Willem schreef: ↑za 06 feb 2021, 21:12
Fooske xe Wolf schreef: ↑za 06 feb 2021, 17:23
Vraagt niemand zich af hoeveel natuurschade en vernietiging ecosystemen deze aansluiting heeft gekost alsook de emissies CO2 die de aanleg heeft opgeleverd in het tijdperk dat deze emissie CO2 drastisch naar beneden moet ivm opwarming van het klimaat. Hoeveel CO2opname door bomen gaat er verloren door de massale bomenkap en vernietiging vallei. Nut en Noodzaak van deze weg is niet aanwezig. Op verschillende dagen in de week in het afgelopen jaar constateerde ik nauwelijks verkeer op deze weg Ik maakte hiervan opnamen op verschillende momenten. .Misselijkmakend deze natuurvernietiging. Het tijdperk dat we als mens de natuur voor alles en nogwat denken te bezitten, kunnen offeren en hier mobiliteit voorrang kunnen geven, ligt achter ons. Denk hier eens aan, als u over deze weg rijdt. Voor het geld wat deze weg gekost heeft, hadden betere huizen in deze streek gebouwd kunnen worden, zeker voor die keuterboeren die hun landje voir deze weg moesten afstaan..
Bedankt voor je bericht. Mooi om ook andere geluiden te horen: dat geeft aanleiding voor discussie en daarvoor is een discussieplatform als dit bedoeld.
Aangezien ik meer dan 200 km. noordelijker woon ben ik uiteraard niet bekend met bekend met de mening van de plaatselijke bevolking.
Wel viel het me tijdens de ritten over de N5 op dat er woningen pal langs de weg lagen. Terwijl voor hun deur auto's met 120 km/h voorbij reden. Dat lijkt me niet ideaal.
Of dat eerder al het verkeer door Couvin moest rijden: ook niet ideaal.
En ja: voor het nieuwe tracé moest ook een stuk natuur wijken. Dat is net zo goed ideaal. Maar in Couvin zijn ze verlost van veel doorgaand verkeer.
Of het beter is? Daarover kunnen we in gesprek gaan.
Ik begrijp dat er voor Couvin een oplossing moest komen, zeker vanwege vrachtverkeer. De keren dat ik bij Couvin de snelweg opging zag ik nauwelijks of geen vrachtverkeer. Ik reed vaak tot afslaf Attigny en zover ik kon kijken was er nauwelijks of geen verkeer op de weg. Rijdt het verkeer soms nog de oude route? Videro-opnamen op dit forum geplaats, laten ook zien dat nut en noodzaak ontbreken.
De mens moet zich niet boven de natuur denken. Als mens ben je verbonden met de natuur, men is een onderdeel hiervan. Alles staat met elkaar in organische verbinding. Verwoest je de natuur, dan vernietig je je eigen leefomgeving, je eigen bestaan als menssoort. De mechanistische benadering van het leven is zo tussen 1500 -1700 begonnen. De natuur zien als en machine en kunt gebruiken voor allerlei economische doeleinden, ligt nu onder de loep gezien het opraken van grondstoffen, fossiele brandstoffen, klimaatverandering. We zitten in een keerpunt, tijdperk van het omdenken. Dit besef dringt steeds meer door. Zie het toenemend aantal mensen dat in verzet komt tegen bijvoorbeeld luchtvervuiling, aanleg/verbreding nieuwe wegen, vliegvelden, het kappen van bossen voor verbranden van hout in biomasacentrales, het lukraak windmolenparken en PVparken in de natuur, grote veestapels. Dit geeft ook maatschapoelijke onrust omdat velen het nog bij het oude willen houden, nog niet willen inzien dat als wij zo doorgaan, de aarde uitputten. Zijn de klimaatontkenners.
Na deze "chaos"periode, komt herstel, hier geloof ik in.
Deze route had wat mij betreft nooit zo uitgebreid/aangelegd mogen worden. Veel natuur en ecosystemen zijn verloren gegaan en leefgebied van dieren verstoort/gesplitst. Bezint eer ge de volgende keer begint.