Hans Monderman - "shared space"
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Hans Monderman - "shared space"
En vooral niet rechtsgeldig (dat staat overigens ook in het artikel), maar desalniettemin geeft dat voor voetgangers wel valse verwachtingen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Ik weet het, een oude reactie op het topic, maar toch even reageren.Dick schreef:Viel mij ook op. Het artikel lijkt niet helemaal te kloppen. Die oversteek lijkt mij dan ook prima te werken; men rijdt rustig op een gemengde rijbaan op erftoegangsweg, en voetgangers steken over in de hiaten. En netjes uitgevoerd in rode klinkertjes, met grote grijze banden. Tja. Is in bepaalde mate shared space te noemen he.Sinds wanneer hebben voetgangers van rechts voorrang?
Verder was het eigenlijk wel een erg leuke bijeenkomst, daar op de nhl. En absoluut niet zo negatief als het artikel stelt; vermijdingsgedrag van zwakkere verkeersdeelnemers blijkt zeker niet veel voor te komen. Wat ik uit het onderzoek haade: Een succesvolle situatie blijft simpelweg een kwestie van goed verkeersontwerp. Niet zo verrassend dus.
Ik heb op de NHL gezeten als student, en het shared space rondom de NHL en Stenden is dramatisch. Zowel voor de automobilist als de voetganger.
Als voetganger kijk je angstig over een rode lap klinkers, en als automobilist weet je niet hoe breed de weg daadwerkelijk is en waar je mag/moet rijden omdat een deel van de klinkers plots een fietspad wordt en er plots een stoeprand 'ontstaat' tussen het fietspad en de 'weg'..
Als automobilist is dit levensgevaarlijk want als je die stoeprand te laat opmerkt zit je erop.
En zoals ik al zei: Als voetganger vind ik het één van de angstigste plekken om over te steken. Het voelt aan als oversteken op een 1x4..
1. Door de breedte
2. Je weet niet waar een auto gaat rijden op die enorme rode lap
3. Er is op de plek waar je oversteekt geen vluchtheuvel oid..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
- 2x2 autosnelweg
In Gennep is ook een gedrochtelijke shared-space achtige inrichting gerealiseerd: zebrapaden zijn verwijderd en enkele voorrangskruisingen zijn gelijkwaardige kruisingen geworden.
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binne ... n=facebook
Een beetje topografische kennis bij de Telegraaf zou trouwens ook geen kwaad kunnen: Gennep ligt nog altijd in de provincie Limburg...
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binne ... n=facebook
Een beetje topografische kennis bij de Telegraaf zou trouwens ook geen kwaad kunnen: Gennep ligt nog altijd in de provincie Limburg...
-
- 2x4 autosnelweg

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Moderator
"je moet echt heel goed uitkijken" 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
In het algemeen daalt het aantal ongevallen en de impact er van door shared space, maar mensen vinden het wel onveiliger. Dat is het hele idee achter het shared space principe.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Ik had zo'n shared-space gebied gezien in het centrum van Norrköping, Zweden (ter verduidelijking stond er ook nog een woonerfbord aan de gebiedsgrens). In het desbetreffende gebied was het voorheen om de week raak. Na de invoering van shared space zijn daar geen ongelukken meer geweest. Qua veiligheid kan het
Maar echt prettig rijdt het niet, shared space. Een groot deel van de verkeersregeling is impliciet en dit soort gebieden blinken niet vaak uit in duidelijkheid. Vaak bij drukte is dit hoogst onprettig, omdat het verkeer zichzelf in de soep loopt doordat zelfregulatie dan niet meer gaat werken...
Maar echt prettig rijdt het niet, shared space. Een groot deel van de verkeersregeling is impliciet en dit soort gebieden blinken niet vaak uit in duidelijkheid. Vaak bij drukte is dit hoogst onprettig, omdat het verkeer zichzelf in de soep loopt doordat zelfregulatie dan niet meer gaat werken...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- Voorzitter
Ik kwam het principe zelfs in Vail, Colorado, tegen, vergezeld van bordjes met de tekst 'Shared Space'.
-
- Moderator
-
- Penningmeester
Op zich ben ik wel voorstander van shared space in dit soort gebieden. Het is er toch al druk met voetgangers en fietsers, zodat bedachtzaam rijden vereist is. Het enige wat ik vrees, is dat de parkeergelegenheid zal verdwijnen. In Bodegraven heeft men dat er -tot onvrede van de winkeliers- via een achterdeur gedaan door de straat als woonerf te benoemen en geen vakken aan te leggen. In de praktijk wordt er wel kort (en 's avonds/'s nachts lang) geparkeerd, maar een enkele keer krijgt iemand een bon.Digitale Bodegraafse Krant schreef:College stelt autoluwe Rijnstraat voor
Raad besluit over autoverkeer Rijnstraat
Woerden - Het college van Burgemeester en Wethouders legt de raad drie verkeersscenario’s voor betreffende het verkeer in de Rijnstraat: autoluw, autovrij en autorijk. Hierbij geeft het college zelf een voorkeur aan voor autoluw en vraagt de raad een besluit te nemen. Tevens heeft het college besloten de uitvoering van de werkzaamheden te verplaatsen naar juli/augustus 2015.
De Rijnstraat krijgt een ‘shared space’ inrichting. Ontmoeting en eigen verantwoordelijkheid staan centraal in dit model, in plaats van verboden en obstakels. Dit houdt in dat de gehele beschikbare ruimte in de Rijnstraat wordt gedeeld met alle gebruikers. Uitgangspunt is daarbij dat verkeersdeelnemers hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Er zijn bijvoorbeeld geen aparte stoepen voor voetgangers of stroken voor fietsers. De verkeersscenario’s autoluw, autovrij en autorijk zijn alle drie mogelijk binnen een shared space inrichting. Gezien het zwaarwegende karakter en de mogelijke impact van een wijziging in de huidige verkeerssituatie vraagt het college de raad hierover een besluit te nemen.
- SPOILER: TOON
Opmerkelijk overigens dat de straat nu al vernieuwd moet worden, ik was er gisteren nog en alles doet netjes aan, zeker niet versleten of verzakt. Ik zou bijna zeggen 'zonde van het geld'.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- Moderator
Grappig, het woonerf-concept is ook geëxporteerd naar Canada en de VS en heeft daar kennelijk de Nederlandse naam behouden
http://www.nu.nl/opmerkelijk/4025982/am ... onerf.html

http://www.nu.nl/opmerkelijk/4025982/am ... onerf.html
-
- 4x5 autosnelweg
Met een "actule" foto erbij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
De term woonerf was al rond 1990 naar het Engels geëxporteerd met een aantal projecten. Destijds weinig succesvol.Wouter N14 schreef:Grappig, het woonerf-concept is ook geëxporteerd naar Canada en de VS en heeft daar kennelijk de Nederlandse naam behouden
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 2x3 autosnelweg
Het lijkt echt een ingeburgerd begrip te zijn. Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Woonerf.
-
- Moderator
*schop*
Link
Een filmpje van Shared Space bij Amsterdam Centraal. Ik ben absoluut geen voorstander van shared space, als ik het zo zie lijkt het eigenlijk gewoon een grote chaos waar als je goed kijkt je heel wat fietsers bijna tegen andere fietsers of voetgangers ziet botsen. Volgens de website lijkt het goed te werken, maar ik zie niet echt in wat hier nou zo 'goed' aan is.
Link
wijnemenjemee.nl schreef: Snelheid terug en een beetje rekening houden met elkaar. Dat is de boodschap op het pontplein bij Amsterdam CS. Sinds eind november 2015 is het verkeer hier ingericht volgens het idee van de gedeelde ruimte. Geen stoplichten, geen zebrapaden en geen lijnen op de weg. Alleen het gezonde verstand van de gebruikers. Het lijkt goed te werken, ondanks de zorgen die volgers op deze site van tevoren uitspraken.
Bron
Een filmpje van Shared Space bij Amsterdam Centraal. Ik ben absoluut geen voorstander van shared space, als ik het zo zie lijkt het eigenlijk gewoon een grote chaos waar als je goed kijkt je heel wat fietsers bijna tegen andere fietsers of voetgangers ziet botsen. Volgens de website lijkt het goed te werken, maar ik zie niet echt in wat hier nou zo 'goed' aan is.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- autoweg
-
- Moderator

-
- Moderator
Volgens mij is dit juist niet zoals Shared Space bedoeld is. De fietsers zijn heel dominant in de verkeersstroom.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind dat veel te kort door de bocht. Vroeger was het daar namelijk ook een enorme chaos met een apart afgebakend fietspad en een zebrapad. Er is gewoon heel erg veel conflicterend verkeer als er veerponten aankomen, en reizigers de trein willen halen. Bovendien hielden mensen zich toen ook niet aan de regels.EtienneM schreef:Een filmpje van Shared Space bij Amsterdam Centraal. Ik ben absoluut geen voorstander van shared space, als ik het zo zie lijkt het eigenlijk gewoon een grote chaos waar als je goed kijkt je heel wat fietsers bijna tegen andere fietsers of voetgangers ziet botsen. Volgens de website lijkt het goed te werken, maar ik zie niet echt in wat hier nou zo 'goed' aan is.
-
- expressweg

Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- Penningmeester
Toch vind ik dat een van de sterke kanten van shared space: het concept slaagt er in om ambtenaren er van te overtuigen dat iets ook zonder allerlei regeltjes kan werken. Soms moet je de dingen maar gewoon laten gebeuren.
-
- 4x5 autosnelweg
Maar juist op deze plek schieten de regels ook te kort in het managen van de verkeersstroom. Daar is het gewoon te druk voor: formeel hadden voetgangers bij de zebrapaden voorrang, dan kun je tijdens het spitsuur er helemaal niet doorheen met de fiets. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat het hele veerplein volstond met mensen - je moet daar toch altijd je een plekje in de massa toeeigenen of dat nou geregeld is of niet. Zo slecht vind ik het shared space op deze plek dus niet.Mandelsoft schreef:In wezen is het een geval van: "De mensen houden hier zich niet aan de regels. Daarom halen we de regels weg."
-
- 2x2 autosnelweg
Dan is het ook niet echt shared space meer, maar meer een veredeld voetgangersgebied waar fietsers zijn toegestaan.
-
- autoweg
Dergelijke shared spaces zie je vaker, niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland. De facto betekent dat dat de fietser zich aan moet passen aan de voetganger. Kan ook weinig anders, want anders bots je als fietser geregeld tegen een voetganger.Wouter N14 schreef:Ik zie ook een onderbord waar vast iets op zal staan als "fietsen toegestaan".
Ik vind het een slechte oplossing als je de ruimte hebt om een fietspad neer te leggen.
-
- Hoofdmoderator
Precies dit. Ik snap die positiviteit over shared space achter Amsterdam Centraal niet.Jeroen schreef:Dan is het ook niet echt shared space meer, maar meer een veredeld voetgangersgebied waar fietsers zijn toegestaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 4x3 autosnelweg
Dit is hoe dan ook mijlenver verwijderd van de klassieke shared space dorpsstraat, waar aparte trottoirs, fietspaden en rijwegen worden geschrapt om er één geheel voor alle weggebruikers van te maken. Dit is gewoon een fietspad dat ophoudt, waarna fietsers zich in een voetgangerszone mogen begeven en daar met ruime bochten om de voetgangers heen moeten rijden.
Die dorpsstraten werken wel redelijk omdat uiteindelijk iedereen dezelfde richting heeft: op een zeldzame oversterker na, volgen alle weggebruikers in de shared space de lengte van de dorpsstraat. De achterkant van Amsterdam Centraal is een plek waar grote groepen voetgangers tussen pont en station bewegen, en daarvoor een fietspad moeten oversteken. Dat is gewoon een behoorlijk conflict. Je kunt dan zeggen dat men dat conflict heeft geprobeerd op te lossen met een ander Monderman-stokpaardje: geen verkeerslichten, maar de weggebruikers alles zelf laten uitzoeken. Maar voor een werkelijk level playing field hadden ze daar dan geen voetgangerszone moeten aanleggen, waarin de fietser eerder te gast is.
Die dorpsstraten werken wel redelijk omdat uiteindelijk iedereen dezelfde richting heeft: op een zeldzame oversterker na, volgen alle weggebruikers in de shared space de lengte van de dorpsstraat. De achterkant van Amsterdam Centraal is een plek waar grote groepen voetgangers tussen pont en station bewegen, en daarvoor een fietspad moeten oversteken. Dat is gewoon een behoorlijk conflict. Je kunt dan zeggen dat men dat conflict heeft geprobeerd op te lossen met een ander Monderman-stokpaardje: geen verkeerslichten, maar de weggebruikers alles zelf laten uitzoeken. Maar voor een werkelijk level playing field hadden ze daar dan geen voetgangerszone moeten aanleggen, waarin de fietser eerder te gast is.
-
- 4x5 autosnelweg
Om heel eerlijk te zijn vind ik dit bij uitstek het "de beste stuurlui staan aan wal" principe. Ik denk niet dat er een veel betere oplossing gecreeerd had kunnen worden dan er nu is. Ik ben blij dat de onhebbelijke Nederlandse gewoonte om dan met totempalen, pijlen op het wegdek, bordjes en jurdische haarkloverij aan het werk te gaan nu eens langzamerhand voorbij raakt, omdat dat ook geen zin heeft aangezien dat daar (en trouwens ook op het voorplein) geen resultaat heeft.
-
- 2x2 autosnelweg
In Gennep heeft men inmiddels ingezien dat het handiger is de zebrapaden weer terug te brengen in het straatbeeld.
-
- stadsweg
In Rolde bij Assen is de shared space inrichting van de doorgaande route door het dorp inmiddels ook gereed.
Het eerste wat de gemeente nu gaat doen is toch twee zebrapaden aanleggen, op de twee plekken waar de meeste voetgangers oversteken.
De intensiteiten blijven hoog met bijna 10.000 voertuigen per etmaal. Er is wel minder vrachtverkeer, dat blijkbaar nu andere routes zoals de verdubbelde N33 neemt. De gemeente poogt nu ook (dit was al langer de wens) om het doorgaand vrachtverkeer te verbieden.
Het eerste wat de gemeente nu gaat doen is toch twee zebrapaden aanleggen, op de twee plekken waar de meeste voetgangers oversteken.
De intensiteiten blijven hoog met bijna 10.000 voertuigen per etmaal. Er is wel minder vrachtverkeer, dat blijkbaar nu andere routes zoals de verdubbelde N33 neemt. De gemeente poogt nu ook (dit was al langer de wens) om het doorgaand vrachtverkeer te verbieden.
-
- Penningmeester
In het achtuurjournaal van de staatsomroep was de laatste reportage vandaag gewijd aan shared space. Ik vond het eigenlijk best een genuanceerd verhaal: zowel de plus- als de minpunten werden benoemd.