[E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)
Moderator: Moderatoren
-
Joshua
- autoweg
Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)
Ja dat bedoelde ik. Sorry voor de verwarring.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Autostrada
- autoweg
Zit er verschil in de kwaliteit richting noorden versus zuiden? Herken zeker wel het beeld van wat hobbelig asfalt her en der en af en toe een lelijk gat maar het was naar mijn idee niet bar en boos. Ik heb gewoon 100-120 gereden zonder dat het nou enorm oncomfortabel was.Chris schreef: di 18 jun 2024, 20:12Bijzondere beleving. Er zit een stuk van iets van 15 kilometer dat bestaat uit gebroken betonplaten, slecht opgevulde asfaltreparaties en de fameuze bordjes 'route degradée' (die je vroeger op de E25 ook veel zag). Ik denk wel de slechtste E-weg van België op dit moment.Autostrada schreef: di 18 jun 2024, 20:05 Het wegdek vond ik reuze meevallen; eigenlijk niet eens noemenswaardig slecht.
-
paolie
- expressweg
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Dit stuk tussen de N5 en de R3 moet zowat de grootste missing link in het Belgische wegennet zijn.
Ik denk dat men niet zowel de RN54 als het Trident-project zal opstarten, dan heb je twee projecten in zuidelijk Henegouwen, dat is politiek onhandig. Ik hoop dat het Trident-project voorrang zal krijgen, want dat is urgenter.
Als je nu het planproces start van die Trident zal die er sowieso nooit voor 2030 liggen. Dus dat ziekenhuis is in dat opzicht niet zo'n groot probleem. Tenzij de verhuis van dat ziekenhuis zelf natuurlijk vertraging oploopt.IIVQ schreef: di 18 jun 2024, 15:41 Er is al een uitgewerkt plan, de zogeheten "trident" (drietand). Dat is, zoals de meeste weguitbreidingsplannen, door de huidige Waalse PS-regering stilgelegd maar ik kan mij voorstellen dat een nieuwe regering waarin MR een rol speelt deze plannen meer prio krijgen.
Probleem van de Trident is dat het ziekenhuis GHdC-IMTR in de weg ligt, en dat pas weg kan als het nieuwe GHdC bij Gilly af is - naar schatting in 2027 of 28.
Ik denk dat men niet zowel de RN54 als het Trident-project zal opstarten, dan heb je twee projecten in zuidelijk Henegouwen, dat is politiek onhandig. Ik hoop dat het Trident-project voorrang zal krijgen, want dat is urgenter.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 19 jun 2024, 0:08, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik zie het nog gebeuren dat ze bij Loverval een bordje 'enkel lokaal verkeer' zullen plaatsen (in het Frans natuurlijk). Dan zullen navigatiesystemen verkeer ook niet meer langs daar sturen en wellicht vaker over de R9 en N5.Chris schreef: di 18 jun 2024, 20:59 De oostelijke tak is korter naar de A54 richting Brussel. En richting Namur, al is dat belang wellicht secundair. Maar in deze tijd van navigatiesystemen kunnen kleine verschillen soms wel bepalend zijn voor de verkeersstromen, zie ook al dat verkeer op die lokale weg in Loverval.
-
IIVQ
- autoweg
Op flickr mijn album van toen ik daar in 2019 foto's heb gemaakt van de ongebruikte viaducten. De boogbruggen dragen de E19 Parijs-Brussel die over de wel-aangelegde A54 (Arquennes->Charleroi) en de niet-aangelegde A6 (Arquennes->Gouy-lez-Pieton) gaan, de twee smalle viaducten waren bedoeld om de A6 te dragen en gaan over de A54 Arquennes->Charleroi.Joshua schreef: di 18 jun 2024, 21:02 Dat knooppunt Arquennes ziet er dan ook zo uit alsof daar tussen de rijrichtingen een route moest komen. Raar want dat lijkt dan alsof men 2 verbindingen wou realiseren.
- SPOILER: TOON
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Autostrada
- autoweg
Mijn zwager belde vanmiddag vanuit de auto op de E19 nabij Zaventem / Machelen met de vraag “ken jij een of andere route via Charleroi?? Onze navigatie stuurt ons daar heen, zou een uur sneller moeten zijn dan via Luxembourg”…
Zij waren onderweg van Delft naar Briançon (kwam ik terstond achter) en reden met Google Maps. De route komt dus prominent naar voren.
Zij waren onderweg van Delft naar Briançon (kwam ik terstond achter) en reden met Google Maps. De route komt dus prominent naar voren.
-
paolie
- expressweg
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De route is weliswaar geen reclame voor België. Ik herinner me nog hoe destijds vele clichés over België in Nederland gebaseerd waren op de doortocht door Luik. Nu zal hetzelfde ontstaan met de doortocht door Charleroi (die nog een pak erger is dan die door Luik). Het grauwste dat in België te vinden is.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik zie het op Google Maps eigenlijk ook vrij standaard gebeuren. Minuutje of tien sneller volgens het algoritme, als ik nu zoek. Geen idee of dat ook echt concreet zo is maar dat is wat er zo uitkomt.paolie schreef: ma 08 jul 2024, 19:31Jazeker! Tomtom stuurt mij vanuit Amstelveen al een jaar of drie standaard via Charleroi richting Franse Alpen.
In de tussentijd ben ik op de terugweg uit Dijon één keer via Charleroi gereden. Dat was 2021. Wat me nog bijstaat, was dat Waze me meteen twintig minuten extra reistijd gaf op het moment dat ik op het knooppunt A31-A5 rechtdoor reed...
-
paolie
- expressweg
Charleroi is inderdaad bepaald geen reclame. De route door Luik vind ik daarentegen wel mooi. Ik hou wel van dat grootstedelijke sfeertje dat je in Nederland een stuk minder snel tegenkomt.Alfa schreef: ma 08 jul 2024, 21:36 De route is weliswaar geen reclame voor België. Ik herinner me nog hoe destijds vele clichés over België in Nederland gebaseerd waren op de doortocht door Luik. Nu zal hetzelfde ontstaan met de doortocht door Charleroi (die nog een pak erger is dan die door Luik). Het grauwste dat in België te vinden is.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Autostrada
- autoweg
Waze zal je inderdaad nog proberen te behoeden voor deze route. Ergens wel opmerkelijk, want Waze is normaal gesproken niet vies van een stukje OWN, terwijl Google Maps doorgaans de sterke voorkeur heeft om op autosnelwegen te rijden. Misschien dat het doorgaande E420 nummer Google Maps op een bepaald spoor zet(?)Pino schreef: ma 08 jul 2024, 22:38
In de tussentijd ben ik op de terugweg uit Dijon één keer via Charleroi gereden. Dat was 2021. Wat me nog bijstaat, was dat Waze me meteen twintig minuten extra reistijd gaf op het moment dat ik op het knooppunt A31-A5 rechtdoor reed...
Waze zal komende vanuit het noorden je op de A54 in eerste instantie via sortie 20 sturen, om dan via de R24 weer naar de E19 te geraken. Je bestemming moet dan wel ‘achter Parijs’ liggen. Als je daar door rijdt geeft Waze het op en ga je via Reims.
Vanaf de A31 duurt het 19 kilometer voordat je de A5 af kunt om te keren; vanuit het zuiden zul je dus al snel gecommitteerd zijn aan de N5.
Mijn zwager appte nog dat het een waardeloze weg was, alhoewel wel lekker rustig.
-
Tommy
- autoweg
Binnenkort vertrek ik op vakantie naar Zuid-Frankrijk. De route Charleroi-Couvin-Reims staat steevast op één. Via Luxemburg rij ik niet (meer)!
Laatst gewijzigd door Tommy op di 09 jul 2024, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ik hoop dat je de goede bestemmingen volgt, anders valt het niet te reimen.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Tommy
- autoweg
Ik ken ze uit hoofd, maar weet niet altijd schrijfwijze
Brussel, Charleroi, Philipville, Couvin, Charleville, Rethel, Reims en daarna staat Dijon al op de borden :-)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik verlang opeens terug naar het Rijkswegenplan 1821, waarin de huidige N5 staat omschreven als "Charleroy over Philipstad, Marienburg naar Rocroi"
(bron)
(bron)
-
Autostrada
- autoweg
Niet helemaal - Lyon kent de hoogste klasse van bewegwijzerde doelen in Frankrijk en wint het daarmee van DijonTommy schreef: di 09 jul 2024, 13:38
Ik ken ze uit hoofd, maar weet niet altijd schrijfwijze![]()
Brussel, Charleroi, Philipville, Couvin, Charleville, Rethel, Reims en daarna staat Dijon al op de borden :-)
https://maps.app.goo.gl/oJ2b2Tcrrcvm5EJ67?g_st=ic
Overigens; aan de andere kant van de rijbaan sturen de Fransen je nog via de A26 en A2 naar Brussel; ruim 50km langer dan de route via Charleroi.
https://maps.app.goo.gl/3QZiu5CY8Lz4xTtv8
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Grappig, ik wist niet dat onder het Koninkrijk der Nederlanden Wallonië vernederlandst is. Oorspronkelijk heette het vestingstadje blijkbaar Mariebourg. Wel een logischer naam omdat het gebouwd is in opdracht van Maria van Hongarije.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik ken Mariembourg (ik heb het ook altijd onbewust als Marienburg geschreven), voornamelijk van het stervormige stratenpatroon. De enige andere plaats in België die ik zo ken is Scherpenheuvel.
Het is die politiek die uiteindelijk tot de volksopstanden geleid heeft, waar de Franstalige elite de Vlaamse burgerij heeft opgehitst met de belofte dat het katholieke karakter van hun samenleving behouden zou blijven. Het addertje heeft men er wel niet bij verteld.Pino schreef: di 09 jul 2024, 20:42Willem I hield er een aardige vernederlandsings-politiek op na binnen het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Die werd in de 15 jaar van het bestaan wel steeds harder, dus bij dit relatief vroege besluit kan er mogelijk ook nog een authentieke Franse taalversie zijn geweest - de website die ik aanhaalde kent hoe dat ook alleen het Nederlands. Het opleggen van exoniemen doet uiteindelijk ook op bepaalde manieren denken aan de gang van zaken in het moderne België: voor plaatsen in Franstalig België wordt in Nederlandstalige teksten gewoon exoniem gebruikt. Punt.
-
Joshua
- autoweg
Er zijn daar op de Ferrariskaart (1770-1778) veel plaatsen ingetekend als Franse enclaves, wat dan weer eigenlijk niet ingetekend is, zo ook het huidige Philippeville dat als vervanging diende van Mariembourg dat toen opgeblazen werd. Voor de rest heeft het Franse GIVET ook zo een soort van vorm/geschiedenis. Scherpenheuvel Zichem is nog iets anders. Deze vorm van steden was/is typisch Italiaans.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 09 jul 2024, 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
IIVQ
- autoweg
Wat dacht je van Philippevile en Charleroi (Ville-Haute, vanuit de Place Vauban)Wimpie25 schreef: di 09 jul 2024, 21:06 Ik ken Mariembourg (ik heb het ook altijd onbewust als Marienburg geschreven), voornamelijk van het stervormige stratenpatroon. De enige andere plaats in België die ik zo ken is Scherpenheuvel.
Rocroi (net over de grens) is ook een mooi voorbeeld. Tijdens de Franse revolutie heette dit stadje Roclibre.
Het Franse woord voor een stervormig stratenpatroon is radioconcentrique, volgens Wikipedia is het uniek in Frankrijk.
Ik ben in Frankrijk wel eens door een stadje met een achthoekig stratenpatroon gereden, maar kan me nu niet meer bedenken waar dat was.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Kans is niet denkbeeldig dat ze onder Hollands regime zowel hun katholieke cultuur waren kwijtgeraakt als hun volkstaal. Het gevoel bestond kennelijk dat niet-Hollandse dialecten in de eenheidsstaat als minderwaardig werden beschouwd (bron), dus dat die er via het onderwijs, het leger en de politie vroeg of laat wel zouden worden uitgeramd. De “deal” met de Franstalige elite redde in ieder geval het eerste nog.Wimpie25 schreef: di 09 jul 2024, 21:06 Het is die politiek die uiteindelijk tot de volksopstanden geleid heeft, waar de Franstalige elite de Vlaamse burgerij heeft opgehitst met de belofte dat het katholieke karakter van hun samenleving behouden zou blijven. Het addertje heeft men er wel niet bij verteld.
En hoe het tweede met méér kunst- en vliegwerk en over een langere periode tóch werd gered - zie de geschiedenis van de Vlaamse beweging.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is natuurlijk een hypothese, maar ik denk toch van niet. Brabant en Limburg zijn hun katholieke karakter binnen Nederland ook niet kwijtgeraakt en hun zachte 'g' eveneens niet. Het blijft natuurlijk wel de vraag of het Limburgs, het Luxemburgs en de Waalse dialecten als (streek)taal zouden worden erkend en dat is ook maar net hoe het balletje rolt. Het Fries heeft zijn status ook te danken aan een aantal incidenten vlak na de Tweede Wereldoorlog. Het had mij logisch geleken dat een 'verenigd Nederland' net als Zwitserland onderverdeeld zou worden in provincies die verglijkbaar zijn met kantons. Dan zou het gewoon een meertalig land zijn geworden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Verder speculeren over hoe het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden op de wat langere termijn na 1830 had kunnen werken, laat ik even voor wat het is. Willem I heeft in veel te veel opzichten een valse start gemaakt, uitmondend in een "wij gaan het wel zonder jou doen" van het welvarender en bevolkingsrijkere landsdeel. Het "wilde Willem wijzer worden, wilden wij Willem weer" impliceert dat een soort totale reset nodig was geweest, met meer oog voor lokale eigenheden. De gang van zaken in Noord-Brabant en Limburg laat zien dat katholicisme bij ons heeft kunnen overleven, maar daar is wel een vrij harde emancipatiestrijd voor nodig geweest. Die in Vlaanderen achterwege kon blijven, maar door het voorgaande werd vervangen door een emancipatiestrijd die over taal ging.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Joshua
- autoweg
Om nog eens terug te komen tot: viewtopic.php?p=1311360#p1311360, interessant document: https://mobilite.wallonie.be/files/PMCM ... %20RIE.pdf; pagina's 113, 115 & 150:
3. GEPROJECTEERDE SITUATIE
3.2. ACTIEPLANNEN
Wat betreft een mogelijke verbinding tussen de N5 ten zuiden van Charleroi en de oostelijke tak van de R3 – waarvan de basisroute bekend is (zie afbeelding V.2.8.) – merk op dat het een deel van de bestaande wegen zou betreffen en dat deze voornamelijk over land gaat. niet bedoeld voor verstedelijking. Omdat het grootste effect, in termen van ruimtelijke ordening, verband houdt met de wijziging van de toegankelijkheid van gebieden die niet door het wegennet of door lager gelegen wegen worden bediend, zou deze vanuit dit oogpunt gematigd moeten blijven. Twee gebieden die bestemd zijn voor verstedelijking zouden directer betrokken zijn; Dit is een ZAEI in het noordoosten en een ZACC in het zuidwesten, met weinig of geen bezetting. Ze zijn echter al bereikbaar via grootschalige assen (respectievelijk de R3 en de N5) en de verbinding tussen beide zou hun aantrekkelijkheid niet fundamenteel moeten veranderen.
Voor de rest staan er onder andere ook enkele statistieken. Binnenkort komt het toekomstige Mobiliteitsplan: 'Plan Mobilité Charleroi Métropole' ('PMCM') online tevoorschijn. Het oorspronkelijk plan dat voorzag geen afwerking van de N54, maar deze werd deels onder druk aangepast naar de planning van nu.4. MAATREGELEN EN AANDACHTSPUNTEN
Wat de mogelijkheid betreft om nieuwe infrastructuur aan te leggen, blijkt uit de beschikbare gegevens over de route van een potentiële verbinding tussen de N5 (“Try-d'haies”) en het knooppunt [9 Châtelet – Bouffioulx] van de R3 dat de gevolgen beperkt zijn in termen van landgebruik planning, aangezien het grootste deel van de betrokken grond niet bestemd is voor verstedelijking.