Niet als het aan mij ligt. De N 381 stopt nu 'ins blaue hinein' en daar ben ik dus tegen. Of kun je mij overtuigen waarom het terecht is dat het wegnummer doorloopt Harry?En terecht.
Markering Duurzaam Veilig
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Nee hoor: de N381 gaat op de Emmense borden over op de N364 :P
Ik heb er weinig moeite mee als een provinciale weg (op de borden) eindigt bij een bebouwde kom of belangrijke stadsweg ipv bij een andere A/N-weg, tenzij het om een onderbreking gaat. Een logisch vervolg van de N381 is er niet (meer).
En zoals wel eens eerder gezegd: op welke N-weg zou je de westelijke N15 willen doen aansluiten om losse eindjes te voorkomen ?
Ik heb er weinig moeite mee als een provinciale weg (op de borden) eindigt bij een bebouwde kom of belangrijke stadsweg ipv bij een andere A/N-weg, tenzij het om een onderbreking gaat. Een logisch vervolg van de N381 is er niet (meer).
En zoals wel eens eerder gezegd: op welke N-weg zou je de westelijke N15 willen doen aansluiten om losse eindjes te voorkomen ?

130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x3 autosnelweg
Ik denk dat nummering van dit soort wegen in de stad zeker toegevoegde waarde kan hebben, voor de richting -> uit de stad. In Breda vind ik het bijvoorbeeld jammer dat de N285 pas wordt aangeduid bij het verlaten van de bebouwde kom, in plaats van op een logischere startplaats, zoals de aansluiting op de noordelijke 'rand'weg van Breda.Peter schreef:Nee hoor: de N381 gaat op de Emmense borden over op de N364 :P
Vwb de N15: Misschien laten doorlopen op de N211 bij Hoek van Holland, net zoiets als de N58 bij Breskens. Dat er geen veerpont tussen de 2 stukken vaart is een detail.

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
Ja ja. Natuurlijk dat de wegen N 250, N 58 en N 15 dood 'moeten' lopen snap ik zelf natuurlijk ook wel. (geld min of meer voor de N 200 en de N 201 ook, al zou ik ze wel nummeringstechnisch over de boulevard van Zandvoort verbinden).
Maar of men nummert door de bebouwde kom heen, of men stopt de nummering bij de ringweg van de plaats. Door laten lopen tot het bordje 'Begin Bebouwde Kom' lijkt mij dus iig. fout.
Maar of men nummert door de bebouwde kom heen, of men stopt de nummering bij de ringweg van de plaats. Door laten lopen tot het bordje 'Begin Bebouwde Kom' lijkt mij dus iig. fout.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Wegnummerfotograaf
Nee, waarschijnlijk kan ik je niet overtuigen.Vinny schreef:Niet als het aan mij ligt. De N 381 stopt nu 'ins blaue hinein' en daar ben ik dus tegen. Of kun je mij overtuigen waarom het terecht is dat het wegnummer doorloopt Harry?En terecht.

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
De weg loopt rechtdoor, heeft bijna dezelfde kwaliteit, dezelfde wegbeheerder en dezelfde hm-bordjes, en een behoorlijke lengte. Zo'n weg degraderen tot gemeentelijke weg vind ik niet wenselijk.Vinny schreef:En de argumentatie is...
Ik zou er trouwens geen bezwaar tegen hebben als de zeer ruime gemeentelijke wegen in Emmen ook een nummer zouden krijgen...
De N34 is niet echt te beschouwen als ringweg van Emmen. De bebouwing van Emmen begint pas aan het eind van de N381.Vinny schreef:Maar of men nummert door de bebouwde kom heen, of men stopt de nummering bij de ringweg van de plaats.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb nog een aantal redenen tegen de rijrichtingscheiding van DV:
- Hulpdiensten wordt het bij noodgevallen extra moeilijk gemaakt om auto's in te halen. Je zult als ambulancerijder maar eens een bejaard paartje moeten inhalen over zo'n verhoging, terwijl er achter in de ambulance een patient ligt die door elkaar wordt geschud.
- Bij wegwerkzaamheden op één rijstrook is het gebruikelijk dat het verkeer met een tijdelijke VRI wordt geregeld. Op de meeste wegen kan men dan gewoon de as overschrijden en het werkt goed. Moet bij werkzaamheden dan die hele verhoging cq. flaps worden opgeruimd? Lijkt me nogal kostenverhogend voor het werk.
Heeft hier iemand reacties op?
- Hulpdiensten wordt het bij noodgevallen extra moeilijk gemaakt om auto's in te halen. Je zult als ambulancerijder maar eens een bejaard paartje moeten inhalen over zo'n verhoging, terwijl er achter in de ambulance een patient ligt die door elkaar wordt geschud.
- Bij wegwerkzaamheden op één rijstrook is het gebruikelijk dat het verkeer met een tijdelijke VRI wordt geregeld. Op de meeste wegen kan men dan gewoon de as overschrijden en het werkt goed. Moet bij werkzaamheden dan die hele verhoging cq. flaps worden opgeruimd? Lijkt me nogal kostenverhogend voor het werk.
Heeft hier iemand reacties op?

-
- 2x3 autosnelweg
Klopt: daarover wordt ook steen en been geklaagd. Vaak wordt er dan een andere, niet noodzakelijkerwijs kortere route genomen. Daarbij spelen vele factoren mee: o.a. hoe dringend de oproep is, hoe de patiënt er aan toe is, etc.ViaHaaren schreef:Ik heb nog een aantal redenen tegen de rijrichtingscheiding van DV:
In zo'n geval moet verhoging er inderdaad eerst uit. De aannemer van het werk neemt dat mee in zijn offerte.ViaHaaren schreef:Bij wegwerkzaamheden op één rijstrook is het gebruikelijk dat het verkeer met een tijdelijke VRI wordt geregeld. Op de meeste wegen kan men dan gewoon de as overschrijden en het werkt goed. Moet bij werkzaamheden dan die hele verhoging cq. flaps worden opgeruimd? Lijkt me nogal kostenverhogend voor het werk.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x5 autosnelweg
Dus ik had toch gelijk. En er zijn ook twee politieagenten overleden nadat zij inhaalden over zo'n verhoging. Door de snelheid en de krachten die op de auto werkten werden zij gelanceerd en uit de auto geslingerd. Triest verhaal...Hajo schreef:Klopt: daarover wordt ook steen en been geklaagd. Vaak wordt er dan een andere, niet noodzakelijkerwijs kortere route genomen. Daarbij spelen vele factoren mee: o.a. hoe dringend de oproep is, hoe de patiënt er aan toe is, etc.ViaHaaren schreef:
Ik heb nog een aantal redenen tegen de rijrichtingscheiding van DV:
Maar dit zijn dan 'zomaar' twee nadelen die me te binnen schoten. Misschien zijn er nog wel meer.
Dit soort scheidingen bedoel ik:

-
- 2x5 autosnelweg
Is er eigenlijk al ooit een evaluatie geweest van het hele project Duurzaam Veilig? Lijkt mij dat het nog voor vele verbeteringen vatbaar is.
En dan nog iets, ik merk de laatste tijd op dat bijna alle overgebleven 80 km/h-wegen alleen maar uitstel van executie zijn geweest. Zelfs de mooie wegen worden nu naar 60 verlaagd. Ze vinden altijd wel een reden, dat zal ik even toelichten met een voorbeeld:
Tussen Oisterwijk en Moergestel loopt de Moergestelseweg, die vrijwel geen erfaansluitingen heeft en een vrijliggend fietspad aan beide zijden van de weg. Mooi voor 80 km/h zou je zeggen. Maar nee, nu zal men wel weer het kulargument ''hij loopt door een bos'' hebben gebruikt om deze weg naar 60 km/h te brengen. Want hij loopt idd door een prachtig bos.
Trouwens, met de simpele maatregelen van de gemeente Oisterwijk is van alles mis. Voorheen klopte de markering gewoon (onderbroken enkele asstreep, wel in 9-3 verhouding) met de 80 km/h. Nu heeft men echter dubbele doorgetrokken strepen met kattenogen op de weg gemaakt, dus de markering van een gebiedsontsluitingsweg op een erftoegangsweg! Ook de voorrangsweg is in de 60 km/h-zone gehandhaaft.
Nu vraag ik me af of je een bekeuring voor het overschrijden van die limiet van 60 kunt aanvechten bij de rechter, omdat het wegbeeld een 80 km/h-weg suggereerde. Weet iemand of iemand met zo'n verhaal al succes heeft gehad bij de rechtbank?
En dan nog iets, ik merk de laatste tijd op dat bijna alle overgebleven 80 km/h-wegen alleen maar uitstel van executie zijn geweest. Zelfs de mooie wegen worden nu naar 60 verlaagd. Ze vinden altijd wel een reden, dat zal ik even toelichten met een voorbeeld:
Tussen Oisterwijk en Moergestel loopt de Moergestelseweg, die vrijwel geen erfaansluitingen heeft en een vrijliggend fietspad aan beide zijden van de weg. Mooi voor 80 km/h zou je zeggen. Maar nee, nu zal men wel weer het kulargument ''hij loopt door een bos'' hebben gebruikt om deze weg naar 60 km/h te brengen. Want hij loopt idd door een prachtig bos.
Trouwens, met de simpele maatregelen van de gemeente Oisterwijk is van alles mis. Voorheen klopte de markering gewoon (onderbroken enkele asstreep, wel in 9-3 verhouding) met de 80 km/h. Nu heeft men echter dubbele doorgetrokken strepen met kattenogen op de weg gemaakt, dus de markering van een gebiedsontsluitingsweg op een erftoegangsweg! Ook de voorrangsweg is in de 60 km/h-zone gehandhaaft.
Nu vraag ik me af of je een bekeuring voor het overschrijden van die limiet van 60 kunt aanvechten bij de rechter, omdat het wegbeeld een 80 km/h-weg suggereerde. Weet iemand of iemand met zo'n verhaal al succes heeft gehad bij de rechtbank?
-
- expressweg
Ik heb geen woorden over voor DV
:vervloekt:
Het wordt gelukkig niet consequent toegepast: de weg Luyksgestel - grens (Lommel) is opnieuw geasfalteerd. Keurige doorgetrokken strepen aan de zijkanten (waren er voorheen niet) en een mooie middenlijn. Ziet er keurig uit. Ziet er duidelijk uit als een weg waar je maximaal 80 mag met een rustig wegbeeld.
Vooral die zijlijnen die elkaar op oneindig snijden zijn oogstrelend

Het wordt gelukkig niet consequent toegepast: de weg Luyksgestel - grens (Lommel) is opnieuw geasfalteerd. Keurige doorgetrokken strepen aan de zijkanten (waren er voorheen niet) en een mooie middenlijn. Ziet er keurig uit. Ziet er duidelijk uit als een weg waar je maximaal 80 mag met een rustig wegbeeld.

Vooral die zijlijnen die elkaar op oneindig snijden zijn oogstrelend

-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
Misschien iets te moeilijk gezegd:
Je weet vast wel hoe een rechte spoorlijn eruit ziet op een heldere dag, als je midden tussen de rails staat. Juist, de rails die, hopelijk, evenwijdig liggen komen samen in één punt aan de horizon. Ofwel wiskundig gezegd: evenwijdige lijnen snijden elkaar op oneindig
Het gaat hier om een rechte weg van pak um beet 2km. Daar heb je ongeveer hetzelfde effect, door die nieuwe zijlijnen
Je weet vast wel hoe een rechte spoorlijn eruit ziet op een heldere dag, als je midden tussen de rails staat. Juist, de rails die, hopelijk, evenwijdig liggen komen samen in één punt aan de horizon. Ofwel wiskundig gezegd: evenwijdige lijnen snijden elkaar op oneindig

Het gaat hier om een rechte weg van pak um beet 2km. Daar heb je ongeveer hetzelfde effect, door die nieuwe zijlijnen

-
- 2x3 autosnelweg
ViaHaaren plaatste deze foto:
http://www.veiligverkeer.com/images/pra ... MAX116.jpg
Hier is een fysieke middenafscheiding aangebracht om inhalen onmogelijk te maken. Rij je op deze weg en komt er een voorrangsvoertuig achterop, dan zul je die vrije doortocht moeten verlenen. Je kunt dit hier doen door uiterst rechts te gaan rijden. Waarschijnlijk is er dan net genoeg ruimte voor het voorrangsvoertuig om je in te halen, het zal hierbij gebruik maken van de redresseerstrook (de strook asfalt tussen de afscheiding en de ononderbroken streep). Lukt dat niet, dan moet je je auto desnoods in de berm parkeren.
http://www.veiligverkeer.com/images/pra ... MAX116.jpg
Hier is een fysieke middenafscheiding aangebracht om inhalen onmogelijk te maken. Rij je op deze weg en komt er een voorrangsvoertuig achterop, dan zul je die vrije doortocht moeten verlenen. Je kunt dit hier doen door uiterst rechts te gaan rijden. Waarschijnlijk is er dan net genoeg ruimte voor het voorrangsvoertuig om je in te halen, het zal hierbij gebruik maken van de redresseerstrook (de strook asfalt tussen de afscheiding en de ononderbroken streep). Lukt dat niet, dan moet je je auto desnoods in de berm parkeren.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Dus niet - ik houd mijn auto graag heel.Hajo schreef:Rij je op deze weg en komt er een voorrangsvoertuig achterop, dan zul je die vrije doortocht moeten verlenen. Je kunt dit hier doen door uiterst rechts te gaan rijden. Waarschijnlijk is er dan net genoeg ruimte voor het voorrangsvoertuig om je in te halen, het zal hierbij gebruik maken van de redresseerstrook (de strook asfalt tussen de afscheiding en de ononderbroken streep).
Hajo schreef: Lukt dat niet, dan moet je je auto desnoods in de berm parkeren.
Als elke individuele weggebruiker dat in een drukke situatie moet doen, dan is het extra oponthoud daarvan groter dan wanneer iedereen normaal zijn tempo door blijft rijden. Want je rijdt alleen met zeer lage snelheid de berm in, als je je auto heel wilt houden.
In een rustige situatie kun je beter ook zèlf je snelheid opvoeren en wachten tot je een veilige mogelijkheid hebt om aan de kant te gaan zonder dat je daarvoor finaal in de ankers moet. Zo heb ik een keer op de N206 tussen De Zilk en Katwijk een ambulance achter me aan gekregen, en daarna de snelheid opgevoerd tot bijna 160 km/h. Bij de eerstvolgende uitvoegstrook ben ik veilig uitgeweken en is de ambulance gepasseerd - zonder nodeloos oponthoud.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
Ik denk als je idd te hard die berm inrijdt, dat de ambulance gelijk kan stoppen om jou uit een wrak te halen...Als elke individuele weggebruiker dat in een drukke situatie moet doen, dan is het extra oponthoud daarvan groter dan wanneer iedereen normaal zijn tempo door blijft rijden. Want je rijdt alleen met zeer lage snelheid de berm in, als je je auto heel wilt houden.

Verder ben ik het met René eens.
-
- 2x3 autosnelweg
Uiteraard. Daarom zou je als volgt moeten handelen:René schreef:Hajo schreef: Lukt dat niet, dan moet je je auto desnoods in de berm parkeren.
Als elke individuele weggebruiker dat in een drukke situatie moet doen, dan is het extra oponthoud daarvan groter dan wanneer iedereen normaal zijn tempo door blijft rijden. Want je rijdt alleen met zeer lage snelheid de berm in, als je je auto heel wilt houden.
1) geef richting aan naar rechts
2) ga uiterst rechts rijden
3) kan het voorrangsvoertuig er niet langs, rem dan geleidelijk af (je remlichten lichten herhaaldelijk op) tot je snelheid zodanig is teruggelopen dat je
4) rustig de berm in kunt sturen
De chauffeur van het voorrangsvoertuig heeft begrip voor je situatie en zal het alleen maar op prijs stellen dat je de weg voor hem vrijmaakt.
Je was toen in overtreding! Er geldt ter plaatse nu eenmaal een maximum snelheid. Daaraan dien je je te houden. Ook in dit geval! De ambulance heeft, gebruik makend van geluids- en lichtsignalen, een ontheffing om sneller te rijden dan toegestaan, jij niet. In dit geval had je:René schreef:In een rustige situatie kun je beter ook zèlf je snelheid opvoeren en wachten tot je een veilige mogelijkheid hebt om aan de kant te gaan zonder dat je daarvoor finaal in de ankers moet. Zo heb ik een keer op de N206 tussen De Zilk en Katwijk een ambulance achter me aan gekregen, en daarna de snelheid opgevoerd tot bijna 160 km/h. Bij de eerstvolgende uitvoegstrook ben ik veilig uitgeweken en is de ambulance gepasseerd - zonder nodeloos oponthoud.
1) je snelheid niet verder mogen verhogen dan het toegestane maximum
2) uiterst rechts moeten houden
3) eventueel je snelheid geleidelijk moeten verlagen zodat je veilig aan de kant kunt
Zoals gezegd: de chauffeur van het voorangsvoertuig heeft begrip voor je situatie en is dankbaar dat je de weg voor hem vrijmaakt. Hoe je dat doet, doet er niet toe. Als het maar veilig gebeurd. Dat daarbij ander verkeer tijdelijk opgehouden wordt, doet niet ter zake. Jij moet het voorrangsvoertuig voor laten gaan. Bovendien: jij racete met 160 over de weg, met een ambulance achter je aan. Met alle respect, maar dat is niet bepaald veilig verkeersgedrag! Straks kan er een tweede ambulance uitrukken...
Kort gezegd komt het in dit soort situaties op aan dat je niet in paniek raakt. Blijf rustig, elke bestuurder van een voorrangsvoertuig is zodanig getraind dat hij/zijn rekening houdt met het verkeer dat hem voor moet laten gaan. Haal daarom geen gekke capriolen uit door sneller te gaan rijden of zo, maar handel als boven omschreven. In alle rust en zonder in paniek te raken.
-
- 4x5 autosnelweg
Ja, nou, en ?Hajo schreef:Je was toen in overtreding!
Nee hoor, als ik voor het rode verkeerslicht sta als voorste in een rijtje van 4 en een ambulance komt achter mij aan, dan mag ik ook met beleid de regels overtreden. Dat heet dan gepast weggedrag.Hajo schreef:Er geldt ter plaatse nu eenmaal een maximum snelheid. Daaraan dien je je te houden. Ook in dit geval!
Hè, doe niet zo opgefokt, Hajo. Nou doe je net of alleen KLPD'ers in staat zijn om veilig 160 te rijden.Hajo schreef:Bovendien: jij racete met 160 over de weg, met een ambulance achter je aan. Met alle respect, maar dat is niet bepaald veilig verkeersgedrag! Straks kan er een tweede ambulance uitrukken...

-
- 4x5 autosnelweg
Ik overtrad geen regels. Ik moest ervoor zorgen dat de ambulance veilig een ongehinderde doorgang had, op een wijze dat ik mezelf en de ambulance niet in gevaar bracht, en daar heb ik prima voor gezorgd. Die (ook morele) regel was op dat moment belangrijker dan de eerste de beste zotte snelheidslimiet. Zeker op de N206, want die heeft ter plekke het horizontaal en verticaal lengteprofiel van een autosnelweg.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- autoweg
heren René en Hajo,
Ik zal proberen jullie BEIDEN gelijk te geven!
René: je was in overtreding! (Hajo heeft gelijk)
Hajo: er zijn strafuitsluitingsgronden! (René heeft gelijk)
Echter, deze overtreding had een hoger gelegen doel: het er voor zorgen dat de ambulance met haast zo snel mogelijk op de plaats van bestemming komt.
In dit soort gevallen zal de rechter (en zelfs de OvJ in menig geval) de boete seponeren. Immers, het is aantoonbaar bij bijv. rood licht dat er een ambulance achter je zat.
Bij 160 ipv. 80 ligt het misschien iets gecompliceerder, maar dit soort zaken is ook geen CJIB-fanmail zaak meer: de rechter komt er aan te pas en als je duidelijk aangeeft waarom je daar de acties uithaalde die je uithaalde, dan zal de boete minstens gedecimeerd worden, maar in meer gevallen worden vernietigd. De rechter zal naar de gevaarzetting kijken en naar de omstandigheden op dat moment. Indien je alleen rechtuit reed en aan de kant ging wanneer dat kon (zoals in Renés situatie), dan zal vrijspraak waarschijnlijk zijn. Je krijgt er wsl. wel een waarschuwing bij...
De hulpdiensten zeggen dat je niet harder moet rijden dan mag, omdat dat kan leiden tot een vrijbrief tot scheuren bij een voorrangsvoertuig achter je...
[off topic]
(zo verkeerd is dat baantje van minister van justitie nog niet: je kunt in sommige gevallen beide partijen hun zin geven)
[/off topic]
Ik zal proberen jullie BEIDEN gelijk te geven!

René: je was in overtreding! (Hajo heeft gelijk)
Hajo: er zijn strafuitsluitingsgronden! (René heeft gelijk)
René geeft toe te hard gereden te hebben. Dat maakt hem schuldig aan de overtreding van de Vmax.Ik overtrad geen regels. Ik moest ervoor zorgen dat de ambulance veilig een ongehinderde doorgang had, op een wijze dat ik mezelf en de ambulance niet in gevaar bracht, en daar heb ik prima voor gezorgd.
Echter, deze overtreding had een hoger gelegen doel: het er voor zorgen dat de ambulance met haast zo snel mogelijk op de plaats van bestemming komt.
In dit soort gevallen zal de rechter (en zelfs de OvJ in menig geval) de boete seponeren. Immers, het is aantoonbaar bij bijv. rood licht dat er een ambulance achter je zat.
Bij 160 ipv. 80 ligt het misschien iets gecompliceerder, maar dit soort zaken is ook geen CJIB-fanmail zaak meer: de rechter komt er aan te pas en als je duidelijk aangeeft waarom je daar de acties uithaalde die je uithaalde, dan zal de boete minstens gedecimeerd worden, maar in meer gevallen worden vernietigd. De rechter zal naar de gevaarzetting kijken en naar de omstandigheden op dat moment. Indien je alleen rechtuit reed en aan de kant ging wanneer dat kon (zoals in Renés situatie), dan zal vrijspraak waarschijnlijk zijn. Je krijgt er wsl. wel een waarschuwing bij...
De hulpdiensten zeggen dat je niet harder moet rijden dan mag, omdat dat kan leiden tot een vrijbrief tot scheuren bij een voorrangsvoertuig achter je...
[off topic]
(zo verkeerd is dat baantje van minister van justitie nog niet: je kunt in sommige gevallen beide partijen hun zin geven)
[/off topic]
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
1. Destijds was de Vmax ter plekke 100.Bart schreef:Bij 160 ipv. 80 ligt het misschien iets gecompliceerder
2. De weg is geheel kruisingsvrij en qua lengteprofiel ontworpen als autosnelweg.
3. De weg was voor me stil en verlaten.
Dat maakt de gevaarding van anderen nihil, en ik ben prima in staat om dat aan een rechter uit te leggen.