[R001] R1 Antwerpse ring

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door sven_engelen »

Steyn_E schreef: do 18 mei 2023, 16:21 Dan kom je er alleen maar overdag? Om 11 uur ‘s avonds moet ik ‘m op de cruisecontrol gooien om daar niet riant overheen te gaan :twisted:
In de avond en op zondagen is het inderdaad een ander verhaal :lol:
Svenlo
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Steyn_E schreef: do 18 mei 2023, 13:59 En dan een partij die :A1-70: voorstelt :facepalm:

Da’s wel heel laag voor een autosnelweg niet? In Eindhoven mag je met die snelheid gewoon over de ring kachelen, met gelijkvloerse kruisingen en VRI’s. Op een autosnelwegprofiel is dat echt belachelijk traag.
https://www.google.nl/maps/@52.4423422, ... 384!8i8192
Welkom op de A208, die permanent 70 is...
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

^^De R1 bij Borgerhout heeft 2x5 rijstroken. Ik kan me niet voorstellen daar 70 buiten de spits te rijden. Maar goed denk niet dat het zover gaat komen. Hoogstens voor vrachtwagens misschien.
Steyn_E schreef: do 18 mei 2023, 13:59 En dan een partij die :A1-70: voorstelt :facepalm:

Da’s wel heel laag voor een autosnelweg niet? In Eindhoven mag je met die snelheid gewoon over de ring kachelen, met gelijkvloerse kruisingen en VRI’s. Op een autosnelwegprofiel is dat echt belachelijk traag.
Op de parallele Singel die ook verkeerslichten, gelijkvloerse kruisingen en parkeerstroken heeft mag je 70. Ik zie het er nog van komen dat ze daar 50 van willen maken.
🍉
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

70km/u is wel heel traag. Massa hesterie noem ik dat. Dan kun je ook de vraag stellen waarom men die grote lompe RSS portalen nodig heeft, moest als op 70km/u gaan. Was het nut van RSS niet juist om in te spelen op de verkeersituatie met o.d.h snelheden?
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Die 70 is een voorstel van een lokale partij in een lokaal district. Geef daar niet te veel aandacht aan. Dat gaat er momenteel echt niet komen. Gevaarlijker is het Toekomstverbond waar een snelheidsverlaging naar 80 per uur wel al eens besproken is.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

80km/u is zelfs al te traag. Men heeft nu de RSS. Als men daar is beter gebruik van maakt. In plaatst van de snelheid permanent te verlagen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Ik zie niet in hoe je nog beter gebruik kan maken van de RSS-borden dan nu al het geval is. Het huidige systeem is m.i. prima. 100 als standaardlimiet en een verlaging bij calamiteiten.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het GRUP Ringpark Zuid werd goedgekeurd. Dit GRUP wijzigt de stedenbouwkundige bestemming van de zone rond de huidige Spaghettiknoop om een compactere aanleg van dit knooppunt mogelijk te maken, en de overkapping van de Ring:
Groen licht voor Ringpark Zuid en herinrichting ‘spaghettiknoop’ in Antwerpen

De Vlaamse regering heeft het ontwerp GRUP (gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan) goedgekeurd voor het Ringpark Zuid in Antwerpen, een van de overkappingsprojecten van de Antwerpse ringzone. Ook de herinrichting van de zogenaamde ‘spaghettiknoop’, de (te) complexe aansluiting tussen de A12 en de zuidelijke Antwerpse ring, zit erin vervat.

https://www.hln.be/antwerpen/groen-lich ... ~ad3c5925/
Voor de concrete documenten: https://dsi.omgeving.vlaanderen.be/fich ... 12ac5180dc
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Welk document moet ik hebben om te zien wat het nou wordt? Het is nogal een brei wat daarop te vinden is namelijk.
Jump
autoweg

Bericht door Jump »

^^ Dit wordt het: https://www.degroteverbinding.be/nl/pro ... -zuid/over

Alle vloeiende verbindingen er uit, en kruispuntje of twee er op plakken. Tien vierkante meter gras (lees: onkruid) erbij, en de groenen zijn blij.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Zolang de relatie A112< - > leien 2x2 blijft, verwacht ik niet al te grote problemen.
Het leeuwendeel van de 24.000 voertuigen kan nog steeds vloeiend de R1 op / af

Knooppunt is in verleden ontworpen op veel meer verkeer, maar veel is niet in aanleg gegaan. Dat er nu besloten worden om de boel in te krimpen is niet heel gek (eigenlijk)
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Wat bedoel je met 'veel is niet in aanleg gegaan'? Bedoel je dit dan richting Antwerpen centrum of richting A12 Boom? Richting Kennedytunnel was er toch nooit meergepland, en richting Antwerpen Oost toch ook niet?
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Blijkbaar wordt binnenkort knooppunt Antwerpen-Oost heringericht met een nieuwe tunnel om het verkeer te ontvlechten:
https://www.gva.be/cnt/dmf20231130_97881417:
Nieuwe tunnel richting Deurne moet files vanaf 2025 beperken

Oosterweel-bouwheer Lantis begint in februari 2024 met de aanleg van een tunnel aan Antwerpen-Oost, het knooppunt dat de Antwerpse Ring verbindt met de E313. De nieuwe ondergrondse verbinding zal de drukke verkeersstromen van de Ring en de E313 uit elkaar halen. Het doel is minder weefbewegingen, zodat er minder vertragingen en minder files zullen zijn. De nieuwe tunnel zal in 2025 klaar zijn.
Zo moet het worden:
Afbeelding

Zie ook de site van Lantis: https://www.oosterweelverbinding.be/nie ... erpen-oost

en dit filmpje:
Link
Langere video met meer uitleg:
Link
Overigens gaat de vrouw die de presentatie gaf in deze video nogal licht over het doel van tapers. Die stroken zijn er echt niet voor 'mensen die zich vergist hadden van rijstrook', maar dienen uiteraard om de capaciteit van de afrit te verhogen. Als die strook wegvalt op de afrit van de E313 richting Nederland kan dat problemen geven op de E313. Men zegt dat het is voor de werfzone voor de tunnel. Het is me niet duidelijk of de strook achteraf nog terugkeert.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Is dat niet één van de faseringsmaatregelen, aangezien bij de bouw van de verdiepte R 1 er behoorlijk wat capaciteit tijdelijk verloren gaat?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Het zal uiteraard geen brede tunnel worden, maar ik vind het toch wel een snelle doorlooptijd voor zo'n ingrijpend project. Zeker rekeninghoudende met het feit dat die tunnel aan autosnelwegstandaarden moet voldoen!
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Ik vond het project een beetje uit de lucht komen te vallen, ik had er alleszins nog niet eerder van gehoord en het wordt aangekondigd eigenlijk net voor de werken al beginnen. Kon dat maar voor de Oosterweelverbinding ook zo vlot. ;)
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Bereid je maar voor op (meer) files tot 2030:

Een rijstrook minder en maximaal 70 kilometer per uur: werken aan Antwerpse ring ter hoogte van Sportpaleis gaan van start

Op de Antwerpse ring gaan in de richting van Nederland ter hoogte van het Sportpaleis nachtelijke werken van start in het kader van de Oosterweelverbinding. De eerste dagen worden de rijstroken op het viaduct versmald, in de nacht van vrijdag 15 op zaterdag 16 maart verdwijnt er een rijstrook. "Eens die rijstrook weg is, zal het langer duren om richting Nederland te rijden", zegt Annik Dirkx van Lantis.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/11 ... van-start/
Op de site van Oosterweel ook een plan hoe de bypass er zal uitzien: https://bypass.oosterweelverbinding.be/. Het is een complete verlegging van het wegtracé, inclusief nieuwe afritten en dergelijke. Toch ook best een groot werk op zichzelf. Maar wel een rijstrook minder dan nu het geval is en dat zal je wel voelen.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Zie ik het nu goed dat die bypass geen pechstroken gaat hebben, bij de minste calamiteit zal die 3+3 wel veel capaciteit verliezen, waar je nu al 25% gaat moeten inboeten.

Wel grappig trouwens die render met Nederlandse signaalportieken.
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Waarom is het daar toch altijd zo'n rommeltje? En de kennedytunnel zou ook weleens vernieuwd kunnen worden.
Autisme of AS(S) is geen stoornis!!
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Mikhail schreef: di 12 mar 2024, 11:17 Zie ik het nu goed dat die bypass geen pechstroken gaat hebben, bij de minste calamiteit zal die 3+3 wel veel capaciteit verliezen, waar je nu al 25% gaat moeten inboeten.

Wel grappig trouwens die render met Nederlandse signaalportieken.
Het is al bijzonder dat ze die drie doorgaande stroken hebben weten te behouden. Het werkvak is behoorlijk krap.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Mikhail schreef: di 12 mar 2024, 11:17 Zie ik het nu goed dat die bypass geen pechstroken gaat hebben, bij de minste calamiteit zal die 3+3 wel veel capaciteit verliezen, waar je nu al 25% gaat moeten inboeten.
Als er ruimte was voor een pechstrook kon men men er beter twee keer 4 rijstroken van maken. Die ruimte is er dus niet. Het is eigenlijk al een hele prestatie dat ze dit voor mekaar krijgen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De werken zijn een dag vervroegd en vanacht al ingegaan. Vanaf heden tot 2030 dus maar 3 rijstroken meer richting Nederland en een snelheidslimiet van 70 per uur.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^Ik heb niet het gevoel dat deze afsluiting uiteindelijk voor zoveel extra leed zorgt. De Antwerpse snelwegen waren uiteraard al zeer filegevoelig en die files staan er nog steeds. Maar het is niet opmerkelijk veel groter geworden. Maar misschien kunnen de mensen die er vaker passeren daar meer over zeggen.
Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman »

https://www.gva.be/cnt/dmf20240403_97273748

Ook het wegdek tussen knpt Antwerpen-Centrum en Antwerpen-Zuid krijgt van die dunne groeven om het wegdek stiller te maken.

Het ziet er helemaal niet uit, en vooral de zichtbaarheid van de wegmarkeringen lijdt er onder, maar stiller is het wel.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Op NGCS zijn markeringen net zichtbaarder, zeker bij regenweer.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Cartman schreef: do 04 apr 2024, 8:16 Het ziet er helemaal niet uit
Het ziet er niet uit inderdaad. Bovendien zouden mensen die gemakkelijk misselijk kunnen worden dat niet verdragen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Maquette en doorsnede van Kennedytunnel met afmetingen.
De tunnel richting Gent is blijkbaar smaller dan de andere richting.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jdb2 op do 11 apr 2024, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Ook wel 'leuke' informatie om in de Wegenwiki op te nemen. Ik weet niet of je daar toegang toe hebt, maar voel je vrij om het artikel over de Kennedytunnel aan te passen.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Sorry klopt niet wat ik zei, het is gewoon de breedte van de rijbaan vs totale breedte van de tunnel.
Rein schreef: do 11 apr 2024, 12:29 ^^ Ook wel 'leuke' informatie om in de Wegenwiki op te nemen. Ik weet niet of je daar toegang toe hebt, maar voel je vrij om het artikel over de Kennedytunnel aan te passen.
Geen account, dat laat ik liever aan anderen over. ;)
🍉
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik wist niet dat er nog een vierde smalle koker tussen beide rijbanen was. Overigens, zou het echt niet mogelijk zijn om vier permanente rijstroken in te richten op een rijbaan van 12,25 m breedt? Tijdens de werken aan de Ring van 2004 was dat ook het geval. Desnoods aan een lagere snelheidslimiet, met de capaciteit dan als winst.