[BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Stefanuzz
verkeersader

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Stefanuzz »

Leuk om te zien Jeroen (captain007), zelf kon ik bij deze Dag van de Bouw niet aanwezig zijn omdat ik al ingehuurd was voor PHS Nijmegen en Stadsdijken Zwolle. De tekeningen zoals je die op de foto heb gezet heb ik zelf ook nog niet eerder gezien, erg interessant om het zo in detail te bekijken. De komende jaren mag ik voor ProRail dit project gaan volgen met foto's. Ik ben er al een aantal keren geweest voor fotoseries en de enorme zandbulten daar bieden geweldige uitzichtpunten. Dat blijft de komende jaren natuurlijk, geweldig dus voor de foto's. Het doet mij terugdenken aan de tijd van de bouw van de Hanzelijn bij Hattem / Zwolle, toen waren er ook enorme zandbulten bij o.a. de Hanzeboog.

Een foto van mijn meest recente fotoserie van 03 mei jl.

Afbeelding

En dichtbij er op staan is ook leuk uiteraard.

Afbeelding
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Het ontwerp van die boog met pyloon heeft wel wat weg van de flyover bij Woerden Molenvliet

https://maps.app.goo.gl/PugVYxnomz3nwa25A?g_st=ac
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Daar heeft het inderdaad heel veel van weg. Toevallig, geloof het of niet, heb ik een plaatje van de fly-over van Woerden in de periode dat ie werd aangelegd.

Afbeelding28432313-19697 Woerden 30 juni 1996
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

De andere sporen zijn een aantal jaren later aangelegd in het kader van de spoorverdubbeling tussen Woerden en Harmelen
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Taran 5 schreef: za 21 jun 2025, 22:41 Wat mij opviel is dat de bovenleidingsmasten in sommige van je foto´s nu een dwarsbalk hebben gekregen (die beide, in dit geval halfronde palen, met elkaar verbindt). Waarom is dat
Het was mij ook al een tijdje opgevallen bij recentere ritten over de A15. Maar geen idee waarom dit is gedaan. Zou kunnen dat het vanwege stabiliteit is. Het is wel het deel waar de toekomstige spoorbaan dicht tegen de positie van de bestaande ligt en dus veel grondwerken zijn uitgevoerd.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [A015] Verbreding Papendrecht - Gorinchem

Bericht door GuteFahrt »

Jeff schreef: zo 02 mar 2025, 21:23 bijna 20 jaar na dato is Duitsland begonnen met de spooraanpassing Zevenaar-Emmerich-Oberhausen als aansluiting op de goederenlijn Betuwelijn. Wie dacht dat het om een volledig vrijliggend spoor gaat, heeft het mis: het is gewoon een 3e spoor naast het bestaande dubbelspoor.

(...)
Gisteren heeft men bij Wesel dan in dat kader een nieuwe brug over de Lippe geplaatst.

https://www.radiokw.de/artikel/zweite-b ... 29039.html

Afbeelding

Afbeelding

Overigens zag ik tijdens een treinreis vorig jaar op traject Oberhausen - Arnhem dat een groot deel daarvan weldra volledig is ingebouwd tussen geluidswanden, zoals dat nu al vlak voor de grens het geval is...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Afronding Betuweroute in Duitsland kan nog tien jaar duren
https://nos.nl/l/2593993

Kennelijk blijven de Duitsers nog minimaal 10 jaar doorrommelen...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Eigenlijk is er helemaal geen planning of programmering van de werkzaamheden. Dit is wel typerend voor veel grote Duitse infrastructuurprojecten, ze beginnen er aan zonder een reële inschatting te hebben wanneer het voltooid kan zijn.

Hopen dat Duitsers met een concrete opleverdatum gaan komen door er een minister op af te sturen is vrij kansloos. Alles wat ze noemen is gewoon uit de lucht gegrepen. Je zag dat ook met de Friesenbrücke.

Deutsche Gründlichkeit bestaat al jaren niet meer.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Er komt wel een nieuwe brug over het Rhein Hernekanaal. Ik kan dat nu natuurlijk weer niet zo snel terugvinden :roll:
Het is natuurlijk wel een beetje suf dat het spoor niet over de grens doorloopt; dat is in feite alleen gedaan om snellere ICE verbindingen mogelijk te maken (die treinen hoeven dan niet te sukkelen achter wat goederenspoor). Heel noodzakelijk is dat vooralsnog niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Het derde spoor stopt letterlijk bij de grens en wel te Babberich, het spoor ligt al jaren klaar inclusief de bovenleiding.
Afbeelding
Foto heb ik gemaakt in 2023. De infrastructuur eindigt bij het portaal in de verte te zien waar het vastpunt aan hangt van de bovenleiding die ook precies op de grens staat. Het gaat hier om het meest buitenste (noordelijke) spoor.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ wordt dat nog wel bereden, het zgn. roestrijden? Of slijt het nu doordat het ongebruikt blijft?

Misschien is het goederenaanbod over 10, 15 jaar wel grotendeels opgedroogd.. géén kolentreinen meer nodig door de afgeronde energietransitie.. China is niet meer de productiehal voor ons westerlingen.

;)
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ roestrijden is relevant voor de elektrische geleiding tbv de beveiliging. Een spoor dat niet in gebruik is wordt niet beveiligd en heeft dus die noodzaak niet. Sterker nog, je wil liever net onnodig meer slijtage veroorzaken dan nodig want dat verkort alleen maar de levensduur.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Er liggen wel diverse stukken waar al een derde spoor ligt, maar het hele proces loopt zeer gefragmenteerd.

Bij Dinslaken is al af, bij Haldern is men al ver evenals bij Friedrichsfeld. Maar tussen de grens en Empel-Rees is amper voortgang te zien.
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Taran 5 schreef: wo 10 dec 2025, 21:25 Het derde spoor stopt letterlijk bij de grens en wel te Babberich, het spoor ligt al jaren klaar inclusief de bovenleiding.
Afbeelding
En een kijkje over het geluidsscherm :) foto's uit mijn archief uit 2019:

Afbeelding

Afbeelding

En uit 2018:

Afbeelding
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Mooie foto´s zoals gewoonlijk :top: Meerdere dingen vielen me op hier zoals dat er een dubbele rijddraad is gebruikt op het nog in dienst te stellen derde spoor :roll: Ik kan me nog wel een filmpje herinneren:
Link
Aangezien ik momenteel installatieverantwoordelijke ben heb ik dit jaar weer eens mogen schakelen waaronder de Magnefix (in het filmpje op 0:39).
De eerste hoogspanningsschakelaar herken ik niet maar is wel een stuk fijner schakelen dan een Magnefix, mijn oude chef zei altijd: De Magnefix is niet je vriend¨ :rofl2: .
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

omNOMNOMNOM schreef: wo 10 dec 2025, 19:36 Afronding Betuweroute in Duitsland kan nog tien jaar duren
https://nos.nl/l/2593993

Kennelijk blijven de Duitsers nog minimaal 10 jaar doorrommelen...
De diverse DPG bladen melden ook een en ander over de Betuweroute. Als ik hun verhaal, https://www.ad.nl/helmond/duitsland-ste ... ~a185189d/ mag geloven dan wordt er na mei 2026 een bouwstop van tenminste 10 jaar ingelast omdat men voorrang wil geven aan andere projecten binnen Duitsland. Dus de vertraging wordt, helaas voor ons land, nog veel meer dan 10 jaar.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Ik lees daar niets van een bouwstop (maar ik kan het artikel ook niet helemaal lezen), alleen maar dat het nog 10 jaar duurt.
De Duitsers kennende kan ik niet geloven dat ze 10 jaar niks gaan doen en het dan in een jaar of zo af hebben.

Het artikel is weer standaard journaille, de titel zegt "stelt uit" (waaruit je inderdaad bouwstop uit zou kunnen lezen) maar wat ik kan lezen staat in het artikel "Het duurt waarschijnlijk nog ruim tien jaar voordat het Duitse deel van de Betuweroute klaar is". Ofwel: er moet nog 10 jaar gebouwd worden.

Misschien dat men in de war is met de huidge periode van blokkades die er voor zorgt dat er driesporig gereden kan worden. Dat is na 2026 voorbij, het zogenaamde 80-weken bouwproject.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het artikel gaat over een kamerbrief van 2 weken geleden: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... oberhausen

Daar staan dan in:

Er is tot op heden door de Duitse collega’s nog geen geplande opleverdatum van de volledige aanleg van het Derde Spoor afgegeven. Wel is op hoofdlijnen duidelijk dat er tot en met 2030 beperkt ruimte is voor vervolgwerkzaamheden aan het Derde Spoor in verband met het samenvallen van andere werkzaamheden op het spoor in Nederland en Duitsland. Ook zijn nog niet alle benodigde omgevings- en bouwvergunningen voor het resterende deel van het Derde Spoor definitief.

Daar komt bij dat er in de periode 2025-2035 in Duitsland grootschalige werkzaamheden plaatsvinden voor vervanging en opwaarderen naar Europese standaarden van de infrastructuur. Deze werkzaamheden kunnen impact hebben op de capaciteit om te kunnen bouwen aan het Derde Spoor, ook na 2030. In deze context hebben de Duitse counterparts helaas nog steeds geen geplande opleverdatum van het Derde Spoor kunnen aangeven.

Mede op basis van informatie verkregen via ProRail is het beeld nu dat, afhankelijk van onder andere de nadere planning van de grootschalige werkzaamheden in Duitsland voor met name de periode na 2030, een volledige aansluiting van de Betuweroute op het Derde Spoor in Duitsland niet binnen de komende 10 jaar gereed zal zijn.

Ik denk dat men zich niet moet vastpinnen op het getal van '10 jaar'. Duitsland heeft geen goed instrumentarium of werkzaamheden te programmeren (zoals het MIRT), en krijg je verschuivingen van geld en personeel tussen projecten die op dat moment belangrijk worden gevonden.

Eigenlijk is het juiste antwoord: 'we hebben geen idee, we gaan wel zien'.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Helaas zijn de verschillende project-websites er niet heel duidelijk over wat er nu in die 80-wekenperiode precies aan het gebeuren is. Want die werkzaamheden zullen toch echt wel worden afgerond. Als ik het goed begrijp, zijn dat dan de deelprojecten tussen Oberhausen en Hamminkeln het derde spoor aan de kant van Hamminkeln-Oberhausen en een stuk rond Rees. Maar op Emmerich-Rees moet de bouw nog beginnen, en datzelfde geldt rond Meerhoog. Het lijkt erop alsof daar nog geen Baurecht bestaat.

Hoe lang dát nog op zich laat wachten, dat weet je in Duitsland sowieso nooit. En dat is dan ook de reden waarom niemand verdere planning wil maken. En als we nou morgen als donderslag bij heldere hemel ineens alle lichten op groen krijgen, zit je in de kaders geschetst door de minister: tot 2030 moet je dit even niet willen vanwege andere werkzaamheden. Kunnen we veel van vinden, maar ik denk ook dat daar veel valt terug te voeren op het grotere Nederlands-Duitse verleden: waarom hebben we maar zo verrekt weinig bruikbare spoorverbindingen met onze voornaamste handelspartner - iedere keer dat ik weer eens word omgeleid langs Venlo denk ik vooral "wat heeft hier mis kunnen gaan?". In de tussentijd denk ik dat iedere paar kilometer derde spoor al een aardige capaciteits-toevoeging oplevert, dus we moeten maar even gaan baden in wat er vanaf 2026 aan extra ruimte ontstaat.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Eerst maar dat tijdelijke enkelspoor bij Friedrichsfeld ongedaan maken. Dat is een bottleneck van jewelste.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat zou aan het einde van de 80-weken werkzaamheden gedaan moeten zijn toch? Weet alleen niet of we dan in één keer van 1 naar 3 sporen gaan of van 1 naar 2. Maar ook een eventuele stap van 2 naar 3 sporen zal een kwestie van (relatief) weinig extra tijd zijn, want dit is een deeltraject waaraan gebouwd wordt.

Dat van die bottleneck is zeker waar. Is een punt dat ervoor zorgt dat een enorm aantal ICEs vanuit Nederland al vanaf Oberhausen ergens achter de feiten aanlopen.
hurricane
autoweg

Bericht door hurricane »

waldo79 schreef: wo 24 dec 2025, 13:17 Eerst maar dat tijdelijke enkelspoor bij Friedrichsfeld ongedaan maken. Dat is een bottleneck van jewelste.
Vanaf 18 mei zou die versperring opgeheven moeten zijn
https://www.emmerich-oberhausen.de/aktu ... ahr%202026
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

^^ Hier nog een uitgebreid -Duitstalig- artikel (van vandaag) over wat men zoal de laatste tijd heeft aangelegd en wat er in de aankomende stremming van 20-4 tot 17-5 gaat gebeuren: https://www.pressreader.com/germany/rhe ... 9686512495

Of hier: https://www.emmerich-oberhausen.de/aktu ... 0zu%20Ende

Wat betreft dat laatste:

-Er wordt nog een brug over het Wesel-Datteln-Kanal op de definitieve plek geplaatst
-Ingebruikname spoorviaduct over de Emmelsumer Straße (K12) tussen Wesel en Voerde (Friedrichsfeld)
-Plaatsen 4 kunstwerken in Oberhausen
-Afronding werkzaamheden aan station Haldern

Een volgende stremming staat begin/medio november op de rol.
Chris schreef: wo 10 dec 2025, 19:45 Eigenlijk is er helemaal geen planning of programmering van de werkzaamheden. Dit is wel typerend voor veel grote Duitse infrastructuurprojecten, ze beginnen er aan zonder een reële inschatting te hebben wanneer het voltooid kan zijn.

Hopen dat Duitsers met een concrete opleverdatum gaan komen door er een minister op af te sturen is vrij kansloos. Alles wat ze noemen is gewoon uit de lucht gegrepen. Je zag dat ook met de Friesenbrücke.

(...)
Of Stuttgart 21: https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... 0-100.html

Eén van de redenen waarom het lang duurt en waarom dat nog wel even zo blijft is dat men nog niet overal bouwrecht heeft. Recentelijk heeft men dat wel verkregen in Emmerich-Praest, maar bijvoorbeeld nog niet in Emmerich, (-Elten), Mehrhoog en Rees.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."