[IRL] Ierland - Ireland - Éire

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door marcel »

Ja, dat zijn dit soort dingen, die waren al zeldzaam toen ik er woonde (rond 2000). Nu zie ue ze bijna nooit meer. Foto van 2012:
Afbeelding

Maar de gele mijlbordjes zie je nog regelmatig (foto 2023)
Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Naar aanleiding van de discussie over postcodes in het topic gemeentenamen in België: in Ierland heb ik voor het eerst de postcode op huizen gezien:
Afbeelding

Afbeelding
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

marcel schreef: zo 19 nov 2023, 15:32 in Ierland heb ik voor het eerst de postcode op huizen gezien
Misschien geen overbodige luxe. Wij maken ook software voor de Ierse postsortering en ik heb begrepen dat adressen in Ierland soms een ramp zijn.
Het zijn dan geen straatnaam + huisnummer, maar omschrijvingen als "achter de kerk"...
(Op de foto's zie ik ook straatnaam en huisnummer, dus misschien heeft het een andere reden.)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Klopt, toen ik in Ierland ging wonen viel mij op dat in het telefoonboek maar ongeveer een kwart van de adressen een huisnummer had ... in de steden wel, maar op het platteland niet.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij Cork is vandaag het Dunkettle Interchange officieel opgeleverd. Dit is een knooppunt tussen de M8, N8, N25 en N40. Het was oorspronkelijk een rotonde-aansluiting. Met € 215 miljoen was het één van de grootste Ierse wegenprojecten van de afgelopen jaren.

Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Het volgende grote project dient zich al aan: de M20 Limerick - Cork
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Leuk, ik had geen idee dat dit was omgebouwd.
Wel vreemd dat de belangrijkste verbinding Dublin-Cork lijkt te ontbreken.
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Afbeelding
Ja, die is inderdaad wat vreemd.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Even terugkomen op een oude discussie, omdat ik op het moment toevallig in Ierland rondrijd.
Ger81 schreef: ma 22 mei 2023, 12:03 Maar hier invoegen is toch Russisch roulette? :shutup:

Afbeelding
Heb er inmiddels een paar gehad en het valt mee. In ieder geval vanuit een personenauto die voor de stopstreep staat kijk je namelijk keurig onder de uitsmijters door. Dus je kunt prima zien wat voor verkeer eraan komt.

Uiteraard mag de vraag nog steeds worden gesteld waarom ze deze dual carriageways niet even van een invoegstrookje voorzien. Zelfs op bepaalde volwaardige motorways komt dit voor; met name opgewaardeerde oude N-wegen en landelijker gebied. Het staat wel keurig aangegeven vanuit de doorgaande richting, en de wegen zijn vrij rustig. Dus op de rijbaan genoeg mogelijkheid om plek te maken als je iemand ziet staan. Daarmee kan het allemaal wel uit. Ik vermoed dat het allemaal ietsje makkelijker ging met verwerving van land indertijd, maar het blijft een apart fenomeen.

Wat ook een apart fenomeen blijft is het Ierse verkeersmanagement. Mensen hebben zich wel eens verbaasd uitgesproken over hoe plaatsen als Limerick zo hoog op de TomTom-lijsten staan, maar het helpt niet hoe overal maar lukraak rotondes en verkeerslichten (inclusief verkeerslichten op rotondes) worden neergelegd die bepaald het idee geven dat capaciteit daarmee alleen maar wordt verminderd. Ik hing rond in Donegal en daar is de vrij onbelangrijke plaats Letterkenny een permanente gridlock om op de bypass te komen en de rotondes op de bypass te nemen. Files op de invalswegen en files op de bypass houden elkaar in een greep en met iedere zogenaamde verbetering wordt het erger. In de tussentijd rijden de Ieren op die rotondes ook als dooien, en durven ze niet op te rijden, zodat de capaciteit van het verkeersplein ook nog eens beperkt wordt. En dan verkeerslichten op het verkeersplein om het af te maken… https://www.donegaldaily.com/2023/12/10 ... chaos/amp/
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Nog wat losse dingen die me opvielen in Ierland:

1. Dit soort borden met R-nummers tegen gele achtergrond.
Marcel beschreef het in deze draad ooit als iets tijdelijks, maar het lijkt echt een permanente functie te hebben - genaamd alternative national routes. Het zijn feitelijk de oude N-wegen, waar nu een snelweg naast is gelegd en die daardoor zijn gedeclasseerd tot R-weg. Ik heb het idee dat men op deze manier vooral het nemen van de oude weg als toeristische route wil bevorderen, en daarmee natuurlijk ook het bezoeken van de gebieden die je anders over de snelweg voorbij zou razen. Vaak staan er ook de nodige bruine borden omheen. Maar als het zo uitkomt, kunnen ze de route natuurlijk ook presenteren als tolvrij alternatief of als alternatief bij calamiteiten.
Afbeelding
R147 Mavan by Pino, on Flickr

2, Brede enkelbaans wegen
Genoeg te klagen in Ierland over de krap uitgevoerde wegen op het onderliggend wegennet, en ook op hoofdwegen die geen autosnelweg of expresweg zijn valt genoeg te klagen (al weet je het van tevoren, dus echt klagen mag niet). Zeker de N-wegen in de serie 50-99 zijn doorgaans vrij smal, bochtig en gaan door veel dorpen. Maar ook op de N-wegen met lagere nummers (de primary national routes) kan dat je overkomen. Een weg als de N20 tussen Cork en Limerick, toch de steden nummer 2 en 3 van het land, is ook een drama. Het helpt ongetwijfeld niet dat de aanleg van een snelweg over totaal nieuw traject hier door budgettaire problemen maar naar achteren wordt geschoven. Maar zo hier en daar kom je dit soort brede enkelbaans wegen tegen waar je goede snelheden kunt halen. Vaak zijn dat routes die nooit snelweg of expresweg zullen worden en waar een goede enkelbaansweg met dorps-bypasses dus het maximaal haalbare is, ook op langere termijn. Opvallend is dat Ierland, na een periode waarin de nodige van dit soort wegen 2+1 werd aangelegd, de 2+1 lijkt te hebben afgeschaft: liever dit soort 1x2 met ruime vluchtstroken, waarvan je wordt geacht gebruik te maken wanneer je wordt ingehaald of linksaf slaat. En ook als je rechtsaf slaat bestaat wat meer flexibiliteit om om elkaar heen te bewegen dan in een 2+1-setting.
AfbeeldingN14 towards the NI border by Pino, on Flickr

3. Tweetalige bewegwijzering
Op de Wegenwiki wordt gesproken over rommelige borden. Ik vond eigenlijk dat de Ieren het best redelijk aanpakken. Al levert tweetalige bewegwijzering natuurlijk altijd hoge borden op. Op veel doorgaande wegen wordt ook gewerkt op de afstandenborden met drie doorgaande doelen in lijn. Vond ik best veel van het goede.
AfbeeldingM8 exit 9 by Pino, on Flickr

4. En tenslotte
De Ring of Kerry (N70). Omdat het gewoon een prachtige route is. Het blauwe bord links duidt op de Wild Atlantic Way, de toeristische route die de westkust van Ierland volgt.
AfbeeldingN70 Ring of Kerry by Pino, on Flickr

Nog wat verdere wegenfoto's (inclusief eentje in Noord-Ierland) op https://flickr.com/photos/154793443@N05 ... 0319507162
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Pino schreef: do 08 aug 2024, 23:04 Wat ook een apart fenomeen blijft is het Ierse verkeersmanagement. Mensen hebben zich wel eens verbaasd uitgesproken over hoe plaatsen als Limerick zo hoog op de TomTom-lijsten staan, maar het helpt niet hoe overal maar lukraak rotondes en verkeerslichten (inclusief verkeerslichten op rotondes) worden neergelegd die bepaald het idee geven dat capaciteit daarmee alleen maar wordt verminderd. Ik hing rond in Donegal en daar is de vrij onbelangrijke plaats Letterkenny een permanente gridlock om op de bypass te komen en de rotondes op de bypass te nemen. Files op de invalswegen en files op de bypass houden elkaar in een greep en met iedere zogenaamde verbetering wordt het erger.
Wat dit betreft lijkt Ierland gewoon sterk op Groot-Brittannië. Ik ben er net twee weken geweest en nu in de vakantietijd gaat het nog wel, maar ook zonder files gaat het erg langzaam omdat vrij grote steden alleen kleine stukjes expresweg hebben en je altijd wel weer een rotonde tegenkomt. Als je in de spits over de M25 rijdt begint bij iedere grotere afrit de file van het afslaande verkeer al op de hoofdrijbaan omdat zelfs bij de allerbelangrijkste wegen (bijv. A3, A1(M) en A41) het verkeer via een rotonde moet waar het in andere landen ongelijkvloers zou zijn, en die rotondes kunnen het verkeer niet aan.
Ik was een keer met de bus in noord-Londen (niet eens in het centrum en ook niet in de spits) bijna een uur onderweg en de bus reed ongeveer 7 km/h, ik loop 6 dus bijna even snel.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Pino schreef: wo 14 aug 2024, 10:08 2, Brede enkelbaans wegen
Opvallend is dat Ierland, na een periode waarin de nodige van dit soort wegen 2+1 werd aangelegd, de 2+1 lijkt te hebben afgeschaft: liever dit soort 1x2 met ruime vluchtstroken, waarvan je wordt geacht gebruik te maken wanneer je wordt ingehaald of linksaf slaat. En ook als je rechtsaf slaat bestaat wat meer flexibiliteit om om elkaar heen te bewegen dan in een 2+1-setting.
Denk je? Ik dacht dat men juist ingezien had dat die brede wegen gevaarlijk zijn, ze werken zoals de driestrooks wegen van vroeger (die in GB ook nog altijd bestaan maar in Frankrijk denk ik niet), en daarom nieuwe wegen 2+1 bouwt. En momenteel wordt er gewoon nauwelijks nog gebouwd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wat er nog aan bypasses is gebouwd in N-wegen de afgelopen 15 jaar lijkt hetzij op 2+2 alignement te zitten, hetzij de oude brede enkelbaans. Zie bijvoorbeeld de in 2019 gebouwde stukken van de N30.

Het neemt niet weg dat je ook in Ierland wel pleidooien hoort dat er omwille van de verkeersveiligheid sneller moet worden geschakeld naar dual carriageway. Waarbij de 2+1 vervolgens geldt als de smalste vorm van een dual carriageway.

Hoe bruikbaar het wegtype is, lijkt mij bovenal af te hangen van de intensiteiten. Juist als het doorgaans zeer rustig is -zoals je in het westen van Ierland veel ziet- vind ik 2+1 eerder contraproductief werken. Want je moet wachten, het compliceert de boel bij afslagen waar het zich op een brede enkelbaansweg eigenlijk wel vanzelf regelt. Als jouw voorganger op de vluchtstrook gaat rijden, zit je maar voor een heel klein stukje op de andere weghelft, dus je praat niet over de frontale botsingen van een driestrooksweg oude stijl. Maar als er veel tegenliggers zijn, is dat kleine stukje over de weghelft gewoon te gevaarlijk. Dan kan de dwang van 2+1 juist beter werken.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ierland zou dit jaar met een totale begrotingsoverschot van 22 miljard euro kunnen eindigen, maar men zou totaal nog niet weten wat er mee gedaan moet worden (volgens de headliners)

Wie iets meer in de details doorleest, ziet dat er genoeg punten zijn om het bedrag volledig te besteden -- maar omdat de economie in Ierland prima draait, zou het bedrag een inflatiespike kunnen veroorzaken. Dit wordt door de economen van het land weer als ongunstig gezien.

Overingens is Ierland ook al hard bezig om de staatsschuld af te bouwen, dat zou momenteel rond de 200 miljard euro zitten (bron: https://www.centralbank.ie/statistics/d ... l-accounts )
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ik weet wel een mooie investering: een M20 Limerick - Cork. :)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

De werken aan de bypass van Adare (M21 of N21) zouden begin dit jaar van start gegaan zijn.
Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=12/52.5644/-8.7987
Meer info: https://www.limerick.ie/council/newsroo ... are-bypass
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.independent.ie/regionals/co ... 12144.html

De bouw van de M28 tussen Cork en Ringaskiddy is definitief goedgekeurd en zal 'meteen' overgaan naar de bouwfase. De 11 kilometer lange autosnelweg moet Cork met de haven van Ringaskiddy verbinden. Deze goederenhaven is één van de belangrijkste van Ierland, en er zit ook veel farmaceutische industrie op individuele sites in dat gebied.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Kaart: op het eerste deel bij Cork wordt blijkbaar de bestaande N28 verbreed.
(Edit: ik zie dat je deze kaart 4 pagina's terug ook al had gepost)
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.rte.ie/news/ireland/2025/05 ... s-ireland/

In Ierland zijn kennelijk tractors toegestaan op motorways. De associatie voor transporteurs wil daar een einde aan maken:

According to the Road Safety Authority (RSA), a tractor can be driven on a motorway if it can travel at or maintain a speed of at least 50km/h.

IRHA President Ger Hyland said Ireland is "currently the only country in the EU that allows tractors on motorways".

"Tractors are a regular sight on our motorways during the summer months, sometimes pulling trailers of hay and silage bales or pulling slurry spreaders or other heavy machinery.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

In Nederland zijn ze ook niet verboden, alleen mogen ze niet de minimaal vereiste snelheid rijden ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Chris schreef: ma 26 mei 2025, 20:43 In Ierland zijn kennelijk tractors toegestaan op motorways.
Zie mijn post van november 2023, op de M1. Ik heb het verder nooit gezien.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zijn grote problemen in Ierland vanwege brandstoftekorten. Truckers en boeren hebben wegen, havens, depots en de enige raffinaderij van het land geblokkeerd om te protesteren tegen de hoge brandstofprijzen.

Het leger is ingezet om de blokkade van de raffinaderij in Whitegate (bij Cork) op te breken. Chauffeurs van tankauto's worden ook geïntimideerd.

Inmiddels zitten 600 tankstations in Ierland zonder brandstof. Er zijn 1.600 tankstations in totaal. Men verwacht dat dit aantal rap zal toenemen indien blokkades van brandstofdepots aanhouden. Begin volgende week kan het verkrijgen van brandstof nergens nog gegarandeerd worden.

De haven van Rosslare is ook geblokkeerd en schepen moeten buitengaats voor anker wachten, omdat er geen ruimte is om de vrachtwagens te lossen.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik neem aan dat je nog wel gewoon kunt tanken in Noord-Ierland. Maar daar heb je niet veel aan als je bv in Cork woont.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik heb 1 clip van de BBC gezien waarin de prijs van brandstof zichtbaar was
Het ging om 2,189 voor diesel (wat dus nog een stuk lager is dan we hier gehad hebben)

Het verbaasd mij eigenlijk dat er geen goede infobron is om brandstofprijzen te vergelijken, zelfs fuelo.net zit er zeer stevig naast
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Die boeren kunnen beter gaan protesteren bij de ambassades van de VS, Iran en Israel. Zij zijn de grootste schuldigen aan de hoge brandstofprijzen.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

vynkce schreef: zo 09 mar 2025, 11:36 De werken aan de bypass van Adare (M21 of N21) zouden begin dit jaar van start gegaan zijn.
Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=12/52.5644/-8.7987
Meer info: https://www.limerick.ie/council/newsroo ... are-bypass
Ik zat hier nog eens naar te kijken en kan niet bevestigd zien of het daadwerkelijk de M21 wordt...de Nederlandse en Duitse wiki hebben er een pagina over, maar op de projectwebsite en bij het ministerie wordt er niet over gesproken.

https://www.foyneslimerick.ie/
https://www.tii.ie/en/news/press-releases/adare-bypass/

Wel is duidelijk dat men dus hoopt de eerste 7 kilometer voor volgend jaar september klaar te hebben, als een internationaal golftoernooi (Ryder Cup) in/bij Adare op de rol staat.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

In Ierland werd onlangs groen licht gegeven voor de realisatie van de nieuwe N6 Galway Ring Road. Meer info via: https://www.n6galwaycity.ie/ en https://www.connachttribune.ie/news/cit ... nt-6575387

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Broodnodig, want Galway vormt wel een serieuze drempel als je verder wil doorrijden richting het toeristische noord-westen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wat bedoel je met “het toeristische noordwesten”? Connamara? Want bij noordwest denk ik vooral aan Donegal en dat gaat niet echt langs Galway - behalve als je zoals veel toeristen een beetje het eiland rond gaat, maar dan heb je de M17/M18 die je noord-zuid langs de stad brengt.

N=1, maar op weg naar Connamara vond ik Galway niet zo’n probleem over de huidige N6. Er zijn Ierse steden waar ik tijdens mijn rondreis veel zwaardere vertraging heb opgelopen. Maar de realiteit is ook: op toeristen een beetje sneller in Connamara laten komen gaat een regionale economie amper beter draaien. Laat ze liever werken aan andere projecten die in Connacht nog op de lijst staan. Óf je doet het wel, maar dan vooral omdat Galway zelf op spitstijden vast loopt.