuw likje witte verf voorzien