Nieuw stationssymbool op oud design

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Nieuw stationssymbool op oud design

Bericht door harry » ma 06 mar 2006, 17:33

In Den Bosch. De wegwijzer stamt uit 2004.
Het bewijs dat het nieuwe stationssymbool er al was voordat redesign werd ingevoerd.

Afbeelding

Trouwens, ook in Den Bosch (vlakbij een al bekende wegwijzer naar een slaaptrein :) ):
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 06 mar 2006, 17:44

Volgens mij bestond redesign ook al in 2004, harry. Dus waarschijnlijk hebben ze gewoon het stationssymbooltje daar van afgepikt - of dit is er later overheengezet.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 06 mar 2006, 18:08

Alargule schreef:Volgens mij bestond redesign ook al in 2004, harry. Dus waarschijnlijk hebben ze gewoon het stationssymbooltje daar van afgepikt - of dit is er later overheengezet.
Nee, niet overheengezet. Het bord is helemaal gaaf.

Wanneer werd het eerste redesign-bord geplaatst? En dan bedoel ik niet de handwijzers.
--Harry.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 06 mar 2006, 18:22

Geen idee - dat zul jij vast wel beter weten dan ik ;)
Ik doelde meer op het redesignprincipe an sich - volgens mij zag ik de eerste handwijzers al in 2000/2001

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 06 mar 2006, 18:29

Volgens mij zag ik ze al in 1998...

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 06 mar 2006, 18:31

Nou, kèjje nagaon. Volgens mij was redesign er dus al vóór het nieuwe stationssymbooltje (wat ik overigens erg onduidelijk vind).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 06 mar 2006, 19:39

Alargule schreef:Nou, kèjje nagaon
Maar hebben ze bij het invoeren van de redesign-handwijzers ook de symbolen aangepast?
--Harry.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 06 mar 2006, 20:35

Harry, ik heb twee verklaringen. ;)

1. Er werd in 2003 besloten tot een redesign van alle overige wegwijzers (handwijzers waren al gedaan), ingevoerd per 1 januari 2004. Maar de symbolen waren al eind 2003 klaar. Daarom heeft men vast nieuwe symbolen op oude borden gebruikt, dit heb ik al veel vaker gezien, o.a. op de A67 (of A2) bij nieuwe VZP-borden. Daar heeft iemand vast wel foto's van. Die waren nog net geplaatst door de ANWB. In dat opzicht wilde men redesign zo snel mogelijk invoeren en begon men dus alvast maar met de symbolen. ;)

2. Dit is een nieuw bord dat door de ANWB ontworpen moest worden volgens het oude design, maar men heeft toen wel heel eigenwijs de nieuwe symbolen gebruikt. Dat zagen we in het begin ook op de Tebodin-borden.

Dit is mijn visie. :P

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 06 mar 2006, 20:37

Oh, en de eerste redesign-handwijzers moeten geplaatst zijn rond 1997/1998. En bij mijn weten zijn toen de symbooltjes niet aangepast, je ziet immers zo vaak een rokend industrieterreintje op een redesign-arm.

Maargoed, er zijn dan ook weer twee redesign-handwijzer-types. Volgt u nog? 8-)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » ma 06 mar 2006, 20:37

Dat zou heel goed kunnen, ViaHaaren.
Als je heel goed kijkt, zie je dat het ziekenhuis-symbooltje ook Redesign is, namelijk.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 06 mar 2006, 20:40

Volkstribuun schreef:Dat zou heel goed kunnen, ViaHaaren.
Als je heel goed kijkt, zie je dat het ziekenhuis-symbooltje ook Redesign is, namelijk.
Dat heb je goed gezien. ;)

Hier zo'n foto van een bord dat op de valreep door ANWB is geplaatst, maar mét redesign-symbool:

Afbeelding

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » ma 06 mar 2006, 23:00

Dat is geen Redesign-symbool, maar het pictogram uit de herziening van de richtlijnen bewegwijzering, dat overigens ook door Rijkswaterstaat wordt gebruikt (is volgens mij al eens eerder ter sprake geweest). Zo ziet het er bij Redesign uit:

Afbeelding
Groet, Charles

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 07 mar 2006, 7:30

:offtopic:

Wordt iemand wijs uit die afkorting voor dat ziekenhuis?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 mar 2006, 9:07

Mark schreef:Wordt iemand wijs uit die afkorting voor dat ziekenhuis?
Hoe bedoel je? Er staat in Ede daadwerkelijk een ziekenhuis "Gelderse Vallei", dus daar is weinig aan afgekort. Dan heb je nog het "H"-symbool, waarbij de H voor hospitaal staat. De rest van de wereld gebruikt al sinds jaar en dag een rood of wit kruis als symbool voor ziekenhuis, maar Nederland moet het weer zonodig anders doen.

@ViaHaaren, hoezo is dit symbool Redesign? Het oude symbool was toch net zo?

@Charles, de meeste symbolen van Redesign staan ook opgenomen in de Richtlijnen Bewegwijzering. Vind dat persoonlijk betreurenswaardig, maar voor één keer kun je de ANWB eens niet verwijten met Redesign volledig haar eigen weg te gaan.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 mar 2006, 9:11

Pino schreef:
Hoe bedoel je? Er staat in Ede daadwerkelijk een ziekenhuis "Gelderse Vallei", dus daar is weinig aan afgekort. Dan heb je nog het "H"-symbool, waarbij de H voor hospitaal staat. De rest van de wereld gebruikt al sinds jaar en dag een rood of wit kruis als symbool voor ziekenhuis, maar Nederland moet het weer zonodig anders doen.
Ik denk dat Mark doelt op de eerste foto: JBZ loc. GZG
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 07 mar 2006, 9:22

Pino schreef:
Hoe bedoel je? Er staat in Ede daadwerkelijk een ziekenhuis "Gelderse Vallei"
Hij bedoelt op de eerste foto natuurlijk!
JBZ loc. GZG
Afbeelding

Jeroen Bosch Ziekenhuis locatie Groot Zieken Gasthuis
http://www.jeroenboschziekenhuis.nl
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 mar 2006, 9:51

Ah :wall:

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 07 mar 2006, 10:37

Ja, in Den Bosch maken ze er een potje van! H JBZ loc. WAZ, H JBZ loc. GZG... Kan dat nou echt niet anders??? Overigens vind ik het stationsymbooltje ook niet duidelijk. Waarom zou je een specifiek treintype (Koploper/ICM) kiezen om een station aan te duiden? Dan kun je nog beter de inmiddels veel gebruikte IRM-treinen (Regiorunners) op het symbool gebruiken. :dontknow:
Maar veel beter is natuurlijk gewoon een neutraal stationsymbool, zoals we dat in het buitenland kennen. Gewoon een standaard trein...
Zoiets:
Afbeelding

En is het op de foto in casus niet een beetje dubbelop?? Eerst een stationsymbool en dan de tekst 'station'. Een symbooltje volstaat toch? In plaatsen met meerdere stations (zoals Den Bosch) zou je er eigenlijk 's-Hertogenbosch achter moeten zetten... Jammer dat we in Nederland zo inconsequent zijn met de aanduiding 'Centraal' achter het hoofdstation van een plaats. In Duitsland kun je in deze situatie gewoon volstaan met het stationsymbooltje en 'Hbf'. Nu wordt het erg lastig te bewegwijzeren.
Laatst gewijzigd door Hanno op di 07 mar 2006, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 mar 2006, 10:45

Nog beter: stationssymbool gewoon afschaffen, net als het grootste gedeelte van de andere symbolen op de borden.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 07 mar 2006, 10:47

@ Pino

Hoe wil jij dan naar stations verwijzen? :roll:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 mar 2006, 10:48

Wat denken we van de tekst 'station'? (zoals ik meer landen) Station is (mg ik hopen) toch een internationaal bekend woord. Bekender dan al die duistere symbolen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 07 mar 2006, 10:58

Maar als je dan ook nog de benaming van het station erachter moet zetten, krijg je wel een lap tekst zeg!

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 07 mar 2006, 11:12

Het lijkt mij overbodig om achter 'station' ook nog de naam te zetten, al was het maar omdat 'station 's-Hertogenbosch' wel erg voor zich spreekt en het station door NS niet als 'Centraal' wordt aangeduid (naar mijn weten hebben alleen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Leiden die status). En ach, obscuur...in Oostenrijk zie je het symbooltje van de ÖBB en daarachter 'Bahnhof'. Een Engelsman zou niet weten waar te zoeken ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 mar 2006, 11:15

Alleen 'station' lijkt me voldoende. Het kan lastiger worden in plaatsen mer meerdere stations, maar je kunt natuurlijk ook altijd naar het dichtsbijzijnde station wijzen.

Autosnelwegen.net

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 07 mar 2006, 11:21

Palance schreef:Alleen 'station' lijkt me voldoende. Het kan lastiger worden in plaatsen mer meerdere stations, maar je kunt natuurlijk ook altijd naar het dichtsbijzijnde station wijzen.
Dan zou men bij een geheel verkeerd station langs een verkeerde lijn uit kunnen komen, zoals in Den Bosch. Nee, ik vind wel dat er een aanduiding achter moet. Wellicht kun je in Den Bosch het hoofdstation 'Centrum' noemen en station Oost gewoon 'Oost'.
Alargule schreef:En ach, obscuur...in Oostenrijk zie je het symbooltje van de ÖBB en daarachter 'Bahnhof'.
Ja, dat wordt in NL ook gedaan, maar altijd en alleen met NS-logo's... Wat doe je met Syntus-, Arriva- en Connexxionstations? Gewoon een neutraal symbool met de stationsnaam is toch het beste.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 07 mar 2006, 11:39

Ik vind niet dat er een aanduiding achter hoeft. Naar ik weet heeft dat nu ook nog nooit tot grote problemen geleid. En het mag voor zich spreken dat borden met 'station' in het centrumgebied naar het hoofdstation verwijzen, en bordjes met 'station' in een buitenwijk naar een buitenwijkstation.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 07 mar 2006, 11:44

Alargule schreef:En het mag voor zich spreken dat borden met 'station' in het centrumgebied naar het hoofdstation verwijzen, en bordjes met 'station' in een buitenwijk naar een buitenwijkstation.
Of naar een pompstation, of een K.I.-station, of... :)
--Harry.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 07 mar 2006, 11:46

Daar hebben we andere symbolen voor, harry...;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 mar 2006, 13:22

Hanno schreef:Dan zou men bij een geheel verkeerd station langs een verkeerde lijn uit kunnen komen, zoals in Den Bosch. Nee, ik vind wel dat er een aanduiding achter moet. Wellicht kun je in Den Bosch het hoofdstation 'Centrum' noemen en station Oost gewoon 'Oost'.
Verwijzingen naar stations kom je in de regel alleen tegen in de directe omgeving van het station. Als je ergens in het centrum bent, zul je geen verwijzing tegen komen naar station Oost. Het is ook niet zo dat op de Ring van een stad al een aanduiding "Station" staat, waarbij je je moet afvragen, of wordt verwezen naar het centrale station of een ander station. De aanduiding "Station" is in de regel dus voldoende.

Alleen als er desondanks verwarringsgevaar bestaat, kan de naam van het station of het soort station (Station NS, Busstation) worden toegevoegd.
Hanno schreef:Ja, dat wordt in NL ook gedaan, maar altijd en alleen met NS-logo's... Wat doe je met Syntus-, Arriva- en Connexxionstations? Gewoon een neutraal symbool met de stationsnaam is toch het beste.
Vroeger werd helemaal geen symbool gebruikt. Stond er alleen "Station" of "Station NS". Ergens in de jaren '90 begon in Nederland toen de Symbolitis om zich heen te slaan: voor iedere voorziening (d.w.z. een doel anders dan een plaatsnaam of stadsdeel) moest een symbool komen te staan. In die tijd werd het NS-symbool voor de genoemde teksten geplaatst. Onder Redesign en de nieuwe Richtlijnen Bewegwijzering is dit symbool vervangen door een locomotief.

Daarmee is het probleem voor Syntus-, Arriva- en Connexxionstations opgelost. Maar de eerder in deze draad gestelde vraag blijft: wat is de toegevoegde waarde van het symbool, wanneer je de tekst erachter laat staan?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 07 mar 2006, 13:25

De meerwaarde van het NS-logo als symbool was duidelijk: iedereen kende het, waardoor de bestemming sneller herkend werd. De meerwaarde van het nieuwe symbool is inderdaad betrekkelijk.