Wijknummering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 08 apr 2006, 16:41

Zoiets is er in Nijmegen en Lelystad ook.

Krijg je zulke adressen:

Straatnaam 11-23
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 08 apr 2006, 16:47

mavas schreef:Opvallend op die eerste foto vid ik de aanduiding van de A13: De "A" is daar best groot in vergelijking met de "13".
Hebben ze voor de A bovenkast gebruikt en voor de 13 onderkast. Dat kan in het lettertype ANWB-Uu. :P

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 08 apr 2006, 16:59

het raster op de laatste foto lijkt wel een Sudoku-puzzel :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » zo 09 apr 2006, 2:44

In Helmond wordt het wijknummersysteem ook gebruikt, en bij de wijkgrenzen staan zelfs netjes bordjes met het wijknummer. In de stad is ook bewegwijzering te vinden met de wijknummers, maar dat zijn duidelijk geen officiële ANWB-borden.

Bovendien weet geen mens welke wijk welk nummer heeft (en dat het wijknummer hetzelfde is als het laatste cijfer van de postcode)...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 09 apr 2006, 12:23

Aha, de hotel-route is op de foto gezet! Dat is mooi, want dat viel me afgelopen oud- en nieuw ook op in Delft. Ik heb er een foto van die echter van zulke slechte kwaliteit is dat ik hem maar niet gepost heb. Ik moet het nl. nog doen met een mobiele telefoon camera... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » zo 09 apr 2006, 12:29

@Mus: Het is idd heel simpel (laatste cijfer postcode):
Ik weet ze wel en ik ken wel meer mensen die ze zullen kennen:
1. Centrum/Binnenstad
2. Helmond-Noord
3. Oost
4. Rijpelberg/Brouwhuis
5. Industrieterrein/Brouwhuis
6. Mierlo-Hout/Brandevoort
7. Noord-West/West
8. Stiphout/Brandevoort
9. Dierdonk

Zoiets is het ongeveer... Het begint met 1 als Centrum en daarna draait het met de klok mee rondom dat centrum... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » zo 09 apr 2006, 16:15

nielske1990 schreef:@Mus: Het is idd heel simpel (laatste cijfer postcode):
Ik weet ze wel en ik ken wel meer mensen die ze zullen kennen:
1. Centrum/Binnenstad
2. Helmond-Noord
3. Oost
4. Rijpelberg/Brouwhuis
5. Industrieterrein/Brouwhuis
6. Mierlo-Hout/Brandevoort
7. Noord-West/West
8. Stiphout/Brandevoort
9. Dierdonk

Zoiets is het ongeveer... Het begint met 1 als Centrum en daarna draait het met de klok mee rondom dat centrum... ;)
Bijna goed...:
4 Brouwhuis / Bedrijventerrein Zuidoost-Brabant
5 Hoogeind (industrieterrein) / Annaparochie
8 Stiphout (geen Brandevoort)
9 Rijpelberg / Dierdonk

Om precies te zijn liggen de grenzen van de wijken als volgt (de cijgers tussen haakjes geven aan welke wijk er aan de andere kant van de grens ligt):

Wijk 1: Oostende (2) - Uiverlaan (2) - Weth. Ebbenlaan (2) - Weth. Van Wellaan (3) - Deurneseweg (5) - Kasteel Traverse (5) - oude Zuid-Willemsvaart (7)
Wijk 2: Oostende (1) - Uiverlaan (1) - Weth. Ebbenlaan (1) - Rembrandtlaan (3) - nieuwe Zuid-Willemsvaart (9) - gemeentegrens - oude Zuid-Willemsvaart (7)
Wijk 3: Rembrandtlaan (2) - Weth. Ebbenlaan (1) - Weth. Van Wellaan (1) - Deurneseweg (5) - nieuwe Zuid-Willemsvaart (9)
Wijk 4: nieuwe Zuid-Willemsvaart (5) - spoorlijn (9) - gemeentegrens
Wijk 5: oude Zuid-Willemsvaart (6) - spoorlijn (1/3) - nieuwe Zuid-Willemsvaart (4) - gemeentegrens
Wijk 6: oude Zuid-Willemsvaart (5) - spoorlijn (7) - gemeentegrens
Wijk 7: oude Zuid-Willemsvaart (1) - spoorlijn (6) - gemeentegrens - A270 (8) - Hortsedijk (8) - Pres. Rooseveltlaan (8) - Goorloop (8) - gemeentegrens
Wijk 8: gemeentegrens - A270 (7) - Hortsedijk (7) - Pres. Rooseveltlaan (7) - Goorloop (7) - gemeentegrens
Wijk 9: gemeentegrens - spoorlijn (4) - nieuwe Zuid-Willemsvaart (3/2)
(er zijn enkele straten in dit gebied die nog de oude postcode 5703 hebben zoals Kruisschot, Braaksestraat, Heikantseweg, Heikantse Beemd)

Helemaal mooi met de klok mee gaat het niet echt: Binnenstad is 1, dan 2 (noord), 3 (oost-"binnen"), 9 (noordoost-"buiten"), 4 (zuidoost-"buiten"), 5 (zuid), 6 (zuidwest), 7 (west en noordwest-"binnen"), 8 (noordwest-"buiten").

Om het klokverhaal op te laten gaan hadden ze moeten nummeren:
1 Centrum / Binnenstad
2 Noord
3 Oost
4 Dierdonk / Rijpelberg
5 Brouwhuis en Bedr.terrein ZO-Brabant
6 Hoogeind
7 Brandevoort / 't Hout
8 West / Noordwest
9 Stiphout

Vergeet niet dat toen de postcodes werden uitgedeeld er in Brouwhuis, Rijpelberg, Dierdonk en Brandevoort nog koeien liepen. Bovendien hoorde Brandevoort nog bij Mierlo en B.Z.O.B. bij Vlierden ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 10 apr 2006, 10:11

ReisThijs schreef:Afbeelding
Dit lijkt me een fout (wegweizer): de wijknummers staan op een blauw vlak in plaats van op een wit vlak.
Of komt dat vaker voor?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 10 apr 2006, 14:27

@ MUS: Niet helemaal maar wel ongeveer. Daarnaast is Brandevoort vooe een deel WEL postcode 8 (Stiphout) :!: De Veste heeft al nr. 8 ;) en ook de nieuwe gebieden zullen voor een deel 8 krijgen (denk ik)...

Daarnaast is het (helaas) nog altijd N270 ipv A270(de echte A270 geldt als gemeentegrens)... ;)

En er blijft nog een stukje Helmond over. Dat tussen de N270, de spoorlijn en het oude kanaal (Stationsgebied/Vlisco etc.) Maar dat hoort bij wijk 1... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » di 11 apr 2006, 20:39

harry schreef:
Dit lijkt me een fout (wegweizer): de wijknummers staan op een blauw vlak in plaats van op een wit vlak.
Of komt dat vaker voor?
Nee dit hoort inderdaad niet. Alle wijknummers staan verder altijd zwart-op-wit. Dit bord volgt overigens op een bordje in de middenberm waar het wel goed staat. Hoewel de nummers daar dan wel weer erg klein zijn.
Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 11 apr 2006, 20:40

Allejezus, kon het nòg priegeliger ?? :shock:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » di 11 apr 2006, 20:50

Vinny schreef:Aha, de hotel-route is op de foto gezet! Dat is mooi, want dat viel me afgelopen oud- en nieuw ook op in Delft. Ik heb er een foto van die echter van zulke slechte kwaliteit is dat ik hem maar niet gepost heb. Ik moet het nl. nog doen met een mobiele telefoon camera... :roll:
Een aanvulling daarop, als je Delft binnenkomt worden die letters nader verklaard:
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 apr 2006, 8:24

De "J" heeft al een extra onderbordje. Nog meer van die geintjes en dat bord is helemaal onleesbaar bij het voorbijrijden (wat het nu eigenlijk ook al is)

En het is nu ook al niet meer op alfabetische volgorde :evil:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 apr 2006, 9:27

Ik denk dat het bedoeld is voor stoppende automobilisten...

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » wo 12 apr 2006, 17:45

Chris schreef:Ik denk dat het bedoeld is voor stoppende automobilisten...
Lijkt me ook i.v.m. plaatsing bij een infobord. Ze hadden het echter ook kunnen integreren in het bestaande bord, of (nog beter) een systeem met touch screen waarbij je gelijk plattegrondjes uit kunt draaien, dan zijn alle borden overbodig.