Bij huidige route van de E420/N5 is er nooit een Autosnelwegnummer (gepland/geweest), in tegenstelling tot en met de A11/E34, ook al was dat - toen nog met een ander nummer - oorspronkelijk maar gepland van/tussen Antwerpen en Assenede/Zelzate en verder als N49 bij het auto(snel)wegenprogramma van '49.
In praktijk komt het tot een (substandaard) autosnelweg, vanaf Somzée, Walcourt tot en met Frankrijk.Tommy schreef: za 05 apr 2025, 20:41 Persoonlijk zie ik heel graag de verbinding Brussel - Charleroi - Couvin geoptimaliseerd worden. Liefst volledig autosnelweg. Maar recuperatie van het wegnummer A5 is nog nooit ter sprake gekomen. ;-)
In theorie vermoed ik zelf van niet.
Ik denk dat men er alleen maar een snelweg van zou willen maken als er daar een nummer geresserveerd is. In Wallonië is die gewoonte er om een nieuw wegnummer toe te voegen en dat zou dan de eerste door een gewest ingevoerde A-nummer gaan zijn. Maar ik betwijfel het spijtig genoeg.
Binnenkort komt er dan nog ook:
Bron: https://buswaycharleroi.be/article/dern ... du-projet/.BUSWAY CHARLEROI schreef: Laatste informatie over de projectplanning
29-11-24
Hieronder vindt u de verschillende fasen van het BUSWAY-project.
Eind november 2024 is het project:
- naar fase 4 voor de N53, met de lancering van de specificaties begin 2025 en de start van de werkzaamheden gepland voor het laatste kwartaal van 2025;
Tijdlijn N53
- naar fase 3 voor de N5, waarvan de werkzaamheden in 2026 starten, onder voorbehoud van onder meer een eventueel beroep.
Tijdlijn N5
- SPOILER: TOON
- SPOILER: TOON