[IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"
Moderator: Moderatoren
-
Egbert
- expressweg
Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"
Voor de 100 meter of zo die je moet overbruggen is dat ook weer een beetje overkill. En ik vraag me af wat dan goedkoper is: accutrein met 1500V of trein met 1500V+15kV. En dan 99,9% van de tijd met de stroomafnemer neer onder de 15 kV door.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Voor goederentreinen is het ondervangen, voor reizigersvervoer Nijmegen- Roermond is multicourant nodig in het kader van elektrificatie.
-
Egbert
- expressweg
Het probleem is dat de Maaslijn geëlektrificeerd moet worden, maar in Venlo kruis je dan de goederensporen die met 15 kV geëlektrificeerd zijn.
En men wil blijkbaar niet af van de goederenopstelsporen in Venlo.
En men wil blijkbaar niet af van de goederenopstelsporen in Venlo.
-
Taran 5
- verkeersader
Je zou bij Weert met gemak een boog kunnen maken richting Maarheeze en wellicht een boog bij Geldrop naar de lijn naar Venlo waar soort van ruimte is (ik ben wel erg optimistisch hier) maar wel een stuk beter uitvoerbaar dan een boog bij Venlo maken.
Eerst maar eens kijken of hier wat mee gaat gebeuren.
Eerst maar eens kijken of hier wat mee gaat gebeuren.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Het Meinweg gebied is een Natura 2000 gebied en volgens de natuurlobby (milieu maffia zo men wil) is het een absoluut No Go om de oude spoorlijn te reactieveren. Hetzelfde geldt ook voor het stuk tussen Budel en Weert, Natura 2000 is daar het mantra en waag het niet om er nog een trein te laten rijden.Egbert schreef: di 04 mar 2025, 8:46 Ik vind het echt vreemd om een omleiding via relatief dicht bebouwd gebied te willen maken, inclusief alle problemen, boog bij Leeuwen in de uiterwaarden, boog door het Jammerdal inclusief stijging, enkelspoor Roermond - Venlo, enkelspoor Kaldenkirchen - Dülken waar toch echt geen ruimte voor meer treinen is, dan gewoon door de Meinweg te gaan.
Als je geen boog in het Jammerdal aanlegt krijg je ook nog de nog altijd niet gevonden oplossing om de geëlektrificeerde Maaslijn aan de zuidkant van Venlo te kruisen met de 15 kV naar Duitsland.
De milieu maffia vergeet gemakshalve dat vervoer per trein een zeer schone wijze van vervoer is en dat de bestaande verbindingen op termijn tegen de grenzen van hun capaciteit zullen aanlopen.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Egbert
- expressweg
Precies, daarom vind ik het zo vreemd, zeker als je de lijn elektrificeert.
En dat hele natura2000 gebied rond de Meinweg en de steilrand heeft een heel typische vorm die om (nu voormalig) RAF Brüggen heen gaat.
Nee, daar zijn geen bedreigde beestjes natuurlijk.
Kunnen we geen uitruil voorstellen. In ruil voor een 10 meter exclusiezone in de Meinweg krijgen ze heel RAF Brüggen erbij. Dat lijkt mij een goede deal.
En dat hele natura2000 gebied rond de Meinweg en de steilrand heeft een heel typische vorm die om (nu voormalig) RAF Brüggen heen gaat.
Kunnen we geen uitruil voorstellen. In ruil voor een 10 meter exclusiezone in de Meinweg krijgen ze heel RAF Brüggen erbij. Dat lijkt mij een goede deal.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Op zich loopt de spoorlijn wel dwars door Roermond. En het Duitse deel wordt gewoon gebruikt, is dat niet beschermd?
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
1 trein per uur Mönchengladbach-Dalheim v.v. In het weekend 1 trein per 2 uur.
-
evos
- verkeersader
Ik vraag me al wat langer af, of het tracé van het voormalige spoorlijntje van Arsbeck naar RAF Brüggen (nabij Elmpt, net over de grens bij Roermond) niet gereaktiveerd zou kunnen worden voor de IJzeren Rijn. Dat tracé is op OpenStreetMap nog vrij goed te volgen. Dan zou vanaf RAF Brüggen alleen nog een doorsteek ten noorden van Roermond aangelegd hoeven worden.Egbert schreef: di 04 mar 2025, 15:27 En dat hele natura2000 gebied rond de Meinweg en de steilrand heeft een heel typische vorm die om (nu voormalig) RAF Brüggen heen gaat.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
-
Egbert
- expressweg
Op luchtfoto's is het tracé ook nog te zien.
Volgens mij heb ik daar ook wel eens een plan van gezien, maar boven Dalheim en op de grens ga je dan ook weer door bestaand Natura 2000 gebied heen. Die zijn op OSM ook ingetekend, boven Dalheim heet het Meinweg en op de grens het NSG Luesekamp und Boschbeek of NSG Elmpterwald (afhankelijk van waar je de grens over gaat).
Plus dat je een flink hoogteverschil over moet, dus je moet ergens diep graven. Die A52 stijgt net na de grens 40 meter over 1 km.
Maar in de praktijk is er weinig van die spoorlijn over hoor. Dit is bij het hek van de basis, in de buurt van de Hillenkamp.

Volgens mij heb ik daar ook wel eens een plan van gezien, maar boven Dalheim en op de grens ga je dan ook weer door bestaand Natura 2000 gebied heen. Die zijn op OSM ook ingetekend, boven Dalheim heet het Meinweg en op de grens het NSG Luesekamp und Boschbeek of NSG Elmpterwald (afhankelijk van waar je de grens over gaat).
Plus dat je een flink hoogteverschil over moet, dus je moet ergens diep graven. Die A52 stijgt net na de grens 40 meter over 1 km.
Maar in de praktijk is er weinig van die spoorlijn over hoor. Dit is bij het hek van de basis, in de buurt van de Hillenkamp.

-
Escapos
- polderweggetje
En een vrijliggende spoorbaan langs de A73 buiten het bebouwde gebied om?
Als je de spoorboog bij Tegelen nodig hebt, is daar misschien een tunnel voor nodig, maar rangeren op Venlo is ook mogelijk. Kan je het wagonnetje mooi aan die van de Betuweroute zuidtak hangen.
Als je de spoorboog bij Tegelen nodig hebt, is daar misschien een tunnel voor nodig, maar rangeren op Venlo is ook mogelijk. Kan je het wagonnetje mooi aan die van de Betuweroute zuidtak hangen.
-
Taran 5
- verkeersader
Op deze plaat op Google maps zie je geen spoor meer, wel een stukje overgebleven spoorcuriosa.
https://www.google.com/maps/@51.1706531 ... FQAw%3D%3D
Vlak voor de grens nog wel spoor en meer curiosa.
https://www.google.com/maps/@51.152888, ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@51.1706531 ... FQAw%3D%3D
Vlak voor de grens nog wel spoor en meer curiosa.
https://www.google.com/maps/@51.152888, ... FQAw%3D%3D
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Egbert
- expressweg
Alle overwegen zijn al een paar jaar geleden verwijderd. Heringebruikname is gewoon nieuwbouw, en er zijn nog wel lastigere punten zoals de Oosttangent in Roermond waar het spoor nu een 4-baans weg kruist.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Op de Streetviewbeelden van 2015 is nog te zien dat er ook hier gewoon een spoorwegovergang lag. Ik wil niet zeggen dat het ideaal is, maar het zou wel gewoon kunnen dus (met wat spoorbomen).
-
Giuseppe
- verkeersader
Op zich liggen er in Roermond wel kansen voor reizigersvervoer van en naar Duitsland. Een treindienst met buspendel naar outlet ipv lange files richting parking.
-
Egbert
- expressweg
Fysiek zeker. Regeltechnisch en volgens de mening van Prorail absoluut geen enkele kans van slagen.Seat Ibiza schreef: ma 10 mar 2025, 12:28![]()
Op de Streetviewbeelden van 2015 is nog te zien dat er ook hier gewoon een spoorwegovergang lag. Ik wil niet zeggen dat het ideaal is, maar het zou wel gewoon kunnen dus (met wat spoorbomen).
Die weg is van na dat daar nog een trein op gereden heeft (is een verbouwing van de aanleg van de A73), daarom zijn er ook nooit spoorbomen geplaatst.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Regeltechnisch kan het zeker. Dat ProRail er geen fan van is klopt, maar in Nederland worden zulke overgangen wel gewoon nieuw gebouwd in autowegen:
https://maps.app.goo.gl/ePR18dvWHYhTy94v6
Het spoor is echter niet in beheer van ProRail dus dat scheelt wellicht.
https://maps.app.goo.gl/ePR18dvWHYhTy94v6
Het spoor is echter niet in beheer van ProRail dus dat scheelt wellicht.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
-
Mark
- Forumbeheerder
De overweg wordt volgens mij gesleuteld. Vrijwilligers van de SHM verzekerde mij overigens dat de overweg een notoir probleemgeval was/is wat betreft falende techniek...
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Egbert
- expressweg
Mark schreef: ma 10 mar 2025, 23:12 De overweg wordt volgens mij gesleuteld. Vrijwilligers van de SHM verzekerde mij overigens dat de overweg een notoir probleemgeval was/is wat betreft falende techniek...
Maar goed, dan begrijpen we ook de expertise van Prorail.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Egbert
- expressweg
Oh, ik had gedacht dat die overweg in beheer van Prorail zou zijn.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Taran 5
- verkeersader
De lijn hoeft niet onder beheer te komen van Prorail dus je kan ook bij bijvoorbeeld Pilz terecht voor een werkende (ik ken de prijzen van Vialis) overweg: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2023/ ... oofdspoor/
Of een link naar hoe het er uit kan zien op maaiveld:
https://www.google.com/maps/@52.0769219 ... FQAw%3D%3D
Of een link naar hoe het er uit kan zien op maaiveld:
https://www.google.com/maps/@52.0769219 ... FQAw%3D%3D
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Even los van alle mogelijkheden en onmogelijkheden was dit toch vooral een proefballonnetje van een Vlaamse politicus, waarbij het vrij onwaarschijnlijk is dat er heel veel concreets gaat gebeuren?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Taran 5
- verkeersader