[E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Joshua »

^^
Bij huidige route van de E420/N5 is er nooit een Autosnelwegnummer (gepland/geweest), in tegenstelling tot en met de A11/E34, ook al was dat - toen nog met een ander nummer - oorspronkelijk maar gepland van/tussen Antwerpen en Assenede/Zelzate en verder als N49 bij het auto(snel)wegenprogramma van '49.
Tommy schreef: za 05 apr 2025, 20:41 Persoonlijk zie ik heel graag de verbinding Brussel - Charleroi - Couvin geoptimaliseerd worden. Liefst volledig autosnelweg. Maar recuperatie van het wegnummer A5 is nog nooit ter sprake gekomen. ;-)
In praktijk komt het tot een (substandaard) autosnelweg, vanaf Somzée, Walcourt tot en met Frankrijk.

In theorie vermoed ik zelf van niet.

Ik denk dat men er alleen maar een snelweg van zou willen maken als er daar een nummer geresserveerd is. In Wallonië is die gewoonte er om een nieuw wegnummer toe te voegen en dat zou dan de eerste door een gewest ingevoerde A-nummer gaan zijn. Maar ik betwijfel het spijtig genoeg.

Binnenkort komt er dan nog ook:
BUSWAY CHARLEROI schreef: Laatste informatie over de projectplanning

29-11-24

Hieronder vindt u de verschillende fasen van het BUSWAY-project.

Eind november 2024 is het project:
  • naar fase 4 voor de N53, met de lancering van de specificaties begin 2025 en de start van de werkzaamheden gepland voor het laatste kwartaal van 2025;
  • naar fase 3 voor de N5, waarvan de werkzaamheden in 2026 starten, onder voorbehoud van onder meer een eventueel beroep.
Tijdlijn N53
SPOILER: TOON

Afbeelding
Tijdlijn N5

Afbeelding
Bron: https://buswaycharleroi.be/article/dern ... du-projet/.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Vinny schreef: ma 07 apr 2025, 21:41 De A 12, A 54 en A 28 waren al voor 1985 als zodanig genummerd. Ook bestonden toen de A 5, A 202 en A 30 die toen zijn opgenomen in het R wegennet.
Alle A-nummers zijn ongewijzigd gebleven na 1985 (met uitzondering van één of enkele A-wegen in Hainaut). Het is wel zo dat er inderdaad enkele A-nummers opgingen in een R-weg, maar ook andersom, zoals dat de R7 de A604 werd. Er is echter in de loop der tijd (rond de jaren 1960-1970) wel wat geschroefd aan enkele A-nummers. Zo was bijvoorbeeld de A19 oorspronkelijk gepland als A9 en de A17 oorspronkelijk als A71.
Vinny schreef: ma 07 apr 2025, 21:41 De A 11 is na 1985 geintroduceerd.
Weet je dat zeker? Ik heb toch echt wel een aantal kaarten van voor 1985 die A11 aangeven op de huidige A11-N49 ter hoogte van Lapscheure.

Afbeelding
©1983 kaart Benelux (Mairs)
Afbeelding
©1979 kaart Benelux
Joshua schreef: ma 07 apr 2025, 22:03 [..] de A11/E34, [..] en verder als N49 bij het auto(snel)wegenprogramma van '49.
:s wat bedoel je met "de A11/E34 ging (later) verder als N49 in het autosnelwegenplan van 1949?" Volgens mij was er voor 1949 nauwelijks sprake van een autosnelweg tussen Antwerpen en Zelzate, laat staan dat die een nummer zou krijgen.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

JuwaA35 schreef: di 08 apr 2025, 12:00 zoals dat de R7 de A604 werd.
Is R7 ooit op de weg zichtbaar geweest dan? Volgens mij was dat alleen een plan-nummer.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Weet je dat zeker? Ik heb toch echt wel een aantal kaarten van voor 1985 die A11 aangeven op de huidige A11-N49 ter hoogte van Lapscheure.
Zelf heb ik het niet op kaarten van voor 1985 gezien. Ik heb de Lekturama atlas nog even bekeken (uit 1984 ongeveer). Die vermeldt dat nummer niet. Wel de A 202 voor het gedeelte van de huidige R 0 tussen Waterloo Belle-Vue en Haut-Ittre. In een andere atlas heb ik het wegvak ook als A 5 zien staan, dus ook daar durf ik geen 100% uitsluitsel over te geven. Het is voor mijn tijd. In alle gevallen sluit ik overigens niet uit dat de nummers slechts voor ambtelijk gebruik waren en niet op de bewegwijzering / hectometerpaaltjes zouden moeten staan. Soms buiten de ijverigheid van de betreffende wegbeheerder gerekend:
https://maps.app.goo.gl/36H8NghP1sWpkK7D8

Hier staat A 11 gewoon aangegeven. Maar wel volkomen ten onrechte :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Vinny schreef: di 08 apr 2025, 19:29
Zelf heb ik het niet op kaarten van voor 1985 gezien. Ik heb de Lekturama atlas nog even bekeken (uit 1984 ongeveer). Die vermeldt dat nummer niet. Wel de A 202 voor het gedeelte van de huidige R 0 tussen Waterloo Belle-Vue en Haut-Ittre. In een andere atlas heb ik het wegvak ook als A 5 zien staan, dus ook daar durf ik geen 100% uitsluitsel over te geven. Het is voor mijn tijd. In alle gevallen sluit ik overigens niet uit dat de nummers slechts voor ambtelijk gebruik waren en niet op de bewegwijzering / hectometerpaaltjes zouden moeten staan.
Tussen Waterloo-Nord (Belle-Vue) en Mont-Saint-Jean was de A5, tussen Mont-Saint-Jean en Braine-l'Alleud de A202. Later allebei bij de R0 gekomen.

De A5 had vanaf Mont-Saint-Jean naar het zuiden moeten lopen.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

België grossiert in knooppunten met korte stompjes die lijken te duiden op grotere plannen. Op Wegen-Routes.be is helaas niets te vinden over de A5 en het gedachte verloop richting het zuiden. Mogelijk had de A5 via Genappe op :KP: Heppignies moeten aansluiten.

Maar hoe men de doortrekking vanaf de R3 richting het zuiden had bedacht, 50 jaar geleden... zou men toen ook al die Y-constructie hebben bedacht? Want de bogen in :KP: Marcinelle zijn niet zodanig ingericht dat Heppignies richting Philippeville op een doorgaande verkeersstroom is ontworpen.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Ik vermoed eerder een tracé dichter langs de N5, om daadwerkelijk in Charleroi te eindigen. Dan zou je bij Gosselies op de huidige A54/E420 komen. Dan had die weg, tezamen met de R9 en A503, onderdeel uitgemaakt van de A5.

De R3 maakt natuurlijk een lange bocht aan de zuidoostkant, maar het terrein ten zuiden daarvan is lastig. Ook zie ik niets dat duidt op een doortrekking aldaar, en heb ik zoiets niet op kaarten zien staan. En ik ben het met je eens dat het knooppunt Marcinelle ook niet ingericht lijkt op een hoofdroute van de R3 vanuit het oosten naar de A503 naar het zuiden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk eerlijk gezegd dat er geen concrete plannen zijn geweest. Als je begrotingsstukken uit de jaren '70 leest, was alle Waalse aandacht voor het dunnerbevolkte gebied (lees: alles ten zuiden van de lijn Mons-Charleroi-Luik) zo'n beetje gericht op de hoofdroutes door de Ardennen. Als het niet de Ardense snelwegen waren, dan wel routes als de N4, de huidige N63 en in wat mindere mate de huidige N97. De as Charleroi-Philippeville-Couvin was een uithoek, waarin Philippeville dan nog een bypass kon krijgen op 2x2-expresweg-profiel, maar dat was het dan wel.

Pas in de jaren '90 ontstond het idee van de E420 als doorgaande route Rotterdam-Antwerpen-Marseille. Die werd in 1996 in de voorloper van het TEN-T gebracht. En dat plan is eigenlijk een beetje ingeschoven vanuit Frankrijk, waar men zocht naar middelen om nu eindelijk de Y Ardennais eens te kunnen realiseren - waar de plannen voor een expresweg eigenlijk al rondsluimerden sinds de late jaren '60 toen er sprake was van een expresweg Reims-Sedan-Bouillon-Liège (jawel, de E46). Feitelijk is toen de tak naar Luik ingeruild voor de tak naar Charleroi.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 09 apr 2025, 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De E46 is een draak van een route in België en in Frankrijk is de tracering discutabel. De uitbouwstatus is zeer wisselend.
Coen Tunnel
Voorzitter

Pino schreef: wo 09 apr 2025, 12:24 ^^ Ik denk eerlijk gezegd dat er geen concrete plannen zijn geweest. Als je begrotingsstukken uit de jaren '70 leest, was alle Waalse aandacht voor het dunnerbevolkte gebied (lees: alles ten zuiden van de lijn Mons-Charleroi-Luik) zo'n beetje gericht op de hoofdroutes door de Ardennen. Als het niet de Ardense snelwegen waren, dan wel routes als de N4, de huidige N62 en in wat mindere mate de huidige N97. De as Charleroi-Philippeville-Couvin was een uithoek, waarin Philippeville dan nog een bypass kon krijgen op 2x2-expresweg-profiel, maar dat was het dan wel.
Dat zou dan in lijn zijn met mijn suggestie, dat de A5 op de stad Charleroi gericht zou zijn en meer parallel aan de N5 zou lopen. Dan zal er wellicht nooit een ander groter plan geweest zijn, en was de A503 niet meer dan een verbinding tussen de R9 en R3. Als je naar de configuratie van knooppunt Marcinelle kijkt lijkt die aanname niet gek te zijn: de semi-directe verbindingsbogen lopen van/naar Charleroi, de klaverlussen van/naar het stompje A503 dat vlak ten zuiden van het knooppunt op de N577 bij Marcinelle eindigt. Misschien is het eigenlijk niks meer dan een luxe afrit die in het knooppunt verwerkt is met de mogelijkheid het ooit eventueel door te kunnen trekken, zonder dat er echt concrete plannen waren. Al helemaal niet voor een A5 tot aan Couvin en verder naar Frankrijk. In ieder geval niet in de jaren '70 en '80.

De R3 bij knooppunt Heppignies is pas in 1983 geopend, en ik denk dat eventuele A5-plannen toen al min of meer in de ijskast stonden. Alleen die paar kilometer rond Waterloo, wat nu een deel van de R0 is, is ooit A5 geweest.

Ik vraag me af of de rondwegen in de N5, zoals bij Mellet (Streetview) en Dernier-Patard (Streetview) ooit als A5 voorzien waren.

Het tracé bij Genappe lijkt me te krap (Streetview) en bij Frasnes-lez-Gosselies te nieuw (Streetview), al kan ik me bij de laatste voorstellen dat het misschien op half-snelwegprofiel gebouwd is op een tracé dat mogelijk ooit wel is vrijgehouden voor een A5.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat kan ik zeer goed volgen.
waldo79 schreef: wo 09 apr 2025, 12:55 De E46 is een draak van een route in België en in Frankrijk is de tracering discutabel. De uitbouwstatus is zeer wisselend.
Ik heb me vaak verbaasd over de E46 Luik-Reims, dus vond het bepaald aardig erachter te komen dat dat in ieder geval terug ging op een plan was aan het begin van de jaren '70. Dat verklaart tenminste ook het E-nummer. Het waren vooral de Fransen, die het gedeelte Reims-Bouillon toen opnamen in hun planning, maar de Belgische N89 werd toen ook uitgebouwd en in Belgisch-Luxemburg bestonden toen ook gedachten dat men eigenlijk op de logische route Parijs-Köln lag; dat het verkeer vanzelf zou komen als de weg maar werd aangelegd.

De route was in die tijd voorzien als expresweg, aan beide kanten van de grens. Dus dan weet je dat je een sterk wisselende uitbouwstatus ging krijgen. Zeker in België heeft "expresweg" eigenlijk altijd synoniem gestaan met verdubbeling van een bestaande weg op een minimalistisch (lees: zeer substandaard) profiel. Problematischer is dat het zo vreselijk lang heeft geduurd voordat er een route kwam die over de gehele lengte min of meer 2x2 was. Vooral de verdubbeling van de Franse N51 tussen Reims en Charleville heeft eeuwig geduurd. Tegen die tijd was iedereen vergeten waarom er een E46 was, kon een doorgaande verbinding Paris-Köln door de Ardennen worden bekeken als van geringe waarde naast de al bestaande E19-E42 en was ook de zo gewenste economische ontsluiting van industrie rond Sedan een doodgeboren kindje geworden. En zo werd voor de Fransen juist de verbinding Rotterdam-Antwerpen-Marseille via Reims het nieuwe speeltje, en die hebben ze toen ook in het TEN-T weten te krijgen. Met uitbouw van de N5 als gevolg.

Wat off-topic voor deze draad dan: misschien was het voor de Belgische Ardennen wel wat beter geweest wanneer men net ietsje meer werk had gemaakt van de route grens-Libramont - bijvoorbeeld met een betere bypass van Bouillon en een beter knooppunt met de E411. Misschien zelfs wel een doorgetrokken A26 tussen Neufchateau en Bouillon in plaats van de N89 expresweg. Op zijn minst ze hadden het nummer E46 moeten verleggen over de A4-A26 tussen Libramont en Liège zodra die tot autosnelweg was uitgebouwd. Zeker met de gestage afbouw van de N63 is dat historische verloop belachelijk. En daarbij: mogelijkheid genoeg om het nummer E46 wat prominenter in beeld te brengen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 09 apr 2025, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Coen Tunnel schreef:De R3 bij knooppunt Heppignies is pas in 1983 geopend, en ik denk dat eventuele A5-plannen toen al min of meer in de ijskast stonden. Alleen die paar kilometer rond Waterloo, wat nu een deel van de R0 is, is ooit A5 geweest.
Op wegen-routes.be staat een kaartje van het autosnelwegenplan van 1960. Toen was het de bedoeling dat de snelweg E 19/A 7 vanaf Nijvel rechtdoor zou lopen naar Charleroi met een aftakking naar het westen, in plaats van hoe die nu loopt; namelijk richting het westen met een aftakking voor de A 54 in oostelijke richting. Juist omdat men de A 54 heeft aangelegd (en de A 501) is het middengedeelte volgens de begeleidende tekst komen te vervallen, dus de R 3 hoefde in de jaren '80 ook niet meer voorbereid te worden voor een doortrekking. Blijkbaar zou dat de A 6 worden. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat omdat de werken aan de A 54 goed verliepen er eveneens geen noodzaak (meer) was voor een snelweg via Genappe (Genepiën). Verder heb ik ergens anders eens gelezen over een geplande snelweg Charleroi-Gembloux. Dat zou dan het stompje R 3 verklaren bij Heppignies, maar dat tracé lijkt me te oostelijk voor een A 5.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Met de ligging aan de N4, is Gembloers best nog goed voorzien van uitgebouwde hoofdwegen. Een vergelijkbare situatie met Sint-Truiden bij ons.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Is Charleroi-Gembloux niet de uiteindelijke N25 geworden, oftewel de oost-west naar Louvain-la-Neuve? Door het niet realiseren van de oorspronkelijk gedachte A5 Waterloo-Charleroi eindigt die expresweg nu nogal in het niets. Charleroi-Gembloux zou dan hetzij via de E42 zijn gelopen, gevolgd door een stukje enkelbaans weg om zuidelijk in de stad uit te komen, hetzij A5-N25 om noordelijk in Gembloux uit te komen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Soms spreekt men over de N98 als een alternatieve versie/route, als de verbinding Charleroi - Philippeville.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tja, de N98. Die houdt dan weer te ver noordelijk van Philippeville op om interessant te zijn voor doorgaand verkeer. En hij mist een lekkere verbinding naar Brussel - had hij eigenlijk door moeten lopen tot de N25 of de E411.

Ook hier kom je uit op het gebrek aan historie in de doorlopende verbinding. De N98 werd uitgebouwd om industrie en een luchtmachtbasis beter te ontsluiten. Er is daar ook nooit een plan geweest om die door te trekken tot de E411 cq de Autoroute des Professeurs Leuven-Louvain la Neuve. Plannen voor een noord-zuid met groter Europees belang bestonden niet, net zomin als voor de N5 bezuiden Charleroi. Best aardig is ook dit Franse beleidsdocument van rond 1971, waarin de door de Franse en Belgische verkeersministers afgestemde plannen voor grensoverschrijdende verbindingen werden benoemd. Dat was bij Lille (E17), Tournai (E19) en de expresweg Sedan-Bouillon (E46); ik denk dat de E40 daar pas aan is toegevoegd toen aanleg van de Kanaaltunnel concreter werd.

En toen verzon in de jaren ‘90 iemand ineens een verbinding in het TEN-T. Daarbij kan ik het mis hebben, maar ik heb sterk het idee dat dat Fransen waren die zochten naar Europees geld voor de Y Ardennais en mogelijkheden om de A1/A2 een beetje te ontlasten.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:AfbeeldingPERSBERICHT

Charleroi - N5/Boulevard Tirou: heraanleg van de rotonde N5-N588

16 april 2025

Het wegdek van de rotonde aan de Boulevard Tirou (N5-N588) wordt begin mei vervangen. Deze werkzaamheden, waarvoor de volledige afsluiting van de rotonde nodig is, worden uitgevoerd gedurende drie dagen in de voorjaarsvakantie, een periode waarin er doorgaans weinig verkeer is.

Afbeelding

De winkels op de Boulevard Tirou blijven bereikbaar, met name via de rondweg van Rue du Pont Neuf vanaf de rotonde l’horloge. De eenrichtingsweg op de Rue Prunieau wordt omgedraaid zodat voertuigen het gebied kunnen verlaten.

Vervolgens wordt er een dag besteed aan het aanbrengen van de markeringen op de rotonde, die toegankelijk blijft.

Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.

Het bedrijf SOTRAPLANT werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2025/04/ ... rou-cp.pdf.

De R51 bestaat dus niet meer en werd de N588( hier). Het is de eerste door een gewest ontnummerde ringweg/R-nummer.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Wel grappig dat op het kaartje ook de oude nummers nog staan.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ze gebruiken Google Maps als ondergrond. Blijkbaar is de wijziging van het nummer niet doorgegeven aan Google: daar ben ik niet verbaasd over. Zelf ben ik enkele jaren geleden daar ook geweest en heb geen spoor meer aangetroffen. Wel een charmant gedeelte van de stad leren kennen:
https://maps.app.goo.gl/bzbvMCyJ5YsbVQkD8

Zelfs Charleroi heeft mooie plekken :)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Charleroi is echt niet meer gelijk vroeger, maar gemoderniseerd.
harry schreef: za 19 apr 2025, 23:20 ^^ Wel grappig dat op het kaartje ook de oude nummers nog staan.
Bij het NGI ook.
Vinny schreef: zo 20 apr 2025, 14:47 Blijkbaar is de wijziging van het nummer niet doorgegeven aan Google: daar ben ik niet verbaasd over
Aan NGI ook niet.

Alleen nummers op een gewestelijk kaartje zijn nog juist.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Vinny schreef: zo 20 apr 2025, 14:47Zelfs Charleroi heeft mooie plekken :)
Charleroi is natuurlijk niet moeders mooiste. Maar het is veel beter dan in de beeldvorming naar voren komt.
Termen als "lelijkste stad ter wereld" zijn overtrokken.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Ook al stond dat trouwens specifiek maar in één artikel. Het is naar mijn mening één van de mooiste stedelijke gebieden van de Benelux.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Dat is nu ook weer overdreven. Het mooiste aan Charleroi vind ik de verlaten industriestukken. Maar dat zijn wel zaken die in sneltempo aan het verdwijnen zijn. Er zijn al heel veel van die oude fabrieken afgebroken en er zullen in de nabije toekomst nog veel volgen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

De stedengorlden Bergen-La Louvière en Charleroi associeer ik nu niet meteen met de schoonste stedelijke regio in België... :lol:

@Alfa, goeie tip. Dan zal ik me moeten haasten om al het verval nog eens te kunnen gaan bewonderen!
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Alfa schreef: wo 23 apr 2025, 1:40 Het mooiste aan Charleroi vind ik de verlaten industriestukken.
Ik ook.
Alfa schreef: wo 23 apr 2025, 1:40 Maar dat zijn wel zaken die in sneltempo aan het verdwijnen zijn. Er zijn al heel veel van die oude fabrieken afgebroken en er zullen in de nabije toekomst nog veel volgen.
Plaatselijk komen er dan nieuwe(re) innovatieve(re) moderne(re) industrieën.

Hier (enkele) voorbeeld(plann)en:
Assen en strategieën: https://territoire.charleroi-metropole. ... strategies;
Projecten: https://territoire.charleroi-metropole.be/projets.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

vynkce schreef: di 21 feb 2023, 11:32 Half januari is er blijkbaar een infosessie geweest over de geplande ombouw van de N5 tussen Fraire en Philippeville. Meer info: https://www.walcourt.be/reunion-dinform ... ippeville/
Verder worden de werken voor de vervanging van het viaduct van Yves-Gomezee verder vooruit geschoven naar 2024. Meer info: https://www.sudinfo.be/id589875/article ... nstruction

Afbeelding
Morgen loopt de aanbestedingsperiode af voor de ombouw van de N5 tussen kilometerpunten 68 en 73.9. Deze werken omvatten ook de volledige afbraak en herbouw van het viaduct van Yves-Gomezee en de bouw van een nieuwe brug ter hoogte van Jamagne. De werken zouden kunnen starten in 2027. Meer info via: https://www.publicprocurement.be/public ... rm=Jamagne
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Autostrada schreef: di 09 jul 2024, 13:54
Overigens; aan de andere kant van de rijbaan sturen de Fransen je nog via de A26 en A2 naar Brussel; ruim 50km langer dan de route via Charleroi.
https://maps.app.goo.gl/3QZiu5CY8Lz4xTtv8
Gisteren hier langs gereden en het viel me op dat Brussel nu wel via Charleroi aangegeven is. Dat moet dus onlangs veranderd zijn.

Het was al enige tijd geleden dat ik richting Dijon en verder gereden was en idd krijg je nu van de navigatie de N5 route. Tov 10-15 jaar geleden is de route dan ook al een stuk verbeterd, al geldt dat helaas niet voor het slechtste stuk direct onder Charleroi. Ook te merken in het verkeersaanbod, dit is nu echt een vakantiegangers route aan het worden. Zelfs voor Nederlanders die normaliter gek zijn op tanken in Luxemburg. Al zijn er aan de N5 ook wel een aantal goedkopere stations te vinden met benzine onder de 1.60...

Ik vond de passage van Charleroi via de R9 nog wel een doolhof , vooral op de heenweg zuidwaarts een paar dagen eerder. AL kon ik me van 2012 nog herinneren dat we toen nog ergens in de stad zelf uitkwamen (maar dat kan natuurlijk een afsluiting geweest zijn. ) En itt de Luxemburg route (die wordt alleen maar slechter bij Metz en Nancy) is hier nog potentie voor verbetering de komende jaren,...
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Mijn favo route naar het zuiden is via de E411: Bij Arlon er af, en via Longwy (indien nodig 10mn omrijden om in Luxemburg te tanken aan de Route de Longwy - een straat van 1km met 20 tankstations er aan). Je slaat dan het drukke Luxemburg-Stad en Thionville over, maar wel Metz en Nancy.

Wat ik nog nooit gedaan heb is bij Metz de oostelijke rondweh pakken, volgens Google 3mn om.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Hier even een update over deel Samart-Frasnes(, tussen Couvin & Philippeville):
Le Parlement de Wallonie schreef: Het gedeelte Samart-Frasnes van de N5/E420 is momenteel in studie.

De Dienst schat momenteel dat de werkzaamheden in 2031 zullen starten, mits de talrijke onteigeningen die voor het project nodig zijn, effectief zijn afgerond. De werkzaamheden zullen over een periode van drie jaar worden uitgevoerd.

Overleg met de gemeenten zal tijdig en goed worden georganiseerd in het kader van de administratieve procedures met betrekking tot veiligheids- en stedenbouwkundige audits.
Bron en meer: https://www.parlement-wallonie.be/pwpag ... doc=133694.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Knooppunt N97-N40-N5: aanleg van een rotonde aan de Philippeville-zijde.

30 januari 2026

In Philippeville begint aanstaande maandag 2 februari de voorbereidende fase van een project om de verkeersveiligheid op een deel van het knooppunt N97-N40-N5 te verbeteren. Het project omvat de aanleg van een rotonde aan de kant van Philippeville. Deze rotonde zal tevens de toegang tot het westelijke deel van Philippeville verbeteren en aansluiting geven op een toekomstig winkelcentrum.

Afbeelding

Afbeelding

Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.

Het bedrijf SM Eurovia – René Pirlot et Fils werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2026/01/ ... eur-cp.pdf.

N5: Reparatie van de bovenste lagen van wegdek na winterschade

30 januari 2026

Zoals aangekondigd, beginnen de herbestratingswerkzaamheden aan de N5 begin februari op drie gedeelten: tussen de verkeerslichten bij Somzée en Tarcienne, tussen Neuville en Frasnes-lez-Couvin, en nabij Fraire. De verkeerssituatie was daar veranderd als gevolg van schade veroorzaakt door het winterweer.

Afbeelding

Het bedrijf TRBA werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2026/01/ ... les-cp.pdf.

Andere Waalse wegen nieuws artikelen:
Wallonie Infrastructures SOFICO: https://sofico.org/communique-de-presse/2026/.
Wallonie Mobilité Infrastructures SPW: https://infrastructures.wallonie.be/news.