Markering Duurzaam Veilig
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Markering Duurzaam Veilig
Mooi zo'n systeem van 1.000+ euro die je alleen maar wil uitzetten omdat het zo irritant is of slecht werkt. 

-
- expressweg
Ik denk dat we niet lane assist en "zelf-rijdend" door elkaar moeten halen.Egbert schreef: ↑di 01 aug 2023, 8:19 Lane assist werkt niet op 60-km wegen (...)
Lane assist werkt niet op spitsstroken bij afritten waar de schuine doorgetrokken streep naar de afrit ligt (die je op de spitsstrook moet kruisen)
(...) markering bij drempels) worden vaker herkend als stopstrepen dus de auto gaat er voor remmen.
Ik zet bij mijn auto (Tesla) nu elke keer de assistentiesystemen uit (3 stuks, gaan elke keer aan als je de auto start) en dat is een verademing. Tesla is vrij ver met full self driving in Amerika, maar ik zie niet hoe dat in Nederland gaat werken.
Lane assist is volgens mij vooral bedoeld op de snelweg of lange 80km-wegen. Dat het dus niet ideaal is voor 60km-wegen (die waar ik woon vaak smal en bochtig zijn) en drempels: dat zijn ook niet de juiste plekken om het te gebruiken.
Volgens mij zou Tesla's FSD al heel anders omgaan met dergelijke situaties.
Het gaat nogal ver om te zeggen dat het systeem dan niet werkt. Ik rij elke dag 100+ km op de snelweg met Tesla lane assist. Werkt als een tierelier.
-
- polderweggetje
Waarom heeft men in Nederland eigenlijk besloten af te wijken met de wegmarkering in vergelijk met andere Europese landen?
-
- 2x2 autosnelweg

Hoe bedoel je? Het is niet dat in alle Europese landen dezelfde markering gebruikt wordt. Ik zou bijna zeggen: zoveel landen, zoveel (verschillende) markeringen...
-
- Hoofdmoderator

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x5 autosnelweg

Frankrijk en Zweden hebben ook onderbroken kantmarkeringen. Ik denk dat wij vooral afwijken door het ontbreken van asmarkering op 60-wegen, wat door lane assist vroeg of laat zal moeten worden teruggedraaid is mijn verwachting.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Hoofdmoderator
Ja, er zijn een paar landen met onderbroken kantstrepen, maar dan mis je het punt dat ik maakte 

-
- Moderator
Wel met de aantekening dat die koppeling het gevolg is van jurisprudentie en niet van de basisgedachte van Duurzaam Veilig.Snelwegfreak schreef: ↑wo 13 sep 2023, 17:23Wat over bijna de hele wereld wél gelijk is, is dat de markering bestaat uit doorgetrokken kantstrepen en een enkele as-markering. Alleen lengtes, diktes of een kleur (wit of geel) kan verschillen. Daarnaast bestaat er buiten Nederland naar mijn weten nergens een koppeling tussen het soort streepjes en de maximumsnelheid. Laat staan tussen de kleur van de markering en de maximumsnelheid. Dan kun je je afvragen wie er nu zo slim (of compleet doorgeslagen) is: Nederland of de rest van de wereld?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
Die as-markeringen in Nederland en de daarbij verzonnen snelheden zijn gewoon fucked up. Maar van de andere kant zou het Franse systeem om vluchtstroken met onderbroken lijnen te markeren wel wat oplossen bij spitsstroken in Nederland.
-
- Voorzitter

-
- Secretaris

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Voorzitter

-
- expressweg
Alsof dat zo lastig is?Coen Tunnel schreef: ↑ma 18 sep 2023, 17:03Dan moet je wel het RVV aanpassen om het gebruik van de vluchtstrook te verbieden, want als daar onderbroken markering toegepast gaat worden en de wet niet verandert, dan wordt het ineens een rijstrook.
Maar ja, je zou ook op plekken waar signalisering is die ononderbroken streep onderbroken kunnen maken.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik zat even rond te kijken bij het gemoedelijke dorpje Handel (NB) n.a.v. discussie in Op1.
Het lijkt alsof de DV-asmarkering op de Handelseweg ouder is dan de oldschool asmarkering, maar die DV-markering is zo dunnetjes aangebracht dat er weinig van overblijft. Ziet er gek uit.
https://maps.app.goo.gl/HREf3XRCoiwTrDrh8
Het lijkt alsof de DV-asmarkering op de Handelseweg ouder is dan de oldschool asmarkering, maar die DV-markering is zo dunnetjes aangebracht dat er weinig van overblijft. Ziet er gek uit.
https://maps.app.goo.gl/HREf3XRCoiwTrDrh8
-
- autoweg
-
- Hoofdmoderator