Volkstribuun schreef:Alleen de vergelijking tussen Chinatown en de genoemde voorbeelden gaat niet op. De naam "Chinatown" is in Nederland niet gegroeid, maar klakkeloos overgenomen uit de Verenigde Staten.
De naam Retranchement is klakkeloos overgenomen uit Frankrijk. De naam Ladysmith is klakkeloos overgenomen uit Zuid-Afrika.
Alleen dan een paar honderd jaar eerder dan Chinatown.
In mijn beleving is dat het
enige verschil. Het gaat hier om modewoorden. Als de mode voorbij is, blijven de namen al of niet bestaan. Als ze blijven, hebben ze nut. Als ze verdwijnen, was het echt een tijdelijke mode. Zo heeft het in het verleden gewerkt, en zo zal het ook in de toekomst gaan. Er is dus geen reden om je af te vragen "waar het toch heen moet".
Volkstribuun schreef:En de opmerking "Vroeger was alles beter" doet totaal niet ter zake.
Dat was dan ook een reactie op "waar moet het toch heen met dit - eens zo mooie - land", dat evenmin ter zake doet! (Alsof een Engelse naam iets zou zeggen over de fraaiheid van een land.)
Maar
echt niet terzakedoend was "Zo'n reactie was van jou te verwachten". Dat soort opmerkingen zie ik liever in een PB, liefst met uitleg
waarom je zoiets van mij verwacht.