De Duitse "Mehrzweckstreifen" is een extra brede strook asfalt naast een normale weg, afgebakend met een ononderbroken streep. De bedoeling is dat verkeer dat langzamer rijdt dan de verkeersstroom, hierna uitwijkt om inhalen te vergemakkelijken.Chrizz schreef:Je bedoelt de Mehrzweckstreifen?
Markering Duurzaam Veilig
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
Hier begrijp ik nog steeds niks van.Hajo schreef:Aan het groene vlak kun je zien dat hier eigenlijk een algeheel inhaalverbod geldt. Dat zou zo zijn als de strepen ononderbrokenzouden zijn. Dat zijn ze echter niet, daarom is de betekenis hier: inhalen verboden, met uitzondering van landbouwverkeer.ViaHaaren schreef:Wat jij als commentaar op Harry's foto geeft en daarna aangeeft dat onderbroken middenstrepen wél overschreden mogen worden strookt niet, beste Hajo.
Ten eerste zit ik op een autoweg, dus landbouwverkeer is niet relevant.
Ten tweede zie ik alleen maar onderbroken witte strepen. Het groene vlak tussen die strepen lijkt mij geen "streep" want het is niet wit of geel.
Ik heb Hajo's redenering nooit op rijles gehoord, en al helemaal niet het verschil tussen het inhalen van landbouwverkeer en overig verkeer. Als de regels dus sinds mijn rijexamen (1984 of zo) zijn veranderd, hebben ze flink wat moeite gedaan om dat niet openbaar te maken...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Het kan niet zo zijn dat een onderbroken dubbele witte streep op een autoweg bedoeld is als plek waar inhalen is verboden van (vracht)auto's.
Zelfs als dit al uit de wet af te leiden zou zijn (welk artikel Hajo ?) dan geldt toch vooraleerst of dit verbod ook voldoende duidelijk was. Op autowegen is het zonder enige twijfel ook de bedoeling van de wegbeheerder geweest om inhalen toe te staan, daar anders (gezien de afwezigheid van langzaam verkeer) het verschil tussen een doorgetrokken en een onderbroken lijn irrelevant zou zijn en er een algeheel inhaalverbod op 1+1 autowegen zou zijn ontstaan.
Gezien de mottoborden met "bij groene streep mag 100" op de rijkswegen als de N33, heeft het rijk waarschijnlijk zijn eigen recht op vervolging verspeeld voor 80 km wegen met een groene (verf) streep, tenzij de 80 snelheid met een veelvoud aan borden is afgebeeld. Dat is voor snelheden tot 100 km/h natuurlijk
PS: de N33 is niet optisch versmald met het aanbrengen van de groene streep. Het deel tussen Bareveld en Veendam is wel een jaar of drie geleden optisch versmald door de kantlijnen met ongeveer 1 kantlijndikte naar binnen te schuiven. De wegdeel is ook eigenlijk te smal voor een autoweg en heeft relatief gevaarlijke wegkanten en dikke bomen aan weerszijden. Gieten-Bareveld en het deel ten noorden van de A7 hebben nog geen groene streep.
De meeste delen groene streep zijn op de N381 te vinden tussen de A28 en de N371. Deze weg is ook verbreed vorig jaar. Op het relatief korte stukje Friese N381 autoweg staan ook (smalle) groene strepen, maar daar is het wegprofiel niet veranderd.
Zelfs als dit al uit de wet af te leiden zou zijn (welk artikel Hajo ?) dan geldt toch vooraleerst of dit verbod ook voldoende duidelijk was. Op autowegen is het zonder enige twijfel ook de bedoeling van de wegbeheerder geweest om inhalen toe te staan, daar anders (gezien de afwezigheid van langzaam verkeer) het verschil tussen een doorgetrokken en een onderbroken lijn irrelevant zou zijn en er een algeheel inhaalverbod op 1+1 autowegen zou zijn ontstaan.
Gezien de mottoborden met "bij groene streep mag 100" op de rijkswegen als de N33, heeft het rijk waarschijnlijk zijn eigen recht op vervolging verspeeld voor 80 km wegen met een groene (verf) streep, tenzij de 80 snelheid met een veelvoud aan borden is afgebeeld. Dat is voor snelheden tot 100 km/h natuurlijk

PS: de N33 is niet optisch versmald met het aanbrengen van de groene streep. Het deel tussen Bareveld en Veendam is wel een jaar of drie geleden optisch versmald door de kantlijnen met ongeveer 1 kantlijndikte naar binnen te schuiven. De wegdeel is ook eigenlijk te smal voor een autoweg en heeft relatief gevaarlijke wegkanten en dikke bomen aan weerszijden. Gieten-Bareveld en het deel ten noorden van de A7 hebben nog geen groene streep.
De meeste delen groene streep zijn op de N381 te vinden tussen de A28 en de N371. Deze weg is ook verbreed vorig jaar. Op het relatief korte stukje Friese N381 autoweg staan ook (smalle) groene strepen, maar daar is het wegprofiel niet veranderd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ik bedoelde deze situatie: hier ligt een hele brede van dwarsmarkering voorziene redresseerstrook. Dat is m.i. dus een optische versmalling.Peter schreef:PS: de N33 is niet optisch versmald met het aanbrengen van de groene streep. Het deel tussen Bareveld en Veendam is wel een jaar of drie geleden optisch versmald door de kantlijnen met ongeveer 1 kantlijndikte naar binnen te schuiven. De wegdeel is ook eigenlijk te smal voor een autoweg en heeft relatief gevaarlijke wegkanten en dikke bomen aan weerszijden. Gieten-Bareveld en het deel ten noorden van de A7 hebben nog geen groene streep.

-
- 2x3 autosnelweg
Als die onderbroken strepen ter afscheiding van het groene vlak op een autoweg zijn aangebracht, dan is dat m.i. onjuist. Het klopt dat op een autoweg geen langzaam verkeer mag rijden. Een andere betekenis in dit geval zou kunnen zijn dat inhalen wel is toegestaan, maar wordt ontraden. Anders zou ik het ook niet weten. Kortom: onduidelijkheid troef. Ik zal het eens navragen.
-
- expressweg
Ik heb onderstaande foto van de N99 even van elders op het forum geplukt.
Hier is de markering m.i. prima, hier mag je dus duidelijk niet inhalen:

Waar de markering onderbroken is zou je dus wel moeten kunnen inhalen. Alleen mogen ze de onderbrekingen dan nog wel wat groter maken, voor de duidelijkheid. Of de groene 'streep' mee onderbreken.
Hier is de markering m.i. prima, hier mag je dus duidelijk niet inhalen:

Waar de markering onderbroken is zou je dus wel moeten kunnen inhalen. Alleen mogen ze de onderbrekingen dan nog wel wat groter maken, voor de duidelijkheid. Of de groene 'streep' mee onderbreken.
-
- 2x3 autosnelweg
Klopt: inhalen is hier verbodenWicher schreef:Ik heb de foto van de N99 even van elders op het forum geplukt. Hier is de markering m.i. prima, hier mag je dus duidelijk niet inhalen:
Mee eens.Wicher schreef:Waar de markering onderbroken is zou je dus wel moeten kunnen inhalen. Alleen mogen ze de onderbrekingen dan nog wel wat groter maken, voor de duidelijkheid. Of de groene 'streep' mee onderbreken.
Ik heb het nagevraagd: Groen vlak met ernaast onderbroken strepen horen niet op een autoweg thuis. De betekenis is namelijk: inhalen verboden m.u.v. landbouwverkeer. In het boven beschreven geval waar dus een groen vlak door onderbroken strepen wordt afgebakend op een autoweg, is de meest logische betekenis: inhalen is toegestaan, maar het wordt om veiligheidsredenen afgeraden.
Leve de onduidelijkheid...

-
- 4x5 autosnelweg
Tja, als het aan de huidige generatie politici ligt dan is inhalen altijd levensgevaarlijk, en moet net zo hard worden bestreden als het 1 km/h te hard rijden...Hajo schreef:In het boven beschreven geval waar dus een groen vlak door onderbroken strepen wordt afgebakend op een autoweg, is de meest logische betekenis: inhalen is toegestaan, maar het wordt om veiligheidsredenen afgeraden.

Belachelijk beleid. Inhaalverboden en dubbele strepen kunnen nut hebben, op plaatsen die ècht erg gevaarlijk zijn. Een algemene toepassing van dubbele strepen en dit soort verfkwasttoestanden leidt enkel tot inflatie van de betekenis van wegmarkering !

-
- 2x3 autosnelweg
Mee eens. Het wordt er zo niet duidelijker op. Ze hebben het over uniformiteit van de wegmarkering, die momenteel op diverse plaatsen wordt aangepast. Maar dat heeft wel geresulteerd in de huidige wirwar van belijning waarbij de weggebruiker niet meer weet waar-ie aan toe is.René schreef:Belachelijk beleid. Inhaalverboden en dubbele strepen kunnen nut hebben, op plaatsen die ècht erg gevaarlijk zijn. Een algemene toepassing van dubbele strepen en dit soort verfkwasttoestanden leidt enkel tot inflatie van de betekenis van wegmarkering !

-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
-
- stadsweg
Weer iets nieuws dat ik enige tijd geleden al eens heb gemeld; een geel verdrijvingsvak (in dit geval bij een rotonde). Ik vind dat dit niet moet kunnen, geel staat immers voor tijdelijke markering. Het gele vak gaat nog enkele meters door over de N293 waarna deze weer groen wordt. Aan de andere zijde van de rotonde is dit weer niet het geval; vanaf daar zijn er 2 doorgetrokken strepen met ongeveer 1 meter tussenruimte zónder kleuren.

In 1 woord mijn mening over Duurzaam Veilig: een zooitje.

In 1 woord mijn mening over Duurzaam Veilig: een zooitje.

Groet, Charles
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- verkeersader
-
- 4x5 autosnelweg
Ja groen voor fietspaden en rood voor middenbermen zie je ook op diverse plaatsen in Frankrijk. Kennelijk kijkt Wallonie meer naar de zuiderburen en de Vlamingen hoe wij het in Nederland oplossen. Is het niet tijd voor meer eenheid in het Belgische wegprofiel?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Lijkt mij wel. Toch vreemd dat dat in één land mogelijk is. Ik begrijp best dat in een federale staat de deelstaten (om ze zo maar eens te noemen) veel zelf mogen regelen. Maar de lay-out van wegen moet toch uniform zijn en lijkt me daarom een taak van de federale overheid. Volgens mij is dat in Duitsland wel het geval. De weg verschiet in elk geval niet van kleur als je van Noordrijn-Westfalen Nedersaksen binnenrijdt. 

Rainier
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Ik denk dat de hele handel niet zo snel terug gedraaid zal worden, gezien dit bericht over de N381. Het schijnt zelfs minder ongevallen te veroorzaken, dus reken er maar op dat het uitgebreid wordt...

Weggebruiker herkent snel de bedoeling van nieuwe wegmarkering
Datum 26-5-2005
Weggebruikers halen minder en voorzichtiger in op stroom- en gebiedsontsluitingswegen die zijn voorzien van de nieuwe essentiële herkenbaarheidskenmerken. Bovendien reduceert de bredere en verharde bermstrook het risico op eenzijdige ongevallen. Hoewel exacte (ongevallen)cijfers ontbreken is projctleider N381 Marco Oving nu al overtuigd van de kostentechnische meerwaarde van de nieuwe markeringsrichtlijn.
Als een van de eerste provincies heeft Drenthe de provinciale weg N381, de zogenaamde Frieslandroute, tussen Noord-Sleen en Zweeloo (stroomweg) en tussen Emmen en de aansluiting met de N34 (gebiedsontsluitingsweg) heringericht volgens de nieuwe CROW-markeringsrichtlijn. Voor het stroomweggedeelte is de 1x2-weg over een lengte van 40 kilometer verbreed van 7.50 naar 8.90 m. Hierdoor zijn de rij- en bermstrook verbreed en is de typerende 40 cm brede groene middenmarkering aangelegd tussen doorgetrokken witte strepen. Slechts op gedeelten waar inhalen min of meer noodzakelijk is, is de middenstreep onderbroken. De maximumsnelheid bij deze markering is 100 km en wordt op de N381 aangegeven op hectometerpaaltjes zoals langs de snelweg staan.
Uit een in februari gehouden enquête onder weggebruikers van deze nieuw opgetuigde weg, blijkt dat automobilisten de markering goed ‘lezen’. De groene middenmarkering roept weliswaar vragen op, maar de weggebruiker verbindt er wel snel de juiste interpretatie van een eenbaans autoweg aan. En een groot deel van de respondenten geeft aan dat ze minder of voorzichtiger inhalen. Bovendien is de weggebruiker tevreden. Het wegvak ‘oude stijl’ kreeg nog gemiddeld een 6, terwijl 80 procent van de respondenten het nieuwe wegdek met een 8 of hoger waardeert.
Kritiek is er wel op de lengte en locatie van de inhaalverboden, met name daar waar inhalen niet mag, maar volgens de weggebruiker wel kan. Eventuele uitbreiding van de inhaallocaties en -lengtes wordt in de projectgroep besproken, aldus Oving.
Hoewel nog dik tevreden, geven de weggebruikers met gemiddeld een 7 een lagere waardering voor de herinrichting van het gedeelte van de N381 dat is ingericht als gebiedsontsluitingsweg. Op dit weggedeelte tussen Emmen en de aansluiting met de N34 begrijpt de weggebruiker ook dat de doorgetrokken middenmarkering zonder groene invulling staat voor een inhaalverbod. De daaraan gekoppelde maximumsnelheid van 80 km blijkt echter niet op voorhand duidelijk. Dit wordt weliswaar aan het begin van de weg met een bord aangegeven, maar veel automobilisten rijden hier nog te hard. ‘Hier hadden we misschien een bord moeten plaatsen met de aanduiding van 100 naar 80 km of 80 op de weg moeten aangeven’, zegt Oving.
Communicatie
Ook al hapert de communicatie op dit punt, toch is de provincie tevreden over de resultaten van de enquête. ‘We hebben er ook veel tijd en geld in gestoken’ benadrukt Oving. 'We geven uitleg over de markering via de website http://www.N381.nl en een regionale folder. Bovendien hebben de regionale media er veel aandacht aan besteed.' In mei verschijnt via het Kennisplatform Verkeer en Vervoer voor overheden een handreiking voor een landelijk uniforme communicatiecampagne bij de herinrichting van wegen. Voor de overgang naar de herinrichting van het totale wegennet is een periode van 10 tot 15 jaar voorzien. De ANWB vindt deze periode waarin de weggebruiker wordt geconfronteerd met 'oude' en 'nieuwe' belijning te lang en pleit daarom in een brief aan minister Peijs voor een wettelijk kader en versnelde uitvoering vóór 2010.
-
- 4x5 autosnelweg
Suggestieve vraagstelling doet wonderen - nu nog de echte meerjarig gemiddelde meetcijfers zien.

Kritiek is er dus op de vele stukken waar je niet in mag halen. Dus gaan we studeren op uitbreiding daarvan...Kritiek is er wel op de lengte en locatie van de inhaalverboden, met name daar waar inhalen niet mag, maar volgens de weggebruiker wel kan. Eventuele uitbreiding van de inhaallocaties en -lengtes wordt in de projectgroep besproken, aldus Oving.

-
- 4x5 autosnelweg
Maar Rene, ik lees hieruit dat er juist wordt gestudeerd op meer plekken waar je mag inhalen. Of ben ik dyslectisch aan het worden?Eventuele uitbreiding van de inhaallocaties en -lengtes wordt in de projectgroep besproken, aldus Oving.
Overigens ken ik de N 381 nog als rustige weg waar nauwelijks vrachtwagens rijden.
Hmm, dat is niet zo lang stuk, dacht ik zo, en volgens mij ook niet eens meer als N 381 genummerd, of mis ik weer iets?Op dit weggedeelte tussen Emmen en de aansluiting met de N34
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik neem aan dat ze juist bedoelen dat ze de plaatsen waar je wel mag inhalen willen verlengen.
EDIT: Zoals Vinny ook al zei. Ik ben vandaag steeds bezig, terwijl Vinny aan het posten is geloof ik
EDIT: Zoals Vinny ook al zei. Ik ben vandaag steeds bezig, terwijl Vinny aan het posten is geloof ik

Laatst gewijzigd door Ds79m op di 07 jun 2005, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
Wegdeel is niet zo lang, maar nog steeds genummerd N381. En terecht.Vinny schreef:Hmm, dat is niet zo lang stuk, dacht ik zo, en volgens mij ook niet eens meer als N 381 genummerd, of mis ik weer iets?Op dit weggedeelte tussen Emmen en de aansluiting met de N34
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.