[N018] N18 Varsseveld - Enschede

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 09 dec 2005, 18:38

ViaHaaren, de aansluiting zal hier moeten gebeuren.

Richting Duitsland:
Afbeelding
Afbeelding

Richting Hengelo:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » vr 09 dec 2005, 18:42

Uit het MIT projectenboek:

Tracébesluit: 2009
Start realisatie: 2010

Voor verder info: http://www.rijkswegn18.nl
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 09 dec 2005, 18:50

De mensen op dat forum daar zijn nogal pro-A18. Leg dus maar aan die weg... :)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 10 dec 2005, 11:29

Staat die nieuwe Grolsch fabriek daar niet in de weg bij de bouw van het knooppunt? Of is er al ruimte gereserveerd?

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » za 10 dec 2005, 15:23

Nieuwe rijksweg door Usselo

USSELO - Dat buurtschap Usselo met de N18 opnieuw een wegdoorsnijding krijgt, was geen verrassing. Wel de breedte ervan. Voorzitter Gerrit Bijvank van de Vereniging Behoud Usselo en de Usseleres (VBU) zegt te schrikken van de omvang die de nieuwe N18 krijgt. Naar verluidt vijftig meter.

‘We gingen steeds uit van een opwaardering van de Haaksbergerstraat, wellicht met een ventweg ernaast en vervolgens een bescheiden aansluiting op Rijksweg 35 bij de Grolsch. Nu wordt al gesproken over een 100 km-weg met ongelijkvloerse kruisingen. Ik moet er niet aan denken als Rijkswaterstaat straks bij de Grolsch ook nog een klaverblad wil.’
Rijkswaterstaat heeft nog geen definitieve keuze gemaakt, wat er gebeurt met de 240 miljoen euro die voor aanpassingen aan de N18 is gereserveerd. Projectleider C. Stoffer: ‘In principe staan er drie opties open. Omleidingen bij Usselo en Eibergen met de mogelijkheid tot verbeteringen in het overige tracé. Een omleiding van Groenlo naar Enschede en een aanpassing van het deel naar Varsseveld. Optie 3 is een geheel nieuwe snelweg van Varsseveld naar Enschede.’ Die laatste optie is echter voor 240 miljoen niet te realiseren. De meest reële optie lijkt echter dat Rijkswaterstaat kiest voor de tweede variant. Het baanvak van Groenlo naar Enschede staat zelfs al nagenoeg vast.
De aanleg van welke variant ook, kost Usselo minimaal tien woningen, had de VBU reeds berekend. De buurtschap, in het verleden eerst al door Rijksweg 35 van de Usseleres afgesneden, raakt met de N18 voor een tweede keer doorkruist. Door de nieuwe autoroute uit de Achterhoek naar Enschede, alsmede de industrialisering van de Usseleres, zal bovendien de luchtkwaliteit verslechteren en daarmee het leefklimaat in Usselo, aldus is kortgeleden op de jaarvergadering van de VBU aan de orde geweest. VBU-voorzitter Bijvank wil snel door de plannenmakers over de jongste details bijgepraat worden.

Rutbekerveld

Vanuit onderzoek en inspraak in het verleden zijn enkele varianten bekend vanaf welk punt op de Haaksbergerstraat de aantakking van de N18 op Rijksweg 35 zou kunnen beginnen. De langste route is vanaf zandwinning Rutbekerveld tussen Oude Deldenerweg en Weleweg. Andere startpunten zijn de Badweg en tegenover Crematorium Enschede (Usselerveenweg) en vandaar langs het Teesinkbos en Manege Denneboom (Broekmaatweg) ter hoogte van de Wissinkdijk over de Boekelosestraat naar RW35/Grolsch. In het verleden is vaak de parallel aan de Haaksbergerstraat lopende zandweg Rutbekerveldweg genoemd als uiterste tracé voor de nieuwe weg.
Oeh, wel 50 meter... een schande!

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 10 dec 2005, 17:41

Hier is een particuliere site met wat documenten te vinden.
Klik hier

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » za 10 dec 2005, 21:22

IQ[] schreef:Hier is een particuliere site met wat documenten te vinden.
Klik hier
Copyright 1999-2010 - Ontwerp: Hupsel Ltd. :lol:
Meer bitumen!

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 10 dec 2005, 21:23

Ik denk dat ik een bedrijf dat zichzelf "Hupsel" noemt, niet echt serieus moet nemen ;).
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 10 dec 2005, 21:33

Ik ben afgelopen weekend nog langs de Grolsch-fabriek gereden (via de lokale weg Usselo - Boekelo), maar daar moet nog wel wat bebouwing gesloopt worden t.h.v. de aansluiting met de A35. Wat mij verder opvalt is dat Eibergen geen eigen aansluiting krijgt.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 11 dec 2005, 11:54

Volkstribuun schreef:Ik denk dat ik een bedrijf dat zichzelf "Hupsel" noemt, niet echt serieus moet nemen ;).
Hmm, dat was zo'n knakker op dat A18-forum die daar enkel negatieve krantenberichten plaatste, en verder niets zinnigs zei. :?

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » zo 11 dec 2005, 13:08

Lekker stemingmakend filmpje ook... :cry:

Klik hier

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 11 dec 2005, 13:45

Het ging mij vooral om de ingescande documenten. Niet dat filmpje; dat ik overigens te ziek voor woorden vind en propagandamateriaal van milieudefensie. Maar goed, het is ook belangrijk te weten wat de andere partijen willen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 11 dec 2005, 21:45

Schandalig dat deze snelweg nog niet is aangelegd. Het zal een impuls voor de regio geven. Achterhoek is niet bepaald een rijke regio met veel bedrijven.
Het stuk naar Enschede duurt vrij lang. Het is ruim 50km binnendoor, en het schiet allemaal niet op, nergens kan je bijna inhalen, en waar dat wel kan, staan flitskasten ( :roll: )

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 11 dec 2005, 21:48

Chrizz schreef:Schandalig dat deze snelweg nog niet is aangelegd. Het zal een impuls voor de regio geven. Achterhoek is niet bepaald een rijke regio met veel bedrijven.
Maar de bedrijven hoeven toch niet per sé verspreid te worden over het hele land?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 11 dec 2005, 21:52

Wel, kijk naar Amsterdam. Daar zijn veel bedrijven. Kijk naar de enorme files daar. Bovendien bieden locaties buiten de filegebieden, maar dichtbij een snelweg goede kansen voor grote distributiebedrijven, zoals ze bijvoorbeeld veel zitten in Geldermalsen, Arnhem en Zwolle.

C1000 snapt het dan nog niet helemaal met een DC in Raalte ;)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » zo 11 dec 2005, 21:53

Ds79m schreef:
Chrizz schreef:Schandalig dat deze snelweg nog niet is aangelegd. Het zal een impuls voor de regio geven. Achterhoek is niet bepaald een rijke regio met veel bedrijven.
Maar de bedrijven hoeven toch niet per sé verspreid te worden over het hele land?
Het is zeker zo dat het juist handig is als alle bedrijven bij elkaar in de buurt zitten. Het is waarschijnlijk wel een flinke impuls in de slecht-bereikbare Achterhoek... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 12 dec 2005, 9:38

Maar wél als de bedrijven (zoals Grolsch) gaan verkassen vanwege de slechte bereikbaarheid. Die gaan wel aan de A35 zitten dan, waar ze wel goed bereikbaar zijn. Dat lijkt me toch wel een slechte ontwikkeling, wegtrekken van bedrijven... :?

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » ma 12 dec 2005, 13:54

ViaHaaren schreef:Maar wél als de bedrijven (zoals Grolsch) gaan verkassen vanwege de slechte bereikbaarheid. Die gaan wel aan de A35 zitten dan, waar ze wel goed bereikbaar zijn. Dat lijkt me toch wel een slechte ontwikkeling, wegtrekken van bedrijven... :?
Het vertrek van Grolsch uit Groenlo vind ik zo'n eeuwige zonde hè :? Maar het is wel een duidelijke statement richting de overheid, wellicht was er anders nog steeds niets gekomen van de A/N18.
Meer bitumen!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 dec 2005, 13:33

Chrizz schreef:Wel, kijk naar Amsterdam. Daar zijn veel bedrijven. Kijk naar de enorme files daar. Bovendien bieden locaties buiten de filegebieden, maar dichtbij een snelweg goede kansen voor grote distributiebedrijven, zoals ze bijvoorbeeld veel zitten in Geldermalsen, Arnhem en Zwolle.

C1000 snapt het dan nog niet helemaal met een DC in Raalte ;)
C1000 kijkt 50 jaar vooruit en denkt dat er daar tegen die tijd een mooi knooppunt tussen de A35 en A48 ligt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 14 dec 2005, 20:03

Het stuk naar Enschede duurt vrij lang. Het is ruim 50km binnendoor, en het schiet allemaal niet op, nergens kan je bijna inhalen, en waar dat wel kan, staan flitskasten ( :roll: )
Het schiet idd niet op. Als je de reisplanner van de ANWB de snelste route van Didam (begin A18) naar Enschede (einde N18) laat uitrekenen, wordt je zelfs via Arnhem en Apeldoorn over de A12, A50, A1 en A35 geleid. :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 14 dec 2005, 22:05

Ik weet niet hoe up-to-date die reisplanner van de ANWB is, maar er ligt nog zo'n 24km A18 ten oosten van Didam.

rbtvdijk
dorpsstraat

Bericht door rbtvdijk » wo 14 dec 2005, 22:36

Klopt Chrizz. De A18 stopt bij Varsseveld (alsof daar het einde van de wereld is)

Zelf woon ik in deze omgeving, en ben groot voorstander van de doortrekking naar Enschede.
Ik zie overigens liever dat de A15 wordt aangesloten bij Knooppunt Oud-dijk op de A18. En dat de A18 dus in z'n geheel A15 wordt!

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » do 15 dec 2005, 0:03

rbtvdijk schreef:Klopt Chrizz. De A18 stopt bij Varsseveld (alsof daar het einde van de wereld is)

Zelf woon ik in deze omgeving, en ben groot voorstander van de doortrekking naar Enschede.
Ik zie overigens liever dat de A15 wordt aangesloten bij Knooppunt Oud-dijk op de A18. En dat de A18 dus in z'n geheel A15 wordt!
Dat lijkt mij ook het beste plan, dan ontstaat er een mooie alternatieve route van Twente naar de Zuidelijke Randstad. Dit was toch ook ooit eens voorzien en dan zou de Westerval in Enschede het begin van de A15 naar Rotterdam worden?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 01 jan 2006, 15:55

Tracé N18 ruimer om Eibergen en Rietmolen

EIBERGEN/RIETMOLEN - Het nieuwe tracé van de N18 pakt voor de bewoners van Eibergen en Rietmolen minder slecht uit dan aanvankelijk werd gevreesd. Op verzoek van diverse actiecomités heeft Rijkswaterstaat besloten de snelweg ruimer om beide plaatsen heen te laten lopen.

In principe heeft Rijkswaterstaat nog geen definitieve keuze gemaakt, wat er met de voor aanpassingen aan de N18 gereserveerde 240 miljoen euro gebeurt. Projectleider C. Stoffer daarover: ‘In principe staan er drie opties open. Omleidingen bij Usselo en Eibergen met de mogelijkheid tot verbeteringen in het overige tracé. Een omleiding van Groenlo naar Enschede en een aanpassing van het deel naar Varsseveld. Optie 3 is een geheel nieuwe snelweg van Varsseveld naar Enschede.’ Die laatste optie is echter voor 240 miljoen niet te realiseren. ‘Daarvoor heb je tussen de 400 en 500 miljoen nodig. Het grote voordeel nu is echter, dat er in één keer een fors bedrag beschikbaar komt. Daarmee kun je met de aanleg van de weg beginnen, in de hoop dat het Rijk in de loop der jaren nog meer geld beschikbaar stelt.’
De meest reële optie lijkt echter dat Rijkswaterstaat kiest voor de tweede variant. Het baanvak van Groenlo naar Enschede staat zelfs al nagenoeg vast. Overleg in de afgelopen negen maanden met diverse actiecomités leidde er toe, dat de route ruimer om Eibergen, Rietmolen en Haaksbergen wordt gelegd. Stoffer: ‘Bij Eibergen hebben we er voor gekozen de weg aan te leggen achter het zwembad en de tennisvelden bij het sportpark De Bijenkamp. Bij Rietmolen loopt de weg heel dicht langs de huidige N18 en gaat vervolgens westelijker om Haaksbergen. Daar volgen we de route zoals die ook in de structuurvisie van Haaksbergen staat en gaan verder richting Grolsch in Boekelo. Dat laatste stuk moeten we nog exact invullen.’
Op de route van Enschede naar Groenlo komen vier op- en afritten. Gezien vanaf Groenlo komt de eerste bij het industrieterrein Laarberg. De tweede afrit komt ter hoogte van de N315, de weg van de N18 naar Neede. De derde aftakking is gepland bij Haaksbergen. Stoffer: ‘Maar we zijn er nog niet precies uit waar.’ De laatste afrit wordt aangelegd bij Grolsch en de aansluiting op de A35.

Op dit moment wordt door Rijkswaterstaat gewerkt aan het afronden en het op papier zetten van de drie mogelijkheden. Die worden in maart of april besproken met de inwoners in aanliggende plaatsen. Rijkswaterstaat wil voor de aanleg zoveel mogelijk grond verwerven, zodat later zonder veel moeite het tracé kan worden uitgebreid tot een vierbaansweg.

Bron: Dagblad Tubantia

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 01 jan 2006, 15:58

Ik snap het niet. Er wordt steevast over N18 gesproken, maar ook over snelweg. Wat wordt het nou? :?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 jan 2006, 17:23

Autosnelweg met N18 op de bordjes. :P

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 01 jan 2006, 18:01

ViaHaaren schreef:Ik snap het niet. Er wordt steevast over N18 gesproken, maar ook over snelweg. Wat wordt het nou? :?
Rijkswaterstaat wil voor de aanleg zoveel mogelijk grond verwerven, zodat later zonder veel moeite het tracé kan worden uitgebreid tot een vierbaansweg.
Dit klinkt niet als A18.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 01 jan 2006, 18:12

Hmm, weer de typische mediafouten dus. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 01 jan 2006, 18:40

ViaHaaren schreef:Hmm, weer de typische mediafouten dus. ;)
Zo te lezen gaat het dus in eerste instantie om een weg met 1 rijbaan, die later verbreed zou kunnen worden. Dan lijkt me N18 niet direct fout.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 01 jan 2006, 18:42

Maar wel fout om de nieuwe N18 als snelweg te betitelen.