Afbeelding

[FOTO] Polenreis

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

[FOTO] Polenreis

Bericht door Seat Ibiza » do 02 mar 2006, 19:55

Afgelopen week in Polen geweest. Hier een paar (weg)impressies:

Straatbeeld in Kraków, waar naast deze oude trams inmiddels ook moderne lagevloertrams rijden
Afbeelding

Weg in de buurt van de wintersportplaats Zakopane. Linksaf is de grensovergang naar Slowakije te zien
Afbeelding

Lokale weg in de buurt van Zakopane
Afbeelding

Lokale weg in de buurt van Muczne (Bieszczady Nationaal Park) aan de Oekraïnse grens,
waar ook de gladheidsbestrijding het moeilijk had…
Afbeelding

Lokale weg in Muczne
Afbeelding

In Ustrzyki Dolne; de aansluiting op weg nr. 84
Afbeelding

Moderne lightrail trein, net ten westen van Sanok
Afbeelding

Op de A4 bij Kraków (afslag vliegveld)
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 mar 2006, 19:59

very nice :) en herkenbaar (A4 en Kraków). Wieden is Wien/Wenen in het Pools?

Is het uiterste zuidoosten van Polen de moeite waard? Ik bedoel dan echt bij het drielandenpunt PL/UA/SK, of was je niet zover geweest? Zakopane moet mooi zijn bij het Tatragebergte.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 02 mar 2006, 20:02

Leuke foto's. Lijkt me wel de moeite waard om eens een bezoekje aan Polen te brengen.
De autogordel: een band voor het leven.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 mar 2006, 20:08

Wieden is inderdaad Wien/Wenen; Zakopane zelf vond ik niet zo geweldig (beetje Valkenburg), maar de omgeving is wel erg mooi.

Het Bieszczady Nationaal Park ligt inderdaad in de uiterste zuidoosthoek (dus in de "drielandenhoek"). Ik vond het wel de moeite waard daar, maar er is daar weinig qua voorzieningen voor toeristen. Het is een erg leeg, dunbevolkt gebied. We hebben ter plekke een wandeling gemaakt met de lokale boswachter en in het bos sporen van o.a. wolven en lynxen gezien. De plaats waar we verbleven, Muczne, hoort bij de gemeente Lutowiska. Hierover schreef ik al in een ander topic:
ik schreef: Wat weinig mensen denk ik weten, is dat er in 1951 nog gebiedsruil heeft plaatsgevonden tussen Polen en de U.S.S.R. Ik was afgelopen week op vakantie in Polen, o.a. in het Bieszczady Nationaal Park in het uiterste zuidoosten van Polen. Tijdens een tocht door het park, vertelde de lokale gids dat een gebied van enkele vierkante kilometers rondom de plaats Lutowiska, in 1951 teruggegeven is aan Polen in ruil voor een noordelijker gebied aan de grens bij het huidige Wit-Rusland. Ik heb hierover weinig info kunnen vinden, maar hier staat het verhaal bevestigd: http://www.lutowiska.com/english
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op do 02 mar 2006, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

N342
autoweg

Bericht door N342 » do 02 mar 2006, 21:13

ik (Seat Ibiza) schreef:Wat weinig mensen denk ik weten, is dat er in 1951 nog gebiedsruil heeft plaatsgevonden tussen Polen en de U.S.S.R. Ik was afgelopen week op vakantie in Polen, o.a. in het Bieszczady Nationaal Park in het uiterste zuidoosten van Polen. Tijdens een tocht door het park, vertelde de lokale gids dat een gebied van enkele vierkante kilometers rondom de plaats Lutowiska, in 1951 teruggegeven is aan Polen in ruil voor een noordelijker gebied aan de grens bij het huidige Wit-Rusland. Ik heb hierover weinig info kunnen vinden, maar hier staat het verhaal bevestigd: http://www.lutowiska.com/english
De Curzonlijn? Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Curzon_Line
*11-08-2017 L.M.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 mar 2006, 21:55

Daar heeft het zeker mee te maken, maar waarom dan in 1951 nogmaals (al is het maar voor een paar km) is geschoven is mij niet duidelijk. Het gaat globaal gezien om dit gebied:

Afbeelding

In rood de huidige grenzen en in geel/groen de grens zoals die van 1945-1951 was.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 mar 2006, 21:59

Is dat een soort woud op de Karpaten (Karpaty)? Leek me vroeger altijd wel een interessant gebied. Zeker niet in Oekraine geweest? (visum ed).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 mar 2006, 22:11

Dat is inderdaad een bosgebied en het er ter plekke zo uit:
Afbeelding

Nee, ik ben inderdaad niet de grens over geweest. Wel tot aan de grens geweest. Eerst de Poolse grenspaal en aan de andere kant van de rivier de San zie je de Oekraïnse grenspaal:
Afbeelding
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 mar 2006, 22:18

Vergelijkbaar met de hogere delen van het Bayerischer Wald?

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » do 02 mar 2006, 22:18

Mooie foto's allereerst. Zelf ben ik nog nooit in polen geweest maar het lijkt me een mooi land om naar toe te gaan. De stad Kraków is volgens mij wel mooi door een aantal gebouwen. Dit zag ik ooit bij Rail Away volgens mij. 8-)
Straatbeeld in Kraków, waar naast deze oude trams inmiddels ook moderne lagevloertrams rijden
Ik vind die oude tram wel wat hebben ze horen daar denk ik wel in het straat beeld maar moderne trams zijn wel beter.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 mar 2006, 22:22

Chrizz schreef:Vergelijkbaar met de hogere delen van het Bayerischer Wald?
Geen idee, daar ben ik nooit geweest ;)
Maar vermoedelijk wel... een middelgebergte noemt men dat toch? Toppen tot 1500 m. ter plekke als ik het goed onthouden heb.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 mar 2006, 22:24

Dan zal het wel kloppen. Großer Arber is net minder dan 1500m. De Tatra is veel hoger, bijna vergelijkbaar met de Duitse Alpen :)
We zijn bijna nog eens naar de Slowaakse kant van de Tatra op vakantie geweest, wat hadden echter nogal wat elektronische problemen met onze Renault Espace, dus dan is een land als Polen wat risicovoller dan Frankrijk ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 02 mar 2006, 22:49

http://img70.imageshack.us/img70/4620/a ... ng89cn.jpg
Staat dat vliegveld nou in blauw-op-wit aangegeven? Hebben "witte" doelen in Polen standaard blauwe letters?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 mar 2006, 0:05

Ja "witte" doelen hebben blauwe letters in Polen. Heel opmerkelijk (maar wel leuk) :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 03 mar 2006, 7:06

Mooie foto's. Ja, Polen wil ik ook nog wel bezoeken.

En ja hoor, het gebruik van ovaaltjes is ook daar ingeburgerd :klappen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 mar 2006, 9:14

Dat heb ik ook wel eens eerder op dit forum geschreven... :)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 03 mar 2006, 17:34

Vinny schreef:Dat heb ik ook wel eens eerder op dit forum geschreven... :)
Wat? Mijn eerste of mijn tweede zin? :EE:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 mar 2006, 19:19

Palance, zo'n anderhalf jaar geleden ben ik ook in Polen geweest, en heb toen een uitgebreid verhaal geschreven waarin de Poolse bewegwijzering met haar ovaaltjes ook werden behandeld. Helaas heeft deze beschrijving één der opschoonacties niet overleefd... en verdween voordat ik het kon archiveren (dat was in de tijd dat het forum vocht tegen de datalimiet) :cry: