[B][N718] Zepperen - Melveren (GTI)

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Rien
verkeersader

[B][N718] Zepperen - Melveren (GTI)

Bericht door Rien » ma 20 mar 2006, 15:44

Afbeelding
Het begin van de N718 in Zepperen/Ordingen.
‘Blijvende blunders’ schreef:De N718, van Zepperen naar Melveren
De kortste autosnelweg van het land

De kortste autosnelweg van België ligt enkele kilometers ten noorden van Sint-Truiden. Deze weg, de N718 genaamd, is 3,2 kilometer lang en verbindt twee onooglijke gehuchten. Het ene heet Zepperen. Het andere Melveren (1). In beide richtingen loopt de N718 dood in open velden.

Een échte, officiële autosnelweg is het natuurlijk niet. De N718 vertoont wél alle uiterlijke kenmerken van een volwaardige autosnelweg: tweemaal twee rijstroken, een brede middenberm, aan beide kanten een pechstrook en om de honderd meter een paaltje dat het aantal afgelegde kilometers aangeeft (2).

De N718 telt ook twee bruggen, allebei in Melveren. Eén brug is, zoals gezegd, nutteloos. In één richting gaat er wel verkeer over, maar dat gebeurt alleen om de automobilisten te behoeden voor een dolle rit op landbouwgronden. Want daarin loopt de N718 dood. Het nut van de tweede brug is al even relatief. De brug leidt het – niet bepaald drukke – verkeer op de N718 over een spoorweg, die enkele tientallen meters verderop de N722 (Sint-Truiden – Hasselt) kruist. Op de N722 is het wél vreselijk druk, maar als er een trein langs moet gaat de overweg dicht en kunnen lange files ontstaan (3). Enkele meters hogerop kunnen de automobilisten fluitend heen en weer rijden tussen Zepperen en Melveren.

Het was natuurlijk nooit de bedoeling van de Limburgse wegendirectie om alleen de inwoners van Zepperen en Melveren te verblijden met een autosnelweg. Oude plannen voorzien een noordelijke omleidingsweg die in een boog rond Sint-Truiden gaat. Besparingen bij Openbare Werken leidden aan het begin van de jaren ’80 tot het tijdelijk stopzetten van de bouwwerken. Er was toen ongeveer 100 miljoen frank geïnvesteerd.

Toen Théo Kelchtermans (CVP) Vlaams minister van Openbare Werken werd (4), vroeg hij bij alle gewestelijke wegendirecties een lijst op van onvoltooide wegenprojecten. De N718 was een van de vijf projecten die door de Limburgse administratie naar voren werden geschoven. Er was nog een bedrag van 100 miljoen frank nodig om de weg Zepperen-Melveren door te trekken tot aan de N716, de anderhalve kilometer verderop gelegen autoweg naar Herk-de-Stad. Dit zou het bestaan van de N718 al min of meer kunnen verantwoorden. Bij het opmaken van zijn rollend investeringsprogramma voor de periode 1993-1995 was Kelchtermans, zelf een Limburger, erg gul voor zijn provincie. Toch moesten er op een gegeven moment keuzes worden gemaakt. Vier van de vijf projecten werden opgenomen in het driejarenprogramma. Eén niet: de N718. De inwoners van Zepperen en Melveren blijven nog voor onbepaalde tijd de trotse bezitters van de kortste autosnelweg van het land.
Bron: D. DE CONINCK, Blijvende blunders: de grote nutteloze werken, Leuven, 1993, p. 37-38.

Opmerkingen:
(1) In feite is Zepperen de qua oppervlakte grootste deelgemeente van Sint-Truiden. Melveren is een gehucht dat min of meer aan de noordelijke buitenwijken van de stad is gegroeid.
(2) Het laatste argument snijdt geen hout, aangezien je hectometerpaaltjes aantreft langs elke gewestweg.
(3) Die ‘lange files’ vallen in werkelijkheid nog wel mee. Sinds in de eerste helft van de jaren 1980 de expresweg N80 tussen Hasselt en Sint-Truiden is gereedgekomen, maakt vooral lokaal verkeer gebruik van de N722.
(4) Begin jaren 1990.

Begin jaren 1970 had men nog meer ambitieuze plannen in de regio.
Noord-zuid georiënteerde wegen (drie nieuwe 2x2-wegen binnen een strook van 9 km!):
- de autosnelweg A24 Eindhoven – Huy
- de expresweg Hasselt – Alken – Borgloon
- de expresweg Hasselt – Sint-Truiden (uitgevoerd als de huidige N80) – Namen
Oost-west georiënteerde wegen:
- de snelweg E5 Brussel – Luik (nu E40)
- de snelweg E39 Antwerpen – Luik (nu E313 en E314)
- de expresweg Tienen – Sint-Truiden – Tongeren – Maastricht (parallel aan de N79)

Uit ingetekende stippellijnen op oude kaarten leid ik af dat de N718 de eerste aanzet kan zijn geweest tot die laatste expresweg.

Situering:
Afbeelding

In het begin van dit decennium kwam het huidige stadsbestuur op de proppen met een gloednieuw infrastructuurplan, waarin ondermeer de N718 opnieuw werd opgenomen. De weg zou aan de kant van Melveren worden doorgetrokken naar de N716 (Sint-Truiden – Herk-de-Stad), en aan de Zepperse kant naar de N79 (Sint-Truiden – Tongeren). Als een soort ‘grote ring’ om Sint-Truiden zou er wat meer verkeer gebruik maken van de N718. Vooral de doortrekking naar de N716 zou nuttig geweest zijn, omdat het verkeer komende vanuit Herk-de-Stad richting het zuiden of oosten van Sint-Truiden, zich momenteel doorheen de dorpskern van Melveren moet wringen.
In dit infrastructuurplan werd ook een rechtstreekse verbinding van Sint-Truiden met de E40 ter hoogte van Lincent opgenomen. Beide projecten zitten inmiddels alweer in de koelkast.

Fotoreportage van de N718 in de richting Zepperen » Melveren.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 20 mar 2006, 16:08

Leuk verhaal, grappige situatie en een leuke fotoreportage :klappen:

Wel een mooi stukje weg, trouwens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 20 mar 2006, 16:49

Apart verhaal ja, temeer omdat de weg gewoon VRI-kruispunten heeft. Door die onbeveiligde oversteek vind ik het geheel er maar gevaarlijk ogend uitzien. Hoe hard wordt hier zoal gereden? ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 20 mar 2006, 17:11

ViaHaaren schreef:Hoe hard wordt hier zoal gereden? ;)
Het nodigt qua lengteprofiel al snel uit tot 150... :?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 20 mar 2006, 17:28

Interessant verhaal!

Maar voorlopig zit er dus geen verlenging in van deze weg in één of beide richtingen?

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 20 mar 2006, 17:37

Knappe reportage en mooie foto's.

Inderdaad een totaal nutteloze "verbinding".

Het doet mij een beetje denken aan de de tuikabelbrug op de N702 Hasselt -Genk daar stopt ook de viervaksweg zomaar.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 20 mar 2006, 17:44

Weer zo'n voorbeeld van een nooit afgemaakt 'expresweg'. IN WEst-vlaanderen heb je ook zo'n baan van de Afrit achter Roeselare die baan loopt ook recht het veld in, met een T splitsing.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 20 mar 2006, 18:42

De ring van Roeselare is volgens viamichelin volledig gesloten sinds dit jaar. Ik veronderstel dat je dat stuk voor hebt???

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 20 mar 2006, 18:50

vynkce schreef:De ring van Roeselare is volgens viamichelin volledig gesloten sinds dit jaar. Ik veronderstel dat je dat stuk voor hebt???
Ja het kan dat stuk wel zijn ja ;)

Ikzie het juist ook ja, dat die officieel gesloten is. Waarom vraag ik me dan af? DAt is tog een mooie verbindingsweg rond Roeslare, misschien iemand die hier meer over weet?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 20 mar 2006, 20:19

Rien, hoeveel is hier de maximumsnelheid dan? Normaal gesproken 120 toch, maar ik zie hier snelheidsborden staan, maar er staat recht een boom voor de getallen. ;)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 20 mar 2006, 20:44

Ik vermoed 90. Anders zou er geen bord staan of alleen een gesloten verklaring voor fietsers. Ik zie twee ronde borden met rode rand.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 21 mar 2006, 0:00

De R6 (rondweg noord Mechelen) vind ik ook erg 'inutile'; ik werd er door Rien op gewezen vanuit de trein. Kijk ik op de kaart, verbindt het écht niets... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » di 21 mar 2006, 11:07

Seat Ibiza schreef:Maar voorlopig zit er dus geen verlenging in van deze weg in één of beide richtingen?
Voorlopig heeft men inderdaad geen plannen met deze weg.
ViaHaaren schreef:Rien, hoeveel is hier de maximumsnelheid dan? Normaal gesproken 120 toch, maar ik zie hier snelheidsborden staan, maar er staat recht een boom voor de getallen.
Normaal mag je op een 2x2-weg met middenberm inderdaad 120 km/h, maar hier wordt na elk kruispunt 90 als Vmax herhaald.
Vinny schreef:De R6 (rondweg noord Mechelen) vind ik ook erg 'inutile'; ik werd er door Rien op gewezen vanuit de trein. Kijk ik op de kaart, verbindt het écht niets...
Sint-Katelijne-Waver heeft wel een snelle verbinding met de E19. :mrgreen: De R6 zal vooral worden gebruikt voor verkeer van Brussel of Mechelen-Zuid naar Lier en v.v. Maar nog eind jaren 1970 bestonden er plannen om deze weg door te trekken naar Herentals, grotendeels parallel aan de N15!

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 21 mar 2006, 11:14

Er waren ook plannen voor een grote ring om Mechelen. Deze ring zou dan aansluiten op de tweede grote ring van Brussel.

Afbeelding

Zie ook Dit topic

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 21 mar 2006, 13:43

Als ze de ring nu doortrekken in StKatWaver van de mechelsesteenweg tot aan de N15 (denk 3 kilomter) dan heb je tog heel de ring rondgemaakt? ziet mij er veel beter uit dan dat al dat zwaar verkeer of de provincialeweg moet rijden ...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 21 feb 2007, 11:36

Rien, zou je de foto's nog een keer kunnen uploaden, mede voor de andere reportage over GTI's?

En ondertussen nog altijd geen plannen gehad met deze weg?

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » wo 21 feb 2007, 13:47

Nee, en ik verwacht er eigenlijk ook niet veel meer van.

Hier het album met de foto's.

Situering:
Afbeelding

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 21 feb 2007, 15:11

Dankjewel! :D

Op een of andere manier fascineren die GTI's mij altijd. Die spookstations van de metro in Charleroi ook. :shock:

Maar dat zo'n weg als de N718 ooit is aangelegd is dat nu te wijten aan mismanagement of overschatting ofzo, of simpelweg geldgebrek om de rest ook aan te leggen?

FIK
dorpsstraat

Bericht door FIK » wo 21 feb 2007, 15:40

Mikhail schreef:Ikzie het juist ook ja, dat die officieel gesloten is. Waarom vraag ik me dan af? DAt is toch een mooie verbindingsweg rond Roeslare, misschien iemand die hier meer over weet?
Gesloten? Ontsloten, bedoel je wss?
De Ring rond Roeselare (R32) is volledig afgewerkt en opengesteld sinds 2006. Het laatste stuk dat in de velden eindigde (nabij deelgemeente Beveren) is nu ook volledig doorgetrokken.
De R32 is een expressweg (2x2) en als je die weg samen met de E403 afrijdt kan je in rondjes rondom Roeselare rijden (al bij al een mooie ringweg eigenlijk).

Er zou in 2009 nog een brug komen over het kruispunt met de N32 (Brugsesteenweg), maar dat was een verkiezingsbelofte voor de gemeenteraadsverkiezingen. Of die er uiteindelijk komt valt nog af te wachten, maar het verkeer durft op dat kruispunt wel eens zwaar in knoop te zitten...

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » wo 21 feb 2007, 18:47

ViaHaaren schreef:Maar dat zo'n weg als de N718 ooit is aangelegd is dat nu te wijten aan mismanagement of overschatting ofzo, of simpelweg geldgebrek om de rest ook aan te leggen?
Voor Limburg had men in de bloeitijd van de wegenaanleg een "visgraatmodel" van autosnelwegen en expreswegen uitgedacht. Centraal liep de Noord-Zuidverbinding (A24) van Eindhoven over Hasselt naar Huy, en op deze as zouden vier oost-west lopende wegen aansluiten. De meest noordelijke is de huidige N71, die overal als expresweg is aangelegd, maar niet voltooid is bij Neerpelt. Meer zuidelijk zou een expresweg parallel aan de N73 komen te liggen; het stukje expresweg aan de E313 te Tessenderlo is daartoe de eerste aanzet geweest. Nog zuidelijker had je dan de A2, en in het zuiden van de provincie tenslotte zou een expresweg (Tienen -) Sint-Truiden - Tongeren - Maastricht de huidige N79 'ontlasten'. Ziehier de N718...

Maar net zoals in het geval van de N71 en de N73 werd dit werk niet afgemaakt. Ik vermoed aanvankelijk door geldgebrek in de late jaren 1970 (de weg, of een deel ervan, bleef immers als stippellijn ingetekend op wegenkaarten), toen de wegen met hogere prioriteit voorrang kregen. Nadien is het plan gewoon weggezonken door de veranderende politiek t.a.v. verkeer en mobiliteit. De weg werd m.a.w. gewoon overbodig geacht. En dat is volgens mij de verklaring die je aan vele onvoltooide wegenwerken kan geven. Tja, het kan verkeren...

IQ[]
expressweg

Re: De N718, grand travail inutile

Bericht door IQ[] » di 02 okt 2007, 20:27

Een kaart uit 1988-1989 geeft deze weg, de N718 als ingepland aan:
Afbeelding

Deze weg was toen al 10 jaar geschrapt.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » di 02 okt 2007, 22:24

waarom dat ze die N718 niet gewoon schrappen snap ik niet. Uit de fotoreeks kan ej toch makkelijk afleiden dat daar geen kat voorbij komt.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 02 okt 2007, 22:28

Die is ook geschrapt. Alleen deze kaart van 1988-1989 geeft hem nog aan.

captain007
Forumbeheerder

Re: [B][N718] Zepperen - Melveren (GTI)

Bericht door captain007 » za 11 mei 2013, 0:00

Topic kick. Vandaag deze GTI maar eens even bereden. Foto's zijn helaas van wat mindere kwaliteit vanweg het donkere weer. Mijn lens vangt dan minder licht en dan worden de sluitertijden snel langer met onscherpe foto's tot gevolg. De hele serie staat hier, een korte impressie in de spoiler.
SPOILER: TOON

De nadering van de kruising met de N80:
Afbeelding
DSC_0217 by jeroenvanlieshout, on Flickr

En we draaien hier de weg op. Het is een 2x2 weg met deels verlichting. Het asfalt is wel heel nodig aan vervanging toe:
Afbeelding
DSC_0219 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Een kruising geregeld met een VRI. Deze VRI gaat binnenkort vervangen worden. De nieuwe masten en palen staan er al:
Afbeelding
DSC_0222 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Nieuwe VRI kast komt nog. De kabels zijn al getrokken:
Afbeelding
DSC_0223 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De maximumsnelheid op deze weg is overal 90 km/h. De verlichtingsarmaturen zijn recentelijk nog wel vervangen door een nieuwer type:
Afbeelding
DSC_0224 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Het provisorische einde aan de zuidoostzijde van de weg:
Afbeelding
DSC_0230 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De kruising met de N80 gezien vanaf de N718:
Afbeelding
DSC_0240 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Dit gedeelte van de weg is onverlicht:
Afbeelding
DSC_0245 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Het einde aan de andere zijde van de weg. Hier kom je uit op een aansluiting:
Afbeelding
DSC_0249 by jeroenvanlieshout, on Flickr

En dan ga je later weer onder de weg door die hier een fors viaduct heeft:
Afbeelding
DSC_0256 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Aan de andere kant kan je weer deze weg op en kom je hier weer op de invoeger uit:
Afbeelding
DSC_0264 by jeroenvanlieshout, on Flickr

En we eindigen de serie weer op de kruising met de N80:
Afbeelding
DSC_0271 by jeroenvanlieshout, on Flickr