[IRL] Ierland - Ireland - Éire

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

marcel
expressweg

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door marcel » do 27 mei 2010, 21:49

Seat schreef:Ik vind het raar dat je in België zonder rijbewijs of met je ouders als passagier mag rijden. Dat rij-examen is er voor een reden!

Voordelen van het Belgische systemen (corrigeer me als ik er naast zit - ik ben geen expert) zijn dat je 'makkelijker' leert en je stap voor stap meer mag.
Ik heb ook in Ierland mijn rijbewijs gehaald. Gebruikelijk is dat je wat lessen neemt (al dan niet bij een 'echte' rijschool) en dan gewoon een auto koopt en er alleen mee rijdt, hoewel dat formeel pas met je tweede voorlopige rijbewijs mag, dat je geloof ik na twee jaar krijgt. Na een paar maanden als je genoeg ervaring hebt, haal je je rijbewijs. Je mag inderdaad formeel ook niet de snelweg op, waar echter niemand zich iets van aantrekt (ik had denk ik alle snelwegen in Ierland al bereden toen ik mijn rijbewijs haalde, al waren het er toen nog maar weinig). Verder mag je in principe ook maar twee keer een voorlopig rijbewijs hebben, daarna moet je eigenlijk de test doen. Maar er zijn mensen die hun hele leven met een voorlopig rijbewijs rondrijden.

Het zou wel kunnen dat men de laatste jaren wat strenger geworden is met al deze dingen, ik meen mij te herinneren zoiets gelezen of gehoord te hebben.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 28 mei 2010, 1:34

marcel schreef: Maar er zijn mensen die hun hele leven met een voorlopig rijbewijs rondrijden.
In België gebeurt dat ook. Dat krijg je natuurlijk als je voorlopige rijbewijzen van 3 jaar uitvaardigt mét de mogelijkheid deze onbeperkt te verlengen. De beperkingen zijn verwaarloosbaar: niet in het buitenland rijden, slechts 1 passagiers meenemen die een rijbewijs heeft en in het weekend mag je tussen 22u en 6u de baan niet op. Voor de rest heb je evenveel rechten als iemand met een rijbewijs. Als je een zwaar ongeval veroorzaakt komt daar nog bij dat ze je rijbewijs niet kunnen afnemen aangezien je er nog geen hebt. :P

De regeling rond het voorlopige rijbewijs zou dringend eens herbekeken moeten worden.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 28 mei 2010, 11:03

^^

Er zijn wel degelijk heel wat beperking hoor, je mag bijvoorbeeld niet alleen rijden tenzij je een 20-uren rijbewijs hebt dat maar 18 maanden geldig is.
Bij 2 verlengen moet je net zoals bij het 2 keer niet slagen van het rijexamen, het theoretisch gedeelte opnieuw afleggen om terug in aanmerking te komen voor een voorlopig rijbewijs.
Je mag zoals je zegt mag je 1 passagier meenemen én 1 bijrijder die al minstens 5 jaar een rijbewijs heeft.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Euregio
geband

Bericht door Euregio » vr 28 mei 2010, 19:10

In Nederland maken ze vaak de grap:
In België krijg je bij het kopen van een pak boter, gratis een rijbewijs mee. :lol:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 29 mei 2010, 15:43

Zullen we het weer over het Ierse wegennet gaan hebben?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 jun 2010, 15:49

Morgen (4 juni 2010) wordt een nieuwe snelweg in Ierland opengesteld, de M3 die vanuit Dublin naar het noordwesten tot voorbij Kells loopt. Deze sluit even voor Dublin aan op de bestaande dual carriageway naar de M50. Dit is het eerste deel van de nieuwe M3 die de N3 vervangt. Het snelwegdeel is 51 kilometer lang.

kaart:
Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 03 jun 2010, 20:13

Het valt op dat ze bij elke snelweg de laatste paar kilometers tot de M50 overslaan en dat er tussen een snelweg en de M50 nog enkele kilometers dual-carriage weg is. Het zou logischer zijn om alle snelwegen op de M50 te laten eindigen.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 05 jun 2010, 14:43

Willem schreef:Het valt op dat ze bij elke snelweg de laatste paar kilometers tot de M50 overslaan en dat er tussen een snelweg en de M50 nog enkele kilometers dual-carriage weg is. Het zou logischer zijn om alle snelwegen op de M50 te laten eindigen.
Die stukken zijn veel ouder (zo'n 30 jaar) en in die tijd bouwde men nog geen snelwegen. Er zijn denk ik wel plannen ze om te bouwen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 sep 2010, 23:05

Op 2 september zijn de grootscheepse werkzaamheden afgerond om 32 kilometer van de M50 rond Dublin naar 2x3 rijstroken te verbreden. Het laatste wapenfeit was de openstelling van het knooppunt met de N3, dat nogal complex is. De kosten bedroegen € 950 miljoen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 sep 2010, 17:45

M9 Dublin - Waterford

Vandaag is 40 kilometer van de M9 opengesteld, tussen Carlow en Knocktopher, in de snelweg van Dublin naar Waterford. De M9 is hiermee voltooid.

kaart:
Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 09 sep 2010, 22:40

Dat gaat erg hard in Ierland. Nog meer wegen die dit jaar gereed komen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 sep 2010, 23:00

Ja, de M7 Dublin - Limerick moet dit jaar ook voltooid worden, Ierland kent dan een snelwegennet van circa 1.000 kilometer, waarvan het gros in de laatste 5 jaar is opengesteld.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 10 sep 2010, 11:33

Jammer dat de snelwegen niet met fatsoenlijke knooppunten op de ringweg van Dublin zijn aangesloten :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 sep 2010, 12:30

^^ De meeste aansluitingen zijn recent verbouwd tot knooppunten in plaats van rotondes. :)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 10 sep 2010, 13:46

Zijn er veel tolwegen in Ierland?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 sep 2010, 13:47

Vrijwel alle snelwegen zijn (deels) tolwegen. De M50 is zelfs volledig geautomatiseerd. (Ring Dublin).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 16 sep 2010, 10:36

Afbeelding
[url=http://www.nu.nl/opmerkelijk/2333757/geen-sanitair-onderweg-in-ierland.html]www.nu.nl[/url] (15-9-2010) schreef: Geen sanitair onderweg in Ierland

DUBLIN - 'Pas op, u kunt de komende honderd kilometer niet plassen'. Wie nu naar Ierland reist en het eiland met de auto gaat verkennen, kan op deze waarschuwing stuiten. De Ierse overheid is namelijk begonnen om verkeersborden te plaatsen om te waarschuwen voor het ontbreken van sanitair en restaurants langs enkele Ierse wegen. ''De mensen moeten weten dat ze die niet hoeven te verwachten onderweg'', zei een woordvoerder van de instantie die over de Ierse wegen gaat, dinsdag. De overheid heeft besloten bestaande wegen te verbeteren en nieuwe wegen aan te leggen om de economie een zetje te geven. Er was echter geen geld meer om servicestations en rustplaatsen te bouwen. Daarvoor worden chauffeurs via borden gewaarschuwd. Ook worden er bordjes geplaatst om automobilisten te wijzen op tankstations in dorpjes.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 sep 2010, 20:45

Op het Europese vasteland wordt dan nog wel eens verwezen naar rustplaatsfaciliteiten vlakbij een specifieke afrit. Dat vind ik een wat positievere boodschap eerlijk gezegd... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 sep 2010, 20:56

Ja, maar die zijn er in Ierland dus niet. Vergeet niet dat het huidige snelwegennet van 850 kilometer voor circa 90% in de laatste 5 jaar over nieuwe tracé's is gebouwd. Er zijn dus vrijwel geen motorway service stations, en ook tankstations bij afritten zoals in Duitsland of Zweden, ontbreken dus.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 sep 2010, 19:40

M7 Dublin - Limerick

Gisteren (28-9-2010) is 38 kilometer M7 opengesteld tussen Nenagh en Limerick. Dit brengt de westkust van Ierland weer dichter bij Dublin. Dan ontbreekt nog het stuk tussen Portlaoise en Nenagh, dat later zal openen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 07 okt 2010, 16:25

Chris schreef:Ja, maar die zijn er in Ierland dus niet. Vergeet niet dat het huidige snelwegennet van 850 kilometer voor circa 90% in de laatste 5 jaar over nieuwe tracé's is gebouwd. Er zijn dus vrijwel geen motorway service stations, en ook tankstations bij afritten zoals in Duitsland of Zweden, ontbreken dus.
Maar in de dorpjes moet er toch wel ergens een tankstation te vinden zijn. Zoals Vinny zegt kunnen ze probleemloos naar daar verwijzen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 07 okt 2010, 21:59

En doordat Ierland een eiland is van overzichtelijke omvang (2x Nederland, incl. Ulster) is er niet zo'n noodzaak voor zaken als wegrestaurants enz. De meeste ritten kun je in een keer rijden en dan bv. gewoon thuis eten, terwijl er in Ierland verder geen transitverkeer is dat behoefte zou kunnen hebben aan uitgebreide pleisterplaatsen.
Dat maakt de keuze op zich wel logisch, zeker als daardoor meer snelwegen gebouwd kunnen worden. Op de wat langere termijn zullen er vanzelf verzoeken van pomphouders gaan komen om een tankstation naast een op- en afrit te gaan exploiteren (gat in de markt), dan is die omissie opgevuld.

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » di 02 nov 2010, 11:39

Ik woon sinds kort in Cork, Ierland.
Het wegennet moet toch echt wat grote aanpassingen krijgen vind ik. Tussen de steden gaat het wat betreft de snelwegen snel... Maar in de steden zelf??
Cork heeft een soort van rondweg, echter gaat nog steeds 90% van het verkeer door de stad zelf. De wegen in de stad zijn daar niet bepaald op berekend.. Al dat verkeer dat dwars door de stad heen gaat. Erg gevaarlijk en ook erg druk in de stad dus B(

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 03 nov 2010, 20:44

Het zal nu nog wel wat erger zijn dan toen ik in Galway woonde. Ook toen al waren er daar veel files.
Eén keer heb ik er een uur en 10 minuten over gedaan thuis te komen:
http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 31836&z=13
Normaal 20-30 minuten (in het spitsuur).

In 2000 was de planning dat de nieuwe bypass in 2006 klaar zou zijn. Nu lijkt dat alleen nog maar een idee voor de verre toekomst.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 nov 2010, 18:27

Vandaag is de M18 tussen Ennis en Gort in het westen van Ierland opengesteld, maarliefst 8 maanden voor op schema. Dit stuk snelweg is 22 kilometer lang. De M18 loopt nu vanaf Shannon tot Gort over 44 kilometer. Hiermee krijgt de noord-zuidas over het westen van Ierland steeds meer vorm.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 11 nov 2010, 22:14

Wordt er al gewerkt om die as helemaal als snelweg af te maken?

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 11 nov 2010, 23:24

^^ Denk niet dat snel zou gebeuren als je de financiele problemen van Ierland bekijkt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 14 nov 2010, 22:34

Ondanks de finaniciele problemen is Ierland nog steeds een leuk land om te vertoeven. Vorige maand ben ik er een paar dagen geweest, maar veel meer dan de wijk waar mijn hotel stond en mijn werk was in Dublin heb ik niet kunnen vinden. Wat wegengerelateerde foto´s:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik neem aan dat "J", voor Junction staat (genummerde kruising), maar ik vraag me wel af wat die verwijzingen midden in de stad doen. Ik vind het verwarring creeeren.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 14 nov 2010, 22:53

Die foto's zijn veel te breed...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 14 nov 2010, 23:06

Herkansing. Ik hoop dat ze zo wel goed staan. Ik had een kruisje vergeten aan te vinken... :oops: