[IRL] Ierland - Ireland - Éire

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Wouter N14 » ma 10 jan 2022, 21:25

^^ Ah, ik was mij niet bewust van de stand van zaken in het VK van de jaren 50. Dan is andersom ook aannemelijk, dat ze her en der goede ideeën vandaan plukten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 jan 2022, 23:32

Ik acht de kans iets groter dat ze gewoon op eigen houtje wat aan het klooien zijn geweest trouwens. Werkgroepje hier, ambtenaartje daar, brainstormsessie, heidagje en je doet iets leuks met verkeerslichten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 11 jan 2022, 0:18

^^ Je doet het negatief klinken, maar dat is een goed recept voor verbetering. Beter dan overnemen van elementen simpelweg omdat het land in dezelfde invloedsfeer zit (hoe innovaties mbt weginfrastructuur ook vaak verspreid worden).

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 11 jan 2022, 8:24

Ik vraag mij ook af hoe die afwijkende faseringen zijn ontstaan.

Dat rood+geel tegelijk voor groen is dacht ik een Duitse uitvinding. De overweging was als volgt. Bij rood+geel weet je dat groen snel volgt, zodat je het voertuig alvast in de eerste versnelling kunt zetten. "Let op, groen volgt. Bereid je voor weg te rijden". Bij groen is het dan een kwestie van alleen nog maar gas geven en je bent weg.

Oostenrijk heeft een nog merkwaardiger fasering, met knipperend groen voor geel.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 11 jan 2022, 8:58

Als je sterk vanuit "de auto" redeneert, ligt een Duitse oorsprong wel voor de hand idd :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 jan 2022, 9:13

Hajo schreef: di 11 jan 2022, 8:24 Oostenrijk heeft een nog merkwaardiger fasering, met knipperend groen voor geel.
Knipperend groen voor geel komt in meer landen voor, volgens Wikipedia onder meer in Rusland en China. Maar in Noord-Amerika heb je weer knipperend groen met andere betekenis: namelijk dat de tegenrichting rood heeft en je dus conflictvrij linksaf kunt slaan. Boodschappen die bedoeld zijn je leven makkelijker te maken, maar in de realiteit allerlei zaken eerder compliceren. Dat geldt ergens ook voor de rood-geel-fase: als hij bedoeld is om alvast naar eerste versnelling te schakelen, waarom leren we dan al sinds jaar en dag dat je voor een stoplicht moet wachten in zijn 1? Misschien dat dit in de jaren ‘50 anders was: dat het toen niet wenselijk werd geacht (schadelijk voor de motor?) als je langere tijd stil stond in eerste versnelling met koppeling ingedrukt.

Dit alles nog los van de vraag of rood-geel niet eerder onnodig een seconde afsnoept van de groenfase cq de ontruimingsfase van een kruispunt onnodig verlengt, met extra congestie en uitstoot tot gevolg.
Laatst gewijzigd door Pino op di 11 jan 2022, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 jan 2022, 9:22

Alfa schreef: di 11 jan 2022, 0:18 ^^ Je doet het negatief klinken, maar dat is een goed recept voor verbetering. Beter dan overnemen van elementen simpelweg omdat het land in dezelfde invloedsfeer zit (hoe innovaties mbt weginfrastructuur ook vaak verspreid worden).
Ierland is op een gegeven moment zich wel meer op Europa gaan oriënteren, zo zijn ze van mijlen naar kilometers overgeschakeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 11 jan 2022, 9:26

Hajo schreef: di 11 jan 2022, 8:24 Oostenrijk heeft een nog merkwaardiger fasering, met knipperend groen voor geel.
Slovenië ook. In de Joegoslavische tijd bestond dat al (als enige deelrepubliek van Joegoslavië). Het idee is dat door geel rijden al strafbaar is en het knippergroen eigenlijk hetzelfde is als ons geel: Stoppen tenzij het echt niet meer gaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 jan 2022, 9:41

^^ Voorafgegaan door knipperend groen kun je niet echt meer verrast zijn door geel en kan eerder van je verwacht worden dat je stopt voor geel. Kun je wellicht alvast je voet bij de rem houden. Als mensen al gaan remmen voor knippergroen, gooi je wel wat kinderen met het badwater weg. Sowieso klinken deze tussenfases als iets dat, als je er in de huidige tijd nog iets mee zou willen, je beter kunt oplossen met terugtellers bij stoplichten dan met extra fases.
Vinny schreef: di 11 jan 2022, 9:22 Ierland is op een gegeven moment zich wel meer op Europa gaan oriënteren, zo zijn ze van mijlen naar kilometers overgeschakeld.
Metrificatie was een wereldwijd streven, en werd juist in voormalige Britse kolonies massaal doorgevoerd om de eigen export te kunnen diversificeren ipv min of meer vast te zitten aan afzet in de oude koloniale mogendheid. Dat proces afdoen als “focus op Europa” dekt de lading niet. Uiteindelijk zijn ook de Britten over gegaan op metrisch, zij het onder handhaving van een aantal traditionele maten in het dagelijks leven (waarvan de officiële omvang is gedefinieerd in een SI-maat). De Ieren hadden in die zin vooral minder last van het Britse sentiment bij die maten, en deden feitelijk hetzelfde als Canada, Australië en al die anderen behalve het VK en de VS.
Laatst gewijzigd door Pino op di 11 jan 2022, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 11 jan 2022, 10:38

Hajo schreef: di 11 jan 2022, 8:24 Ik vraag mij ook af hoe die afwijkende faseringen zijn ontstaan.

Dat rood+geel tegelijk voor groen is dacht ik een Duitse uitvinding. De overweging was als volgt. Bij rood+geel weet je dat groen snel volgt, zodat je het voertuig alvast in de eerste versnelling kunt zetten. "Let op, groen volgt. Bereid je voor weg te rijden". Bij groen is het dan een kwestie van alleen nog maar gas geven en je bent weg.

Oostenrijk heeft een nog merkwaardiger fasering, met knipperend groen voor geel.
Verder onderzoek leert me dat men in het VK vanuit een vergelijkbare gedachte deze Rood-Geel fase had ingevoerd. De voertuigen van Britse makelijk hadden in de jaren 50 niet de beste reputatie terwijl het land kreunde onder de verkeersdrukte door een accuut gebrek aan goed uitgebouwde hoofdwegen. Men is dus achter kleine optimalisaties beginnen zoeken ter overbrugging, waaronder spelen met de fases van elektrische verkeerslichten.

Als je trouwens nog op zoek bent naar een afwijkend iets bij verkeerslichten, zoek niet verder dan België. Bij ons spreken we immers niet van geel maar van oranje, en historisch gezien was ons geel effectief eerder oranje van tint. Bij de infasering van LED is dit gewoon doorgevoerd geweest, dus ik weet niet in welke mate er verschil is met bv NL.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 11 jan 2022, 10:42

Wimpie25 schreef: di 11 jan 2022, 10:38 Als je trouwens nog op zoek bent naar een afwijkend iets bij verkeerslichten, zoek niet verder dan België. Bij ons spreken we immers niet van geel maar van oranje, en historisch gezien was ons geel effectief eerder oranje van tint. Bij de infasering van LED is dit gewoon doorgevoerd geweest, dus ik weet niet in welke mate er verschil is met bv NL.
Zo zwart-wit, of geel-oranje, is het niet. In Nederland wordt het geel genoemd, maar officieel is het amber(geel). Dat is een geeltint die dicht bij oranje zit, maar dus geen écht oranje is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 jan 2022, 10:47

^^ En dan wordt in het dagelijks spraakgebruik echt heel veel over oranje gesproken. Ik dacht altijd dat dat een eerder nationale afwijking was, oranjegevoel. Maar dat lijkt dus mee te vallen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 11 jan 2022, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 11 jan 2022, 10:56

^^
Ik denk ook dat het eerder zoiets gaat zijn, ik ken landen waar het echt wel geler is dan in Nederland. Maar het is grappig hoe iets verankert geraakt in het spraakgebruik. Als je op 'geel verkeerslicht' zoekt kom je eerder op Nederlandse resultaten uit en bij Oranje Vlaamse. Terwijl je toch zou denken dat het omgekeerd is :mrgreen:

Maar goed, terug naar de Ieren!

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 11 jan 2022, 22:19

Pino schreef: di 11 jan 2022, 9:13
Knipperend groen voor geel komt in meer landen voor, volgens Wikipedia onder meer in Rusland en China.
In Kazachstan ook, waar je dat als ons geel moest zien jaren geleden, bij echt geel moest je toen echt wel stoppen anders ging het mis.
[/quote]

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 12 jan 2022, 8:16

Pino schreef: di 11 jan 2022, 9:13 Dat geldt ergens ook voor de rood-geel-fase: als hij bedoeld is om alvast naar eerste versnelling te schakelen, waarom leren we dan al sinds jaar en dag dat je voor een stoplicht moet wachten in zijn 1? Misschien dat dit in de jaren ‘50 anders was: dat het toen niet wenselijk werd geacht (schadelijk voor de motor?) als je langere tijd stil stond in eerste versnelling met koppeling ingedrukt.
Dat lijkt mij een logische aanname. Een voertuig bij stilstand in de eerste versnelling laten staan is vooral schadelijk voor de versnellingsbak, in de mindere mate ook voor de motor. In de jaren '50 konden zelfs de remmen eronder lijden: destijds waren trommelremmen gemeengoed. Tegenwoordig zijn schijfremmen de standaard.

Maar goed, dit gaat inderdaad te ver :offtopic:
;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 12 jan 2022, 9:34

Pino schreef: di 11 jan 2022, 9:13
Boodschappen die bedoeld zijn je leven makkelijker te maken, maar in de realiteit allerlei zaken eerder compliceren. Dat geldt ergens ook voor de rood-geel-fase: als hij bedoeld is om alvast naar eerste versnelling te schakelen, waarom leren we dan al sinds jaar en dag dat je voor een stoplicht moet wachten in zijn 1? Misschien dat dit in de jaren ‘50 anders was: dat het toen niet wenselijk werd geacht (schadelijk voor de motor?) als je langere tijd stil stond in eerste versnelling met koppeling ingedrukt.

Dit alles nog los van de vraag of rood-geel niet eerder onnodig een seconde afsnoept van de groenfase cq de ontruimingsfase van een kruispunt onnodig verlengt, met extra congestie en uitstoot tot gevolg.
Op zich zeer opmerkelijk want in België leren we op de rijschool net om de wagen niet in versnelling te laten staan bij het wachten voor een rood licht. Wat die rood-geel fase betreft, volgens mij snoept dat gewoon wat tijd af van de fase waarin bij ons alle richtingen tegelijkertijd rood hebben gedurende enkele seconden. De zogenaamde ontruimingstijd.

Maar goed, misschien dat we dit interessante geval verder kunnen bespreken in het VRI-topic.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 dec 2022, 13:05

In het zuidwesten van Ierland is vandaag 8 kilometer van de N22 rond Macroom geopend als dual carriageway met 2x2 rijstroken en krappe aansluitingen. Dit is onderdeel van een project om 22 kilometer van de N22 om te leggen over een nieuw tracé.

De N22 verloopt van Cork naar Tralee.

De locatie van het project: https://www.openstreetmap.org/?mlat=51. ... 55/-8.9568

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 21 apr 2023, 19:40

Op 26 april opent 10 kilometer dual carriageway van de N5 tussen Castlebar en Westport, in het westen van Ierland. Dit is over een nieuw tracé aangelegd. Ook in aanbouw is de bypass van Castlebar, maar dat opent nog niet blijkbaar.

Locatie van het project: https://www.openstreetmap.org/?mlat=53. ... 40/-9.4270

Afbeelding

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 21 apr 2023, 20:28

Tamelijk bizar dat er wel uitvoegstroken liggen, maar geen invoegstroken. :o
Ik zou dat omgedraaid hebben.

Is dat eigenlijk de standaard op dual carriageways?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 21 apr 2023, 20:58

^^ Dat laatste moeten anderen maar zeggen, maar ik zie wel iets van een voordeel in hoe ze het hier gedaan hebben, met een grote stopstreep voor invoegend verkeer. Dat is gewoon een kwestie van wachten tot er genoeg ruimte is, zodat je uit stilstand de hoofdweg op kunt draaien en kunt accelereren totdat je even hard rijdt als doorgaand verkeer. Als je vanaf de hoofdweg afslaat, zou je nog op de hoofdweg -dus mogelijk tussen verkeer- moeten afremmen om dat bochtje te halen. Dus die groep krijgt dan een uitvoegstrook kado.

Uiteraard kan dit alleen maar uit wanneer het rustig genoeg is om een invoegplekje te kunnen vinden uit stilstand. En ik snap sowieso niet waarom je bij dit soort nieuwbouw de ruimte niet vindt voor dat invoegstrookje. Ik denk trouwens ook dat je van achter de stopstreep vrij matig zicht hebt naar rechts door de borden die op de splitsing staan.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 18 mei 2023, 23:33

Het heeft mij ook altijd verbaasd. Je ziet het wel vaker, maar ik dacht niet op 2x2 wegen. Typisch voorbeeld:
https://www.google.nl/maps/@53.7224787, ... 384!8i8192

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » ma 22 mei 2023, 12:03

^^
En daar heb je in ieder geval nog zicht naar rechts.

Maar hier invoegen is toch Russisch roulette? :shutup:

Afbeelding
Ubi volentia est, via est

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » di 04 jul 2023, 10:17

Ik kwam bij toeval dit bord tegen. Dit blijkt ook niet uit van duidelijkheid. Cork en de N71 worden pas weer genoemd in Bandon, hier 55 km verderop.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 30 aug 2023, 11:59

Ik ben weer in Ierland.
De snelheidsbeperking op de N6 in Galway is (blijkbaar juist vorige week) verhoogd van 50 naar 80.
Toen ik er reed heb ik het niet eens gemerkt, maar wel dat het ergens anders van 50 naar 60 is gegaan. Toen dacht ik al dat het op deze weg misschien ook verhoogd is, en inderdaad dus zelfs nog meer.
Afbeelding
Ik ken wel andere voorbeelden van verhoogde snelheidsbeperkingen maar ik kan mij er geen met zo een groot verschil herinneren.
Je ziet aan de weg ook wel dat 50 onrealistisch was, maar dat is het altijd geweest sinds ik er kom (1997). Ik vraag mij wel nog steeds af waarom ze het niet een halve meter breder gemaakt hebben met middenberm.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 12 nov 2023, 17:11

Ik kom er eindelijk aan toe de rest van mijn foto's te bewerken.

Wat bijzonderheden in Galway.

De R339 gaat hier eigenlijk rechtsaf, maar dat mag niet
Afbeelding
en dan meteen weer linksaf
Afbeelding

Zoals genoemd waren ze net bezig de snelheidsbeperkingen aan te passen. Ik dacht hier (30 augustus) een inconsistentie gevonden te hebben: 50 zou 30 moeten zijn
Afbeelding

maar op 1 september was het bord weg
Afbeelding

Digitale wegwijezr in het donker - meestal lukt het fotograferen niet goed
Afbeelding

Een enkele keer zie je nog mijl per uur
Afbeelding

Dat bord lijkt wel het 'no right turn' tegen te spreken maar het is voor de weg rechtsaf en is een oude stijl niet inrijden-bord.

Afbeelding

Wat verwarrend is dat het zonder de schuine streep juist verplichte rijrichting is:
https://www.pinnacledrivingschool.ie/wp ... -signs.gif

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 12 nov 2023, 22:51

Op weg naar Dublin:
Auto uit 1962
Afbeelding

Werkzaamheden met 60, verschillende soorten borden
Afbeelding

km 0 van de N3
Afbeelding

Maar verderop is het toch nog de N3
Afbeelding

TEM
PLE
BAR
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 18 nov 2023, 11:17

Op de M1 bij Dundalk: een landbouwvoertuig op de snelweg ...
Afbeelding

Maar wat ik eigenlijk wilde fotograferen was dit Britse hm paaltje
Afbeelding

De M50 heeft ze ook, maar twee jaar geleden was het niet gelukt dat leesbaar te fotograferen.

Verder naar het noorden:
Dit had ik lang geleden in de andere richting gefotografeerd, eigenlijk ongelofelijk dat dat gelukt is, en het kan natuurlijk niet met links stuur
Afbeelding

Helaas is de nieuwe foto niet veel beter
Afbeelding

Ook hier pech: vorige keer ontbrak het bord
Afbeelding

Deze keer was ik net te laat
Afbeelding

Verder nog opvallend: vroeger een groen bord
Afbeelding

Nu blauw
Afbeelding

Laatste km paal
Afbeelding

Hierna volgen zo'n 300 foto's van Noord-Ierland.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 18 nov 2023, 14:44

In Ierland vraag je je steeds af, bij snelheden of afstanden, of het nu om mijlen of om kilometers gaat.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 nov 2023, 9:15

Hoezo? Dat is allemaal metrisch. Toen ik er was heb ik geen moment getwijfeld. Ik kwam alleen op privéterrein nog één bord tegen met een snelheid in mph, en dat stond er ook bij. Afstandsborden zijn al decennialang in kilometers, dat staat er ook bij, en snelheden worden vergezeld van de aanduiding km/h.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 19 nov 2023, 12:17

Ik ben in Ierland ooit nog wel eens hele oude wegwijzers tegengekomen die in mijlen waren. Maar dan heb je het over die hele oude dingen die er vaak nog voor de sier staan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net