[A012] Gouda - Zoetermeer: aanleg Bleizo-viaduct
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Mijn ervaring is dat doorgetrokken strepen niet echt meer veel indruk maken op autobomilisten-in-haast. Dan kun je beter een fysieke afscheiding maken over een paar km.
(Ik weet het, ook dat is niet het allerveiligst. Geheid dat er een opknalt)
(Ik weet het, ook dat is niet het allerveiligst. Geheid dat er een opknalt)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Die paar gestresste automobilisten met zoveel haast zal die doorgetrokken streep idd een worst zijn. Toch denk ik wel dat het gros van de automobilisten er voldoende door wordt afgeschrikt, zeker omdat de boetes in Nederland hoog zijn (maar de pakkans wellicht gering...).
Zo'n fysieke scheiding is wel wat te vergelijken met de spitsstrook / voormalige carpoolstrook op de A1. Dat is daar toch vrij goed aangegeven, maar ik weet eerlijk gezegd niet of er al eens iemand op die afscheiding geknalt is.
Zo'n fysieke scheiding is wel wat te vergelijken met de spitsstrook / voormalige carpoolstrook op de A1. Dat is daar toch vrij goed aangegeven, maar ik weet eerlijk gezegd niet of er al eens iemand op die afscheiding geknalt is.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
- Moderator
A12 Zoetermeer - Gouda: plusstroken en 100
Bron.ad.nl schreef: Metamorfose voor A12
GOUDA - Wie aanschuift in de dagelijkse file op de A12 tussen Den Haag en Gouda zal zich onmogelijk kunnen voorstellen hoe het verkeer 71 jaar geleden over de Rijksweg 12 voortsukkelde. Kon je in de jaren dertig bij wijze van spreken nog ongehinderd op de snelweg spelen, tegenwoordig stuiven iedere dag meer dan honderdduizend auto’s voorbij.
De oudste snelweg van Nederland - volgens Rijkswaterstaat zelfs de oudste snelweg van Europa mét vluchtstroken - heette bij de opening in 1936 nog een ‘wonder der vooruitgang’. Na ruim zeventig jaar is de weg echter dringend toe aan een metamorfose. Té smalle viaducten, smalle rijstroken en korte in- en uitvoegstroken zijn niet berekend op de verkeersintensiteit van de 21ste eeuw.
De komende jaren gaat het deel tussen Zoetermeer en Gouda grotendeels op de schop. Afritten verdwijnen of krijgen een totaal ander aanzien, er komen spitsstroken en de snelheid gaat omlaag naar 100 km/uur, óók buiten de spits. Alle maatregelen moeten ervoor zorgen dat de dagelijkse files op de A12 in 2010 tot het verleden behoren. „Dan kan de weg er tot minimaal 2015 tegen, mits het Gouwe-aquaduct en het Prins Clausplein niet in capaciteit worden vergroot,’’ vertelt Dick van Klaveren, projectmanager A12 van Rijkswaterstaat.
De verbreding van de A12 heeft grotendeels plaats aan de noordkant van de weg. „In principe is er aan de zuidkant, tot aan het spoor Den Haag - Gouda ook wel ruimte, ware het niet dat daar een grote duinwaterleiding ligt,’’ vertelt Van Klaveren. „Hierdoor loopt water vanuit de Lek naar de duinen bij Den Haag. Deze leiding kan je niet zomaar verleggen. Daarom is gekozen voor uitbreiding in noordwaartse richting.’’
De benodigde grond is nagenoeg helemaal aangekocht. Zonder grote problemen. „Het tracé tussen Zoetermeer en Gouda loopt door hoofdzakelijk agrarisch gebied. Er stonden een paar huizen in de weg. Bij Bleiswijk zijn deze woningen al gesloopt, bij Zevenhuizen gaat dit binnenkort gebeuren.’’
Het enige deel van de A12 dat niet wordt aangepakt, ligt tussen Zoetermeer en Zoetermeer-Centrum. „De filedruk is hier relatief laag,’’ legt Van Klaveren uit. „Op dit moment is er geen directe noodzaak tot ingrijpen. Maar het wegvak is hier breed genoeg om in de toekomst ook spitsstroken te kunnen aanleggen.’’
Over de kosten van het project wil Van Klaveren niet veel kwijt. „We gaan nog een aanbestedingsprocedure in van enkele contracten. Het is dus duidelijk dat het om bedrijfsgevoelige informatie gaat. Maar alles bij elkaar loopt het project in de honderden miljoenen euros. Daarmee hoort het tot de top dertig van grootste wegenprojecten in Nederland.’’
Mooi dat dit prehistorische weggetje wordt aangepakt. Alleen jammer dat de snelheid permanent op 100 wordt gezet. Dit internetartikel is een samenvatting van een veel uitgebreider artikel in de echte krant. Daarin stond onder meer dat een volwaardig 2*3-profiel niet haalbaar was: het aanleggen van plusstroken kende kortere procedures en het zou zo sneller gerealiseerd kunnen worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
-
- expressweg
Re: A12 Zoetermeer - Gouda: plusstroken en 100
Onzin, door de luchtkwaliteitsnormen moet men toch een MER opstellen. Met de vernieuwde tracewet zijn de procedures voor de aanleg van een spitsstrook en een normale rijstrook evenlang geworden. Bij Arnhem heeft men ook gekozen om de A12 met 2 reguliere rijstroken te verbreden.Wouter N14 schreef:ad.nl schreef: Metamorfose voor A12
Daarin stond onder meer dat een volwaardig 2*3-profiel niet haalbaar was: het aanleggen van plusstroken kende kortere procedures en het zou zo sneller gerealiseerd kunnen worden.
-
- 2x5 autosnelweg
Er loopt al een draad over de plusstroken op de A12.
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... hlight=a12
Slotje?

Slotje?
-
- Moderator
En nog een...
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=805
Ik had drie pagina's teruggebladerd om een eventueel al bestaand relevant topic te vinden maar had geen van deze gevonden...
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=805
Ik had drie pagina's teruggebladerd om een eventueel al bestaand relevant topic te vinden maar had geen van deze gevonden...
-
- 2x3 autosnelweg
-
- woonerf
Het verkeerop de A12 heeft nu inderdaad vrij veel last van het spoor. De spoorlijn Den Haag-Utrecht is een drukke verbinding waardoor de spoorbomen meer dicht dan open staan. Het resultaat is een lange rij stilstaande auto's voor de spoorwegovergang met vaak een terugslag tot op de A12. Dit zie je met name bij de afrit Bleiswijk.waldo79 schreef:De weg zal lijkt me heraangelegd moeten worden om een verbreding te realiseren. Verstandig is dan om verder van de spoorlijn Den Haag-Gouda te gaan bouwenVind het in de huidige situatie nogal onoverzichtelijk en smal
Nu ligt de A12 bij Bleiswijk verhoogd en loopt de provinciale weg er onder door. Over een paar jaar is dit net andersom. Naast de huidige A12 wordt nu een verlaagde en bredere nieuwe A12 aangelegd en daaroverheen komt dan straks een enorm viaduct, dat ook meteen over het spoor heen gaat. Ik vermoed dat dit zeer veel tijdwinst oplevert voor o.a. verkeer richting Bleiswijk.
-
- autoweg
Op de A28 tussen Hoevelaken en Rijnsweerd loopt nu een proef met een inhaalverbod voor vrachwagens, waarbij vrachtwagens in het geheel niet op de linker rijstrook mogen komen. Hier is speciale bebording voor aangebracht en het wordt gecontroleerd met camera's. Pakkans volgens mij 100%. Misschien is dit i.c.m. Matthijs' idee wel wat.overdrive schreef:Die paar gestresste automobilisten met zoveel haast zal die doorgetrokken streep idd een worst zijn. Toch denk ik wel dat het gros van de automobilisten er voldoende door wordt afgeschrikt, zeker omdat de boetes in Nederland hoog zijn (maar de pakkans wellicht gering...).
Rainier
-
- 2x5 autosnelweg
In feite gebeurt dat met alle aansluitingen op dit wegvak: Nootdorp is al ongelijkvloers en bij de nieuwe aansluiting Waddinxveen/Zevenhuizen is inmiddels voldoende zand aangevoerd om met de bouw van het viaduct te kunnen beginnen.Pieter schreef:Nu ligt de A12 bij Bleiswijk verhoogd en loopt de provinciale weg er onder door. Over een paar jaar is dit net andersom. Naast de huidige A12 wordt nu een verlaagde en bredere nieuwe A12 aangelegd en daaroverheen komt dan straks een enorm viaduct, dat ook meteen over het spoor heen gaat. Ik vermoed dat dit zeer veel tijdwinst oplevert voor o.a. verkeer richting Bleiswijk.
-
- Moderator
Ik dacht dat er een apart draadje was over de reconstructie van de aansluiting Waddinxveen, maar die kon ik niet vinden. Daarom hier even dit artikel waarin staat dat pas in 2009/10 een extra strook wordt geopend.
[url=http://www.ad.nl/groenehart/article1471696.ece]www.ad.nl[/url], 29 juni 2007 schreef: Nog even geduld hebben
Door MICHIEL MAAS
GROENE HART - Automobilisten kunnen vanaf maandag weer gewoon doorrijden op de A12 tussen Gouda en Zoetermeer.
Wegwerkers zijn bezig met de aansluiting van het wegdek van de A12 op het viaduct ter hoogte van de afrit Waddinxveen. FOTO PIM MUL
Maar ze moeten nog even geduld hebben, want komend weekeinde is de snelweg in beide richtingen afgesloten voor het verkeer.
Rijkswaterstaat werkt dan aan het rechttrekken van de rijbanen op het viaduct over de N456 (Bredeweg) bij de afrit Waddinxveen. Sinds begin dit jaar worden automobilisten uit verschillende richtingen met een slinger over één kant van het wegdek geleid.
Het viaduct is de afgelopen maanden geheel vernieuwd en aan beide kanten een rijstrook breder geworden. Ook ligt aan beide zijden nu een fietsstrook. Het viaduct is breder gemaakt om helemaal klaar te zijn voor een toekomstige verbreding van de weg in beide richtingen. Tussen het Gouwe-aquaduct en Zoetermeer is de weg slechts twee maal twee rijstroken breed, een flessenhals in een van de oudste en drukste snelwegen van Nederland.
Voorlopig is er nog weinig te merken van het bredere viaduct. Pas als op de rest van het traject begonnen wordt met de aanleg van een spitsstrook, wordt ook een extra rijstrook op het wegdek ingetekend. Voorlopig heeft het viaduct nog een extra brede vluchtstrook.
De aanleg van de spitsstrook, of plusstrook, staat gepland voor volgend jaar. De strook moet in 2009/2010 in gebruik kunnen worden genomen. Het is nog de vraag of de strook alleen in de spits wordt ingezet, of ook bij drukte op andere momenten van de dag. In het onlangs gepubliceerde Urgentieprogramma voor de Randstad pleit minister Eurlings (Verkeer) zelfs voor een permanente verbreding van de weg tussen Woerden en Zoetermeer.
Het viaduct is maandag nog niet helemaal klaar. In het weekeinde van 24 t/m 27 augustus wordt de snelweg opnieuw afgesloten. Dan worden de nieuwe op- en afritten in gebruik genomen en wordt het wegdek op de hoofdrijbaan correct aangesloten op die van het viaduct. Tot die tijd zit er nog een kleine verhoging op de plaats waar de weg op het viaduct aansluit. Tot augustus blijft dan ook een snelheidsbeperking van maximaal negentig kilometer per uur van kracht.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- stadsweg
Gisteren maar eens een kijkje genomen bij de a12. Het verkeer rijdt bij afslag 10 waddinxveen nu netjes over de 2 nieuwe viaducten heen. Hieronder 3 foto's die ik genomen heb. Die viaducten zijn toch behoorlijk breed, 3 volwaardige rijstroken met vluchtstrook en ook nog ns een fietsstrook moet toch ruim kunnen passen, dus als alles nog ns verbreed wordt naar écht 2x3 moet dat toch makkelijk mogelijk zijn. Hopelijk leggen ze de spitsstrook ook nu al met een normale rijstrookbreedte aan... Wel heb ik het idee dat het viaduct bij afslag 9 kleiner is dan bij afslag 10, maar misschien is dit gezichtsbedrog.
De bovenste 2 foto's zijn foto's van t viaduct aan de zuidzijde a12 bij afslag 10, de onderste een foto van t viaduct aan de noordzijde bij afslag 9.
Overigens staan op de a12 richting Den Haag vanaf het punt waar de weg 4 strooks wordt ongeveer tot voorbij het gouwe aquaduct allemaal van die roodwitte paaltjes. Staan die er nu al voor de aanleg van de spitsstrook?
Overigens waren er ook plannen voor de aanleg van een spittstrook woerden-gouda, maar daarover kan ik hier niets terugvinden, terwijl ik dacht dat het de bedoeling was dat het 1 lange spitsstrook ( die dan wel op de verschillende trajecten apart opengesteld kon worden) tussen woerden en zoetermeer zou worden.

De bovenste 2 foto's zijn foto's van t viaduct aan de zuidzijde a12 bij afslag 10, de onderste een foto van t viaduct aan de noordzijde bij afslag 9.
Overigens staan op de a12 richting Den Haag vanaf het punt waar de weg 4 strooks wordt ongeveer tot voorbij het gouwe aquaduct allemaal van die roodwitte paaltjes. Staan die er nu al voor de aanleg van de spitsstrook?
Overigens waren er ook plannen voor de aanleg van een spittstrook woerden-gouda, maar daarover kan ik hier niets terugvinden, terwijl ik dacht dat het de bedoeling was dat het 1 lange spitsstrook ( die dan wel op de verschillende trajecten apart opengesteld kon worden) tussen woerden en zoetermeer zou worden.

-
- 2x3 autosnelweg
1) Uit hoeveel rijstroken een rijbaan ook bestaat, 2, 3, 4 of 5: de grondregel is dat je altijd zoveel mogelijk rechts dient te houden. Andere rijstroken mag je alleen gebruiken bij inhalen of voorsorteren.
2) Die verbreding van de A12 is een goede zaak, alleen had ik liever normale extra rijstroken gezien en niet wéér spitsstroken.
2) Die verbreding van de A12 is een goede zaak, alleen had ik liever normale extra rijstroken gezien en niet wéér spitsstroken.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Secretaris
Re: A12: plusstrook Gouda-Zoetermeer in de inspraak
Nog even een kleinigheidje: volgens de Leeuwarder Courant van 14 mei 1936 was de ontwerpsnelheid van de rw12 tussen Den Haag en Utrecht (waarvan het deel Zoetermeer-Gouda zich nog in een behoorlijk oorspronkelijke toestand bevindt qua lengte- en dwarsprofiel) maarliefst 130 km/h.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 2x5 autosnelweg
Met de intensiteiten van die tijd zou het kunnen 

-
- 2x4 autosnelweg
Buiten de spits kan je er nog steeds snel rijden, want de banen zijn (waren) niet overdreven smal of bochtig. Alleen de vluchtstrook is nog wel eens smal of afwezig.
Alleen moet je niet de afritten met 120 willen nemen als bij Zevenhuizen....
Of met 80 voor mijn part.
Alleen moet je niet de afritten met 120 willen nemen als bij Zevenhuizen....
Of met 80 voor mijn part.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x3 autosnelweg
De plusstrook ligt er voorlopig nog onverhard bij, vandaag bij afrit Zevenhuizen:

[url=http://www.depers.nl/economie/207206/Ballast-Nedam-werkt-aan-A12.html]De Pers[/url] (30-12-2008) schreef:Ballast Nedam werkt voor 100 miljoen aan A12
Ballast Nedam heeft een contract van Rijkswaterstaat in de wacht gesleept ter waarde van EUR 100 miljoen. Dat maakt het bouwbedrijf vrijdag bekend. De opdracht betreft de reconstructie van de A12 tussen Zoetermeer en Gouda. De rijbanen over een traject van 12 kilometer worden gereconstrueerd, er worden spitsstroken in de middenberm aangelegd en de bestaande aansluiting met de N209 bij Bleiswijk wordt vernieuwd. Tevens zal er een nieuwe aansluiting met de N219 bij Zevenhuizen worden aangelegd. Daarnaast zal er over het hele traject een zogeheten dynamisch verkeerssysteem worden aangelegd door technisch dienstverlener Imtech, schrijft Ballast Nedam in het persbericht. Het project moet in het najaar van 2010 gereed zijn, aldus de bouwer.
-
- 2x5 autosnelweg
Waarom liggen die taluds daar eigenlijk al een tijdje zonder activiteit (lijkt het)? Om in te klinken in het veen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Ja, het zand ligt er om in te klinken. De vernietiging van aansluiting Zevenhuizen bij de Afdeling van een paar maand geleden is om die reden ook niet zo heel erg: de opleverdatum komt niet in gedrang, omdat het zand toch een tijdje moet blijven liggen. Het zand ligt er al wel... maar dat is geen onomkeerbare stap: dat zand is zo weer weggehaald.Waarom liggen die taluds daar eigenlijk al een tijdje zonder activiteit (lijkt het)? Om in te klinken in het veen?
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
-
- dorpsstraat
Als eerste zullen de plusstroken tussen hmp 27.000 en 25.000 worden opgepakt.
-
- 2x5 autosnelweg
In normaal Nederlands: vanaf knooppunt Gouwe naar het westen.
-
- dorpsstraat
vaktaal he
maar weet je goed boe!, ook in de wegenbouw?

-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb niets met wegenbouw te maken. Wel heb ik van alle autosnelwegen en een steeds groter aantal N-wegen de hectometerwaarden.
-
- dorpsstraat
Daar ben ik al heel lang naar op zoek! Is het mogelijk om (een deel) hier te posten, of staan de hectometerwaarden al ergens in een ander topic?boe! schreef:Ik heb niets met wegenbouw te maken. Wel heb ik van alle autosnelwegen en een steeds groter aantal N-wegen de hectometerwaarden.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
In de intensiteitenlijst van Rijkswaterstaat staan ook hectometerwaarden.
http://www.rijkswaterstaat.nl/dvs/Image ... 156732.xls
Sommige provincies willen ook nog wel eens een overzicht van de provinciale wegen op het internet plaatsen. Gelderland is daar het meest bedreven in.

Sommige provincies willen ook nog wel eens een overzicht van de provinciale wegen op het internet plaatsen. Gelderland is daar het meest bedreven in.