[BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Chris » wo 01 nov 2023, 10:42

De Raad van State oordeelt dat de railterminal bij Elst door mag gaan: https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... -doorgaan/

Echter in het coalitie-akkoord van Gelderland is opgenomen dat het project niet doorgaat als geen exploitant wordt gevonden.

Ik reed onlangs over de A15 tussen Valburg en Ressen, maar wat een industriële corridor is dat geworden zeg...De betonnen Betuweroute, kolossale distributiecentra, hoogspanningsmasten, zonneparken, windmolens.... Echt een heel lelijk stukje Nederland.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 01 nov 2023, 11:46

Dat viel mij ook erg op. Die hoogspanningsmasten staan al decennia, maar die distributiecentra en windmolens hebben de boel flink verpest.
Wat ik vooral jammer vindt, is dat men niet dwingt dat distributiecentra van meerdere verdiepingen voorzien moet zijn, 2 of zelfs 3 lagen. Dat scheelt enorm veel ruimte.

Een mooi voorbeeld is het distributiecentrum van Jumbo in Woerder. Toen ik nog op de MBO zat, hadden wij hier een rondleiding (rond 2001 en destijds van C1000). Bij de bouw moest men het distributiecentrum over 2 lagen verdelen om het ruimtegebruik flink te verkleinen.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 01 nov 2023, 12:26

^^ Distributiecentra over meerdere lagen gebeurd deels al, o.a. in Venlo Trade Port, maar de ondergrond moet wel draagkrachtig genoeg zijn om een twee of drielaags distributiecentrum te kunnen verdragen. In het westen van ons land, met de slappe bodem aldaar, kun je zoiets wel vergeten of je moet heel diep kunnen funderen.

Een van de oudste distributiecentra, dat van Frans Maas, op Venlo Trade Port West is onlangs gesloopt, mogelijk om er een dubbellaags distributiecentrum van te maken. Gebouw dateerde van rond 1990, weet nog dat het gebouwd werd als een van de eerste distributiedozen op het toen net in ontwikkeling genomen logistiek centrum Venlo Trade Port west.

Voor de Railterminal in Valburg wordt nog een exploitant gezocht dus die zal er voorlopig nog wel niet liggen. Overigens loopt de Cabooter terminal, aan de Brabantroute bij Venlo, als een trein.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 01 nov 2023, 13:13

Ja, die railterminal bij Venlo genereert veel verkeer. Bij Tilburg zit er ook een.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 01 nov 2023, 20:41

Chris schreef: wo 01 nov 2023, 10:42 De Raad van State oordeelt dat de railterminal bij Elst door mag gaan: https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... -doorgaan/

Echter in het coalitie-akkoord van Gelderland is opgenomen dat het project niet doorgaat als geen exploitant wordt gevonden.

Ik reed onlangs over de A15 tussen Valburg en Ressen, maar wat een industriële corridor is dat geworden zeg...De betonnen Betuweroute, kolossale distributiecentra, hoogspanningsmasten, zonneparken, windmolens.... Echt een heel lelijk stukje Nederland.
Tja dat kan zijn doch pluk jij daar ook de vruchten van of niet?
Net als dat je door de Europoort rijdt en kan zeggen wat lelijk maar we rijden toch bijna allemaal in een auto en we gebruiken
benzine diesel etc en ga zo maar door.
Je kan niet al die dingen wegstoppen zeg maar.
Ik heb wel makkelijk lullen als pylon geek :hahaHAHA: