Afbeelding

[BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

dgeleyn
dorpsstraat

Bericht door dgeleyn » vr 15 jun 2007, 20:23

Hajo schreef:De Betuwelijn wordt op 16 juni aanstaande door H.M. de Koningin geopend.
... en dat gebeuren wordt live uitgezonden op Nederland 2 van 13u55 tot 15u30. En dik anderhalf uur dus om een lintje door te knippen. Is de koningin zo'n handige Harry?
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 15 jun 2007, 20:55

Eerste vrachttrein Betuwelijn vertrekt later
DEN HAAG (ANP) - De eerste vrachtttrein over de Betuwelijn vertrekt pas maandagmiddag laat. De goederenspoorlijn wordt zaterdag officieel in gebruik genomen. Koningin Beatrix verricht de opening bij het NS-station in Barendrecht.
Zij laat 's middags een symbolische feesttrein vertrekken vanaf het rangeerterrein de Kijfhoek bij Zwijndrecht. De eerste commerciële trein zou in de nacht van zondag op maandag vertrekken. Maar de vervoerder heeft zijn aanvraag naar dinsdag verlegd. De reden daarvoor is niet duidelijk, zei vrijdag een woordvoerster van Keyrail, de exploitant van de Betuwelijn. Zij wilde niet zeggen wie die vervoerder is.
De eerste vrachttrein, van goederenvervoerder en marktleider Railion, vertrekt nu maandagmiddag laat. De trein vertrekt vanaf de Kijfhoek om 17.40 uur en moet om 19.25 uur aankomen in het Duitse Emmerich, aldus Keyrail.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 16 jun 2007, 16:38

Als Barendrecht kon ik het vanmiddag natuurlijk niet laten om een kijkje te nemen bij het station.

De spoorlijn is ter hoogte van Barendrecht overkapt, alle persoons- en goederenvervoer gaat door de tunnelbak. De gemeente heeft dit destijds 'cadeau' gekregen als dank voor de medewerking van de gemeente aan de Havenspoorlijn en de Betuwelijn.

Op die tunnelbak is ondertussen een park verrezen en een aantal parkeerplaatsen. Ik was er nog niet eerder geweest, maar ik vind het resultaat mooi: Alle sporen zijn gebundeld in de tunnel en daarboven kun je rustig lopen of fietsen genietend van het groen terwijl je van de treinen geen last hebt. Je auto kan je dus dichbij parkeren en ook het busstation is vernieuwd evenals de fietsenstalling.

Vandaag was dus de opening bij het station, ik heb een aantal foto's genomen van de omgeving van het station en van de aankomst van Beatrix en Eurlings. Ik stond niet echt dichtbij, dus ik heb de zoom moeten gebruiken. Beatrix is degene in het paars :) Ik hoop dat die twee een beetje te zien zijn, maar het geeft wel een impressie van de drukte. Nadat zij naar de VIP-tent waren vertrokken ben ik een rondje gaan lopen over die nieuwe bak, een beetje kijken naar de activiteiten die voor die dag waren georganiseerd en gewoon om wat foto's te maken van het park op de bak en van het station en omgeving. En van de live-TV uitzending die vanaf het station van Barendrecht werden verzorgd.

Ik was op de heenweg afgezet bij het station dus ik moest nog met ander vervoer naar huis. Hier in Barendrecht was bekend gemaakt dat er gratis pendelbussen zouden rijden van het station naar Carnisselande. Ik denk dat de foto in de bus wel boekdelen spreekt over de populariteit van die pendeldienst. In ieder geval waren de chauffeur en ik het er over eens dat de communicatie over de route van die bus beroerd slecht was, dus het verbaasde ons niet dat weinigen meewilden als ze al op de hoogte waren van die pendeldienst. Op de laatste foto rijdt dus een lege bus weg om mensen op te pikken die er waarschijnlijk toch niet stonden.
1 voordeel: Ik kon de chauffeur na een stemronde van alle passagiers :hypocrite: ervan overtuigen mij af te zetten op de voor mij meest gunstige plaats langs de route.

http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/16-06-07/album/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » za 16 jun 2007, 18:17

Leuke fotoreportage!
Ik moet zeggen dat het er allemaal indrukwekkend uitziet, hoewel het heeft wel erg lang geduurd [de bouwtijd]. De bewoners zaten daar al sinds 1989 [!!] met bouwwerkzaamheden en bijbehorende overlast. Van 1987-1990 reed ik dagelijks met de trein langs/door Barendrecht, en toen was men daar al begonnen met de spoorverdubbeling tussen Rotterdam en Dordrecht.

Ik moet er zelf ook maar eens een kijkje gaan nemen.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » za 16 jun 2007, 19:00

Het is daar echt enorm veranderd. Ik heb daar nog treinen staan fotograferen toen er vlak bij het station van Barendrecht nog enkele ouderwetse driescharnierportalen stonden. Destijds lag er aan de goederenlijn naar de Kijfhoek een noodperron vanwaar je een goed zicht had op de lijn Rotterdam - Dordrecht.

Barendrecht, 7 jaar geleden ;)
Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 16 jun 2007, 21:35

Mooie serie foto's, Palance :roll:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 17 jun 2007, 12:33

Ik had me als infrastructuurliefhebber verheugd op de uitzending over de opening van de betuwelijn. Ik had een mooie feestelijke uitzending verwacht met veel aandacht voor de route, het traject, de tunnels en viaducten etc. Aandacht voor de technische hoogstandjes, de treinen die gaan rijden, de verkeersleiding etc. Dat is immers de Betuwlijn.

Wat was er op TV gezien: bijna alleen maar negatieve aandacht voor de lijn met o.a. een interview met een milieuterrorist van groenfront, een uitgekochte bewoner, iemand die 15 jaar heeft geprotesteerd, iemand van de Gelderse milieubeweging, een sikkeneurige hoogleraar die zeikt over de kosten, chagrijnige en negatieve Barendrechters etc etc. Volgens mij is er in totaal ca 30 keer gezegd dat de lijn zo duur is en nooit terugverdiend zal worden. Niks over het traject zelf, geen woord over de tunnels en viaducten, heel triest allemaal.

De uitzending was niet echt iets waar je als Nederlander een trots gevoel bij krijgt. Jammer NOS, een gemiste kans. Een verschrikkelijk gemiste kans.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 17 jun 2007, 13:53

^^ Rein, je slaat de spijker op z'n kop.

De uitzending was erg eenzijdig en er kwamen vrijwel uitsluitend tegenstanders van de Betuwelijn aan het woord. Met als triest dieptepunt die clown van Groenfront!. Geen enkele informatie over de techniek, de tunnels etc. Nee, wat mij betreft heeft de NOS hier slecht werk afgeleverd. :down:

Een gotspe was natuurlijk het feit dat de "feesttrein" al na enkele honderden meters noodgedwongen moest stoppen omdat "actievoerders" van Groenfront! op diverse punten het spoor hadden geblokkeerd. Waarom is daar geen rekening mee gehouden? Persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat tegen dit soort lieden hard wordt opgetreden.
Donateur Vereniging Wegenforum

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 17 jun 2007, 16:50

Mooie foto's Erwin!

Dat station en de omgeving is echt mooi, ik ben er laatst nog een keer geweest. Ziet er zelfs stukken beter uit dan in Tilburg! :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 jun 2007, 17:56

NOS: Nimbey-omroep stichting :kots:

Waarom kan er nou nooit eens een mooi verhaal worden verteld over eens stukje infrastructuur...

Ik zie het journaal weer voor me bij de opening van de A 73...
"Het is een schande dat er drie spitsmuizen impotent zijn geworden door het gedreun van de heipalen...", en natuurlijk geen woord over de toegevoegde waarde van betreffende weg in het nationale wegennet... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 18 jun 2007, 9:28

Hajo schreef:Een gotspe was natuurlijk het feit dat de "feesttrein" al na enkele honderden meters noodgedwongen moest stoppen omdat "actievoerders" van Groenfront! op diverse punten het spoor hadden geblokkeerd. Waarom is daar geen rekening mee gehouden? Persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat tegen dit soort lieden hard wordt opgetreden.
Ik zag vanuit de trein bij het viaduct van de Betuwelijn het "tuig" bij de spoorlijn zitten met spandoeken met leuzen als 'Den Haag, krijg de t*****' e.d. De politie stond er bij en keek er na. :roll: Ondertussen moesten wel alle treinen ter plekke er met aangepaste snelheid rijden.

habke
stadsweg

Bericht door habke » ma 18 jun 2007, 12:26

Beetje lullig voor die milieufreaks maar zolang zij actie blijven voeren en treinen tegen houden komt er helemaal geen cent binnen en word die lijn alleen maar onrendabeler dus.... laat die treinen gewoon rijden en zeik niet zo, het is toch een schitterend geheel die betuwelijn.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 18 jun 2007, 12:43

Ik ga ook zeker niet feestvieren over de opening van de Betuweroute, integendeel.
We hebben het immers over de grootste geldverspilling ooit in Nederland...

Overigens vind ik die kansloze GroenFronters zo hypocriet.
Als het om betere wegen gaat, dan zijn ze tegen en moet het vervoer van hen op het spoor.
Wordt er dan een stuk spoor geopend, zijn ze weer tegen... :roll:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 18 jun 2007, 16:53

Het gaat hen om het frustreren van activiteiten die bijdragen aan "groei, groei, groei" van de economie. Zonder gezonde economie zie ik in deze tijd niet hoe je aan andere randvoorwaarden kunt voldoen.
Of je moet willen terugvallen naar voor 1750: de tijd voor de stoommachine. :krant:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 18 jun 2007, 18:20

waldo79 schreef: Of je moet willen terugvallen naar voor 1750: de tijd voor de stoommachine. :krant:
Toen hadden we in ieder geval geen fileproblemen :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 18 jun 2007, 18:41

Hoezo? Geen files voor de poorten van steden? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 20 jun 2007, 20:15

Nee je werd er gewoon weer uitgetrapt :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 20 jun 2007, 22:06

In een lokaal krantje stond dat de burgemeester had gezeg dat, nu de overkapping van station Barendrecht en de spoorlijn zo'n succes blijkt, het nu tijd wordt voor een vergelijkbare overkapping van de A29. Tsja...

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 jun 2007, 22:13

Dan rij je straks bij het Vaanplein al de Heinenoordtunnel in! :mrgreen:

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » do 21 jun 2007, 18:32

Tja, dat Barendrecht toch...
Jarenlang tegen een verdubbeling geweest van de spoorlijn Rotterdam-Dordrecht en uiteindelijk toch nog feest daar...
En dan het plan om de A29 te overkappen...
(Over)Kappen met die onzinplannen!!
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Rene
4x5 autosnelweg

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Rene » wo 15 aug 2007, 13:11

Nou, het lijkt er dan toch op dat er binnenkort een echte reguliere treindienst zal gaan rijden...
Nederlands Dagblad (15-8-2007) schreef:Tien goederentreinen over Betuweroute

ROTTERDAM - Rail4Chem laat volgende week tien treinen over de Betuweroute rijden. Het gaat om graantransporten. Dat heeft Keyrail, de beheerder van de goederenspoorlijn tussen het havengebied van Rotterdam en Duitsland, gisteren gezegd. De Betuweroute werd half juni opengesteld, maar sindsdien maakten nog maar weinig treinen gebruik van het traject.
Zou de trein een milieuvriendelijke dieselloc hebben ? :dyn_hyp:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 15 aug 2007, 13:40

Nee, zo'n lawaaierige. Overigens zie ik in tegenstelling tot enkele jaren terug steeds meer cargo door diesellocs getrokken worden :hahaHAHA:

Men mag eerst wel het spoor ontroesten alvorens erover te gaan rijden. Ik geniet nog elke dag van de stilte :mrgreen:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 15 aug 2007, 18:12

René schreef:Zou de trein een milieuvriendelijke dieselloc hebben ? :dyn_hyp:
Ik las laatst op OHIH dat bij enkele types het verbruik met een volle goederentrein tot zo'n 8 à 12 liter diesel per km kan oplopen. :shock:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 aug 2007, 19:01

Tja, laad die zooi maar eens over op vrachtwagens. Dan gebruik je nog meer, als je tenminste meer dan 36 vrachtwagens nodig hebt.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 15 aug 2007, 20:50

Alleen voldoen steeds meer vrachtwagens aan zware emissienormen. Bij locomotieven is dat nog lang niet het geval.
Kijk je naar de pure emissies, dan hoeft zelfs een volgeladen goederentrein nog geen milieuwinst op te leveren.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 15 aug 2007, 21:00

Maar aangezien de betuweroute geelektrificeerd is mag ik toch aannemen dat er zoveel mogelijk met elektrische locs gereden zal gaan worden?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 15 aug 2007, 21:08

Volgens mij kun je een particulier bedrijf niet verplichten tot de aanschaf/lease van dure meerspanningslocomotieven, als diesellocs goedkoper zijn in het leasetarief. Nog afgezien van het feit dat je met diesellocs de brandstofinkoop in eigen hand kunt houden, er zijn meerdere aanbieders. Bij de afname van stroom van het spoornet is er heel wat minder concurrentie en is dat allemaal stukken minder transparant. Lees dus: duurder. Ik moet nog eens zien in hoeverre de paticuliere maatschappijen in de toekomst met electrische tractie gaan rijden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 15 aug 2007, 22:10

Rijdt Railion nog met elektrische tractie? Voor de rest heb ik het nog niet gezien...
Elektrische tractie wordt vooral gebruikt door NS Reizigers met de locs 1700 en 1800.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » do 16 aug 2007, 0:14

Railion en ACTS zijn vooralsnog de enige goederenvervoerders in Nederland met elektrische tractie, maar zowel de 1600 van Railion en de 1200 van ACTS zul je niet op de Betuweroute zien omdat ze alleen geschikt zijn voor 1.500V ;)

Railion is wel van plan om binnen afzienbare tijd met 189'ers van Siemens te gaan rijden. Momenteel worden er een aantal aangepast voor de inzet in Nederland. Ze krijgen o.a. extra stroomafnemers, een wit vlak en uiteraard de benodigde beveiligingsapparatuur.

Verder valt te verwachten dat de particuliere vervoerders tzt met 186'ers van Bombardier gaan rijden op o.a. de Betuweroute. Dit type locomotief zal binnenkort al te zien zijn voor de Beneluxtrein.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 16 aug 2007, 10:43

René schreef:Volgens mij kun je een particulier bedrijf niet verplichten tot de aanschaf/lease van dure meerspanningslocomotieven, als diesellocs goedkoper zijn in het leasetarief. Nog afgezien van het feit dat je met diesellocs de brandstofinkoop in eigen hand kunt houden, er zijn meerdere aanbieders. Bij de afname van stroom van het spoornet is er heel wat minder concurrentie en is dat allemaal stukken minder transparant. Lees dus: duurder. Ik moet nog eens zien in hoeverre de paticuliere maatschappijen in de toekomst met electrische tractie gaan rijden.
Eventueel kun je in het bestek opnemen dat er verplicht elektrisch gereden moet worden, dat doen ze in Engeland ook wel eens om te voorkomen dat de bovenleiding er voor niets hangt.