[BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute
De Raad van State oordeelt dat de railterminal bij Elst door mag gaan: https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... -doorgaan/
Echter in het coalitie-akkoord van Gelderland is opgenomen dat het project niet doorgaat als geen exploitant wordt gevonden.
Ik reed onlangs over de A15 tussen Valburg en Ressen, maar wat een industriële corridor is dat geworden zeg...De betonnen Betuweroute, kolossale distributiecentra, hoogspanningsmasten, zonneparken, windmolens.... Echt een heel lelijk stukje Nederland.
Echter in het coalitie-akkoord van Gelderland is opgenomen dat het project niet doorgaat als geen exploitant wordt gevonden.
Ik reed onlangs over de A15 tussen Valburg en Ressen, maar wat een industriële corridor is dat geworden zeg...De betonnen Betuweroute, kolossale distributiecentra, hoogspanningsmasten, zonneparken, windmolens.... Echt een heel lelijk stukje Nederland.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Dat viel mij ook erg op. Die hoogspanningsmasten staan al decennia, maar die distributiecentra en windmolens hebben de boel flink verpest.
Wat ik vooral jammer vindt, is dat men niet dwingt dat distributiecentra van meerdere verdiepingen voorzien moet zijn, 2 of zelfs 3 lagen. Dat scheelt enorm veel ruimte.
Een mooi voorbeeld is het distributiecentrum van Jumbo in Woerder. Toen ik nog op de MBO zat, hadden wij hier een rondleiding (rond 2001 en destijds van C1000). Bij de bouw moest men het distributiecentrum over 2 lagen verdelen om het ruimtegebruik flink te verkleinen.
Wat ik vooral jammer vindt, is dat men niet dwingt dat distributiecentra van meerdere verdiepingen voorzien moet zijn, 2 of zelfs 3 lagen. Dat scheelt enorm veel ruimte.
Een mooi voorbeeld is het distributiecentrum van Jumbo in Woerder. Toen ik nog op de MBO zat, hadden wij hier een rondleiding (rond 2001 en destijds van C1000). Bij de bouw moest men het distributiecentrum over 2 lagen verdelen om het ruimtegebruik flink te verkleinen.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Een van de oudste distributiecentra, dat van Frans Maas, op Venlo Trade Port West is onlangs gesloopt, mogelijk om er een dubbellaags distributiecentrum van te maken. Gebouw dateerde van rond 1990, weet nog dat het gebouwd werd als een van de eerste distributiedozen op het toen net in ontwikkeling genomen logistiek centrum Venlo Trade Port west.
Voor de Railterminal in Valburg wordt nog een exploitant gezocht dus die zal er voorlopig nog wel niet liggen. Overigens loopt de Cabooter terminal, aan de Brabantroute bij Venlo, als een trein.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ja, die railterminal bij Venlo genereert veel verkeer. Bij Tilburg zit er ook een.
-
Taran 5
- verkeersader
Tja dat kan zijn doch pluk jij daar ook de vruchten van of niet?Chris schreef: wo 01 nov 2023, 10:42 De Raad van State oordeelt dat de railterminal bij Elst door mag gaan: https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... -doorgaan/
Net als dat je door de Europoort rijdt en kan zeggen wat lelijk maar we rijden toch bijna allemaal in een auto en we gebruiken
benzine diesel etc en ga zo maar door.
Je kan niet al die dingen wegstoppen zeg maar.
Ik heb wel makkelijk lullen als pylon geek
-
Chris
- Moderator
https://www.gelderland.nl/nieuws/aanbes ... ilterminalProvincie Gelderland schreef:Aanbesteding Railterminal
Provincie Gelderland heeft geen inschrijvingen ontvangen voor de aanleg en exploitatie van de Railterminal Gelderland (RTG). Op basis van een aanbesteding konden geïnteresseerde partijen zich daarvoor inschrijven tot eind december 2023.
Gevolgen en opties
Goederenvervoer over spoor is duurzamer door minder CO2- en stikstof-uitstoot en leidt bovendien tot minder files op de weg.
Gedeputeerde Staten zijn teleurgesteld en gaan gevolgen en opties in kaart brengen en zullen Provinciale Staten daarover vervolgens informeren. Zij hebben dat dinsdag 2 januari 2024 bekend gemaakt in een korte mededeling aan Provinciale Staten.
Het project was geraamd op € 65 miljoen, maar de kans lijkt erg klein dat het nu nog door zal gaan.
Ik vraag mij af of de geplande buitendienststellingen van Zevenaar - Oberhausen dit decennium ook nog invloed hebben op de business case van de bouw van een railterminal nu.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Dat laatste kan heel goed meewegen bij het niet willen inschrijven. Tot 2030 is er veel leed in Duitsland.
-
captain007
- Forumbeheerder
Je zit bij omleidingen sowieso daar heel onhandig. Vanaf 2027 (als die planning gehaald wordt) is de Maaslijn geëlektrificeerd en zou je zo nog wat via Nijmegen naar Venlo kunnen laten rijden. Maar gezien beperkte capaciteit zal dat ook niet geweldig zijn. En door de aanleg straks van de Zuidwestboog Meteren ben je bij omleidingen al het haasje, omdat er dan helemaal niks langs de terminal komt. Ik denk dat dit project ten dode is opgeschreven. Sowieso is het eigenlijk een overblijfsel van een veel ouder plan waar oorspronkelijk een terminal zou komen bij de Waal bij Slijk-Ewijk, waar ook nog mogelijkheden waren om van spoor naar schip te laden. Maar dat is al eind jaren 90 meen ik gesneuveld.
-
Chris
- Moderator
Omroep Gelderland: Omstreden Railterminal in de Betuwe is definitief van de baan
Het is einde verhaal voor de Railterminal bij Valburg. Het provinciebestuur van Gelderland maakt zaterdag bekend te willen stoppen met het miljoenenproject.
Ik vraag mij af of de geplande aanpassingen aan de aansluiting Elst van de A15 nog door gaan. Er zal daar minder vrachtverkeer gaan komen dan verwacht, omdat de railterminal geschrapt is, maar aan de andere kant is er met de bouw van reusachtige distributiecentra sowieso al een boel vrachtverkeer bijgekomen. En door de bouw van woonwijken van Nijmegen neemt het verkeer daardoor ook toe.
Het is einde verhaal voor de Railterminal bij Valburg. Het provinciebestuur van Gelderland maakt zaterdag bekend te willen stoppen met het miljoenenproject.
Ik vraag mij af of de geplande aanpassingen aan de aansluiting Elst van de A15 nog door gaan. Er zal daar minder vrachtverkeer gaan komen dan verwacht, omdat de railterminal geschrapt is, maar aan de andere kant is er met de bouw van reusachtige distributiecentra sowieso al een boel vrachtverkeer bijgekomen. En door de bouw van woonwijken van Nijmegen neemt het verkeer daardoor ook toe.
-
Chris
- Moderator
Nog een persbericht van de provincie: https://www.gelderland.nl/nieuws/binnen ... t-mogelijk
Ik vraag mij ook af of het politiek niet gewoon goed uitkomt, in het coalitieakkoord is afgesproken dat de railterminal er niet komt als er geen inschrijvers zijn, maar wellicht is de kostenraming achterhaald waardoor er geen bedrijf het voor dat geld wil doen.
Ze zeggen ook: Ook komt er geen aanvullende bijdrage van de provincie.
Ik vraag mij ook af of het politiek niet gewoon goed uitkomt, in het coalitieakkoord is afgesproken dat de railterminal er niet komt als er geen inschrijvers zijn, maar wellicht is de kostenraming achterhaald waardoor er geen bedrijf het voor dat geld wil doen.
Ze zeggen ook: Ook komt er geen aanvullende bijdrage van de provincie.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
De vraag is of de nu uitgespaarde kosten opwegen tegen wat er in de voorbereiding al is uitgegeven. Los van de meerwaarde van dit project zie je bij de overheid vaak dat het schip de wal veel te laat keert. Door de bepaling in het coalitieakkoord lijkt dat hier mee te vallen.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Je moet uitkijken voor de sunk cost tegenstelling.
Kosten die je al gemaakt hebt, ben je toch al kwijt.
Puur alleen naar de toekomst kijken
Is het project maatschappelijk gezien niet nuttig, dan niet in uitvoering nemen.
Kosten die je al gemaakt hebt, ben je toch al kwijt.
Puur alleen naar de toekomst kijken
Is het project maatschappelijk gezien niet nuttig, dan niet in uitvoering nemen.
-
captain007
- Forumbeheerder
Vandaag eens gaan kijken bij de aanleg van de zuidwestboog Meteren. Enkele maanden geleden is gestart met de werkzaamheden, wat nu vooral grondwerken zijn. Ook is een werk af/oprit gerealiseerd op de A15 aan de noorzijde, later moet er ook een aan de zuidzijde volgen. Hier het hele fotoalbum en in de spoiler een reportage.
- SPOILER: TOON
-
Jeff
- expressweg
Re: [A015] Verbreding Papendrecht - Gorinchem
bijna 20 jaar na dato is Duitsland begonnen met de spooraanpassing Zevenaar-Emmerich-Oberhausen als aansluiting op de goederenlijn Betuwelijn. Wie dacht dat het om een volledig vrijliggend spoor gaat, heeft het mis: het is gewoon een 3e spoor naast het bestaande dubbelspoor.
Die berichtgeving deed mij eens rondzoeken naar hoe goed de betuwelijn het nu echt doet. 1e conclusie: Er moet gemiddeld 75 miljoen ~32 miljoen euro per jaar bij*.
Voor dat geld zou je haast zeggen dat het makkelijker is om de spoorlijn tussen Sliedrecht en Gorinchem aan te passen voor gemixt verkeer, het boemelspoortje op te ruimen en de vrijgekomen ruimte beschikbaar te stellen aan de wegverbreding A15 Sliedrecht -
Gorinchem
* Bron: RTL-Nieuws artikel uit 2019 -- hier te lezen: https://www.rtl.nl/economie/artikel/480 ... etuweroute
Oorspronkelijk eerder genoemd bedrag komt uit een rapport van de Algemene rekenkamer, welke uit 2015/2016 stamt
Die berichtgeving deed mij eens rondzoeken naar hoe goed de betuwelijn het nu echt doet. 1e conclusie: Er moet gemiddeld 75 miljoen ~32 miljoen euro per jaar bij*.
Voor dat geld zou je haast zeggen dat het makkelijker is om de spoorlijn tussen Sliedrecht en Gorinchem aan te passen voor gemixt verkeer, het boemelspoortje op te ruimen en de vrijgekomen ruimte beschikbaar te stellen aan de wegverbreding A15 Sliedrecht -
* Bron: RTL-Nieuws artikel uit 2019 -- hier te lezen: https://www.rtl.nl/economie/artikel/480 ... etuweroute
Oorspronkelijk eerder genoemd bedrag komt uit een rapport van de Algemene rekenkamer, welke uit 2015/2016 stamt
Laatst gewijzigd door Jeff op zo 02 mar 2025, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mark
- Forumbeheerder
M.a.w. de Betuweroute vervult een grotere rol dan alleen al het verkeer naar Duitsland.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Er gebeurt ook wel meer: Er worden bruggen vervangen, stations aangepast en kruisingen ongelijkvloers gemaakt. Duitsland blijft nou eenmaal een land waar de bureaucratische molens langzamer draaien en waar nog veel meer moeilijk gedaan wordt over elke uit te geven euro, maar dit project is wel iets uitgebreider en ze pakken het ook wel meteen drastisch aan.Jeff schreef: zo 02 mar 2025, 21:23 bijna 20 jaar na dato is Duitsland begonnen met de spooraanpassing Zevenaar-Emmerich-Oberhausen als aansluiting op de goederenlijn Betuwelijn. Wie dacht dat het om een volledig vrijliggend spoor gaat, heeft het mis: het is gewoon een 3e spoor naast het bestaande dubbelspoor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
En er zijn zelfs delen viersporig. Deels in gebruik en er zijn de komende anderhalf jaar veel stremmingen op het baanvak om de aanleg van het derde spoor mogelijk te maken.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
En ook geen klein detail: meer dan tientallen overwegen worden ongelijkvloers gemaakt en ERMTS word ook nog eens erbij aangelegd. Dit is eigenlijk meer een complete renovatie van het traject waarbij er ook een spoor bij komt, in plaats van dat er slechts 'gewoon' een derde spoor bijgelegd wordt.
-
nvanleijden
- dorpsstraat
Het wordt ook in noordelijke richting veel gebruikt voor het opzij nemen van goederentreinen die rechtdoor richting richting Utrecht moeten. Deze staan daar dan in de regel een paar minuutjes om een achteropkomende Intercity voorbij te laten.captain007 schreef: za 02 mar 2024, 15:31 Dat middelste spoor is alleen in zuidelijke richting een buffer voor treinen komende vanaf de Betuweroute. Zie daar eigenlijk bijna nooit treinen overheen rijden, dus vraag mij af hoeveel dit gebruikt wordt.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Meer info op de Duitse projectpagina:
https://www.emmerich-oberhausen.de/das-projekt
en ook:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Bahnstr ... 0%93Arnhem
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Met de grootschalige stremmingen moet eind volgend jaar het meeste leed geleden zijn. 2030 is zelfs in een traag tempo nog haalbaar.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Ze zijn ook al enkele jaren bezig. Zoals gebruikelijk in Duitsland eerst de kunstwerken zoals tunnels en viaducten en rondom stations. Qua spoor ligt er nog relatief weinig, behoudens hier en daar een paar honderd meter zonder bovenleiding.
-
Chris
- Moderator
Als dit derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen af is, zou er dan stroomafwaarts weer een volgend knelpunt zijn? Dat is waar ze bij de Brenner Basistunnel tegenaan lopen, dat de projecten aan de 'Nordzulauf' steeds verder van de tunnel noodzakelijk zijn om het een werkbaar systeem te maken. Net zoals de Rheintalbahn in Zuid-Duitsland een verre voorloper is van de Gotthard-Basistunnel.
-
verfmeer95
- expressweg
-
captain007
- Forumbeheerder
Vandaag ben ik bij de Dag van de Bouw bij het project Zuidwestboog Meteren gaan kijken. De fotoserie kan je hier bekijken en de reportage in de spoiler.
- SPOILER: TOON
-
Taran 5
- verkeersader
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenWb.htm
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik ga nog wel de verdere vorderingen aan dit project zien aangezien ik geregeld Deil - Tiel v.v. afleg.
-
Durashift
- expressweg
Duurt inderdaad nog een tijd, had ik eigenlijk niet zo verwacht.
Dit wordt dan mede gedaan om (gevaarlijke) goederentreinen door Breda en Tilburg te verplaatsen?
Dit wordt dan mede gedaan om (gevaarlijke) goederentreinen door Breda en Tilburg te verplaatsen?
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
-
verfmeer95
- expressweg