Redesign oude wegwijzers
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
Zo ik ga even een oud topic nieuw leven inblazen met mijn vier nieuwste knutsels. 
Zoals ik in de openingspost al aangaf is er wel vaker geredesignd, maar betrof het dan de lichtwijzers. Ik heb nu een eerste paar om aan te geven wat er precies veranderd is (witte bestemmingen komen later
).

Allereerste variant, geheel in Cc uitgevoerd en voor het wegnummer altijd een aparte arm, zodat dit nummer groot weergegeven kon worden.

Variant 2. Voortaan werden wegnummers voortaan op één regel in ANWB-Ee geschreven. Dit zijn de belangrijkste veranderingen voor deze ''redesign''. Jaartal waarin dit is doorgevoerd is mij onbekend.

In 1997 besloot men maar tot een algeheel redesign, waarbij de vorm en het lettertype van de wegwijzer volledig werd gewijzigd. ANWB-Uu ging het nieuwe lettertype heten en voortaan zouden alle wegwijzers een dunne pijl krijgen. Ook zouden de afstanden niet meer rechts worden uitgelijnd.

In 2003 gingen de handwijzers nog eens over, want toen werden ook de voorwegwijzers werden geredesignd. Er kwam een dikkere pijl (dan variant 3) en de wegnummergroote werd afgestemd op onderkast van de bestemmingen en er kwam standaard een randje om het nummer in de kleur van de tekst in het schildje. Ook de symbolen werden aangepast.

Zoals ik in de openingspost al aangaf is er wel vaker geredesignd, maar betrof het dan de lichtwijzers. Ik heb nu een eerste paar om aan te geven wat er precies veranderd is (witte bestemmingen komen later

Allereerste variant, geheel in Cc uitgevoerd en voor het wegnummer altijd een aparte arm, zodat dit nummer groot weergegeven kon worden.

Variant 2. Voortaan werden wegnummers voortaan op één regel in ANWB-Ee geschreven. Dit zijn de belangrijkste veranderingen voor deze ''redesign''. Jaartal waarin dit is doorgevoerd is mij onbekend.

In 1997 besloot men maar tot een algeheel redesign, waarbij de vorm en het lettertype van de wegwijzer volledig werd gewijzigd. ANWB-Uu ging het nieuwe lettertype heten en voortaan zouden alle wegwijzers een dunne pijl krijgen. Ook zouden de afstanden niet meer rechts worden uitgelijnd.

In 2003 gingen de handwijzers nog eens over, want toen werden ook de voorwegwijzers werden geredesignd. Er kwam een dikkere pijl (dan variant 3) en de wegnummergroote werd afgestemd op onderkast van de bestemmingen en er kwam standaard een randje om het nummer in de kleur van de tekst in het schildje. Ook de symbolen werden aangepast.
Laatst gewijzigd door Via op zo 30 apr 2006, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
En ik had het liefste dit gezien...ViaHaaren schreef:

-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
-
- expressweg
-
- autoweg
Deze borden hangen aan de "rechterzijde" van de weg. Op hetzelfde kruispunt hangen inmiddels ook redesign handwijzers. Dat hele kruispunt is wat dat dit betreft een zooitje.mavas schreef:Ik heb nog zo een vage gezien deze week:
Het bovenste bord in smal lettertype, en die eronder juist in breed lettertype. Vind dit er niet uit zien.
-
- autoweg
-
- verkeersader
Ik snap niet waarom dit gewijzigd moet worden - dit vind ik verreweg het duidelijkste. Het wegnummer groot en duidelijk op een apart bord en de bestemmingen eronder.ViaHaaren schreef:Zo ik ga even een oud topic nieuw leven inblazen met mijn vier nieuwste knutsels.
Zoals ik in de openingspost al aangaf is er wel vaker geredesignd, maar betrof het dan de lichtwijzers. Ik heb nu een eerste paar om aan te geven wat er precies veranderd is (witte bestemmingen komen later).
Naar mijn mening hebben ze het alleen maar veranderd om gewoon iets te veranderen te hebben...

Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
- 2x4 autosnelweg
Maar ze zijn er nog wel hoor, de redesign borden met slechts een groot nummer erop. Meestal is de bestemming dan een rijksweg overigens.
Op zich is het voor de meeste provinciale wegen overkill om het nummer op een aparte handwijzer te zetten. Als je met een redelijke vaart over de kruising kan suizen (meestal de provinciale weg zelf) dan staan er voorwijzers met nummer. Zo niet dan moet je toch vaak langzaam rijden of stoppen en is de kleine weergave (naast de bestemmingen) ook wel de lezen.
Er zijn uitzonderingen (de megarotondes als Joure of de Stichtse rotonde), waar een groot nummer wel erg handig kan zijn, maar niet veel.
Op zich is het voor de meeste provinciale wegen overkill om het nummer op een aparte handwijzer te zetten. Als je met een redelijke vaart over de kruising kan suizen (meestal de provinciale weg zelf) dan staan er voorwijzers met nummer. Zo niet dan moet je toch vaak langzaam rijden of stoppen en is de kleine weergave (naast de bestemmingen) ook wel de lezen.
Er zijn uitzonderingen (de megarotondes als Joure of de Stichtse rotonde), waar een groot nummer wel erg handig kan zijn, maar niet veel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Wegnummerfotograaf
Er is ook een variant geweest zoals deze, maar het wegnummer gecentreerd. Hier en daar staan ze nog.ViaHaaren schreef:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Klopt, tegenwoordig staat het nummer alleen bij stroomwegen groot.Peter schreef:Maar ze zijn er nog wel hoor, de redesign borden met slechts een groot nummer erop. Meestal is de bestemming dan een rijksweg overigens.

@Harry: Daar vertel je mij iets nieuws.

@Wouter: Let niet op hoe de bestemmingen staan, ik heb gewoon de oude situatie telkens aangehouden.

-
- 4x5 autosnelweg
Heel jammer. Ik had gepland daar vandaag een foto van te maken...Mavas schreef:Deze borden hangen aan de "rechterzijde" van de weg. Op hetzelfde kruispunt hangen inmiddels ook redesign handwijzers. Dat hele kruispunt is wat dat dit betreft een zooitje.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Of het een echte variant is, of gewoon een af en toe gemaakt foutje, weet ik niet.ViaHaaren schreef:@Harry: Daar vertel je mij iets nieuws.harry schreef:Er is ook een variant geweest zoals deze, maar het wegnummer gecentreerd. Hier en daar staan ze nog.
Maar ik meen ook dat ik heel incidenteel het N-nummer op zo'n regeltje wel eens gecentreerd heb zien staan.
-
- Wegnummerfotograaf
Waar ik het gezien heb was het consequent op een heel kruispunt.René schreef:Maar ik meen ook dat ik heel incidenteel het N-nummer op zo'n regeltje wel eens gecentreerd heb zien staan.
Ik ben alleen vergeten waar dat was...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- stadsweg
Klopt, op de N278 zie je die nog onder andere. Aan de data te zien stammen die uit dezelfde periode als "variant 1" en werden volgens mij alleen op de 'minder belangrijke' kruisingen gebruikt.harry schreef:Er is ook een variant geweest zoals deze, maar het wegnummer gecentreerd. Hier en daar staan ze nog.
Trouwens, er bestaat een nóg oudere variant waarop alles onder elkaar gecentreerd stond. Ik heb er nog eentje gezien, die ik wel eens op de kiek zal zetten (als 'ie tenminste nog niet vervangen is inmiddels

Groet, Charles
-
- stadsweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Leuk, dat rechtsafslaan-verbod op die handwijzer 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net