[R001] R1 Antwerpse ring

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Wimpie25 »

Het begint daar precies toch wel meer en meer een klucht te worden.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

^^ vanaf donderdag zal deze maatregel ingaan en is de parallelweg enkel voorbehouden voor lokaal verkeer.

https://www.gva.be/regio/antwerpen/regi ... aign=share
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Oooh... Toch wel allemaal bizar. Ik begrijp onder 'Lokaal verkeer', bewoners en verkeer dat bij die bewoners moet zijn (vrienden, familie, bezoek). Aangezien er geen enkel huis staat dient er mijn inziens niemand meer te rijden. Zou dus eigenlijk een volledig verkeersarme straat moeten zijn. (Dit was idem met de Waaslandtunnel trouwens).

Het wordt toch allemaal helemaal doorgeschoten... De trend lijkt me helemaal ingezet: Te drukke straten krijgen een bord 'Verboden, uitgezonderd plaatselijk verkeer'. Te smalle straten krijgen een bord 'Fietsstraat'. Doorsteekjes krijgen tractorsluizen. Kaarsrechte straten krijgen een bord 'Verboden inhalen'. Enz...

Ooit zei iemand mij: 'Als automobilist betalen we verkeersbelasting om op nog zo weinig mogelijk plaatsen te mogen rijden'. Er zit een waarheid in.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Tommy schreef: do 18 dec 2025, 10:19 Dit was idem met de Waaslandtunnel trouwens
Bij de Waaslandtunnel is er eigenlijk een zone afgebakend die heel Linkeroever omvat. Dus daar is het wel juridisch wellicht nog sluitend (hoewel plaatselijk verkeer in principe per straat is en geen zonale geldigheid heeft). Dat zie je ook door het bord 'C3 uitgezonderd plaatselijk verkeer' dat aan de Blancefloerlaan geplaatst is.

Afbeelding

Maar ik ben zeer benieuwd hoe ze het geregeld hebben met deze parallelweg. Als er enkel bordjes uitgezonderd plaatselijk verkeer aan het begin van de parallelweg staat dan lijkt het mij juridisch niet geldig omdat je dan inderdaad geen geldig 'plaatselijk verkeer hebt (dat zijn immers alleen inwoners en hun bezoekers).
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

^^ Bij de parallelweg gaat het om een zone C3 uitgezonderd plaatselijk verkeer. Zie: https://www.gva.be/regio/antwerpen/regi ... aign=share

Ik verwacht dat de P+R binnen deze zone valt en te bereiken blijft via de parallelweg.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

ZE hebben dus een zonebord geplaatst met een C3, is dat wettelijk?

Afbeelding

Het doet mij denken aan de rechtelijke uitspraak in Leuven waar een boete vernietigd werd omdat het bord C3 ongerecht een zonale geldigheid gegeven werd terwijl het maar 1 straat betrof: https://www.hln.be/leuven/stad-leuven-g ... ~a3632c40/

Maar goed, in dit geval zullen er toch geen boetes gegeven worden. Daardoor zal de doeltreffendheid bijna 0 zijn. Want vooral ter plaatse bekend verkeer gebruikt deze parallelweg.

De enige effectieve methode is een camera plaatsen op de oprit richting Kennedytunnel met een soort doorijvergunningsysteem die enkel voor inwoners van Linkeroever en Zwijndrecht geldt. Gekoppeld aan de mensen die een ticket gekocht hebben voor de P+R Linkeroever (dat werkt toch met nummerplaatherkenning).
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Dus als ik aan het strand van Sint-Anneke eentje wil gaan drinken en daarna terug naar huis rij via Gloriantlaan, Blancefloerlaan, Parallelweg en via Kennedytunnel naar de A12 krijg ik terecht een bekeuring? :wall:
Dan hadden ze beter de keerlus aan Kruibeke laten staan, dan zou dat ommetje tot daar een valabel alternatief zijn. 8-)
www.vanityplates.be
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Ik stel voor om heel Antwerpen te verdelen in verschilende aansluitende "plaatselijk verkeer"-zones
Dan kun je er niet meer legaal in of uit, want je moet altijd wel door een andere "plaatselijk verkeer"-zone rijden :rofl2:
🍉
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Tommy schreef: vr 19 dec 2025, 8:51 ^^
Dus als ik aan het strand van Sint-Anneke eentje wil gaan drinken en daarna terug naar huis rij via Gloriantlaan, Blancefloerlaan, Parallelweg en via Kennedytunnel naar de A12 krijg ik terecht een bekeuring? :wall:
Dan hadden ze beter de keerlus aan Kruibeke laten staan, dan zou dat ommetje tot daar een valabel alternatief zijn. 8-)
Mij lijkt dat je dan als plaatselijk verkeer wordt beschouwd. Eigenlijk heeft men enkel verkeer op het oog dat de afrit 8 Waaslandhaven-Oost op de E34 neemt om dan via de parallelweg de oprit richting Kennedytunnel te nemen om zo de file op de E34 voor knooppunt Antwerpen-West te vermijden. Dat is duidelijk geen plaatselijk verkeer. Verkeer dat de parallelweg neemt om via de Blancefloerlaan te gaan is overduidelijk wel plaatselijk verkeer, want daar is de parallelweg voor bedoeld .
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Uiteraard snap ik wat je bedoelt. Doch zal het altijd een moeilijke blijven. Ik trek het even op een fles:
Als er aldus aan de rotonde van Waaslandhaven-Oost een eerste ANPR staat kunnen ze weten wie er in feite de file vermijdt. Maar dan kan geen enkele werknemer van de bedrijven in de Waaslandhaven aldaar nog de parallelweg nemen naar de Kennedytunnel... In mijn ogen plaatselijk verkeer.
www.vanityplates.be
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

^^ werknemers van de Waaslandhaven richting de Kennedytunnel hebben ook niks te zoeken op de parallelweg. Die kunnen op de kluifrotonde de oprit richting de E34 pakken.
https://maps.app.goo.gl/LdoXbjs1jhgW6KaEA
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Tommy schreef: vr 19 dec 2025, 11:21 ^^
Uiteraard snap ik wat je bedoelt. Doch zal het altijd een moeilijke blijven. Ik trek het even op een fles:
Als er aldus aan de rotonde van Waaslandhaven-Oost een eerste ANPR staat kunnen ze weten wie er in feite de file vermijdt. Maar dan kan geen enkele werknemer van de bedrijven in de Waaslandhaven aldaar nog de parallelweg nemen naar de Kennedytunnel... In mijn ogen plaatselijk verkeer.
Werknemers in het havengebied ten noorden van afrit Waaslandhaven-Oost die de parallelweg gebruiken en vervolgens via de oprit richting Kennedytunnel gaan zijn in mijn ogen geen plaatselijk verkeer meer. De bedoeling is dat zij via de E34 rijden. Zij zijn enkel plaatselijk verkeer als ze via de parallelweg Linkeroever, de P&R, Zwijndrecht of Burcht willen bereiken.

Ik denk trouwens dat door de borden verkeer dat van afrit Waaslandhaven-Oost via de parallelweg naar Burcht rijd technisch gezien illegaal geworden is wat dan weer niet de bedoeling is. Dus dat is wel een lacune. Wellicht zullen GPS-toestellen dat verkeer in de toekomst dan via afrit Melsele en de N70 en de Stationsstraat sturen, wat niet beter is voor de inwoners van Zwijndrecht.

Je kan dat eigenlijk enkel oplossen door heel Zwijndrecht en Burcht in een zone 'plaatselijk verkeer' te steken zoals men gedaan heeft met Linkeroever met betrekking tot het verbod in de Waaslandtunnel. Maar dan moet men wel heel veel bordjes plaatsen omdat er in tegenstelling tot Linkeroever (waar er maar 3 toegangswegen zijn) ontelbaar veel toegangswegen naar Zwijndrecht en Burcht zijn.

Maar eventjes de actuele verkeerssituatie als voorbeeld nemend is het natuurlijk wel duidelijk waarom mensen die parallelweg nemen. De tijdswinst is enorm:
Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Enkele foto's van de heraanleg van de Antwerpse ring in 2004: https://www.facebook.com/groups/2374578 ... ently_seen