Een leuke naam voor een pad, zeker als het effectief een geschiedenis heeft. Wat ik me afvraag, worden straatnamen die uit zelfstandige naamwoorden en samenstelling bestaan (tegenover unieke of eigennamen) in Nederland niet aangepast aan de nieuwe spellingregels. Ik herinner me hier jaren geleden dat men bepaalde namen heeft aangepast als er nieuwe regels voor de tussen-n gekomen zijn. "Pannenkoekedreef >> Pannenkoekendreef" om nu een voorbeeld te geven.Sibren schreef: zo 07 apr 2024, 21:17 In het Groningse dorp Wirdum kwam ik vandaag twee van deze verticale straatnaamborden tegen (aan beide uiteinden van het pad één).
Op alle kaarten en websites die ik kan vinden, heet dit pad "Dronkemanspad", dus de spelling op het bord is fout.
Ik ben ook benieuwd waarom er voor een verticaal bord gekozen is. Een normaal horizontaal bord zou qua ruimte gewoon passen. Misschien een grap over dronkenschap ("de bordenmaker was dronken...").
Op de Street View-beelden aan beide uiteinden van het voetpad staat in ieder opname-jaar een lege flespaal. Misschien werd het naambord steeds gestolen? "Dronkemanspad" is natuurlijk een leuk bord voor in een zuipkeet. Misschien was het idee dat een verticaal bord minder aantrekkelijk is om te stelen?
Straatnaambordjes
Moderator: Moderatoren
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Re: Straatnaambordjes
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 10 apr 2024, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Afrit13
- verkeersader
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
In België zijn straatnamen erg belangrijk voor de correcte levering van de post, dus een naamswijziging is niet evident. In principe zal je dus voornamelijk licht gewijzigde spelling of vooral nieuwe namen voor nieuwe straten tegenkomen. Het is ook zo dat bij een gemeentefusie in principe dubbele straatnamen moeten hernoemd worden binnen het nieuwe grondgebied.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
In de jaren 1950 zeker wel. Daar was een wet voor. Toen zijn alle Hyacinthstraten hernoemd naar Hyacintstraat. Enzovoort.Wimpie25 schreef: wo 10 apr 2024, 10:18 worden straatnamen (...) in Nederland niet aangepast aan de nieuwe spellingregels [?]
Latere spellingswijzigingen waren zo minimaal dat men er wellicht niet aan gedacht heeft om toen iets voor straatnamen te regelen.
Of men vond de kosten te hoog (typisch Nederlands) omdat alle adres-databases en straatnaamborden dan moeten worden aangepast.
Je zal "Pannekoekendreef" bedoeld hebben (panne(n)koek was een van de meest gebruikte voorbeelden van een gewijzigde spelling).
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
In Vlaanderen liggen nog vele Kongostraten en Kollegestraten waarbij dus een spellingshervorming gebruikt wordt die later teruggedraaid werd. Maar in de straatnamen heeft men het niet teruggedraaid. Overigens heb ik de indruk dat de meeste updates van straatnaamspelling stilzwijgend gebeurd zijn, dus zonder formele hernoeming.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 13 apr 2024, 2:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Kaaiman
- Secretaris
Van 'Leopold ie-ie-laan' naar 'Leopold de Tweede-laan'?
(Uiteraard ben ik wel bekend met 's mans duistere verleden)
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
De naam van Leopold 2, en andere (voormalige) prominente figureren uit het verleden, worden toch steeds minder vanzelfsprekend behouden als benamingen voor pleinen, straten en tunnels. Zo is in Brussel de 'Leopold 2 Tunnel' hernoemd naar de 'Annie Cordy Tunnel' (een in Vlaanderen weinig bekend persoon). In Leuven had je dan het 'Maarschalk Foch Plein', waarvan Burgemeester in Tobback het wenselijk vond "om op een plein rond te lopen dat genoemd is naar iemand die miljoenen doden op zijn geweten had". Het plein heet nu het 'Rector de Somer Plein', vernoemd naar de eerste nederlandstalige rector van de Katholieke Universiteit van Leuven.
Zoals Alfa aangeeft, leiden deze opvallende wijzigingen altijd tot een enorme bureaucratische (en vaak ook ideologische) hannekensnest waar nog jaren na de wijziging het laatste woord nog niet over gezegd geweest is.
-
paolie
- expressweg
-
nickdh
- autoweg
De njoggen âlde mantsjes / De negen oude mannetjes bij Kootstertille is ook wel een nominatie dan.Wimpie25 schreef: wo 10 apr 2024, 10:18 Een leuke naam voor een pad, zeker als het effectief een geschiedenis heeft.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Westfrisiaweg
- dorpsstraat
Of het "Grietjespad' in Heerhugowaard.
https://www.google.com/maps/@52.6443715 ... &entry=ttu
https://www.google.com/maps/@52.6443715 ... &entry=ttu
-
Drtngs
- zandpaadje
Drtngs schreef: ma 26 sep 2022, 22:39Wauw, Heel cool deze voorbeelden. In Echt hingen vorig jaar ook nog een aantal oude, maar die zijn plotseling van de gevels verdwenen. Dit is wel heel illustratief. Gauw screenshots maken voordat ook deze verdwijnen ;-)paolie schreef: ma 26 sep 2022, 9:40Ik vermoed dat het straatnaambordje uit Echt van dezelfde fabrikant komt als een paar straatnaambordjes in Eijsden die nog goed bewaard zijn gebleven. Lettertype lijkt in ieder geval hetzelfde te zijn.
Spauwenstraat: https://www.google.com/maps/@50.7773855 ... 384!8i8192
Mariaplein: https://www.google.com/maps/@50.7774837 ... 384!8i8192
Bat (hier zie je goed de vorm van het bordje): https://www.google.com/maps/@50.7776123 ... 384!8i8192
Enig idee wie de fabrikant was? En of er een firma is die zoiets nog maakt?
Twee jaar later en nog steeds op zoek naar "mijn" bordje. Inmiddels is mijn voorgevel opnieuw gestucd en is het bordje (althans de afdruk) dus echt verdwenen. Wel van te voren nog veel foto's gemaakt en maten opgenomen.
Inmiddels heb ik meer en meer steden gevonden waar nog van die oude bordjes hangen. Met een relief rand, en gestanste letters. Ik ben zelfs naar Eijsden gereden en in overleg met de eigenaars van de panden, die allemaal best enthousiast waren, goede foto's heb gemaakt van de bordjes. Zodat ik de letters kon extraheren en ik in photoshop een afbeelding heb kunnen maken die lijkt op wat ik graag zou willen. Na wat betere observaties zie ik dat niet alleen de digraaf IJ bijzonder is, ook de E en de W wijken af van de RWS EE en DIN 1451 lettertypes.
Maar na een hoop informeren ben ik er dus nog steeds niet achter welke lettertype dit nu precies is of welke letterstansen hiervoor gebruikt zijn en wie zoiets kan maken. Heeft nog iemand ideeën? Er moet toch iemand zijn die weet waar die bordjes vandaan kwamen.
Via deze link de foto's die ik zelf heb kunnen maken, alsook de foto's die ik kreeg van familie van oud bewoners en mijn amateur photoshop creaties.
https://1drv.ms/f/s!AiA9Gbo54uWlgYVyxu9JcfwXrWSo9w
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
De trema's waren op (de achterkant had hetzelfde euvel)

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.