Afbeelding

[RUS] Kaliningrad Oblast - Калинингра́дская о́бласть

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

[RUS] Kaliningrad Oblast - Калинингра́дская о́бласть

Bericht door Rene » za 18 feb 2006, 23:51

Op het Duitse forum kwam ik een link tegen naar een fotoreportage over het gebied rondom Kaliningrad, het voormalige Königsberg (Koningsbergen). Kijk en huiver als je ziet hoe dit gebied er na 60 jaar Russische verwaarlozing uitziet... :cry: :cry:

Op pagina 12 staan nog wat foto's van de voormalige Autobahnbrug over de Pregel bij Koningsbergen, waarvan al ruim 60 jaar een deel verwoest is blijven liggen... :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 18 feb 2006, 23:59

Tsja, goed onderhouden is anders. Dan zien die gaten die je in sommige Nederlandse wegdekken tegenkomt er plots héél onderhouden uit...;)
Aan de andere kant vind ik dit soort 'verwaarlozing' (de Engelsen noemen dat met een mooi woord 'detritus') ook wel weer wat hebben. Sowieso heb ik een fascinatie voor oude/verouderde infrastructuur, vooral wanneer deze niet meer in gebruik is. Dat soort resten herinneren aan wat eens was.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » zo 19 feb 2006, 0:23

Het is de vraag of het problemen oplevert.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 19 feb 2006, 1:34

Russische verwaarlozing? Wel eigelijk is heel Rusland zo dus echte verwaarlozing in de betekenis dat Rusland niet meer in het gebied geïnteresseerd is, is het dus niet. Het is zelfs heel waardevol land voor Rusland want het is één van enige ijsvrije havens die ze hebben. Verder is het natuurlijk ook erg interessant om de EU in het oog te houden.

Kan iemand me trouwens uitleggen waarom net Rusland dat stukje land van de duitsers 'gekregen' heeft en niet laat ons zeggen Polen?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 19 feb 2006, 9:54

Alfa schreef:Kan iemand me trouwens uitleggen waarom net Rusland dat stukje land van de duitsers 'gekregen' heeft en niet laat ons zeggen Polen?

Wat bedoel je :?: Bij wie had dit gebied dan moeten horen?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 19 feb 2006, 11:09

Nou ja, het waren de Russen die in 1945 de kaart van Oost-Europa opnieuw hebben ingedeeld. Dat begon er al mee dat Polen een stuk naar het westen opschoof, waardoor het in 1939 door Rusland op Polen veroverde gebied definitief bij de Sovjet Unie kwam te horen (inmiddels Wit-Rusland).

Compassie met de Polen hadden de Russen nou niet echt. En zoals Frank terecht aangeeft, is Kaliningrad een ijsvrije haven en daarvan heeft Rusland er niet al te veel. Dat laatste zal ook de reden zijn dat er indertijd voor gekozen is om dit stuk land bij Rusland (de toenmalige deelstaat van de USSR) in te lijven en geen onderdeel te laten worden van Litouwen, dat aan Kaliningrad grenst. Dat was binnen de USSR nou niet echt een probleem; pas met het uiteenvallen van de USSR ontstond de exclave Kaliningrad.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 19 feb 2006, 16:05

Haha grappig. Maar ik vind vergane glorie ook altijd wel iets hebben, zoals de vele grensovergangen en de veeropstelplaatsen in Zeeland.

nielske1990
autoweg

Re: Kalinin-Oblast / Russisch Oost-Pruisen

Bericht door nielske1990 » zo 19 feb 2006, 18:42

René schreef:
Afbeelding

Afbeelding
Die zijn mooi voor zo'n 'achtervolgingsfilm'. Dan springen ze van de ene schans (voormalige brug) naar de andere...Geeft een mooi effect... ;) :D
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 19 feb 2006, 19:30

Bijzonder is het wel. Vooral ook nog eens de tekst "Notausstieg" erbij ;)

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » zo 19 feb 2006, 21:38

René schreef:Kijk en huiver als je ziet hoe dit gebied er na 60 jaar Russische verwaarlozing uitziet... :cry: :cry:
Ik zou onze infrastructuur best in willen ruilen voor die van Kaliningrad. Het verzorgdheidsniveau dat wij hier halen, is wereldwijd toch niet haalbaar. Dan maakt mij het ook niet uit of zij het hebben, of wij.

Kaliningrad is toch wel heel wat welvarender dan 60 jaar geleden, en welvarender dan het gebied ooit is geweest.

Mooier is het in ieder geval. Niet zo aangeharkt als dit gekke land.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 19 feb 2006, 21:47

Frank_NL schreef:Kaliningrad is toch wel heel wat welvarender dan 60 jaar geleden, en welvarender dan het gebied ooit is geweest.
Het gebied is (ondanks de crisis van 1929) nooit welvarender geweest dan in de jaren '20/'30 van de vorige eeuw. Toen de stad nog Königsberg heette.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 24 feb 2006, 20:56

Kaliningrad is niet alleen een ijsvrije haven, Baltijsk heeft ook een grote marinehaven (verboden gebied). Er is ook nog wat te doen geweest rond visumplicht via Litouwen. Overigens loopt er volgens enkele kaarten die ik bezit wel een soort snelweg vanaf Kaliningrad richting oosten.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Kaliningrad Oblast / Russisch Oost-Pruisen

Bericht door Seat Ibiza » ma 27 feb 2006, 17:31

René schreef:Op het Duitse forum kwam ik een link tegen naar een fotoreportage over het gebied rondom Kaliningrad, het voormalige Königsberg (Koningsbergen).
Wat is de link naar de rest van die reportage?

P.S. waarom staat dit onderwerp in wegrestaurant? Zou naar mijn mening wel een plaatsje verdienen in "Snelwegen in Europa"

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 27 feb 2006, 17:45

Pino schreef:Nou ja, het waren de Russen die in 1945 de kaart van Oost-Europa opnieuw hebben ingedeeld. Dat begon er al mee dat Polen een stuk naar het westen opschoof, waardoor het in 1939 door Rusland op Polen veroverde gebied definitief bij de Sovjet Unie kwam te horen (inmiddels Wit-Rusland).
De gebieden die Polen verloren heeft aan de U.S.S.R., horen inmiddels bij Litouwen, Wit-Rusland of Oekraïne.

Wat weinig mensen denk ik weten, is dat er in 1951 nog gebiedsruil heeft plaatsgevonden tussen Polen en de U.S.S.R. Ik was afgelopen week op vakantie in Polen, o.a. in het Bieszczady Nationaal Park in het uiterste zuidoosten van Polen. Tijdens een tocht door het park, vertelde de lokale gids dat een gebied van enkele vierkante kilometers rondom de plaats Lutowiska, in 1951 teruggegeven is aan Polen in ruil voor een noordelijker gebied aan de grens bij het huidige Wit-Rusland. Ik heb hierover weinig info kunnen vinden, maar hier staat het verhaal bevestigd: http://www.lutowiska.com/english

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 feb 2006, 17:46

Afbeelding

De snelweg heet A229 en lijkt me een kilometer of 50 lang.

Afbeelding

Kaliningrad:

Afbeelding

Pools-Russische grens:

Afbeelding

A229 brug bij Sovetsk

Afbeelding

Aan de Litouwse kant:

Afbeelding

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 28 feb 2006, 15:33

Er is ook een site over de DK22 Elblag - grens PL/RUS: dk22.net.
Schrik en huiver van de onderhoudstoestand van veel kunstwerken... :?