[N018] N18 Varsseveld - Enschede

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 18 okt 2006, 21:25

De doorgetrokken A18 is een mooi project, maar voorlopig liggen er belangrijke projecten op tafel. Zelfs de A48 vind ik een stuk belangrijker, omdat daar meer leefbaarheidsproblemen spelen. In mijn eigen ogen was de N18 vooral een grauwe, saaie weg, maar niet eentje met schrikbarend veel verkeers- dan wel leefbaarheidsproblemen.

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » wo 18 okt 2006, 21:37

Jeroen schreef:De doorgetrokken A18 is een mooi project, maar voorlopig liggen er belangrijke projecten op tafel. Zelfs de A48 vind ik een stuk belangrijker, omdat daar meer leefbaarheidsproblemen spelen. In mijn eigen ogen was de N18 vooral een grauwe, saaie weg, maar niet eentje met schrikbarend veel verkeers- dan wel leefbaarheidsproblemen.
- Op de weg vallen behoorlijk veel doden (zoals je in het artikel kan lezen)
- De N18 is niet helemaal voorzien van parrallelwegen met alle tractorellende van dien
- De N18 is zowaar één lange doorgetrokken streep
- De N18 dendert dwars door diverse dorpskernen
- De N18 heeft geen fatsoenlijke aansluiting op de A35 bij Enschede (komt wellicht binnenkort verandering in)
- De N18 is nu geen interessante route omdat iedereen via de A1 en de A50 richting het zuiden gaat (en vice versa). Daarom 'oogt' het zo 'rustig'. Een A18 zal de A1 en de A50 ontlasten
- De Achterhoek is nu bijzonder onaantrekkelijk voor bedrijven door het ontbreken van een fatsoenlijke verbinding met de rest van het land (reden #1 dat de Grolsch uit Groenlo is vertrokken en zich in Enschede heeft gevestigd)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 18 okt 2006, 22:26

Liever een 2+2 N18 op een nieuw tracé dan de halve oplossingen verzinnen voor de huidige N18, zoals 2+1 (in dit specifieke geval ben ik tegen 2+1, om de discussie over 2+1 maar even voor te zijn).

Het capaciteitsverschil tussen een 2+2 die N18 of A18 heet is nihil, het enige verschil is de Vmax en het ontbreken van een vluchtstrook. Liever een N31-achtige, geheel ongelijkvloerse 2+2 N18 dan helemaal niets. En als er eenmaal 2+2 ligt, is het (o.a. maatschappelijk) ook makkelijker om later nog een vluchtstrook aan te leggen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 19 okt 2006, 0:52

Het capaciteitsverschil tussen een 2+2 die N18 of A18 heet is nihil, het enige verschil is de Vmax en het ontbreken van een vluchtstrook. Liever een N31-achtige, geheel ongelijkvloerse 2+2 N18 dan helemaal niets. En als er eenmaal 2+2 ligt, is het (o.a. maatschappelijk) ook makkelijker om later nog een vluchtstrook aan te leggen.
Er is wel een verschil tussen een 2+2 N 18 en een A 18. Een 2+2 N 18 wil waarschijnlijk zeggen dat langs de huidige N 18 een extra strook wordt aangelegd en dat de weg gelijkvloerse aansluitigen houdt. Een A 18 wil een geheel nieuwe autosnelweg zeggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » do 19 okt 2006, 1:04

Vinny schreef:Er is wel een verschil tussen een 2+2 N 18 en een A 18. Een 2+2 N 18 wil waarschijnlijk zeggen dat langs de huidige N 18 een extra strook wordt aangelegd en dat de weg gelijkvloerse aansluitigen houdt. Een A 18 wil een geheel nieuwe autosnelweg zeggen.
Zoals eerder genoemd is het onmoglijk om de weg op het bestaande tracé te verbreden, omdat de N18 dwars door dorpskernen gaat. Wat dat betreft is de N18 vergelijkbaar met de Napoleonsweg (N273), ook qua gevaarlijke verkeerssituaties.
Meer bitumen!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 19 okt 2006, 9:26

En een paar dorpsomleidingen dan, maar niet een compleet nieuw tracé... ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 19 okt 2006, 9:55

Een soort N65 dus.

Voor die N65 zijn trouwens destijds ook huizen gesloopt midden in de dorpen, dus dat kan bij de N18 ook. :twisted:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 19 okt 2006, 12:36

Vinny schreef:
Er is wel een verschil tussen een 2+2 N 18 en een A 18. Een 2+2 N 18 wil waarschijnlijk zeggen dat langs de huidige N 18 een extra strook wordt aangelegd en dat de weg gelijkvloerse aansluitigen houdt. Een A 18 wil een geheel nieuwe autosnelweg zeggen.
Beter lezen, Vinny ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 19 okt 2006, 13:55

Een snelweg zonder vluchtstroken dus, à la N31? Zonde. Moet je later weer de weg open gooien als je der een A18 van maken ... :?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 19 okt 2006, 14:03

De meerkosten van sec vluchtstroken zijn op zo'n enorm project natuurlijk peanuts.
Ook de gevolgen ervan qua milieu zijn nihil. De rijlijnen blijven hetzelfde, en de emissies ook.
Enige verschil is dat er meer verhard oppervlak is, en dat je dan in het kader van de watertoets tegenwoordig elders meer waterberging moet terugbrengen. Daarvoor moet extra land worden aangekocht, en dat maakt een vluchtstrook dus weer wat duurder. Maar dan nog vallen de meerkosten wel mee. Punt is natuurlijk dat de voorstanders van 2x2 het prijsverschil met 2x1 natuurlijk zo klein mogelijk willen maken. Hoe groter het verschil, des te kleiner de kans dat men voor 2x2 kiest. Het aantal politici dat namelijk onomwonden durft te zeggen "ik kies voor een autosnelweg" is in dit land bedroevend laag geworden... :(
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 19 okt 2006, 14:20

René schreef:Het aantal politici dat namelijk onomwonden durft te zeggen "ik kies voor een autosnelweg" is in dit land bedroevend laag geworden... :(
Helaas wel, ja. Ik zie een volwaardige autosnelweg meer zitten dan een 2x2 autoweg zonder vluchtstroken.
Donateur Vereniging Wegenforum

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 19 okt 2006, 15:13

Zonder vluchtstroken is politiek toch makkelijker haalbaar? De capaciteit lijdter niet onder, alleen de veiligheid. Op een nieuw tracé wordt tevens de leefbaarheid vergroot, en ook de veiligheid vanwege de ongelijkvloersheid. Liever een semi-snelweg à la N31 dan een N18 me drempels en VRI's.
Een half ei is beter dan een lege dop.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 19 okt 2006, 15:43

Kaaiman schreef:De capaciteit lijdter niet onder, alleen de veiligheid.
Dat is het 'm juist... :roll:
Kaaiman schreef:Een half ei is beter dan een lege dop.
Yep. Maar René legde uit dat een weg mét vluchtstroken slechts een fractie meer kost dan een weg zonder. Zeker over zo'n afstand. En de veiligheid is er ook mee gediend, dus ik zou zeggen: gewoon aanleggen als autosnelweg.

Maar je hebt gelijk dat er i.i.g. beter iets kan gebeuren dan helemaal niets.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 19 okt 2006, 15:47

Zolang er maar niet voor een 2+1 oplossing wordt gekozen... :hap:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 19 okt 2006, 15:59

Jeroen schreef:Zolang er maar niet voor een 2+1 oplossing wordt gekozen... :hap:
Waarom niet? :mrgreen:

Nee, alles is beter dan niets, maar áls de weg aangelegd wordt, dan toch minimaal als 2x2 ongelijkvloerse autoweg. Daar gaan de plannen gelukkig ook van uit. Maar het liefst zie ik een volwaardige autosnelweg, dus inclusief vluchtstroken, zoals al in het Rijkswegenplan 1968 was vastgesteld.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 19 okt 2006, 16:14

Natuurlijk zie ik ook veel liever een volwaardige autosnelweg, maar om een 2+2 N18 nog enigszins in het (maatschappelijk) zicht te houden, zou een 2+2 autoweg voorlopig kunnen volstaan. Er moet wel meteen land aangekocht worden voor een vluchtstrook. De vluchtstrook zou ook meteen aangelegd kunnen worden, maar dan past de snelheid (100) niet meer bij het wegbeeld (snelweg). Daardoor kan er onduidelijkheid ontstaan, waardoor er een grote flitsende melkmachine langs de weg staat, om de voorbij(g)razende melkkoeien te melken.

Tsja, het blijft natuurlijk die groote, booze snelweg hè... :?

2+1 zie ik niet zitten voor dit specifieke geval, vanwege de verwachte toename in verkeer vanwegedeverbeterde situatie. Als je de A18 als alternatief voor de A1 wilt aanleggen, wat mij overigens een zeer goed plan lijkt, worden de intensiteiten ook vanzelf hoger.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 19 okt 2006, 16:37

Vluchtstroken aanleggen is wel dé maatregel die het predikaat ''Duurzaam Veilig'' mag dragen. ;)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 19 okt 2006, 16:43

ViaHaaren schreef:Vluchtstroken aanleggen is wel dé maatregel die het predikaat ''Duurzaam Veilig'' mag dragen. ;)
Wat heb je toch briljante opmerkingen :D
Eerst over dat wegen niet definitief niet aangelegd kunnen worden, en nu deze weer :D

Je ruimte voor het onderschrift wordt nog eens te klein ;)
Ik zou maar eens patenten op je uitspraken gaan aanvragen :)

En we rijden weer terug naar de A18 die er nog steeds niet ligt...

zody
expressweg

Bericht door zody » di 28 nov 2006, 10:18

De gelderlander schreef:Driebaans weg mogelijk voor N18

Maandag, 27 november 2006 - GROENLO De N18 kan eventueel ook als driebaansweg worden uitgevoerd.
Volgens het ministerie is een driebaans N18 een alternatief voor het doortrekken van de autobaan tussen Varsseveld en Enschede. Een woordvoerder van het ministerie laat weten dat een driebaansweg „een oplossing zou kunnen zijn. Het wordt meegenomen in de mogelijke oplossingen.“De driebaansweg wordt in Duitsland al jarenlang toegepast. Tussen Bocholt en de oprit naar de autobaan Arnhem-Oberhausen (bij Hamminkeln) rijdt het autoverkeer afwisselend over één of twee banen.
De N74 was ook jarenlang een 3-baansweg.
Espace de zody 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 nov 2006, 10:44

Onvoorstelbaar... :cry:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 28 nov 2006, 12:14

zody schreef:De N74 was ook jarenlang een 3-baansweg.

Nee hoor. Dan heb jij op de vluchtstrook gereden :roll:

Btw Vincent, die wegen zijn niet gevaarlijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 nov 2006, 12:33

Er wordt weer nodeloos veel geld uitgegeven aan een nep-oplossing. Stop de waanzin van driebaanswegen. Het is geld over de balksmijterij in optima forma. Het verbetert de doorstroming niet. Is duur, doorsnijdt het landschap net zo erg als een autosnelweg en houdt echte verbeteringen tegen!

zody
expressweg

Bericht door zody » di 28 nov 2006, 13:44

IQ[] schreef:Nee hoor. Dan heb jij op de vluchtstrook gereden
Eigenlijk bedoel ik die stukken waar je kon inhalen, daar was het 3-baans. Nog niet eens zo lang geleden.
Espace de zody 8-)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 28 nov 2006, 13:47

Vinny schreef:Is duur, doorsnijdt het landschap net zo erg als een autosnelweg en houdt echte verbeteringen tegen!
Hoe vaak moeten we nou nog zeggen dat één baan met drie stroken net zo breed is als een ASW-baan? :evil:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 28 nov 2006, 14:00

Goed plan, dat heb ik ooit nog op het oude forum voorgesteld trouwens. Wat een vooruitziende blik destijds 8-)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 28 nov 2006, 15:13

Volgens het ministerie is een driebaans N18 een alternatief voor het doortrekken van de autobaan
Ik kan hier niet uithalen of ze nu de huidige N18 hier naartoe willen ombouwen, of een nieuw tracé bedoelen. Op het huidige tracé zijn er volgens mij te veel obstakels om dit te doen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 28 nov 2006, 15:33

ViaHaaren schreef:
Vinny schreef:Is duur, doorsnijdt het landschap net zo erg als een autosnelweg en houdt echte verbeteringen tegen!
Hoe vaak moeten we nou nog zeggen dat één baan met drie stroken net zo breed is als een ASW-baan?
Daar gaat het niet om. Als er 3 stroken worden aangelegd ziet men dat als dé oplossing. Dan kun je er dus op tellen dat er de komende 15, 20 jaar niks meer aan gedaan word, dit terwijl de weg qua capaciteit alsnog weinig voorstelt, maar je wel al een een behoorlijke smak geld over de balk gesmeten hebt. Ofwel leg nu meteen een A18 aan, of wacht er nog een jaar of 10, 15 mee (waarbij ik overigens voor het laatste zou kiezen, qua prioritering).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 28 nov 2006, 17:09

Kaaiman schreef:2+1 zie ik niet zitten voor dit specifieke geval, vanwege de verwachte toename in verkeer vanwegedeverbeterde situatie. Als je de A18 als alternatief voor de A1 wilt aanleggen, wat mij overigens een zeer goed plan lijkt, worden de intensiteiten ook vanzelf hoger.
Dit blijft mijn mening. :!:

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » wo 29 nov 2006, 2:42

Het is een beetje krom om een halve bestaande A18 te hebben en een 2+1 N18. Het is juist des te krommer, omdat bij mijn weten de N18 tussen Groenlo en Enschede drukker is dan de huidige A18. Maak deze snelweg dan ook helemaal compleet, zodat de A1 ook eens fatsoenlijk ontlast kan worden.
Meer bitumen!

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 29 nov 2006, 3:49

Jeroen schreef:Daar gaat het niet om. Als er 3 stroken worden aangelegd ziet men dat als dé oplossing. Dan kun je er dus op tellen dat er de komende 15, 20 jaar niks meer aan gedaan word, dit terwijl de weg qua capaciteit alsnog weinig voorstelt, maar je wel al een een behoorlijke smak geld over de balk gesmeten hebt. Ofwel leg nu meteen een A18 aan, of wacht er nog een jaar of 10, 15 mee (waarbij ik overigens voor het laatste zou kiezen, qua prioritering).
Maar dit is toch ook dé oplossing voor de komende 15, 20 jaar? De belangrijkste problemen zijn de onveiligheid van de weg en de leefbaarheid van bepaalde plaatsen. Als je dan een 2+1-weg aanlegt om de plaatsen heen, zonder gelijkvloerse kruisingen, dan kan de weg nog tot in lengte van dagen mee, voordat er eens een A18 moet komen. De capaciteit lijkt me geen bezwaar, aangezien er toch nooit files op de N18 staan, en als het eens stilstaat, dan is dat bij de verkeerslichten en niet er tussenin. In dat opzicht is deze oplossing dus prima.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen