[E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)
Moderator: Moderatoren
-
- Secretaris
Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)
Ik las laatst dat de A54 ook onderdeel van de E420 zou zijn, maar die wordt dus niet als zodanig aangegeven. Nu weet ik echter niet hoe accuraat die bron is...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Voorzitter
De E420 staat her en der wel aangegeven, bijvoorbeeld bij knooppunten:

-
- 4x5 autosnelweg
Enige jaren geleden heeft het Waals gewest wat stickers besteld en daar zien we in bovenstaande fotoreeks het gevolg vanKaaiman schreef:Ik las laatst dat de A54 ook onderdeel van de E420 zou zijn, maar die wordt dus niet als zodanig aangegeven. Nu weet ik echter niet hoe accuraat die bron is...

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg

Ze hadden dan weleens het bord een grondige beurt kunnen geven.

-
- 2x4 autosnelweg
Ik heb vorige week de N5/E420 gereden tussen Yves-Gomezée en de Franse grens. Momenteel wordt er gewerkt tussen Jamagne en Neuville (Philippeville). De N5 wordt hier vernieuwd en opgewaardeerd over de gehele breedte. Rijstroken worden verbreed, pechstroken worden toegevoegd en allemaal uitgevoerd in doorlopend gewapend beton. In totaal gaat het om ongeveer 4km voor een bedrag van net geen 9 miljoen euro. De betonwerken zijn ondertussen zo goed als afgerond. Enkel de middenberm, vangrails en signalisatie moeten nog worden aangebracht.
Ook noordelijker vinden er gelijkaardige werken plaats, maar die heb ik niet gezien.
Deze werken komen verder niks te vroeg. De oude delen van de N5 zien er echt erbarmelijk uit...
De bouw van de ringweg rondom Couvin dan. De kunstwerken van de eerste fase lijken ondertussen afgerond en ook de tracébouw zelf lijkt al vergevorderd. Van een wegdek was wel nog geen sprake. De werken zullen hier dus nog wel enkele maanden duren. Voor de tweede fase is men momenteel bezig met het uitgraven van het traject. Een goed zicht heb je vanop de N920.
Ook noordelijker vinden er gelijkaardige werken plaats, maar die heb ik niet gezien.
Deze werken komen verder niks te vroeg. De oude delen van de N5 zien er echt erbarmelijk uit...
De bouw van de ringweg rondom Couvin dan. De kunstwerken van de eerste fase lijken ondertussen afgerond en ook de tracébouw zelf lijkt al vergevorderd. Van een wegdek was wel nog geen sprake. De werken zullen hier dus nog wel enkele maanden duren. Voor de tweede fase is men momenteel bezig met het uitgraven van het traject. Een goed zicht heb je vanop de N920.
-
- 2x4 autosnelweg
De Waalse regering heeft gisteren een beslissing genomen over het gedeelte van de E420 net ten zuiden van Charleroi.Tussen Laneffe en Bultia krijgt de N5/E420 een nieuw tracé met 2x2 rijstroken. Ten noorden van Bultia splitst de nieuwe weg zich dan op in twee nieuwe wegen. Een die aansluit op de A503 en een die aansluit op de R3. Beide takken krijgen slechts 2x1 rijstrook. Hoe het ontwerp van deze wegen er exact uit zal zien is nog niet bekend. Ook is het mij niet duidelijk in hoeverre het verkeer ongelijkvloers zal worden afgewikkeld. Op het nieuwe gedeelte met 2x2 rijstroken verwacht men dagelijks tussen de 30000 en 40000 voertuigen. Beide takken die aansluiten op de wegen bij Charleroi zullen vermoedelijk een 20000 voertuigen per dag trekken.
Men verwacht dat de nieuwe infrastructuur klaar kan zijn in 2022.

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20151029_00727260
Men verwacht dat de nieuwe infrastructuur klaar kan zijn in 2022.

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20151029_00727260
-
- Voorzitter

-
- Secretaris
Twee takken lijkt me een behoorlijke onnodigheid, eerlijk gezegd. Het knooppunt met de R3/A503 ligt er al. Of is men bang dat verkeer vanuit Brussel de A54 en R9 neemt, in plaats van de R3?
Met 20.000 mvt/dag is enkelbaans meteen behoorlijk druk en onveilig. Enfin, we zullen het ontwerp en verdure discussie moeten afwachten. Alvast jammer dat het geen gewone autosnelweg wordt, terwijl de aansluitende Franse A304 dat wel zal worden.
Met 20.000 mvt/dag is enkelbaans meteen behoorlijk druk en onveilig. Enfin, we zullen het ontwerp en verdure discussie moeten afwachten. Alvast jammer dat het geen gewone autosnelweg wordt, terwijl de aansluitende Franse A304 dat wel zal worden.
-
- 2x3 autosnelweg
Het lijkt wel een politiek compromis waar het resultaat een beetje vis noch vlees is.
-
- autoweg

Inderdaad. Een gemiste kans om het 'te goei' te doen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg
Je zou bijna zeggen, zo typisch Belgisch /sAlfa schreef:Het lijkt wel een politiek compromis waar het resultaat een beetje vis noch vlees is.

Eerlijk gezegd gaat Frankrijk dit ook niet zo heel leuk vinden, de vraag waarom zij wel een autosnelweg van 2x2 dienen aan te leggen zullen ze zich nu ook wel stellen.
-
- 2x3 autosnelweg

Mocht ik de Waalse Regering zijn zou ik enkel de tak naar de A503 aanleggen en voorzien van 2 rijstroken. Dat lijkt me zelfs goedkoper dan twee takken te realiseren, zelfs al is er telkens maar 1 rijstrook voorzien.
-
- Penningmeester
Waarom gaat dat tracé eigenlijk zo geforceerd westelijk langs Somzée? Ik krijg er een beetje het A4-Steenbergen-gevoel bij als ik dat tracé zo zie. 

Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- 2x4 autosnelweg
Meer uitleg staat er op de website van de minister:
http://diantonio.wallonie.be/axe-bruxel ... leroi-et-d
Hieronder ook in de spoiler:
http://diantonio.wallonie.be/axe-bruxel ... leroi-et-d
Hieronder ook in de spoiler:
- SPOILER: TOON
-
- autoweg
Ik mag hopen ongelijkvloers?vynkce schreef:.Tussen Laneffe en Bultia krijgt de N5/E420 een nieuw tracé met 2x2 rijstroken.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vermoed dat dat het probleem is ja. Wat dat betreft kan je beter de oostelijke tak 2x2 aanleggen. Waarschijnlijk is uit het verkeersmodel gekomen dat dan de meeste automobilisten dan op de oude N 5 blijven rijden. Daarom kan ik me de gekozen oplossing wel voorstellen.Kaaiman schreef:Twee takken lijkt me een behoorlijke onnodigheid, eerlijk gezegd. Het knooppunt met de R3/A503 ligt er al. Of is men bang dat verkeer vanuit Brussel de A54 en R9 neemt, in plaats van de R3?
-
- Voorzitter
Zoveel doorgaand verkeer zal daar toch niet zijn? Dat het een beetje drukker wordt op de R9 lijkt me nou niet het grootste probleem. Die weg heeft 40.000 mvt/dag op 3 tot 4 rijstroken... Er zijn weinig grote steden in de Benelux waar het op de wegen rustiger is dan in de regio Charleroi.
-
- 4x5 autosnelweg
Als het nog wat wordt met Charleroi, dan gaat het verkeer natuurlijk ook wel toenemen. Maar goed, ik vind de R 9 geen geschikte weg voor (doorgaand) vrachtverkeer. Daar zitten te veel rare onveilige weefvakken en gekke dingen in. Ik heb nog even zitten filosoferen, en wat mij betreft wordt de E 420 als 2x2 weg doorgetrokken tot de R 3 oost en komt er een omleidingsweg van de N 5 die aantakt op de bestaande A 503, en dat kan dan een 1x1 weg worden.
-
- Voorzitter
Het is de afgelopen decennia niks geworden met Charleroi en niks wijst er op dat dat op korte of middellange termijn gaat veranderen. Op dit moment rijden er 40.000 mvt/dag op 3 rijstroken - het duurt nog wel even voor die weg aan z'n maximum zit. Er is meer dan voldoende ruimte voor groei. Met 20.000 mvt/dag op de N5 zal het verder met de hoeveelheid doorgaand verkeer ook wel meevallen.Vinny schreef:Als het nog wat wordt met Charleroi, dan gaat het verkeer natuurlijk ook wel toenemen.
Vertel mij dan maar eens waar die 'vele' rare onveilige weefvakken en gekke dingen zitten. Ik heb zelf paar keer op de R9 gereden en ik vind dat wel meevallen. De weg is breed en overzichtelijk en er zijn genoeg wegen waar het veel erger is. Kijk maar eens in de regio Parijs, of rond drukke knooppunten. Dan valt de R9 erg mee. Het enige waar je over kan klagen is dat de splitsing R9/A54 in de Tunnel d'Hiernaux is. Maar (deels) ondergrondse knooppunten, dat kom je ook rond Parijs, rond Oslo, rond Madrid en in Zwitserland tegen. Het is geen unicum, en het is hier slechts een simpele splitsing.Maar goed, ik vind de R 9 geen geschikte weg voor (doorgaand) vrachtverkeer. Daar zitten te veel rare onveilige weefvakken en gekke dingen in.
-
- autoweg

Beetje kort door de bocht om Charleroi te vergelijken met grootsteden als Parijs en dergelijke meer. In deze steden zijn er soms weinig alternatieven dan krappe stadstunnels. Charleroi heeft nog een tweede ring (R3) die ook alles behalve op zijn limiet zit. Voor de leefbaarheid van de stad alleen al moet de R9 voor doorgaand verkeer geweerd worden. Ik heb zelf ook al verschillende malen op de R9 gereden en desondanks ze inderdaad goed meevalt, kan ik me wel voorstellen dat vrachtverkeer het lastigkan krijgen bij deze oprit (E420 >> R9). Om zelf in te voegen moet een vrachtwagen 2 rijstroken schuiven op een relatief korte afstand. Daarna volgt een korte bocht met een nieuwe oprit en een links uitrit...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- Voorzitter
In Charleroi zijn de tunnels nou niet echt krap, maar ze zijn er wel. Ik legde alleen maar een link met soortgelijke situaties. Ik noemde ook Zwitserland, waar Verzweigung Lopper een knooppunt is dat vrijwel geheel ondergronds is. Dat is niet in een stedelijk gebied.Tommy schreef:
Beetje kort door de bocht om Charleroi te vergelijken met grootsteden als Parijs en dergelijke meer. In deze steden zijn er soms weinig alternatieven dan krappe stadstunnels.
Als beide wegen bij lange na niet op hun limiet zitten, wat maken dan die paar voertuigen doorgaand verkeer uit voor de leefbaarheid? Dat zullen hooguit enkele duizenden (misschien 5000?) voertuigen per dag zijn.Charleroi heeft nog een tweede ring (R3) die ook alles behalve op zijn limiet zit. Voor de leefbaarheid van de stad alleen al moet de R9 voor doorgaand verkeer geweerd worden.
Wellicht dat her en der wat kleine aanpassingen gemaakt kunnen worden in de weginrichting. Er zullen ongetwijfeld beter kunnen. Dat is echter geen reden om doorgaand verkeer, en zeker niet doorgaand autoverkeer, te weren van de R9. Indien het gewenst is zou je doorgaand vrachtverkeer natuurlijk wel kunnen verplichten de R3 te nemen. Maar wat mij betreft wordt de route A54-R9-A503 gewoon als E420 genummerd. Voor dat kleine beetje doorgaand autoverkeer is er geen enkele reden om een omweg over de R3 te nemen.Ik heb zelf ook al verschillende malen op de R9 gereden en desondanks ze inderdaad goed meevalt, kan ik me wel voorstellen dat vrachtverkeer het lastigkan krijgen bij deze oprit (E420 >> R9). Om zelf in te voegen moet een vrachtwagen 2 rijstroken schuiven op een relatief korte afstand. Daarna volgt een korte bocht met een nieuwe oprit en een links uitrit...
-
- 2x3 autosnelweg
Doorgaand verkeer op de R9 is wel het minste van Charleroi's zorgen. Zelfs langsheen de R9 vind je zware industrie.
-
- 2x4 autosnelweg
Het centrum van Charleroi is nogal klein. Daardoor loopt de R9, ondanks de beperkte lengte, toch nog langs zaken zoals zware industrie. Die zijn in de Pas Noire tot vlakbij het centrum te vinden.
-
- 4x5 autosnelweg
De R 3 is maar een kleine omweg en veel beter in staat om grotere verkeersstromen te verwerken, de weg is veiliger en loopt buiten de bebouwde kom. Wat mij betreft is het sturen van doorgaand verkeer Rotterdam-Marseille op lange termijn over de R 9 een falikante mislukking. Doorgaand verkeer stuur je toch ook niet via de Maastunnel...CoenTunnel schreef:Maar wat mij betreft wordt de route A54-R9-A503 gewoon als E420 genummerd. Voor dat kleine beetje doorgaand autoverkeer is er geen enkele reden om een omweg over de R3 te nemen.

-
- 2x3 autosnelweg

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- Voorzitter
Welke grote verkeersstromen?Vinny schreef:De R 3 is maar een kleine omweg en veel beter in staat om grotere verkeersstromen te verwerken,
Een vergelijking van niks. De R9 is volledig autosnelweg bubeko. Je hoeft niet over het OWN van Charleroi, waar je voor de Maastunnel wel over het OWN van Rotterdam moet. Doorgaand verkeer over de R3 leiden betekent dat verkeer door klaverlusjes sturen bij Heppignies en Thiméon. Daarnaast zal elk navigatiesysteem de route via de R9 en A503 gewoon aangeven omdat dat sneller is. Kortom, ik zie geen enkele logische reden om het doorgaande autoverkeer niet over de R9 te leiden.de weg is veiliger en loopt buiten de bebouwde kom. Wat mij betreft is het sturen van doorgaand verkeer Rotterdam-Marseille op lange termijn over de R 9 een falikante mislukking. Doorgaand verkeer stuur je toch ook niet via de Maastunnel...
-
- 4x5 autosnelweg
Het doel van het Waals gewest is een transportas creeëren tussen Rotterdam en Marseille. Die hoort gewoon niet via de R 9 te lopen, maar buiten de stad om te lopen. De R 3 is gewoon een prima snelweg die daarvoor is toegerust. Als je nu zorgt dat de E 420 niet aansluit op de A 503, maar gewoon op de R 3 dan bereik je al vanzelf dat navigatiesystemen en de gewone weggebruiker de route over de R 3 verkiezen. Beter, comfortabeler en fijner voor de mensen die in Charleroi zelf wonen.
-
- Voorzitter
Klinkt allemaal leuk en aardig, wat lijntjes op de kaart tekenen om een weg belangrijk te laten lijken, maar uiteindelijk zie ik dit nog niet zo 1-2-3 een heel drukke verbinding worden. Misschien als het volledig snelweg is, dan zit je tenslotte wel zonder tol in Reims. Maar vooralsnog is er niks dat er op wijst dat Charleroi straks grote hoeveelheden doorgaand verkeer kan verwachten. Dat je niet meer vrachtverkeer dan noodzakelijk over de R9 wil hebben is tot daar aan toe. Maar voor autoverkeer is de R9 niet problematisch, en heeft de weg nog meer dan voldoende restcapaciteit.Vinny schreef:Het doel van het Waals gewest is een transportas creeëren tussen Rotterdam en Marseille.
Dan heb je nog steeds dat doorgaand verkeer bij KP Thiméon danwel KP Heppignies door een klaverlus moet, terwijl je vanaf de R9/A503, zelfs als de E420 wat oostelijker op de R3 aansluit, je bij KP Marcinelle een mooie turbineboog hebt liggen. Als de E420 in het verlengde van de A503 wordt aangelegd is het natuurlijk al helemaal het meest logisch om gewoon over de R9 te rijden.Vinny schreef:Als je nu zorgt dat de E 420 niet aansluit op de A 503, maar gewoon op de R 3 dan bereik je al vanzelf dat navigatiesystemen en de gewone weggebruiker de route over de R 3 verkiezen. Beter, comfortabeler en fijner voor de mensen die in Charleroi zelf wonen.
Dat beetje doorgaand verkeer dat er bij zal komen over de R9 zal het voor de inwoners van Charleroi niet nog troostelozer maken. Het is nu een route die langs zware industrie gaat en over het station heen. Wie afslaat naar de N5 richting Reims kan direct na de afslag vanaf het spoorviaduct nog een blik op het horrorhuis van Marc Dutroux werpen. Even verderop ligt Le Bois du Cazier, de kolenmijn waar in 1956 de mijnramp van Marcinelle plaatsvond die aan 262 kompels het leven kostte. Kortom, het is daar niet de meest vrolijke omgeving, en veel erger kan het met een snelweg ook niet worden. Misschien dat een doorgaande snelweg juist een positieve impuls kan geven en weer wat meer bedrijvigheid naar de regio Charleroi trekt. Er zijn in ieder geval genoeg mensen die zo aan de slag zouden kunnen want nergens in de Benelux is de werkloosheid hoger dan in Charleroi.
-
- 4x5 autosnelweg
Een snelweg dwars door de stad is natuurlijk hét recept om een omgeving die al troosteloos is nog troostelozer te laten zijn. Doorgaand verkeer gewoon om de stad heen sturen dus, en binnen de stad wat leuke stedelijke ontwikkeling toepassen, waardoor je een gezonde geest in een gezond lichaam krijgt.
-
- Secretaris
Als Charleroi zou worden bestuurd door Nijmeegse, Amsterdamse en/of Utrechtse politici, dan zou die R9 al lang half zijn gesloopt (west) en afgewaardeerd tot 'stadsboulevard' (oost), uiteraard met gelijkvloerse VRI-kruisingen en rotondes met voorrang van rechts.