Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)
Moderator: Moderatoren
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » wo 28 mar 2007, 14:51
Na een paar maanden nog eens foto's gaan maken aan de werken. En ik had geluk, het is stralend weer en men was net bezig met het aanbrengen van de toplaag op de rotonde en zijn directe toegangen. Ondertussen is ook ongeveer de helft van de N132 richting Beerse helemaal in een nieuw kleedje gestoken. Omdat er dus asfalteringswerken aan de gang waren ben ik niet op de rotonde zelf geweest, maar de foto's geven een duidelijk beeld denk ik.
Normaal gezien zou eind april de weg terug open gaan.
De heraangelegde N132:
In de andere richting (tegenlicht):
De verhoogde bushalte:
De voetgangersonderdoorgang:
Kijkrichting Vosselaar:
Fietsoversteekplaats richting Vosselaar:
Oprit rotonde vanuit Vosselaar:
Asfalteringswerken:
Oprit vanuit de Lilse Bergen:
Richting Antwerpen E34:

-
poller1
- stadsweg
Bericht
door poller1 » wo 28 mar 2007, 15:32
netjes
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » wo 28 mar 2007, 16:38
zeker netjes. Het oogt wel wat aan de smalle kant, maar dat kan bedrog zijn.
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » wo 28 mar 2007, 19:22
Mooie foto's!
De autogordel: een band voor het leven.
-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » wo 28 mar 2007, 19:38
Komt er mooi uit te zien!
Ik hoop trouwens niet dat dat voetgangerstunneltje een hangplek gaat worden of iets dergelijks

-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » wo 28 mar 2007, 21:40
Potverdorie, jullie nog wel nieuwe wegen met doorgetrokken kantstrepen en een enkele onderbroken middenstreep en wij niet...
Maar het ziet er netjes uit!

-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » wo 28 mar 2007, 21:58
vynkce schreef:De heraangelegde N132:

Ziet er mooi uit. Ik was al bijna vergeten hoe een mooie weg eruit kan zien zonder dat het wegdek volgekalkt is met DV-rotzooi.
Een pluim voor de Vlaamse uitvoerders !

-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » do 29 mar 2007, 15:43
@Chris: Ik moet toegeven dat de route vanuit de Lilse Bergen mij ook smal leek, zeker voor tweerichtingsverkeer.
@Mark: Een hangplek gaat dit volgens mij gelukkig niet worden, de dorpskernen liggen redelijk veraf en de doorgang is vooral voorzien voor de bereikbaarheid van de carpoolparking en de bushaltes.
@René: Inderdaad, het ziet er heel mooi uit, alleen jammer dat dit bij de gemeentegrens stopt en daar de weg gewoon in zijn oude staat blijft liggen voorlopig...
-
Medianieuws
Bericht
door Medianieuws » za 14 apr 2007, 10:12
ThalsFM 14-07-2007 schreef:Op- en afrittencomplex E34 wordt vrijdag geopend
Op vrijdag 20 april wordt het nieuwe op- en afrittencomplex aan de E34 voor het verkeer opengesteld.
Totdat het autoverkeer de rotondes op mag wordt het nog massaal gebruikt door fietsers en voetgangers. Voor vele fietsers is vooral de grootste rotonde een attractiepool.
Ook de fietstunnel en de aparte voetgangerstunnel wordt gesmaakt.
De wielerclub van Beerse houdt er zelfs op zaterdag 14 april om 14u een heuse rotondekoers.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » za 14 apr 2007, 10:25
Mooi toch! Laat dit project maar een voorbeeld zijn voor vele andere Vlaamse wegenreconstructies.

-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » za 14 apr 2007, 10:43
Het traject van de koers:
http://www.rotondekoers.tk
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » za 21 apr 2007, 20:49
Sinds gisteren is alles terug open voor het verkeer, en natuurlijk vandaag met de wagen een kijkje gaan nemen
Het ziet der allemaal prachtig uit, maar ik vond het eigenlijk niet zo duidelijk. Je hebt geen goed overzicht op het verkeer dat op de grote rotonde aan het rijden is en ook de betonnen vangrail is te hoog en heeft exact dezelfde kleur als het wegdek...
Verder enkel positieve geluiden!! Binnenkort zal ik een allerlaatste fotoreeks posten die hopelijk een goed beeld weergeeft!
-
IQ[]
- expressweg
Bericht
door IQ[] » za 21 apr 2007, 21:06
vynkce schreef:De heraangelegde N132:

Ik vraag me toch wel af waarom er eikenbomen zijn geplant. Zeker zo dicht op de weg. Je ziet het overal eigenlijk wel.
Eigenlijk een algemene vraag: waarom plant men niet eens een vruchtenboom (of een beuk)?
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 21 apr 2007, 21:09
Over 30 jaar is het een dodenweg.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » zo 22 apr 2007, 16:17
IQ[] schreef:Eigenlijk een algemene vraag: waarom plant men niet eens een vruchtenboom (of een beuk)?
Omdat vallende vruchten vervelende consequenties kunnen hebben? En een beuk zou inderdaad ook wel mooi zijn, het zijn wel fraaie bomen, maar ze groeien niet overal zo goed, en een eik wel.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » do 26 apr 2007, 22:11
Over de N132 is duidelijk het laatste woord nog niet gesproken. De heraanleg van deze weg in Vosselaar en Beerse tot aan de N12 laat op zich wachten en ook de fietsersbrug over de E34 nog niet klaar.
Ondertussen is er een komen en gaan van nieuwe plannen in de regio.
Het Nieuwsblad begin april schreef:kanaalweg
BEERSE - Het gemeentebestuur gaat een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor de aanleg van een omleidingsweg naar de nieuwe oeververbinding over het kanaal Dessel- Schoten. De bouw van de kanaalbrug start in 2009. De gemeente wil ten westen van de Nieuwe Dreef een nieuwe weg aanleggen die aansluit op de oeververbinding. Die mogelijkheid wordt eerst via een milieueffecten- en een mobiliteitsrapport onderzocht. (ram)
Probleem is dat door het realiseren van deze verbinding er meer verkeer door Rijkevorsel zal komen. Rijkevorsel zal tegelijkertijd ook nog hinder ondervinden van de ringweg rond Zoersel (N14) die nog meer verkeer zal aantrekken. Het komt erop neer dat de problemen zich dus gewoonweg verplaatsen naar de volgende hindernis/dorpskern.
Niets doen is geen oplossing, maar een beetje ook niet! IJvert Rijkevorsel op haar beurt voor een ringweg (stond al op gewestplan) dan verplaatsen de problemen zich naar Oostmalle dat door de ring van Brecht een vlottere aansluiting krijgt op de E19 enz enz enz

-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » ma 30 apr 2007, 10:08
GVA.be 29-04-2007 schreef:Rotonde ligt onder vuur
Het nieuwe rotondecomplex aan de E34 in Gierle (Lille) ligt een week na de opening al onder vuur. Buurtbewoner Willy Ribot meent dat de op- en afrit naar De Lilse Bergen te smal is voor twee voertuigen die elkaar moeten kruisen.
Het verkeer mag een zijarm van de grote rotonde aan op- en afrit 22 van de E34 in Gierle in twee richtingen gebruiken. Het gaat om de oprit in de richting van De Lilse Bergen.
Voor buurtbewoner Willy Ribot (73) uit de Haarlebeek in Gierle is deze zijarm te gevaarlijk voor twee voertuigen die elkaar moeten kruisen.
"Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden", vertelt Willy Ribot. "Ik reed met mijn wagen van de Strandweg naar de rotonde via de bewuste weg. Uit de andere kant kwam een vrachtwagen aangereden. In een van de bochten konden we elkaar niet meer passeren. Ik ben met mijn wagen helemaal achteruit terug moeten rijden. De truckchauffeur deed vreemde gebaren en verklaarde me voor gek."
Zomerperiode
De automobilist vreest dat tijdens de erg drukke zomerperiode met duizenden bezoekers aan de Lilse Bergen de situatie aan de rotonde uit de hand kan lopen.
"Tijdens de werkzaamheden kon het verkeer over een geasfalteerde weg door het bos rijden. Intussen is die asfalt er opnieuw uitgehaald. Misschien was het beter om toch een asfaltweg voor het verkeer richting Beerse te laten liggen", meent Willy Ribot. "De rotonde ziet er echt prachtig uit, maar het is zonde dat ze die zijtak niet een beetje breder konden maken."
De bewoner legde de vraag voor aan de politiecommissaris van Lille. Burgemeester Jef Van Duppen (CD&V) van Lille verwijst naar de Vlaamse overheid. "Het studiebureau TV3V heeft de plannen opgesteld. Ik had ook de indruk dat die op- en afrit te smal was, maar toen het afgelijnd was, viel het wel mee", reageert Jef Van Duppen.
"Het kan ook niet de bedoeling zijn om boswegen blijvend te asfalteren. Geef toe, het nieuwe complex is een prachtig project, zeker voor de fietsers."
Mij leek het ook smal, maar toen ik er zelf over reed had ik nergens last van. Gewoon iemand die graag asfalt in het bos wilt

-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » do 10 mei 2007, 10:27
Info over het plaatsen van de fietsersbrug kan je vinden in het topic over de E34.
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... 190#220190
-
Medianieuws
Bericht
door Medianieuws » vr 11 mei 2007, 17:15
GVA.be schreef:Aanvraag elektriciteit komt te laat
10/05 Het Vlaams Gewest heeft de elektriciteitsaansluiting voor het nieuwe op- en afrittencomplex van de E34 in Gierle (Lille) te laat aangevraagd. Hierdoor functioneert een deel van de openbare verlichting voorlopig via een tijdelijke werfkast.
De nieuwe rotondes aan de E34 in Gierle zijn al een paar weken in gebruik. Het complex is nog niet helemaal afgewerkt. Volgende week installeert de aannemer een fietsersbrug. Ook op het vlak van elektriciteitsvoorziening is nog niet alles volledig rond.
Een deel van de nieuwe openbare verlichting functioneert nog altijd via een tijdelijke werfkast in plaats van via een vaste elektriciteitsaansluiting.
Volgens netbeheerder Eandis heeft de afdeling Elektriciteit en Mechanica (EMA) van het Vlaams Gewest de elektriciteitsaansluiting te laat aangevraagd. "Dit is een klassiek verhaal uit de vrije energiemarkt", weet Jean-Pierre Blomme van Eandis.
"Omdat de aanvraag te laat is ingediend, werkt een deel van de verlichting via een tijdelijke werfkast. Vanaf het moment dat de hele papiermolen in orde is, kunnen we alles definitief aansluiten."
In de werfkast bevindt zich een timer die rekening houdt met de zonsopgang en -ondergang. "Aan de andere kant van de brug werkt de openbare verlichting al wel via de normale sturing", zegt Eric Claessens van EMA. "Hierdoor kan het aanspringen van de verlichting aan twee kanten een paar minuten verschillen. Vrijdag gaan we met medewerkers van Eandis ter plaatse bekijken hoe we de zaak zo snel mogelijk kunnen oplossen."
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » za 19 mei 2007, 22:52
Fragment en kort interview van de plaatsing van de fietsersbrug:
Het journaal één
Op pinkstermaandag komt Minister Kris Peeters het complex en de brug infietsen omstreeks 10h!
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » za 25 aug 2007, 20:49
Op de rotonde aan de afrit van de E34 (Gierle/Beerse) kantelde eergisteren een lichte vrachtwagen. De rotonde was versperd. De bestuurder werd gewond overgebracht naar het ziekenhuis. De brandweer van Turnhout kwam voor een gescheurde mazouttank. De lading viel uit de vrachtwagen tijdens het takelen.
Bij mijn weten een van de eerste ongevallen hier sinds de voltooiing.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 25 aug 2007, 23:30
Die wou zeker te snel een kwart rotonde nemen?
-
Medianieuws
Bericht
door Medianieuws » wo 16 apr 2008, 14:38
Het Volk 11-4-2008 schreef:Veilige rotonde voor fietser
LILLE/BEERSE - De immense rotonde aan de afrit van de E34 in Gierle heeft schandalig veel geld gekost, maar geen enkele fietser klaagt daarover. Het is de eerste rotonde in Vlaanderen waar fietsers honderd procent veilig zijn.
In de bebouwde kom gebeuren na de aanleg van een rotonde tot tachtig procent meer ongevallen waarbij fietsers omkomen of zware verwondingen oplopen. Dat blijkt uit een studie van Steunpunt Verkeersveiligheid. De rotonde aan de afrit van de E34 in Gierle is een uitzondering.
'In Gierle zijn aanrijdingen tussen auto's en fietsers onmogelijk omdat ze elkaar nooit kruisen', zegt Wout Baert, die de werken destijds coördineerde. 'Via speciale fietstunnels rijden de tweewielers onder de rotonde door.'
Vijf wegen komen er samen aan de voet van de brug over de E34 in Gierle: de op- en afrit van de E34, de N132 van Gierle naar Beerse, de Vosselaarseweg naar Vosselaar en de Strandweg naar de Lilse Bergen. Tot voor kort betekende dat voor fietsers vijf plaatsen waar ze konden verongelukken. 'Er ging geen maand voorbij of er werd een fietser aangereden in de buurt', bevestigt burgemeester Jef VanDuppen (CD&V) van Lille.
Om de fietsers voortaan veilig doorheen het kluwen van wegen te loodsen, stelde de burgemeester voor om een fietsvriendelijke rotonde te bouwen. 'Ik liet de ontwerpers verstaan dat er maar één manier is om met de fiets veilig over het kruispunt te geraken: een rotonde met een fietstunnel eronder. Ik rij elk jaar 11.000kilometer met mijn koersfiets en ken de gevaren van de weg.'
De fietsvriendelijke rotonde kostte uiteindelijk meer dan drie miljoen euro, maar volgens wielertoerist VanDuppen is het geld goed besteed. 'Sinds de aanleg van de rotonde werd er geen enkele fietser meer overreden.' (ema)
-
R4
- expressweg
Bericht
door R4 » wo 16 apr 2008, 15:46
Bijkomend voordeel is ook dat het op- en afrijden van de rotonde vlotter gaat.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
denne007
- autoweg
Bericht
door denne007 » wo 16 apr 2008, 16:28
op dat rechte stuk is zeker een beperking van Vmax 70??? terwijl er geen bebouwing is en een mooi fietspad weg van de rijbaan.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » wo 16 apr 2008, 19:31
Chris schreef:Over 30 jaar is het een dodenweg.
Inderdaad. Eigenlijk nu al na het opnieuw bekijken van de foto. Als je namelijk een klein stuurfoutje maakt ben je al de l*l en heb je zo een eenzijdig ongeval te pakken. Dat er geen kantverharding is toegepast.

-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » wo 16 apr 2008, 19:48

Kantverharding?
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » wo 16 apr 2008, 20:29

Ik bedoel de verharding van de berm. Foutje.
Er is geen halfverharding of versteviging van de berm zichtbaar.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » wo 02 jul 2008, 11:47
In de nieuwe "Uitweg" staat een mooie luchtfoto van de nieuwe rotonde:

-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 02 jul 2008, 13:15

Grappig, dit soort standaard tweestrooksrotondes zijn in NL inmiddels in de ban gedaan

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge