N342 schreef:Regio Twente stelt niets voor.
Ben ik in het geheel niet met je eens. Regio Twente heeft diverse taken. Zo zijn ze beheerder van recreatieplassen waaronder het Rutbeek en het Hulsbeek, coördineren ze de GGD (het is officieel ook GGD-Regio Twente), zijn ze coördinator van de Meldkamer voor de hulpdiensten in Hengelo, en hebben ze op basis van de Wet WGR-plus veel geld te besteden. Het grootste gedeelte van dat geld gaat naar één van de kleinste afdelingen, namelijk WWM: Wonen, Werken & Mobiliteit. Regio Twente verleent heel veel subsidies aan gemeenten (en ook aan ROVO en 3VO bijvoorbeeld) voor allerlei infrastructuur projecten. Daarnaast regelt Regio Twente de concessies van het openbaar vervoer in Twente. Zomaar stellen dat Regio Twente niets voorstelt is héél gevaarlijk.
N342 schreef:Als Tubbergen eruit stapt zou er nog wel eens sprake kunnen zijn van een dominoeffect. Daarnaast dobberen ze een beetje tussen gemeente en provincie.
Ik meen dat er sprake was dat Hellendoorn er uit wilde stappen, maar hoe dan ook, of het nu Tubbergen of Hellendoorn is, een dominoeffect is dan moeilijk te voorkomen, dat ben ik wel met je eens. Daarom stel ik ook enigszins cynisch "voor hoe lang ze nog bestaan". Ik vraag me echter wel af of de betreffende gemeenteraden begrijpen dat Twente een WGR-plus gebied is (voorheen kaderwetgebied), dat dus recht geeft op extra steun van Rijkswege. Ter vergelijking: Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN) is ook een WGR-plus regio en dat werkt ook.
Met dobberen tussen gemeente en provincie bedoel je denk ik met name de mobiliteitskant? In feite is dat niet waar: Regio Twente is geen wegbeheerder zoals de andere twee. Regio Twente bundelt alleen de verschillende gemeenten in Twente tot een sterke(re) gesprekspartner richting de provincie. Als voorbeeld het project Twente Mobiel, waarin verschillende (regionale) verkeersknelpunten in Twente in de nabije toekomst worden aangepakt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill