[IRL] Ierland - Ireland - Éire

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Bongo
verkeersader

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Bongo » zo 29 nov 2020, 7:49

^^ Bet ligt natuurlijk ook wel heel dicht bij elkaar voor een nachtverbinding met voldoende nachtrust. Vaart zo'n schip dan op minimale snelheid?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 29 nov 2020, 14:17

Veerdiensten op het Kanaal en in de Ierse Zee varen meestal met een 18 knopen, oftewel rond de 35 km/h. Daarmee zou de overtocht Wales-Ierland in een uur of drie moeten kunnen. Dus die nachtdiensten zouden langzamer varen; al ‘helpt’ vertrek vanuit Swansea -sneller aan te rijden vanuit Dover en London, maar dan meer afstand te varen- natuurlijk ook. In dezelfde serie ging die nachtdienst aan de Ierse kant trouwens ook naar het wat westelijker gelegen Cork.

Op zich zie je vaker dat nachtdiensten niet op volle kracht gaan: met zowel veerdiensten als nachttreinen. De klant wint er niets mee door ‘s ochtends net wat vroeger aan te komen, en voor de operator scheelt het natuurlijk in de stookkosten. De nachtveren vanuit Nederland varen trouwens wel met een 18-20 knopen. De uitkomst van de afstand die moet worden afgelegd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 jan 2021, 9:39

Aardig artikel in de Financial Times over (vracht-)veerdiensten tussen Frankrijk en Ierland na Brexit. Het zal wel achter paywall zitten, maar toch een link. https://www.ft.com/content/f85c1c2f-9a0 ... bdf66a1a28

Vlug samenvattend zien de grotere operators toch wel flinke groei in de vrachtmarkt, zodat het aantal vaarten in de komende tijd zal worden verhoogd. Men gaat uit van een zes uur langere reistijd met een rechtstreekse boot dan via de overland-route Dover-Holyhead (inclusief douaneformaliteiten als die draaien zoals zou moeten), maar ziet een strategisch voordeel in de rijtijden-regels. Chauffeurs kunnen de lange overtocht inzetten als lange pauze en kunnen dan na aankomst meteen lang rijden, wat op de Britse route niet zou lukken. Ik stel me zo voor dat dit met name op de route van Ierland naar de EU wel een voordeel is. Op die route wordt veel Iers vlees en zuivelproducten vervoerd, wat snel in supermarkten ergens op het continent moet zijn. Het risico van vertraging bij de douane is nooit denkbeeldig, zo weten we van transit door Zwitserland. Dit roept voor mij trouwens de vraag op of het richting Ierland ook werkt, met de kleinere afstanden aldaar. Het douane-risico is hetzelfde, maar een chauffeur hoeft binnen Ierland nu eenmaal minder kilometers te maken tussen haven en bestemming.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 04 jan 2021, 10:00

^^ Als de Britten kiezen voor een soortgelijke afhandeling van transit vrachtverkeer als de Zwitsers doen, hoeft de extra vertraging door douanehandelingen niet zo groot te zijn. Maar ik gok zomaar dat de Britten er weinig belang bij hebben om dat te bespoedigen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 04 jan 2021, 10:16

Je kunt vrachtwagens naar en uit Ierland die over de weg in het VK reizen, ook verzegelen.
Donateur Vereniging Wegenforum

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » ma 04 jan 2021, 13:13

^^
De paar keer dat ik met de vrachtwagen in Engeland ben geweest, werd ik ervoor gewaarschuwd dat de oplegger dezelfde dag leeg moest en dat ik de achterdeuren open moest zetten, omdat anders mijn dekzeilen finaal kapot gesneden zouden worden, door nieuwsgierige dieven met messen. Ik ben toch eens benieuwd hoe de Britse of Ierse douane zou omgaan met een tautliner (dekzeilentrailer) die verzegeld was voor transit naar Ierland, maar die door een zeilensnijderboevenbende te grazen is genomen. :roll:
Pino schreef: zo 29 nov 2020, 14:17 Veerdiensten op het Kanaal en in de Ierse Zee varen meestal met een 18 knopen, oftewel rond de 35 km/h. Daarmee zou de overtocht Wales-Ierland in een uur of drie moeten kunnen.
In september 2019 ben ik, nadat ik alle 208 grensovergangen tussen de Ierse republiek en Noord Ierland had vastgelegd in ongeveer 20000 foto's, met de veerboot van Rosslare in het zuidoosten van Ierland naar Pembroke Docks in Wales gevaren. Ik zag er tegen op, maar de 3½ uur op de boot waren, dik aangekleed, met mijn hoofd in de wind, op het buitendek goed uit te houden. Op de heenweg was de overtocht naar Ierland via de verbinding van Cairnryan (voorheen Stranrear, in Scotland) naar Larne (Noord Ierland) binnen 2 uur bekeken.

Beetje gênant, als je op 'citeren' wilt klikken, dan per ongeluk iemands post waardeert en die dan weer intrekt. Sorry, Pino!
:denk:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » zo 10 jan 2021, 0:55

Zullen we het, na enige discussie over nieuwe veerdiensten en andere gevolgen van de Brexit waar Ierland mee te maken krijgt, nog even over wegen in Ierland hebben? Ik weet niet of dit al eerder in deze discussie genoemd is (ik kon geen N4 vinden), maar ik kwam een project tegen waarbij de N4 tussen Collooney en Castlebaldwin ten zuidoosten van Sligo op een ander tracé gelegd en verbreed wordt naar een 'dual carriageway', met 2 x 2 rijstroken:

www.n4realignment.ie

In september 2019 was ik in Ierland. Nadat ik alle 208 grensovergangen tussen de republiek en Noord Ierland in 20000 foto's had gevangen, ben ik vanuit Donegal richting Limerick gereden. In de uithoeken van Ierland valt er nog een wereld te winnen als het om de kwaliteit en veiligheid van doorgaande wegen gaat. Zeker als je links achter het stuur zit, kun je (veilig) inhalen meestal wel vergeten, zelfs op de overdreven brede N17.

https://www.independent.ie/regionals/ke ... 83562.html

Via SkyScraperCityForum belandde ik op een artikel in een lokale editie van The Irish Independent, waarin wordt geklaagd dat de L6075 van Ballyhennessy naar Lixnaw in Kerry County vol met gaten zit. Er was een vierwielaangedreven jeep met vrijwilligers voor de verkiezingen vast komen te zitten in zo'n gat. Het districtsbestuur heeft veel te weinig geld voor onderhoud van lokale wegen op veengrond. Dat heb ik ook gemerkt... :roll:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 12 dec 2021, 13:52

De eerste twee korte fotoseries van mijn reis.

De M11:
https://photos.app.goo.gl/jcWmbpuMTvPiTwgR8

Hier nog een groen km bord
Afbeelding
omdat de snelweg hier pas begint
Afbeelding
Ik vermoed dat een doortrekking naar het zuiden nog gepland is.

Het valt op dat E-nummers altijd een streepje hebben
Afbeelding
Geen idee waarom, alle andere wegklassen worden zonder streepje aangegeven.

De M9:
https://photos.app.goo.gl/qzrs9fLG2PtcJLXn9

Ook na meer dan 10 jaar nog een geel nummer omdat het veranderd is
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 12 dec 2021, 14:08

De Junction numbers in Cork.
https://photos.app.goo.gl/9LbmM1Y8Ka3oGpkE6

Voorbeelden:
Afbeelding

Afbeelding

Ik was eerst alleen van plan er een paar te fotograferen en kwam later pas op het idee ze allemaal te gaan zoeken, maar daardoor mis ik nummers 3 en 7 helaas.

Dit bord is alleen voor spookrijders (zie pijl op de weg):
Afbeelding
Blijkbaar ging het vroeger (ook) de andere kant op.

Nog wat andere dingen:
Heel smal huis
Afbeelding

Separatisme
Afbeelding

Oude kaart (waar we wat gingen eten)
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 12 dec 2021, 15:33

De N20 Cork-Limerick

https://photos.app.goo.gl/1pgxPMZsAoNwuZ1d8

Wat wazige foto's, maar te zien is dat op de voorwegwijzer een ander nummer staat dan bij de afrit
Afbeelding
Afbeelding

Links 60, rechts 80 - rechts zal wel omgedraaid zijn
Afbeelding

Helaas is het niet gelukt een goede foto te nemen, maar er zijn op het 2+1 stuk ronde km bordjes, had ik nog nooit gezien
Afbeelding
Ik ken ze alleen uit Frankrijk
Afbeelding

Bij Limerick zijn de rijstroken heel breed, wat het net een driestrooks weg maakt, en ik vermoed dat ze dit op den duur ook tot 2+1 zullen ombouwen
Afbeelding

Eigenlijk was hier een M20 gepland en dat plan lijkt toch nog wel ergens op de agenda te staan:
https://corklimerick.ie/introduction/

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 19 dec 2021, 12:07

Wat bijzonderheden uit Galway.

Deze weg lijkt rotondenummering te hebben:
Afbeelding
maar het gekke is dat er alleen nummer 1 is. Bovendien is dat ergens in het midden, niet aan het begin zoals je zou verwachten.
Verder staat beide kanten op Clybaun Road, terwijl linksaf eigenlijk Clybaun Road Lower is.

Geen idee wat er hier ooit eindigde. Ook in streetview vind ik alleen dit losse bord of niets.
Afbeelding

Na vier jaar zijn bijna alle borden aangepast i.v.m. de nieuwe snelwegen.
Nog een grote rotonde is omgebouwd tot kruising. Het oude bord:
Afbeelding
Nu:
Afbeelding

Hier stond blijkbaar eerst M7, maar ze hebben het gemerkt en een 1 erbijgepriegeld
Afbeelding

Hier stond vroeger Sligo, nu wordt dat via de M17 verwezen en dit is de N83 geworden met alleen een Ierse bestemming. Hoewel ik hier 5 jaar gewoond heb, had ik geen idee wat dit was:
Afbeelding

Nog steeds staat er dual carraigeway. Veel Ieren zijn niet zo best in spelling
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 19 dec 2021, 12:20

De N17:
https://photos.app.goo.gl/rPK8YgxeuVHkjnuV9

Er is een 2+1 stuk, en het was mij nooit opgevallen dat je in de richting met één rijstrook toch ook mag inhalen, zie de onderbroken strepen
Afbeelding

Hier doet het mij denken aan Zweden
Afbeelding

Omdat hier een luchthaven in de buurt is staan er borden met links rijden
Afbeelding

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 19 dec 2021, 12:48

marcel schreef:Er is een 2+1 stuk, en het was mij nooit opgevallen dat je in de richting met één rijstrook toch ook mag inhalen, zie de onderbroken strepen
Ik ken dat ook uit Noorwegen. De lengte van de onderbroken strepen geeft wel aan dat inhalen niet verstandig is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 25 dec 2021, 15:39

Op dit soort brede wegen gaat langzaam verkeer links rijden zodat je gemakkelijk kunt inhalen, maar ik kon het moeilijk zien
Afbeelding

Iets verderop kon ik de weg goed overzien en heb ook maar ingehaald
Afbeelding

Veel plaatsen hebben geen officieel bebouwde kom bord, alleen zoiets
Afbeelding

of een steen
Afbeelding

Op de N52: een goede, brede weg, geen verkeer en mooi weer, zo zou het altijd moeten zijn
Afbeelding

Het vele licht heeft ook wel nadelen.
Hier zag ik twee borden en nam een foto, maar er stond maar één op. Ik nam nog een foto, weer hetzelfde. Ik dacht ben ik nou gek aan het worden? Het blijkt dat het tweede bord zo overbelicht is dat je het nauwelijks ziet.
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 25 dec 2021, 15:47

De M7: 65 foto's richting Dublin
https://photos.app.goo.gl/FbUqsg4ipwt7MKWU7
en 78 richting Limerick.
https://photos.app.goo.gl/bXfPDnsgcaqLozUSA
Helaas wat regen.

De Naas Ball, een soort rotondekunst met wegmarkeringen (staat naast de weg)
Afbeelding

Op het expresweggedeelte hebben de afritten naar L wegen geen nummer, of een enkele keer met suffix a
Afbeelding

Waarschijnlijk een tijdelijk bord van karton, daarvoor ziet het er redelijk uit, alleen heeft het de verkeerde kleur
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 08 jan 2022, 22:52

Een Franse km-paal in Athy:
Afbeelding

bij dit bord:
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 08 jan 2022, 22:56

55 km/h zie je alleen bij werkzaamheden.
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 09 jan 2022, 12:10

Oogt vrij Amerikaans die aankondiging van wegwerkzaamheden. Verder kan de Ierse bewegwijzering me niet zo bekoren, te druk en je moet de tijd nemen om de informatie tot je te nemen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 09 jan 2022, 12:54

^^ Ierland gebruikt voor waarschuwingen het MUTCD systeem, net als is de Verenigde Staten, met hier en daar wat afwijkingen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Manual_on ... ol_Devices

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 10 jan 2022, 16:23

Sowieso een land van verkeerskundige bijzonderheden. Voetgangerslichten met een gele lens (in plaats van groen-knipper) heb ik ook nog nergens anders gezien.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 10 jan 2022, 17:47

Wat verkeerslichten betreft heb ik ooit eens het volgende gelezen.

In het Verenigd Koninkrijk hebben de verkeerslichten een fasering waarbij het rode en gele licht beide kort branden, voordat het groen wordt. Net zoals in Duitsland dus. Tot 2006 zo ongeveer was dat in Ierland ook zo. Toen het land op km/h over ging, werd die fasering aangepast, want rood en geel tegelijk was "te Brits" en niet onderscheidend genoeg. Nu volgt na rood, meteen groen. Net zoals bij ons.

Of dit verhaal op waarheid berust weet ik niet, maar feit is wel dat de fasering in Ierland hetzelfde is als bij ons. ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 jan 2022, 19:39

Ik vind zo vlug niets over een wissel in Ierland van een rood-geelfase naar direct van rood naar groen. Het lijkt er toch op dat Ierland deze nooit heeft gehad. Wat de vraag opwerpt waarom Ierland, dat voor grote delen van haar verkeersregels altijd zeer sterk meeliftte op het Verenigd Koninkrijk, die fase dan nooit heeft gekend dan wel al veel eerder heeft afgeschaft.

Ik vermoed dat het een “nooit gekend” is. Het VK heeft rood-geel pas in 1958 ingevoerd. Goed mogelijk dat Ierland het gewoon nooit heeft ingevoerd en het lekker bij het oude liet op de verkeerslichten die ze toen hadden. Geen zin om een wijziging door te voeren. Kan er natuurlijk mee te maken had dat Ierland toen nog een behoorlijk arm land was met vrij weinig verkeer, ook weinig verkeerslichten, dus wat voor investering wilde je doen voor welke winst?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 10 jan 2022, 19:58

^^
Dat maakt het des te vreemder dat mochten die fase nooit gekend hebben want Ierland gebruikte tot begin jaren 2000 nog de Britse verkeerslichten. Waarschijnlijk is die drievoudige fase maar een kleine instelling die moet aangepast worden maar toch...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 jan 2022, 20:01

^^ Tja. Zelfde hardware wil niet zeggen zelfde software.

Vind het in bredere zin wel een interessante vraag hoe de rood-geelfase zich precies heeft verspreid. De geschiedenis van het verkeerslicht begon toch echt met drie fases in de VS; het kón technisch toen nog weinig anders. Vervolgens is ergens in Europa iemand op het lumineuze idee gekomen van een rood-geelfase. Je zou denken: de Britten of de Duitsers. Maar wie? En hoe heeft het zich vervolgens verspreid?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 10 jan 2022, 20:09

^^ Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat de Britten in 1958 al iets over zouden nemen van de Duitsers.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 10 jan 2022, 20:12

Toch zijn de Britten op dit vlak de vreemde eend in de bijt. Deze rood+geelfase komt ook voor op de Balkan en in midden-Europa dus lijkt het alsof het zich verspreid heeft vanuit Duitsland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 jan 2022, 20:19

^^ Als de Duitsers het van de Britten hebben overgenomen, kan daarná prima een effect zijn ontstaan dat de Oostenrijkers het overnamen van de Duitsers, de Joegoslaven van Oostenrijk etc.

Er is iets te zeggen voor een Britse onwil om toen al iets over te nemen van de Duitsers. In ieder geval niet langs de route “Britse verkeerskundige ziet hoe het er in Duitsland aan toe gaat, legt juichende stukken voor waarin alles wordt gerechtvaardigd door de manier waarop ze het in Duitsland doen.” Een beetje de NBA-methode zeg maar. Wellicht wel langs de route “Britse hoge ambtenaar en Duitse hoge ambtenaar raken met elkaar in gesprek over deze materie, recente Duitse vinding lijkt de Brit ook wel superieur en zo wordt een en ander in het VK ook geïntroduceerd.” Vergeet niet dat eind jaren ‘50 de tijd was van de Worboys en Anderson-rapporten waarin was geconcludeerd dat er nodig iets moest gebeuren aan de Britse bewegwijzering. Als een ambtenaar erop uit wordt gestuurd met het mandaat om verbeteringen te zoeken, is prima denkbaar dat deze tegen een Duitse vernieuwing aanliep en die snel overnam zonder bijbehorend risico om meteen te worden afgeschoten omdat hij mede een Duits ding had voorgesteld. Zie bijvoorbeeld dit artikel op Roads.org.uk waarin zonder veel gedoe wordt gesteld dat de Britse vorkborden (als gebruikt vanaf de opening van hun eerste snelweg in 1958) waren geïnspireerd door wat er langs de Autobahnen stond.

NASCHRIFT 2023:
Anderson pleitte ook vrolijk voor het gebruik van Duits DIN als lettertype. Dat uiteindelijk het Britse lettertype Transport ontstond, dat internationaal best veel navolging heeft gevonden, hebben we te danken aan Jock Kinneir. Toen hij en Margaret Calvert de ideeën van Anderson verder gingen uitwerken, vond Kinneir dat het beter kon dan DIN. Die is toen zelf aan het klussen geslagen (bron).
Laatst gewijzigd door Pino op zo 28 mei 2023, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 10 jan 2022, 20:32

En hoe zit het met de knipperbollen bij oversteekplaatsen? Die zijn in Nederland eind jaren 50 of begin jaren 60 geïntroduceerd dacht ik. Als die ook uit het VK zijn gekopieerd, is er wellicht een Britse expansie van verkeerskundige kennis geweest.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 10 jan 2022, 20:54

Aan de andere kant, was het niet zo dat de eerste echte elektrische verkeerslichten in Europa in het VK zijn geïntroduceerd? Het kan goed zijn dat de bedrijvige wegenbouwende Duitsers van de jaren 20 het van daar hebben over genomen. Ik vond trouwens een verhaal terug uit de jaren 60 waarin verteld werd over een experiment waar de oranje fase voor groen werd weggelaten. Uiteraard is dit nooit zo ingevoerd geweest maar het geeft wel aan dat het al minstens zo lang in gebruik is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 jan 2022, 21:20

Wouter N14 schreef: ma 10 jan 2022, 20:32 En hoe zit het met de knipperbollen bij oversteekplaatsen? Die zijn in Nederland eind jaren 50 of begin jaren 60 geïntroduceerd dacht ik. Als die ook uit het VK zijn gekopieerd, is er wellicht een Britse expansie van verkeerskundige kennis geweest.
Ik sluit niets uit, maar je praat wel over een periode dat Groot-Brittannië bepaald geen lichtend voorbeeld was in Europa en vooral als voorbeeld diende van hoe je achter kon lopen. De trotse mede-overwinnaar van de oorlog had aan die oorlog een zieltogende economie overgehouden, waar dekolonisatie er dubbel voor zorgde dat het land zich opnieuw moest uitvinden van het Empire waar de zon nooit onderging via het land dat zich in de Suez-crisis gigantisch vergaloppeerde naar Little Britain. Het doorvoeren van de grootste nationalisatie-operatie in de westerse wereld onder leiding van Labour creëerde een moloch die meerdere malen net wel of net niet onder het eigen gewicht bezweek (afhankelijk van je precieze perspectief). Op het Continent keek men vanaf eind jaren ‘50 naar voren, met Europese instituties en een optimistisch gevoel. En de Britten, die zaten in de introspectie en waren bepaald géén positief voorbeeld voor ook maar iemand. Het feit dat ze eind jaren ‘50 pas een eerste snelweg openden zegt wel iets: zij de Preston Bypass, de Italianen in hetzelfde jaar ruim 100 kilometer Autosole.